steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 19:57

Oh oke, dus alles waar in een sector een regel van gemaakt is, laat zien dat er iets mis is met die hele sector?

Dan kun je het dus A nooit goed doen en B denk ik dat je op vrij veel sectoren boos bent :+

Overigens, ik vind dat Varkens daglicht moeten hebben, maar weet je ook ooit waarom men ze meer in het donker had?

Omdat er een tijd lang de visie is geweest dat dat beter was voor het welzijn van varkens.

Ik kom het zelfs nog op mijn eerste Google hit tegen:

https://www.daphorst.nl/nl/advee-dieren ... elangrijk/

Citaat:
Een varken kan wel ruim rondom zich heen zien, zo’n 310 graden en ziet dan vooral contrasten op een beperkte afstand. Varkens houden van schemering

Ooit dus, was de visie dat het beter was voor ze, dat ze zich daar prettiger bij voelden.

Het is niet zo dat boeren met hun zaklamp in de stal varkens aan het uitlachen waren he : ' Ik heb lekker wel licht, jij niet, kijk mij jou eens pesten, haha'

Een boer had het licht uit omdat toendertijd de visie was dat een varken zich daar het prettigst bij voelde.

En wat betreft je andere post:

Als zijn vader hem indoctrineerde, dan is dat zielig voor hem. Wat is dan je punt?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 19:59

Diep respect voor je posten Ruitje!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 20:00

Ruitje je mist echt iedere nuance in je berichten. Maar goed, ik vind 11 varkens in een klein hok echt niet kunnen. Het zijn onwijs intelligente dieren en die horen gewoon buiten met een modderpoel. Je proeft het al als je het vlees eet van een varken wat veel heeft bewogen en een varken wat is opgehokt.

Qua indoctrinatie, mag hij dat niet gewoon zeggen als hij dat zo voelde? Je gaf nogal een sneer naar hem.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 20:03

We kunnen in Europa ook anders doen: Nul subsidie naar de boeren, gewoon je eigen broek ophouden. Resultaat: Alle kleinere boeren gaan failliet en alle megastallen blijven. Slecht voor het milieu en voor het dierenwelzijn.

Vinden jullie dat dan wel een goed idee?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 20:03

Ik vind de nederlandse varkenshouderij in die betonnen hokken nou ook niet echt een toonbeeld van dierenwelzijn, uitzonderingen daargelaten. De koeien hebben het stukken beter hier.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 20:12

Dierenwelzijn en industrie gaan sowieso niet samen. En ja, ik noem de intensieve veeteelt een industrie. Want dat is het gewoon.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 20:17

Waar zal al dat belastinggeld terecht komen wat nu is uitgetrokken voor de stikstofcrisis.
Ik vrees dat het grootste gedeelte uiteindelijk in de diepe zakken van de Rabobank verdwijnt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 20:32

Ja ik mis nuance, dat zal het zijn :') . Bedankt voor deze reactie, wat is daarvan precies je doel?

Ik ben het met je eens dat het fijn is als de dieren die ik eet een fijn leven hebben gehad, daarom eet ik liever vlees uit NL :)

Uiteraard mag hij het zo zeggen als hij dat zo voelt, maar dan vind ik zijn column nogal gekleurd...

Ik vind je verder een meester in steeds overstappen naar een ander onderwerp zonder inhoudelijk op mijn posts in te gaan. Ik doe mijn best inhoudelijk te reageren maar je maakt het wel wat lastig door steeds van onderwerp naar onderwerp te hoppen :o

Nog even dit betreft varkenshouderij:

Citaat:
De eerste resultaten van de tellingen van de afzonderlijke deelstaten in de afgelopen dagen wezen al op de dramatische ontwikkeling. Dat beeld wordt nu bevestigd door de huidige cijfers van het Federaal Bureau voor de Statistiek: de varkensstapel in Duitsland is enorm gedaald en het aantal van varkenshouderijen blijft ook drastisch dalen. Per 3 mei 2022 werden er in totaal 22,3 miljoen varkens gehouden, 6,2 procent dan een half jaar geleden of 1,48 miljoen dieren minder. De varkensstapel in Duitsland bevindt zich op het laagste niveau sinds de Duitse hereniging in 1990 ofwel in de laatste 30 jaar. Dit is de derde significante daling op rij. Vergeleken met de waarde van het voorgaande jaar van 3 mei 2021, is de voorraad gedaald met 9,8 procent of 2,42 miljoen dieren.

https://www.pigbusiness.nl/artikel/4917 ... tien-jaar/

Denemarken hetzelfde verhaal
https://www.pigbusiness.nl/artikel/4707 ... pel-daalt/

Ook boeiend:
Citaat:
Ten opzichte van de concurrentie in de EU is de
Nederlandse kostprijs vergelijkbaar met bijvoorbeeld
Denemarken of Frankrijk. Spanje heeft veel lagere
productiekosten, terwijl de Duitse productiekosten weer
veel hoger liggen. De Nederlandse varkenshouder krijgt in
relatie tot zijn kostprijs echter één van de laagste
opbrengstprijzen uitbetaald. De vraag is waar dit aan ligt.
Een deel van het antwoord zit waarschijnlijk in de Nederlandse
ketenstructuur. De verschillende onderdelen van deze keten
(varkenshouders, voerleveranciers, handelaren, slachterijen) zijn
alle redelijk zelfstandig. In andere landen zien we heel andere vor-
men van ketenorganisatie met ieder hun eigen voor- en nadelen.
Kunnen wij leren van deze buitenlandse varkensketens?

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 22UbkX19t2

Daarin staat gemeld dat Brazilië op dit moment de 4e exporteur van varkensvlees is en de snelst opkomende markt is.

En nee, het is niet dat omdat het ergens anders slechter is, de varkens in Nederland het goed hebben. Het kan altijd beter. Maar ik heb 100 x liever dat Nederland varkens exporteert dan Brazilië. Of China.

Voor wie het boeiend vind: een boeiend artikel over varkensflats in China:

https://www.trouw.nl/buitenland/in-de-v ... ~ba7d01eb/

Hier een artikel over hoeveel Brazilië exporteert

https://www.boerenbusiness.nl/varkens/a ... -met-vlees

Citaat:
Brazilië verwacht dat de vleesexporten dit jaar een nieuw record gaat vestigen. Tot nu toe werd 1,27 miljoen ton rundvlees, 776.000 ton varkensvlees en 3,2 miljoen ton pluimveevlees geëxporteerd en met deze volumes ligt een nieuw exportrecord voor het grijpen.

Toen ik googelde op 'varkens welzijn Brazilie' was de eerste hit een onderzoek wat ik niet kon openen. De eerste zin was dat er in Brazilië geen regels zijn betreft welzijn voor varkens.

Deze moet ik nog lezen, lijkt mij boeiend, een rapport van ABN Ambro over de varkenssector

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... ISqctqP0Ys

Ok,nu stop ik weer in mijn poging het topic weer een inhoudelijke kant op te duwen :')

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 20:59

Aan varkens in brazilie kan ik niets doen. Wel aan de varkens hier, door vlees te kopen van boeren die hun dieren op een diervriendelijke manier houden. Ik zie mensen die sympathiseren met de boeren, maar die niet bereid zijn om een goede prijs te betalen van de producten van diezelfde boeren 'want ze hebben zo weinig geld en willen toch elke dag vlees eten". Tsja, dat gaat volgens mij niet samen. Als de consument nu eens bereid was een goede prijs te betalen, dan hoefden de boeren geen ontzettend grote aantallen dieren te houden waar weinig marge op is, maar konden ze met minder dieren (stikstofprobleem opgelost) een behoorlijk salaris overhouden en zelf ook een beter gevoel, want er is volgens mij geen boer die gelukkig wordt van dieren houden op een manier die tegen de natuur van het dier in druist. Ik zie dus veel mensen roepen "ja ik steun onze boeren", maar in hun koopgedrag zie ik dat niet terug :n

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 21:04

Eens! En daarbij ook wat in mijn post stond: in NL is de keten verkeerd. Als de overheid daar regelgeving op zou zetten zou dat ook al schelen :)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 21:06

prompter schreef:
Aan varkens in brazilie kan ik niets doen. Wel aan de varkens hier, door vlees te kopen van boeren die hun dieren op een diervriendelijke manier houden. Ik zie mensen die sympathiseren met de boeren, maar die niet bereid zijn om een goede prijs te betalen van de producten van diezelfde boeren 'want ze hebben zo weinig geld en willen toch elke dag vlees eten". Tsja, dat gaat volgens mij niet samen. Als de consument nu eens bereid was een goede prijs te betalen, dan hoefden de boeren geen ontzettend grote aantallen dieren te houden waar weinig marge op is, maar konden ze met minder dieren (stikstofprobleem opgelost) een behoorlijk salaris overhouden en zelf ook een beter gevoel, want er is volgens mij geen boer die gelukkig wordt van dieren houden op een manier die tegen de natuur van het dier in druist. Ik zie dus veel mensen roepen "ja ik steun onze boeren", maar in hun koopgedrag zie ik dat niet terug :n

Spijker op zijn kop!

Ruitje, als wij gewoon de werkelijke prijs gaan betalen dan hoeven we niet vanuit Brazilie te importeren. Al jouw argumenten komen vanuit geld: Goedkoop en veel en daar moeten we vanaf.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 21:07

ruitje schreef:
Eens! En daarbij ook wat in mijn post stond: in NL is de keten verkeerd. Als de overheid daar regelgeving op zou zetten zou dat ook al schelen :)

Jesus ik schrijf dit al meerdere malen en je blijft er tegen beargumenteren. En nu een ander het schrijft ben je het eens.................Hoe dan!!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 21:23

Benzz schreef:
ruitje schreef:

Jesus ik schrijf dit al meerdere malen en je blijft er tegen beargumenteren. En nu een ander het schrijft ben je het eens.................Hoe dan!!

Ik denk dat ik gek ben, is echt de enige verklaring :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:02

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:12

ruitje schreef:
Dat is gewoon niet waar, alle schrijvers in dit topic geven al vanaf pagina 1 aan dat ze best willen veranderen, maar de overheid een onbetrouwbare partner vinden, dat ze al jaren veranderen maar dat je nooit weet waar je aan toe bent.

En er is een vast groepje, wat op de eerste pagina's al riep dat 'als je een goede boer' ( whatver dat dan is he? ) bent, je niks te vrezen hebt.

Las dat 2 pagina's terug nog hier, als je een groene boer bent, heb je niks te vrezen....

En dat is gewoon niet waar, want ook dan heb je dus wat te vrezen voor deze overheid.

Ik ben eerlijk gezegd het topic zat, het is opgezet als steun voor de boeren. Een tijd lang was er een prettige discussie, maar de laatste pagina's loopt het juist vol met mensen die het hebben over 'vlees is niet nodig' en 'varkens zien geen daglicht' .

Ik kom ook niet in het veganisten topic biefstuk recepten delen denk ik dan :')

Nou inderdaad het is nu echt anti boer hier. Mijn ouders hebben een melkveestal met 150 melkkoeien. Ja die koeien hebben het daar heel goed! Ook mijn ouders hebben de laatste jaren nog flink geïnvesteerd in het welzijn van de koeien. Er zijn veel mensen uit de stad wezen kijken en zijn toen ook veel positiever geworden.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:13

De demonstraties gaan inderdaad te ver. Boeren mogen zich best laten horen. Maar dit is wel extreem.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:16

purny schreef:
https://nos.nl/liveblog/2434375-brandende-hooibalen-en-banden-op-meerdere-wegen-hulpverleners-bekogeld-met-vuurwerk
Ter hoogte van afrit Teuge op de A50 zijn dikke rookwolken te zien. Boeren hebben banden en hooibalen in brand gestoken. Hulpverleners die de brand proberen te blussen zijn vanaf een viaduct bestookt met vuurwerk, zegt de politie.

Dit kan je toch geen demonstreren meer noemen?

Dit is vrijwel vergelijkbaar met het gedrag van voetbalhooligans en een deel van de coronademonstranten de afgelopen jaren. Daar mag echt gewoon ME op afgestuurd worden, zeker als hulpverleners bestookt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:17

Dit zijn geen demonstranten maar volslagen idioten waar ze de ME heen mogen sturen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:19

Lindor92 schreef:
De demonstraties gaan inderdaad te ver. Boeren mogen zich best laten horen. Maar dit is wel extreem.

Gelukkig doen hier maar een paar boeren aan mee en keuren de meesten dit gedrag niet goed.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:22

Hier in de buurt hebben ze nu een koeien meegenomen en dreigen een van deze en publiek te gaan slachten.

https://www.omroepwest.nl/nieuws/459862 ... eurgesteld

Met dergelijke acties gaat het grotere publiek zich uiteindelijk tegen hen keren, hoe krom het ook is. Want er worden dagelijks honderden koeien geslacht.
Maar met zulke acties en dat hooligan achtige slopen en in de brand steken, verzwakken ze denk ik wat ze willen bereiken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:28

Het is gewoon jammer dat enkele zich misdragen.
En dat tegenstanders dat maar wat graag gebruiken tegen bijna elke boer.

En het erge. Goede demonstraties, harde demonstraties, belachelijke demonstraties.
Onze regering heeft al lang besloten.
Of de burgers er nu achter staan of niet.
Die boeren zal het dus aan de bips oxideren of de burger achter ze blijft staan of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:29

DuoPenotti schreef:
Het is gewoon jammer dat enkele zich misdragen.
En dat tegenstanders dat maar wat graag gebruiken tegen bijna elke boer.

En het erge. Goede demonstraties, harde demonstraties, belachelijke demonstraties.
Onze regering heeft al lang besloten.
Of de burgers er nu achter staan of niet.
Die boeren zal het dus aan de bips oxideren of de burger achter ze blijft staan of niet.

Het zou ook wat zijn als ze alles ineens van tafel vegen als je maar hard genoeg schreeuwt.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:30

c_alsemgeest schreef:
Hier in de buurt hebben ze nu een koeien meegenomen en dreigen een van deze en publiek te gaan slachten.

Met dergelijke acties gaat het grotere publiek zich uiteindelijk tegen hen keren, hoe krom het ook is. Want er worden dagelijks honderden koeien geslacht.
Maar met zulke acties en dat hooligan achtige slopen en in de brand steken, verzwakken ze denk ik wat ze willen bereiken.

Ik lees dat ze 1 van de koeien naar het slachthuis zouden sturen, om zo symbolisch de veestapel te halveren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:44

Denk dat het tijdstip is aangebroken dat de grote stille meerderheid van de boeren zich uit gaat spreken tegen die raddraaiers, politie bus aangevallen, taser ingezet, begint op een veldslag te lijken bij Stroe.
Hoe raak je de sympathie kwijt, zo oliedom.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:59

suffie schreef:
c_alsemgeest schreef:

Ik lees dat ze 1 van de koeien naar het slachthuis zouden sturen, om zo symbolisch de veestapel te halveren.

Dat was inderdaad zo na de inmenging van de pvdd. Maar niet wat er eerst (ik denk alleen om te provoceren) geroepen werd.
Inmiddels zijn de koeien ook terug gebracht.

Maar goed, linksom of rechtsom, dieren in een protest brengen is gewoon niet geheel slim. Je hebt het volk nu achter je, dergelijke empathie kan snel keren.