Boeing 777 neergestort in de Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 23:21

Inderdaad, er is al zo veel tijd overheen gegaan... Moest op de grens van West-Oekraïne/Polen al bij wijze van spreken op m'n boterham passen, anders pikten de beren of wolven 'm in... Dat gecombineerd met de hoge temperaturen en bijbehorende ontbindingsverschijnselen, geeft mij weinig hoop, en maakt dat ik zo'n fb-actie op z'n minst heel naïef vind. Oh, vergat even te melden, dat het daar ook nog eens oorlog is...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 23:26

ThreeFingers schreef:
Grof gezegd. ...is het toch logisch dat de lichamen zwaar gehavend zijn. De warmte daar...insecten...
Maar moeten we hier over praten?

Waarom niet? Het is, hoe erg ook, wel de realiteit

vuurneon

Re: Boeing 777 neergestort in de Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 23:27

Ik hoop dat iig van elk slachtoffer er iets geïdentificeerd kan worden, zodat er geen nabestaanden achterblijven met helaas valse hoop en iets hebben om een uitvaart te geven.

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 23:30

Vuurneon dat hoop ik ook. Het is echt zenuwslopend voor de nabestaanden.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 23:41

Ik hoop dat ook, maar het kan ook zijn, dat vanwege het ongeluk sommige lichamen 'verloren' zijn gegaan. Zou ik zelf nabestaande zijn, voor zover ik me er in kan verplaatsen, zou ik liever niets terug zien, dan zien dat er andere levens geslachtofferd worden, om een eventueel deel van mijn geliefde 'naar huis' te brengen. Er zijn al meer dan genoeg doden gevallen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 23:41

Laatst bijgewerkt door Iris82 op 28-07-14 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 23:42

LadyMadonna schreef:
ThreeFingers schreef:
Grof gezegd. ...is het toch logisch dat de lichamen zwaar gehavend zijn. De warmte daar...insecten...
Maar moeten we hier over praten?

Waarom niet? Het is, hoe erg ook, wel de realiteit

Persoonlijk heb ik er geen problemen mee.
Maar keer op keer reageren er ook mensen op dat het respectloos is tav de nabestaanden...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 23:47

Iris82 schreef:
http://m.europe.wsj.com/articles/after- ... 2?mobile=y

Artikel over de inwoners van de dorpjes waar mh17 op terecht gekomen is. Hun levens zijn ook onherstelbaar veranderd.

Zoek ns op de bijdrages van Rudy Bouma bij nieuwsuur.... Die heeft veel van dit soort verhalen in beeld gebracht.

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 23:48

Iris82 schreef:

Het is ook voor die mensen daar zwaar. Hun krijgen geen hulp odg. Het moet maar verwerkt worden op de ene of andere manier. Plus dat er oorlog is. En de mensen dag en nacht in angst en onzekerheid leven. Toch vind ik het knap dat ze, al dan mss niet deskundig hebben meegeholpen waar ze konden. Heftig artikel dat wel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 23:50

Uit het artikel:
On Thursday, an elderly woman showed up at her office in tears and handed over a doll with the name Emma stitched in pink across its shirt. The woman was digging potatoes. Emma turned up instead.
Ms. Voloshina is keeping the doll in a purple plastic bag on top of a large pile of passenger belongings that villagers keep finding every day: suitcases, wallets, a USB cord, and on and on.
"We're keeping them, we're waiting," Ms. Voloshina said. She vowed to get Emma home.

Dat breekt toch je hart... Wat een geweldige mensen ondanks deze vreselijke traumatische gebeurtenis.

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 23:53

Vreselijk. :(

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 23:57

vuurneon schreef:
Uit het artikel:
On Thursday, an elderly woman showed up at her office in tears and handed over a doll with the name Emma stitched in pink across its shirt. The woman was digging potatoes. Emma turned up instead.
Ms. Voloshina is keeping the doll in a purple plastic bag on top of a large pile of passenger belongings that villagers keep finding every day: suitcases, wallets, a USB cord, and on and on.
"We're keeping them, we're waiting," Ms. Voloshina said. She vowed to get Emma home.

Dat breekt toch je hart... Wat een geweldige mensen ondanks deze vreselijke traumatische gebeurtenis.

Vond de herdenkingsdienst die de vrouwen ter plekke hebben gehouden ook heel indrukwekkend... Maar goed, voor hetzelfde geld is hun man of zoon huurling in het leger... echt deze tragische geschiedenis heeft zo veel verschillende gezichten.

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 00:01

Sientje ja de foto stond ook in de krant. Waar de vrouwen bijelkaar stonden. De ene had zelfgeplukte bloemen in de hand....ik vergeet die foto nooit meer weer. Ik vind dat er veel meer qua hulpverlening had moeten gebeuren daar, niet alleen dat onderzoek moet vlotten maar ook deze mensen hadden moeten worden opgevangen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 00:05

Mooie uitzending van Knevel en van den Brink.
Daar zit de broer van een slachtoffer en hij wil ook geen gewapende missie. Zijn moeder heeft gezegd: Als er kans is op meer slachtoffers laat hem dan maar daar.

Natuurlijk zal niet elke nabestaande er over denken en zullen er ook mensen die koste wat kost hun dierbare terug willen hebben. Maar ik vond het wel tekenend.

Daarbij nog twee journalisten doe beamen dat het nu gevaarlijker is dan vorige week en we misschien in het begin kansen hebben laten liggen.
De defensie deskundige haalde idd nog sebrenica aan.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 00:06

BootsScoot schreef:
Sientje ja de foto stond ook in de krant. Waar de vrouwen bijelkaar stonden. De ene had zelfgeplukte bloemen in de hand....ik vergeet die foto nooit meer weer. Ik vind dat er veel meer qua hulpverlening had moeten gebeuren daar, niet alleen dat onderzoek moet vlotten maar ook deze mensen hadden moeten worden opgevangen.

Ja dat was ze wel gegund geweest, mogelijk hebben ze van hun laatste centen bloemen gekocht om de slachtoffers te herdenken. Ik noemde het al eerder, maar vond dat Rudy Bouma in meerdere afleveringen die kant van het verhaal heel mooi bracht, als in: zonder die reportages had ik die achtergronden niet geweten.

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 00:12

Ik vind het ook goed dat deze rapportages er waren. Als ik bvb lees hoe soms over de bevolking wordt gesproken.....dan denk ik niet best dit. Een kennis van mij komt ook uit Oekraine. Ze woont in een flat. Had een briefje aan de deur met een tekst die ik hier niet neer ga zetten. Maar dat krijg je nu toch, dat mensen en meningen lijnrecht tegenover gaan staan. Maar een oog om een oog maakt nog steeds blind. :(
Sterk trouwens van die nabestaande wat Sakkia noemde.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 00:31

SAKKIA schreef:
Mooie uitzending van Knevel en van den Brink.
Daar zit de broer van een slachtoffer en hij wil ook geen gewapende missie. Zijn moeder heeft gezegd: Als er kans is op meer slachtoffers laat hem dan maar daar.

Natuurlijk zal niet elke nabestaande er over denken en zullen er ook mensen die koste wat kost hun dierbare terug willen hebben. Maar ik vond het wel tekenend.

Daarbij nog twee journalisten doe beamen dat het nu gevaarlijker is dan vorige week en we misschien in het begin kansen hebben laten liggen.
De defensie deskundige haalde idd nog sebrenica aan.

Precies! Was een boeiende aflevering. Vond het indrukwekkend hoe de broer en zijn zus alles konden verwoorden, ook dat hij zei 'ik wil graag erheen, de grond aanraken' om het realistischer te maken en beter te kunnen verwerken. Diep respect voor die mensen... Ook voor de moeder die inderdaad die uitspraak had gedaan.
Laatst bijgewerkt door stefje op 29-07-14 00:43, in het totaal 1 keer bewerkt

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 00:34

BootsScoot schreef:

Het is ook zo wrang, hier staat Slachtofferhulp voor ons klaar, dat is daar niet, ongetwijfeld. Ze moesten het zelf maar uitzoeken wat ze moesten doen direct na de ramp met alles wat ze vonden... Dat kan je je hier niet voorstellen, in ons geregelde leventje. Wat een verschil in levens, een oorlog die boven hun hoofd wordt uitgevochten, nu zelfs vluchten. Soms denk ik konden we hun maar vertellen dat we ook met hun meeleven!

Edit: als je dan na het eerste deel van Knevel & VdB een samenvatting in beelden ziet van afgelopen week, staan de tranen je toch ineens weer in je ogen, hoe bekend de beelden ook inmiddels zijn.

Kunstwerk gemaakt door @LuisinaJuliete ter nagedachtenis aan de slachtoffers, 298 vlinders (Bron: Twitter):
Afbeelding

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 00:51

Ben er stil van, wat mooi...

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 00:55

De afbeelding doet me ook denken aan wat ik dacht vlak nadat de aanslag had plaatsgevonden: zou dit alles niet tot gevolg kunnen hebben dat de partijen daar zich realiseren 'waar zijn we in Godsnaam hier mee bezig' en dat het geweld daar dan zou stoppen...

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 05:35

Stefje, mooi verwoord...,zag die schilderij al ergens voorbijkomen..zo mooi..
Ik ben benieuwd of deze dag beter nieuws brengt over de crash side.

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 05:41

stefje schreef:
De afbeelding doet me ook denken aan wat ik dacht vlak nadat de aanslag had plaatsgevonden: zou dit alles niet tot gevolg kunnen hebben dat de partijen daar zich realiseren 'waar zijn we in Godsnaam hier mee bezig' en dat het geweld daar dan zou stoppen...

Ik denk helaas niet..waar zo veel politieke belangen met elkaar verstrengeld zijn en zo hevig wordt gevochten, daar sneuvelen alle normen en waarden,. Het zou al goed wezen als er in belang van dat onderzoek een Hold the fire kwam. Wie weet, zelfs in Gaza was dat gebeurt en was er 24 uur niet geschoten maar Gaza valt natuurlijk ook niet mee te vergelijken. Althans, nu nog niet.... :(

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 08:27

Niet alle lichamen lagen in stukken, ik heb op foto's ook vele hele lichamen zien liggen.

De vraag van die Knevel vond ik wel een beetje ongepast. Dat vraag je gewoon niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 08:50

Die Rudy Bouma is me sowieso een paar keer opgevallen dat hij op een hele prettige manier gewoonweg beschrijft wat hij daar heeft gezien, zonder er een waarde-oordeel aan te hangen (!) en ook meteen wat extra achtergrondinformatie om te voorkomen dat men de verkeerde conclusies trekt.

Zo hoort men het nieuws te brengen +:)+

Bijvoorbeeld dat hij zei dat er gezegd wordt dat er spullen van slachtoffers geplunderd zouden zijn en in de omgeving verkocht zouden worden. En het dan niet daar bij laat, maar er meteen bij zegt dat hij dit zelf niet heeft gezien. Gewoon wat meer ooggetuige informatie-ter-plekke die een duidelijker en onafhankelijker beeld geeft.

Heel erg fijn +:)+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 08:56

Suzanne F. schreef:
Niet alle lichamen lagen in stukken, ik heb op foto's ook vele hele lichamen zien liggen.

De vraag van die Knevel vond ik wel een beetje ongepast. Dat vraag je gewoon niet.

Ik ook, maar dat was natuurlijk wel vrij direct na de crash...