Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Janneke2 schreef:mysa schreef:Heb je de Russische retoriek van, met name, de afgelopen weken gevolgd?
"Oekraïne = Rusland".
Hoezo, de afgelopen weken?
Dat was de aanleiding voor de hele oorlog: 'Oekraïne is geen land met zelfstandig bestaansrecht, maar een provincie van ons.'
Janneke2 schreef:https://www.reuters.com/world/europe/po ... 024-03-09/
Géén idee wat jullie er toch van maken...
1) Het heeft niets, maar dan ook niets met overgave te maken.
Dat zegt Franciscus niet eens.
En 'dat er moed nodig is' om te gaan onderhandelen, dat is zo.
(Of de tsaar die moed ook heeft, is ook nog wel een vraag.)
2) In de huidige wereld is het Vaticaan een belangrijke diplomatieke 'speler'.
De bijbel zegt daar niets over.
Ik ben pacifist genoeg om diplomaten die pleiten voor diplomatieke oplossingen toe te juichen.
Of de diplomatieke oplossing mogelijk is, is uiteraard onduidelijk.
(Dat is onderdeel van het gegeven dat je er moed voor nodig hebt.)
Janneke2 schreef:mysa schreef:Heb je de Russische retoriek van, met name, de afgelopen weken gevolgd?
"Oekraïne = Rusland".
Hoezo, de afgelopen weken?
Dat was de aanleiding voor de hele oorlog: 'Oekraïne is geen land met zelfstandig bestaansrecht, maar een provincie van ons.'
Janneke2 schreef:@Martich:
... het blijft maar invullen wat ik op bokt lees.
De link naar de NOS meldt idd dat hij zegt 'dat het niet goed gaat (voor Oekraïne)'.
Niet hetzelfde als nederlaag.
En de NOS meldt ook dat het een voorproefje is uit een langer interview -
ik vind beslist ook dat hij één en ander over de agressor moet zeggen.
En wellicht heeft hij dat wel gedaan, maar heeft 'iemand', om 'één of andere reden' dat nu niet in het voorproefje gezet...
Citaat:Ik verwacht niet meer dan een Pius de XII e reactie.. in de afgelopen 2 jaar niet veel van hem gezien dat andere verwachtingen zou geven.
Janneke2 schreef:2) In de huidige wereld is het Vaticaan een belangrijke diplomatieke 'speler'.
Babootje schreef:Janneke2 schreef:2) In de huidige wereld is het Vaticaan een belangrijke diplomatieke 'speler'.
De bijbel zegt daar niets over.Citaat:Zeker wel. De kerk pretendeert Gods vertegenwoordiger op aarde te zijn en zou dus ook Gods koninkrijk vertegenwoordigen.
Citaat:Aangezien zoals de bijbel zegt "een slaaf geen twee meesters kan dienen" zou de kerk zich in principe dus afzijdig moeten houden van de politiek.
Citaat:Maar in de geschiedenis zie je dat de kerk (niet alleen het Vaticaan, maar ook diverse religieuze stromingen dat niet doen, sterker nog, vaak de oorzaak zijn van vele oorlogen
[/quote]Citaat:De bijbel identificeert "valse religie" in openbaring 14 tm 18 als Babylon de Grote als een prutsmuts (omdat ze zowel God en zijn koninkrijk pretendeert te vertegenwoordigen, maar ook een vinger in de pap wil in politieke zin).
Janneke2 schreef:https://www.reuters.com/world/europe/po ... 024-03-09/
Géén idee wat jullie er toch van maken...
1) Het heeft niets, maar dan ook niets met overgave te maken.
Dat zegt Franciscus niet eens.
En 'dat er moed nodig is' om te gaan onderhandelen, dat is zo.
(Of de tsaar die moed ook heeft, is ook nog wel een vraag.)
2) In de huidige wereld is het Vaticaan een belangrijke diplomatieke 'speler'.
Ik ben pacifist genoeg om diplomaten die pleiten voor diplomatieke oplossingen toe te juichen.
Of de diplomatieke oplossing mogelijk is, is uiteraard onduidelijk.
(Dat is onderdeel van het gegeven dat je er moed voor nodig hebt.)
Babootje schreef:Dit zegt alles wel![]()
https://twitter.com/Gerashchenko_en/sta ... 0028981624
Poetin verklaarde dat Rusland rechtstreeks door God wordt geregeerd:
“Veldmaarschalk Munnich zei het volgende: Rusland is een land dat rechtstreeks door God wordt bestuurd. Want als het niet zo is, is het onduidelijk hoe het überhaupt kan bestaan. Met het eerste deel ben ik het er wel mee eens. Rusland is een land dat rechtstreeks door God bestuurd.”
Citaat:Ja? Is er zoveel moed nodig om (een deel van) je land af te staan aan je buurman omdat die het nu eenmaal wil hebben?
Janneke2 schreef:Edit: wat niet in link Reuters stond, maar wel bij de NOS, is dat hij dit zegt omdat hij vindt 'dat het niet goed gaat'.
Ook dan is onderhandelen iets anders dan overgave.