Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 09:06

nps schreef:
anjali schreef:
Tjonge jonge. Meestal is er voor nieuwe verkiezingen een poll op Bokt. Kan dat nu al of is dat te vroeg? Heel interessant altijd, al is Bokt niet echt een doorsnee van de Nederlandse maatschappij! :+

Ik zou zeggen, maak 'm aan :)

@juval, klopt dat echt? De (internationale) wet- en regelgeving zat in de weg, NSC was just the messenger...

VVD staat er weer goed voor in de peilingen, 30 zetels nu. Een hoop BBB stemmers lijken terug te gaan naar CDA - die gaat weer terug naar 18 zetels. VVD, CDA en GL/PvdA zijn samen precies goed voor 76 zetels. Zouden we wéér een VVD premier krijgen? :(

In mijn beleving was het vaak Pieter Omtzigt die door getwijfel nogal vertragend heeft gewerkt wat de onderlinge verhoudingen ook regelmatig op scherp hebben gezet. Maar goed, dat is wat ik vanuit de media meekrijg. Hoe het écht is gegaan zullen we nooit weten.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 09:08

Gisteravond zag ik Coenradi( voormalig pvv) op tv bij Eva. Zij vertelde dat ze zich niet kan herinneren de laatste keer dat zij Wilders sprak. Eva vroeg of dat maanden was, dat zou kunnen volgens haar. Dat laat toch zien dat Wilders geen leider is. Je hebt als fractie toch overleg met elkaar, en als fractievoorzitter zorg je dat je op de hoogte bent van dossiers.

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 09:13

Er zou een wekelijks overleg met de pvv bewindslieden moeten zijn, maar Wilders blies dat steeds af of was niet aanwezig hoorde ik in een politieke podcast.

Als het "mijn baas" zou zijn geweest , zou ik daar geen genoegen mee hebben genomen. Dat doe ik nu ook niet als onze directeur een keer niet bij een belangrijk overleg kan zijn, dan plan ik direct een nieuw overleg in. Maar van Wilders slikken ze het kennelijk.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 09:18

Het wijzen naar NSC is begonnen.
Maar ook zij hadden het recht om zich aan hun principes te houden.
PVV doet dat immers ook.
En daar schort het aan. In een coalitie moet je samenwerken en met elkaar koffie drinken.
En dat is toch echt dat je alleen Wilders kan verwijten, hij kan niet samenwerken.
Misschien als er een premier was geweest a la Rutte, die de boel een beetje bij elkaar kon houden.
Je ziet hetzelfde bij Faber.
Je hebt een meerderheid nodig in de EK en je maakt ruzie met bijvoorbeeld een CDA, die je nodig hebt.
Het klinkt allemaal stoer, maar je bereikt er helemaal niets mee.

Al was de intentie waarschijnlijk helemaal niet om de asielcrisis op te lossen, maar vooral nog meer chaos te creëren.

Je laat een flink aantal ministeries onbestuurbaar achter en je gaat lekker vanaf de zijlijn de chaos aanschouwen met een riante vergoeding, waar een groot deel van de PVV-fractie niets voor heeft gedaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 09:20

Ik weet niet hoe ik die poll zou moeten aanmaken. Het heeft al heel vaak op Bokt gestaan, kan die niet hergebruikt worden?

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 09:21

Zouden jullie het leuk vinden als er om en om een (klein) onderwerp/stelling wordt opgebracht waar je je eigen zienswijze op kwijt kunt Zodat we ook hier meer op inhoud gaat praten en minder over poppetjes en die tegen die?

Wat vinden jullie bijvoorbeeld van de stelling:

Citaat:
Op iedere school is een gratis, gezonde en verantwoorde lunch of ontbijt voor alle kinderen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 09:36

Ik hoop dat mensen nu inzien dat je met populistisch geroep niks bereikt (PVV, BBB) en op wat realistischer partijen gaan stemmen.
Het maakt mij niet uit waarop, want iedereen heeft eigen onderwerpen die belangrijk zijn. Maar er zijn teveel problemen die opgelost moeten worden. We moeten een regering hebben die dat constructief op wil lossen en naar de lange termijn kijkt. Die begrijpt dat je soms compromissen moet sluiten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 09:37

Ladyingreen schreef:
Zouden jullie het leuk vinden als er om en om een (klein) onderwerp/stelling wordt opgebracht waar je je eigen zienswijze op kwijt kunt Zodat we ook hier meer op inhoud gaat praten en minder over poppetjes en die tegen die?

Wat vinden jullie bijvoorbeeld van de stelling:

Citaat:
Op iedere school is een gratis, gezonde en verantwoorde lunch of ontbijt voor alle kinderen.

Leuk om over te praten, maar de vraag zal dan vooral zijn, wie gaat dat betalen?

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 09:47

Wie gaat het betalen, wie gaat het regelen.....mij lijkt het leuk om te lezen of je het wel of niet zou willen en waarom.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 09:54

In Frankrijk (en waarschijnlijk nog veel meer landen) gebeurt het ook. Misschien kijken hoe het daar gefinancierd wordt? Ik vind dat er sowieso veel meer over de grens (en eigenlijk ook naar het verleden: want ging mis, hoe kan het beter) gekeken moet worden; laat niet ieder land voor zichzelf het wiel opnieuw uitvinden.

En natuurlijk snap ik dat je niet alles 1 op 1 kunt kopiëren maar ik denk dat het zeker kan helpen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 10:02

Ladyingreen schreef:
Wie gaat het betalen, wie gaat het regelen.....mij lijkt het leuk om te lezen of je het wel of niet zou willen en waarom.

Dat wordt een Tweede Kamer 2.0 topic. Heel veel meningen, lappen tekst enz enz. Ga het niet volgen
als zo'n topic er komt.
Heb genoeg aan dit topic.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 10:04

CharleyT schreef:
Ladyingreen schreef:

Dat wordt een Tweede Kamer 2.0 topic. Heel veel meningen, lappen tekst enz enz. Ga het niet volgen
als zo'n topic er komt.
Heb genoeg aan dit topic.

Ik ben er ook niet voor. Ik wil de actualiteit liever bespreken dan "wat als" :)

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 10:05

Er was al zoiets, dat wilde de coalitie eruit slopen: https://www.parool.nl/nederland/einde-s ... ~b683789c/ maar is toch blijven bestaan: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... op-scholen

Ik ben voor. Zorgen dat alle kinderen in Nederland kwalititatief onderwijs kunnen volgen met een volle buik door een gezonde maaltijd levert op de lange termijn veel op - kennis is zó belangrijk. Beleid om te zorgen dat kinderen op een gelijke manier onderwijs kunnen volgen vind ik dus iets wat gewoon standaard moet worden opgenomen in de begroting.

@juval, ik heb ook begrepen dat Pieter Omtzigt inderdaad vaker twijfelde. Maar de reden dat veel beleid niet gemaakt kon worden ligt vooral aan het feit dat sommige dingen in strijd waren met (internationaal) recht, of gewoon zo klunzig waren opgezet dat het in de praktijk niet haalbaar leek. Het voelt wat verkeerd om dat aan 1 partij of persoon te wijten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 10:10

Er zijn wel projecten waarbij in armere buurten kinderen ontbijt op school krijgen volgens mij. Maar om dit landelijk en voor alle scholen (basis en middelbaar?) in te voeren lijkt me niet nodig, en onbetaalbaar.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 10:13

Dat lijkt me ook Juval. Ja, er is op sommige plekken armoede, maar op scholen in pak hem beet Wassenaar of Bloemendaal lijkt het me overbodig en vanuit de ouders wellicht ook nog ongewenst.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 10:15

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 10:17

Electra63 schreef:
Ladyingreen schreef:

Wat vinden jullie van de volgende stelling?

Leuk om over te praten, maar de vraag zal dan vooral zijn, wie gaat dat betalen?

Dat blijft altijd de ham vraag, ja. :D

Ik kom nog uit de tijd dat 'overblijven' eerder uitzondering was dan regel. Dat scholen überhaupt verplicht zijn om een overblijf regeling te hebben, is ook pas sinds 2006.

In praktische zin vraag ik me ook af of kinderen dan ook verplicht zijn met de lunch mee te eten. Of is het vrijwillig en moeten ze zich dagelijks opgegeven?

Voor sommige kinderen zou zo'n lunch wel een uitkomst zijn, maar als er thuis geen geld is voor goede voeding, lijkt het me nog belangrijker om hier iets aan te doen. Een goed ontbijt en gezond diner zijn net zo belangrijk.

Voor de andere kinderen zal het gewoon gemak zijn voor de ouders die dan geen lunch meer mee hoeven te geven. En als ik kinderen ken: dat lusten ze niet, of ze zijn er allergisch voor, of het past niet bij hun levenswijze/godsdienst.

En ja, dan eten die kinderen nog niets en blijft school met een halve lunch over zitten. Ook moeten er mensen zijn die dit regelen. Ik weet niet in hoeverre op alle scholen de overblijf tegenwoordig wordt geregeld.

Gaat dit overal via de buitenschoolse opvang of wordt het soms nog door vrijwilligers geregeld? Is misschien regelmatig de docent de pineut? Of heeft de school een kantine van waaruit dit geregeld kan worden? Dat zijn in mijn optiek ook allemaal dingen die belangrijk zijn. Eén lunch regelen lijkt me niet zo een probleem, maar als het er 250 of meer worden, dan wordt het toch een iets grotere uitdaging. ;)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 10:25

Schoof geeft nu een verklaring. De vice-premiers zijn ook aanwezig, Agema niet.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 10:30

juval schreef:
https://www.tweedekamer.nl/vergaderinge ... naire-zaal

zo is het debat over de val van het kabinet.

Nou wordt weer leuke tv. Neem jij de drankjes mee? Doe ik de snacks
:Y)

Wat een circus. Soms heb ik moeite dit topic/de krant te openen, en dat heeft niets met jullie te maken. Maar gewoon omdat ik het een trieste bedoeling vind wat er allemaal gebeurd.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 10:45

Wilders betreurt het dat het kabinet moest stoppen. Wie trok ook alweer de stekker er zelf uit?!?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 10:46

Raineri schreef:
juval schreef:
https://www.tweedekamer.nl/vergaderinge ... naire-zaal

zo is het debat over de val van het kabinet.

Nou wordt weer leuke tv. Neem jij de drankjes mee? Doe ik de snacks
:Y)

Wat een circus. Soms heb ik moeite dit topic/de krant te openen, en dat heeft niets met jullie te maken. Maar gewoon omdat ik het een trieste bedoeling vind wat er allemaal gebeurd.

Ik ben ziek en zit ook op de bank. Snacks vind ik een beetje te vroeg voor.

Wilders geeft gewoon nergens antwoord op en steekt weer zijn riedel af over moslims en asielzoekers.
Op vragen over zijn beloftes over verlaging van huren, BTW-verlaging enz. geeft Wilders gewoon geen antwoord.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 10:47

prompter schreef:
Dat lijkt me ook Juval. Ja, er is op sommige plekken armoede, maar op scholen in pak hem beet Wassenaar of Bloemendaal lijkt het me overbodig en vanuit de ouders wellicht ook nog ongewenst.

Het criteria las ik zo was dat 30% van de ouders in de categorie "laag inkomen" valt.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 10:48

prompter schreef:
Wilders betreurt het dat het kabinet moest stoppen. Wie trok ook alweer de stekker er zelf uit?!?

Haha echt he, en hij had echt alle kaarten in handen. Ik denk dat het aan Wilders en de incompetentie van zijn ministers ligt, en niet aan de rest van de wereld.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 10:49

Zit ook voor het debat, maar wat een afgang voor Geert Wilders en nu spreekt Thierry en vraag ik me weer af hoe zulke mensen uit de GGZ ontsnappen en in zulke functies terecht komen :')

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 10:51

verootjoo schreef:
Zit ook voor het debat, maar wat een afgang voor Geert Wilders en nu spreekt Thierry en vraag ik me weer af hoe zulke mensen uit de GGZ ontsnappen en in zulke functies terecht komen :')

:D :D :D :D :D *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*