Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-25 12:22

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 13:34

Kan de lamp niet vinden. Ik was vandaag blij met de wandelstok. Heb een zwakke enkel dus ook daarvoor doet hij goed dienst. Ging er weer eens door, dan is het ook wel fijn dat die stok mee is.

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-25 13:42

Ik pak net de zaklantaarn om te kijken of batterij het nog doet.
Sukkel dat ik ben schijn ik mezelf in de ogen.
Verblinden doet ie zeker.

Ik heb er een van Varta. Hiervan kan de lichtbundel aangepast worden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 13:48

:D hahaha Tienus.... zo herkenbaar dit. _O-

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-25 15:26

Het advies van Werkgroep Wolf luidt, maak je groot, praat luid.
Advies werd gegeven na incident afgelopen augustus in Austerlitz waarbij de jongen de wolf niet eens aan zag komen.

Zou de werkgroep dit advies nog steeds blijven geven?
Zelfs na hetgeen gisteren en eergisteren rond het Dwingelerveld gebeurd is?

Voor filmpje zie bron
Geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/1AEYZm ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-25 15:29

Zichtmelding Soest U, wolf loopt achter vrouw met hondje aan.
Citaat:
24 november 2025/Soest/Utrecht
Tijd: 11.30 uur
Wolf liep gestaag rechtuit achter een klein wit hondje met vrouw
Wolf liep richting grote kom. Kleine hond ging rechtsaf met vrouw. Mijn man linksaf

Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1Zm6G9 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-25 16:23

Aanval Makkinga Frl, 2 schapen gedood
Citaat:
Makkinga Friesland
24-11-2025

Aanval op schapen in Makkinga, 2 schapen gedood.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp of via geenwolf.com/meldingen

#geenwolf

Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1AUZWPQL ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-25 16:29

Tekst klopt wel, alleen wolvenkop is zichtbaar bij de muziek.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 16:44

Nou die mag wel stevig geplugged gaan worden en weken hoog in de top 40 blijven staan !!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-25 16:45

Aanval Donkerbroek Frl, 3 schapen gedood achter wwr
Citaat:
Donkerbroek Friesland
24-11-2025

Aanval op schapen achter wolfwerend hekwerk. 2 schapen gedood en 1 geëuthanaseerd. Bij12 had niet verwacht dat er een aanval plaats zou vinden achter dit hekwerk.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp of via geenwolf.com/meldingen

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1DWEk7 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-25 17:14

Citaat:
24 november 2025/Drenthe
Deze melding staat ook op de pagina
Wolf heeft het in een weekend tot twee keer toe op hond gemunt. ‘Ik kon die wolf echt wegschoppen’

Dit is echt foute boel, zegt wolvendeskundige Glenn Lelieveld naar aanleiding van twee incidenten waar de wolf op het Dwingelderveld tot twee keer toe mensen met honden benaderde.

„Dit is zwaar problematisch gedrag.”

Wilma Rook uit Dwingeloo is maandagmiddag nog maar amper bekomen van de schrik. Zaterdag liet ze haar hond uit op het Dwingelderveld bij Spier.
Wat een ontspannen wandeling had moeten worden, draaide al snel uit op een nachtmerrie. „Mijn hond zag de wolf het eerst. Hij stond een meter of twintig bij ons vandaan. Ik draaide me om en wilde rustig teruglopen naar de auto. Dat leek me het beste. Nou, daar was die wolf het niet mee eens.”

‘Hij gromde naar mij’

De wolf kwam namelijk op Wilma en haar hond af. „Hij gromde wel naar mij, maar was helemaal gefixeerd door mijn hond” vertelt ze. „Mijn hond was bang en ging achter me staan. Die wolf kwam daarna zo dichtbij dat ik hem echt wég heb moeten schoppen. Dan deed hij een stapje terug en konden wij weer een stukje richting de auto. Ik heb de longen uit mijn lijf geschreeuwd.”

Een dag later was het een eindje verderop opnieuw raak. Bij Theehuys Anserdennen in Ansen werden zondag meerdere wandelaars geconfronteerd met een weinig schuwe wolf.

De wolf naderde een vrouw die met twee 11-jarige kinderen en de hond aan het wandelen was tot op enkele meters. De vrouw slaagde erin foto’s van het dier te maken (zie hieronder).
‘Zwaar problematisch’

De vrouw wist de wolf te verjagen door zich groot te maken en te schreeuwen.

„Zwaar problematisch gedrag. Zo is het gezeik in Utrecht ook begonnen,” zegt wolvendeskundige Glenn Lelieveld verwijzend naar probleemwolf Bram die meerdere mensen benaderde en uiteindelijk ook beet.

Wolven horen schuw te zijn. „Elke keer dat een wolf mensen tot op minder dan dertig meter benadert, dan is het foute boel” zegt Lelieveld. „Dat is in heel Europa de lijn.”
Volgens hem is de provincie Drenthe nu aan zet. „Het is nu zaak om uit te zoeken waar dit gedrag vandaan komt en dan maatregelen te nemen.”

Maandagmiddag komt de provincie met een mededeling dat de schrikreactie van de wandelaars begrijpelijk is. ‘De wolf is door hard roepen verjaagd. Dat is belangrijk, omdat (nieuwsgierige) wolven moeten leren niet te dicht in de buurt te komen van mensen en honden. De provincie onderzoekt welke vervolgstappen mogelijk zijn om dit ongewenste gedrag af te leren’.

Verder verwijst de provincie naar een folder waarin staat beschreven wat je moet doen als je een wolf treft.

https://dvhn.nl/drenthe/wolf-heeft-het- ... 77073.html

https://www.facebook.com/share/p/1BfHkB ... tid=wwXIfr

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 17:27

Ach Glennie Penny toch, nu is het ineens wél een probleem? Zakken vol genoeg inmiddels?

We zeggen al jaren dat dit zou gebeuren in een overvol Nederland. Maar mogen wíj nu de zakken vullen omdat ons expertise beter was? Of blijft dat voorbehouden aan zelfbenoemde “experts” zoals hij?

De provincie moet in actie komen, de overheid moet in actie komen. En ondertussen lopen de wolven die geschoten mogen worden doodleuk rond, omdat de voorwaarden om überhaupt te mogen ingrijpen zo absurd streng zijn dat het in de praktijk nooit gebeurt.

Al die jongen leren dat ook weer... totdat... Ja, totdat wat?
Dode mensen?
Want dode dieren zijn blijkbaar niet genoeg, gebeten kinderen en volwassenen ook niet.

Of vallen dode mensen straks óók in een zogenaamd levensgevaarlijke bramenstruik?

Glenn, sta eens écht op. Laat eens écht van je horen als je zo’n expert wilt zijn.
Kom eens echt op de barricade in plaats van dit halfzachte gedoe.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 17:54

Ik heb vorig jaar bij het Dwingelderveld gekampeerd op het scouting label terrein. Toen zijn er op een paar meter van ons wolven langs gelopen, terwijl wij bij het kampvuur zaten laat op de avond. Heb ze alleen gehoord, en de volgende ochtend de sporen op het zandpad gezien. Dat kampeerterrein ligt middenin het bos en recht langs het Dwingelderveld. Mensen laten daar ook de hond uit. Geen goed nieuws dat ze daar nu ook steeds minder schuw worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 18:16

Lelieveld schreef:
..Het is nu zaak om uit te zoeken waar dit gedrag vandaan komt...
En hij houdt zich natuurlijk aanbevolen om dat voor de Gemeente in een mooi (kostbaar) rapport op te tekenen...
Zullen we hem alvast even op weg helpen; óf het komt doordat we met 18 miljoen in een klein landje wonen óf hij is gevoerd....

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 18:18

Het is blijkbaar vreselijk moeilijk voor sommigen om zich te realiseren dat dit gewoon normaal wolvengedrag is, onder dit soort omstandigheden.

Ongewenst, maar níet ongewoon.

Gedrag is context en situatie afhankelijk.
Maar das moeilijk voor mensen die zich maar 1 context voor zich kunnen zien.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 18:54

F_T schreef:
Het is blijkbaar vreselijk moeilijk voor sommigen om zich te realiseren dat dit gewoon normaal wolvengedrag is, onder dit soort omstandigheden.

Ongewenst, maar níet ongewoon.

Gedrag is context en situatie afhankelijk.
Maar das moeilijk voor mensen die zich maar 1 context voor zich kunnen zien.

Zal prima normaal zijn in dit soort situaties. Maar het geeft dan wel heel goed weer waarom de wolf hier niet hoort. Dit 'normale' gedrag past hier niet. Maar als we het constant onder natuurlijk gedrag gaan scharen, dan komen we er nooit af. Moeten we ook maar accepteren, dat ie in onze tuinen komt, dat we niet meer normaal naar buiten kunnen met de hond.

Dus nee hoor, ik snap dat prima, enkel vind ik dat ongewenst hier moet prevaleren over gewoon.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 19:01

Dan kijk je bij het ad...
echt al die lui die zeggen dat de foto nep is of dat hij toch wegging na het verjagen, allemaal wens ik ze een dike hap toe.
Nee niet dodelijk, wel pijnlijk.
Stelletje idioten.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 19:11

DubbelFun schreef:
Lelieveld schreef:
..Het is nu zaak om uit te zoeken waar dit gedrag vandaan komt...
En hij houdt zich natuurlijk aanbevolen om dat voor de Gemeente in een mooi (kostbaar) rapport op te tekenen...
Zullen we hem alvast even op weg helpen; óf het komt doordat we met 18 miljoen in een klein landje wonen óf hij is gevoerd....

3 jaar geleden zei Lelieveld zelf: de wolf is al zolang bejaagd, dan hou je alleen de schuwe dieren over. De oplossing lijkt mij simpel...

https://www.nu.nl/dieren/6216408/wolven-een-gevaar-voor-de-mens-dat-is-een-groot-misverstand.html

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-25 19:59

Zichtmelding Kootwijkerbroek gisternacht. 7 wolven
Citaat:
Kootwijkerbroek Gelderland
23-11-2025
02.42 uur

Kootwijkerbroek, harskamperweg zaterdag op zondagnacht. 1 grote en 6 welpen op de camera.

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/1CiHGa ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-25 20:05

Zichtmelding Ermelo Gld
Citaat:
Ermelo Gelderland
24-11-2025
18.03 uur

Wolf gezien op de Oude Zwolse weg Ermelo/Elspeet.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1AVg1xuJ ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-25 20:08

Zichtmelding Enschede Ov
Citaat:
Enschede Overijssel
24-11-2025
Vermoedelijk begin middag

Wolf aan de groot Bruninkstraat, Kwekkeboomweg in Enschede

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Filmpjes via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/1CrP3G ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-25 20:15

Sinterklaas is niet blij met de wolf.
Citaat:
Geachte bestuurders en politici van Nederland,

Ook de Sint moest er gisteravond in een woonwijk aan geloven,
Tijdens het rondbrengen van de pakjes kwam er een grommende wolf achter mijn paard aan gestoven.

De Sint is heel erg geschrokken en nog steeds ontdaan,
Gelukkig wist deze oude man met een roe de niet schuwe wolf, ternauwernood, van zich af te slaan.

En maar vergaderen over gunstige staat van instandhouding en aanpak probleemwolf. Waar is uw gezonde verstand?
Het had weinig gescheeld of mijn oude trouwe schimmel was óók bij de Rendac beland.

En het had allemaal nog veel erger kunnen aflopen,
Als ik gevallen was, had de Sint het misschien wel met de dood moeten bekopen.

Leg mij nou eens uit, al ruim 150 loslopende roofdieren die maar aanfokken in een dichtbevolkt land,
Wordt het nou niet eens tijd voor beheer, zo onderhand?

Het afgelopen jaar las ik in Spanje, wederom, over het verschrikkelijke dierenleed, de onrust, de vele dilemma’s, de felle discussies, maar ook de emotionele verhalen,
In alle eerlijkheid moet ik zeggen dat het mij geruststelt dat het draagvlak voor de wolf in Nederland blijft dalen.

Sinds de terugkeer van de wolf worden mensen uit elkaar gedreven.
Het begint er aardig op te lijken dat de wolf boven de mens en andere diersoorten wordt verheven.

Is de wolf dan onaantastbaar en heiliger dan de paus, even serieus?
Dat vindt de goedheiligman, die nog niet van de schrik bekomen is, wel erg dubieus.

Waarom is de overheid niet transparant en wordt er veel onder de pet gehouden?
Niet zo gek toch, dat vele mensen twijfelen en het allemaal niet meer vertrouwen.

Openheid van zaken is de basis van een goed bestuur,
Dat ontbreekt en veroorzaakt verdeeldheid, polarisatie en censuur.

Het wolvendossier baart de Sint, net als vele burgers en dierhouders, grote zorgen.
Maar bestuurders en politici, u bent er toch voor, om de veiligheid van uw inwoners te waarborgen?

Heer Rummenie, u bent een beetje naïef, toch lijkt u mij een zeer aardige man,
Maar, u moet toch toegeven, het loopt nu de spuigaten uit, mijns inziens dan.

We mogen nooit vergeten wat er afgelopen zomer in Austerlitz op de Utrechtse Heuvelrug is gebeurd.
Een klein jongetje werd door een wolf aan zijn oksel de bosjes ingesleurd.

Maar wat nou als die mannen met stokken wolf Bram niet hadden weggejaagd,
Zeg eens eerlijk, wie van u heeft zich dát wel eens afgevraagd?

De wolf is een groot verdienmodel en wat wordt er toch met belastinggeld gesmeten,
Dan heeft de Sint het nog niet eens over de ‘adviezen’ van zelfbenoemde wolvenexperts die het altijd beter menen te weten.

Wolven zijn schuw vallen geen mensen aan,
Maar inmiddels is gebleken dat de wolf ze wel degelijk op zijn menu heeft staan.

Wolven vreten geen paarden en runderen wordt er steeds gezegd,
Maar het is toch echt de wolf zelf, die deze leugens van de wolven profeten steeds weerlegt.

De tijd is rijp dat de pro wolfclubjes een paar toontjes lager gaan zingen,
Nu blijkt dat wolven wel degelijk over goedgekeurde wolfwerende rasters springen.

De wolvenclubjes zijn vast ook heel tevreden,
Over het feit, dat vele wolven in Nederland worden doodgereden.

Nederland is een druk cultuurlandschap en veel te klein,
De wolf zelf gaat hier ook de dupe van zijn.

Ooit waren jullie zo trots op jullie boeren die het land hebben opgebouwd,
Maar tegenwoordig kunnen ze geen goed meer doen en worden ze alleen nog maar afgesnauwd.

De boeren, ooit de helden van uw land, zitten er doorheen en zijn gestresst,
Omdat ze nu door de wolf, dierenactivisten en absurde regels en wetten worden weggepest.

Waar gaat dit doorgeslagen natuurbeleid van de groene graaiers heen?
Zien ze echt alle boeren het liefst vertrekken? Dat vindt deze oude man echt heel erg gemeen.

Wat blijft er dan over van de landbouw? Word uw voedsel dan niet heel schaars en duur?
Als ieder weiland wordt bestempeld als ideaal voor “rewilding”-natuur?

Dus hierbij een noodkreet van de Sint, recht uit zijn oude hart
In wolvengebied heersen angst, onmacht en smart.

Luister naar de mensen en dieren daar, groot én klein,
Want zo kan het niet verder, er is ondraaglijk veel dierenleed en emotionele pijn.

Achter de feiten aanlopen daar staat de overheid om bekend,
Alle schaamte voorbij, het is werkelijk ongekend.

Niet banketstaaf maar poetsen zegt de Sint,
Of word iedereen pas echt wakker na de dood van een kind?

Groeten van Sinterklaas

Voor filmpje https://www.facebook.com/share/v/1JCAyU ... tid=wwXIfr

Afbeelding
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/v/1JCAyU ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-25 20:17

Termauwerdood. Het woord van 2025.
Ah sint is ook al oud.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-25 20:26

Citaat:
24 november 2025/RTV Drenthe
RTV Drenthe durft de foto van de wolf niet te gebruiken? Iets met de meldingen afzwakken? 1st foto die RTV Drenthe plaatst, 2de foto, de foto die de situatie echt weergeeft

Wolf komt 'heel dicht bij' bezoekers Dwingelderveld, provincie kijkt naar maatregelen
De provincie Drenthe heeft meerdere meldingen ontvangen van een wolf die dicht in de buurt kwam wandelaars met honden op het Dwingelderveld. Volgens de meldingen toonde het dier gistermiddag belangstelling voor de honden en kwam hij heel dichtbij.
De provincie onderzoekt welke stappen mogelijk zijn om dit ongewenste gedrag af te leren. "We begrijpen dat dit voor bezoekers een schrikmoment kan zijn. De wolf is door hard roepen verjaagd." Volgens de provincie is dit belangrijk, omdat nieuwsgierige wolven moeten leren om niet te dicht in de buurt te komen van mensen en honden.
De wolf op het Dwingelderveld heeft geen fysiek contact gehad met bezoekers of hun honden. Een woordvoerster van de provincie geeft aan voor eventuele maatregelen te kijken naar het wolvenplan dat provincies begin dit jaar hebben opgesteld. Wolven bang maken door met een paintballgeweer op ze te schieten is één van de mogelijkheden in dit plan.

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/179873 ... S_CC1UgkXA

Afbeelding
Afbeelding
https://www.facebook.com/share/p/17ciP5 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-25 20:42

Brutale wolf in Karinthië, Oostenrijk uit de populatie genomen.
Citaat:
24 november 2025/HERMAGOR/Oostenrijk
Opnieuw een wolf geschoten in Karinthië

Er is een wolf geschoten in het district Hermagor. De wolf bevond zich in de buurt van een woonwijk. De schietpartij is volgens de voorschriften uitgevoerd.

DISTRICT HERMAGOR. Gisteren, zondag, is er een wolf geschoten in het district Hermagor. De schietpartij vond plaats in de buurt van een woonwijk en is onmiddellijk gemeld bij de staatsautoriteiten. Het onderzoek en de bemonstering van het kadaver door staatsexperts is reeds afgerond.

Autorisatie voor verwijdering ingetrokken
"De naleving van de regelgeving inzake risicowolven, met name de voorgeschreven straal van tien kilometer vanaf de locatie van de laatste afschrikmaatregel, is beoordeeld en bevestigd", aldus de deelstaatregering. Degenen die in het getroffen gebied mochten jagen, zijn onmiddellijk geïnformeerd dat de vergunning voor verwijdering daarom is verlopen.

https://www.meinbezirk.at/gailtal/c-lok ... qt1vG_iQOw

https://www.facebook.com/share/p/1CA96r ... tid=wwXIfr