Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30256
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 11:19

Het milieubeleid is toch altijd gericht op minder milieubelasting? Dat kunnen bedrijven zelf dan toch ook wel bedenken een beetje (hebben ze gedaan ook wel toch?)

Ik ben benieuwd of het snachts sluiten van Schiphol / weren privejets nog een positieve invloed heeft op de natuur (de vluchten mogen ook niet uitwijken naar een andere luchthaven zoals Rotterdam begreep ik) Alles naar Duitsland en Belgie dan?

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 11:27

De tamelijk willekeurige 'stikstof grens' van 25 kilometer blijft in stand.

Voor alle duidelijkheid: de milieubeweging heeft dit aangevochten. Niet om de boeren te pesten, maar het was juist gericht tegen een soort van vrijwaring voor de industrie.

@Cer: in de 1990er jaren vroegen hotemetoten van bedrijven bijvoorbeeld 'welke kant wil de politiek op met schonere auto's?'
Richting waterstof, electra, biodiesel....? - Geen antwoord.
Tja, dan ga je niet investeren in een waterstof-iets.
Er is "stilzwijgend gekozen" voor in elk geval electrische auto's - maar de electrische infrastructuur kan het niet eens aan... (Dat is iets waar de overheid zelf over gaat. Tennet klaagt steen en been.)
...nodigt dus ook niet echt uit om te investeren in electra.

mce
Berichten: 658
Geregistreerd: 19-12-22

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 11:48

Janneke, landsbelang eerst, ben ik direct met je eens,
maar voor Rutte was/is internationaal prestige veel belangrijker, hoe dat verder gaat na het debat van vandaag!!

Roodvos

Berichten: 6767
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 12:13

De volgende uitdaging zit er trouwens ook al weer aan te komen, vooralsnog ziet kennelijk alleen Nederland het probleem hiervan in:
Citaat:
Nederland was zich direct bewust van de mogelijke gevolgen van de nieuwe verordening natuurherstel die de Europese Commissie (EC) in juni 2022 presenteerde.
https://www.vno-ncw.nl/news-europa/natu ... knel-komen

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 12:48

Tja, en in Trouw een artikel dat 'drinkwater niet meer vanzelfsprekend is'.
|(
"Waterlanders..."

Het Drentse WMD heeft zojuist een nieuwe installatie a raison de 10 miljoen euro, en er is acuut een 'zusje' nodig van weer 10 Ć  15 miljoen euro...

Het voormalige Haagse Duinwaterbedrijf zit in de acute problemen en ga zo maar door.

Industriƫle vervuiling, droge zomets, medicijnresten - het is gigantisch...

Cer

Berichten: 30256
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 13:40

Datacenters...

Loretta
Berichten: 8901
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 13:47


Cer

Berichten: 30256
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 14:01

Maar gaat Schiphol dan alle vluchten overdag in de schema's proppen? Want ze gaan snachts sluiten toch?

Loretta
Berichten: 8901
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 14:09

Cer schreef:
Maar gaat Schiphol dan alle vluchten overdag in de schema's proppen? Want ze gaan snachts sluiten toch?


Dat weet ik niet, ik kwam alleen dit bericht tegen over vliegbewegingen verminderen. ook dat mag niet van Europa.
Europa maakt het ntionale regeringen wel erg moeilijk met hun micromanagment.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 14:12

Cer schreef:
Maar gaat Schiphol dan alle vluchten overdag in de schema's proppen? Want ze gaan snachts sluiten toch?

Dat lijkt mij wel. Want minder vluchten is weer niet mogelijk. Maar ja, dan hebben de mensen wel nachtrust.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 14:29

En de wet verplaatsing bevolking is ook even aangenomen. Ik weet niet wat ik daar van moet denken.

CharleyT
Berichten: 4027
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 16:45

Loretta schreef:
Cer schreef:
Maar gaat Schiphol dan alle vluchten overdag in de schema's proppen? Want ze gaan snachts sluiten toch?


Dat weet ik niet, ik kwam alleen dit bericht tegen over vliegbewegingen verminderen. ook dat mag niet van Europa.
Europa maakt het ntionale regeringen wel erg moeilijk met hun micromanagment.


Tsja, daar zijn al die regeringen zelf mee akkoord gegaan

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 19:22

"Het mag niet van Europa" - wie zegt dat?

Ik kwam tegen dat het gewoon de voorzieningenrechter was:
"De staat mag het aantal vliegtuigbewegingen voor Schiphol voor het seizoen 2023/2024 niet verminderen van 500.000 naar 460.000. Dat volgt uit een uitspraak van de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland.

Verschillende vliegtuigmaatschappijen, waaronder KLM, hadden het kort geding tegen de Staat en Schiphol aangespannen. De rechter oordeelt dat de Staat niet de juiste procedure heeft doorlopen.

Zo moet de Staat verschillende maatregelen die de geluidshinder kunnen verminderen in kaart brengen en alle belanghebbenden raadplegen. Een vermindering van het aantal vliegtuigbewegingen is pas toegestaan als duidelijk is dat andere maatregelen om de geluidshinder te beperken onvoldoende werken, zo stelde de rechtbank.

Dit betekent dat het aantal vliegbewegingen niet mag worden teruggebracht met ingang van de winterdienstregeling.

"We werken liever samen dan dat we elkaar tegenkomen in de rechtszaal. Het kort geding was helaas nodig omdat we duidelijkheid nodig hadden van de rechter; begin mei moet de capaciteit voor aankomende winter worden vastgesteld. Die duidelijkheid is er nu", zei KLM in een reactie op de uitspraak.
(...)
KLM is een Europese procedure gestart om te onderzoeken of er andere manieren zijn om de geluidshinder rond Schiphol terug te dringen dan de maatregelen die het ministerie wil treffen."

Exitium

Berichten: 7206
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 21:08

Het aantal vluchten mag wel omlaag, maar het zijn Europese regels die het verhinderen op de manier die het kabinet nu geprobeerd heeft. Ik vermoed dat Loretta daarop doelt. Als het kabinet de juiste procedure gaat volgen bestaat de kans wel dat het aantal vluchten omlaag gaat.

Loretta
Berichten: 8901
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 21:32

Exitium schreef:
Het aantal vluchten mag wel omlaag, maar het zijn Europese regels die het verhinderen op de manier die het kabinet nu geprobeerd heeft. Ik vermoed dat Loretta daarop doelt. Als het kabinet de juiste procedure gaat volgen bestaat de kans wel dat het aantal vluchten omlaag gaat.


Waarom volgt het kabinet dan zelden de juiste procedure. Er zijn ministeries gevuld met ambtenaren voor het juridische werk om uit te zoeken of iets wel of niet kan. En zo blunderen ze op elk mogelijk onderwerp. En zo is het ook met stikstof gegaan ennzo gaat het nog steeds. En ondertussen blijven ze maar zitten in het pluche, maar ze vreten geen zak uit.

Benzz
Berichten: 3115
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 21:45

Loretta schreef:
Waarom volgt het kabinet dan zelden de juiste procedure. Er zijn ministeries gevuld met ambtenaren voor het juridische werk om uit te zoeken of iets wel of niet kan. En zo blunderen ze op elk mogelijk onderwerp. En zo is het ook met stikstof gegaan ennzo gaat het nog steeds. En ondertussen blijven ze maar zitten in het pluche, maar ze vreten geen zak uit.

Omdat je als ambtenaar niet zoveel verdient als bij de grote partijen. Om het even oneerbiedig te benoemen: Het is echt derde range om bij een overheidsinstantie te werken. Niet aardig, wel waar.

Veronica2
Berichten: 2722
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 22:58

Cer schreef:
Maar gaat Schiphol dan alle vluchten overdag in de schema's proppen? Want ze gaan snachts sluiten toch?

Zeggen ze, maar de soep wordt meestal niet zo heet gegeten als opgediend.

Elisa2

Berichten: 38090
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 08:22

Loretta schreef:
Exitium schreef:
Het aantal vluchten mag wel omlaag, maar het zijn Europese regels die het verhinderen op de manier die het kabinet nu geprobeerd heeft. Ik vermoed dat Loretta daarop doelt. Als het kabinet de juiste procedure gaat volgen bestaat de kans wel dat het aantal vluchten omlaag gaat.


Waarom volgt het kabinet dan zelden de juiste procedure. Er zijn ministeries gevuld met ambtenaren voor het juridische werk om uit te zoeken of iets wel of niet kan. En zo blunderen ze op elk mogelijk onderwerp. En zo is het ook met stikstof gegaan ennzo gaat het nog steeds. En ondertussen blijven ze maar zitten in het pluche, maar ze vreten geen zak uit.


Misschien omdat het symboolpolitiek is?

Kijk eens wij doen ons best maar de rechter ligt dwars oid. Want inderdaad als gewone werknemers op die manier te werk gaan dan kost het ze vaak (terecht) hun baan.

Loretta
Berichten: 8901
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 09:42

Een mogelijke coalitie in Noord Holland van BBB, VVD, PvdA en GroenLinks.

https://www.parool.nl/nederland/dit-is- ... ~b2582b3c/

Als die coalitie er komt dan is wel duidelijk dat BBB wel degelijk bereid is tot het sluiten van compromissen. BBB en Groen Links zijn namelijk behoorlijk verschillend.

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 10:44

Ik denk ook dat er met GL best te praten valt. Het is echt niet zo dat zij specifiek de boeren willen "pakken". GL heeft in Brabant iig duidelijk aangegeven dat ook de industrie en het verkeer hun steentje moeten bijdragen.

Loretta
Berichten: 8901
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 10:56

Tango1979 schreef:
Ik denk ook dat er met GL best te praten valt. Het is echt niet zo dat zij specifiek de boeren willen "pakken". GL heeft in Brabant iig duidelijk aangegeven dat ook de industrie en het verkeer hun steentje moeten bijdragen.


Dat denk ik ook. GL is echt een partij die zich zorgen maakt over natuur en milieu. In tegenstelling tot de PVDD die het alleen maar te doen in om elke vorm van veehouderij af te schaffen. Esther Ouwehand laat het bij elk debat en mediaoptreden weer doorschemeren dat ze alleen nog maar akkerbouw wil. Van een mestoverschot naar een mesttekort. Ik geloof best dat GL en BBB samen tot mooie dingen kunnen komen.

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 12:25

Loretta schreef:
Een mogelijke coalitie in Noord Holland van BBB, VVD, PvdA en GroenLinks.

https://www.parool.nl/nederland/dit-is- ... ~b2582b3c/

Als die coalitie er komt dan is wel duidelijk dat BBB wel degelijk bereid is tot het sluiten van compromissen. BBB en Groen Links zijn namelijk behoorlijk verschillend.


Een soort Paarse Gedeputeerde Staten.
Daar kunnen leuke dingen uit voortkomen.
(Ik heb nu eenmaal een vreselijke hekel aan het cda.)

En met de verschillen tussen GL en BBB valt het mee.
(Er is bij de boeren een nare beeldvorming over GL. Terwijl het een partij is die al jaren vindt dat de boeren ook individueel een vuist moeten kunnen maken tegen de supermarkten, dwz de 'kartelwaakhond' anders afstellen.)

Dus 'boervriendelijk vergroenen' oid: GL wil niets lievers.

juval

Berichten: 13435
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 17:53

GL staat er vaak wat idealistischer in dan BBB, die ziet meer de realiteit. Ik ben heel benieuwd naar deze samenwerking.

Elisa2

Berichten: 38090
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 08:33

Kan juist mooi uitpakken, beetje idealisme gemengd met realiteit om zo tot iets optimaals te komen. Ik zie daar wel wat in maar dan moeten er wel compromissen gesloten kunnen worden natuurlijk.

Loretta
Berichten: 8901
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 08:52

een mooie test voor in een aantal provincies. En dan kijken of het misschien ook iets is voor landelijk. Want zoals het landelijk nu gaat is echt waardeloos.