Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 15:04

Een oorlog is altijd erg slecht voor ons mens zijn. De nare kwalijke krachten komen er vrij en wie of wat daarvan de schuld is doet er eigenlijk niet toe. HEt resultaat is dat de ander die het moet ondergaan het slachtoffer is die vaak het leven verliest onder gruwelijke omstandigheden en de dader is zelf een slechter mens van geworden.

HIer een tweet van Derk Sauer (geretweet van een Duitse man)
https://mobile.twitter.com/derksauer/st ... 0081708036

waarin te lezen valt
Citaat:
Sinds start oorlog betaalde #EU 35 miljard euro aan #Rusland voor energie en 1 miljard aan hulp #Oekraïne. Zonder #sancties op gas voeden wij #Poetin oorlogsmachine.

Zo mee eens en daarom ben ik ook zo een voorstander ook al doet het ons enorm veel pijn (zegt de echte koukleum :brr: ), om die gaskraan en olie kraan volkomen dicht te draaien. Voor mij is het dat meer dan waard. Dat zal Rusland zeker voelen.

En Nexta twittert er vlak na

https://mobile.twitter.com/nexta_tv/sta ... 3906258952

waarin te lezen valt
Citaat:
The #European Parliament, by a majority of votes, supported a resolution calling for a complete and immediate embargo on #Russian energy imports.

Citaat:
Het #Europees Parlement heeft met een meerderheid van stemmen een resolutie gesteund die oproept tot een volledig en onmiddellijk embargo op de invoer van #Russische energie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 15:17

The-Cat, klopt , laat ik het zo zeggen, een dier word op deze manier van de vacht ontdaan.
Mijn schoonvader hing de varkens vroeger zo op om makkelijk alles eruit te halen. Zwoerd was inderdaad waardevol. Dus werd er aan gelaten.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 15:26

Ik stem voor het opheffen van Nederland, we gaan (weer) bij België horen *\o/* Laat ze in Den Haag zelf maar de mondkapjes doorslikken :Z

De speech van Guy Verhofstad gisteren +:)+ +:)+

https://mobile.twitter.com/guyverhofsta ... 2137377804

@Pien, ik kan je zonnepanelen en zwartstralers aanraden :j

Ann

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 15:31

Indrukwekkende speech!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 15:44

irmaz schreef:
Ik stem voor het opheffen van Nederland, we gaan (weer) bij België horen *\o/* Laat ze in Den Haag zelf maar de mondkapjes doorslikken :Z

De speech van Guy Verhofstad gisteren +:)+ +:)+

https://mobile.twitter.com/guyverhofsta ... 2137377804

Enge vent met z'n pro-EU-riedeltje. Denk dat hij mede verantwoordelijk is voor wat er nu in Oekraine gebeurt door de provocaties die hij in 2014 heeft gedaan.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 15:57

irmaz schreef:

Ik ben zo blij dat ik anderhalve maand terug verhuisd ben naar een nieuwbouwwoning met warmtepomp en zonnepanelen :x

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 16:03

Kan ik me voorstellen, Exitium!
Na Litouwen stopt nu ook Estland met het importeren van Russisch gas aan het eind van het jaar las ik net op de NOS site.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 16:21

Exitium schreef:
irmaz schreef:

Ik ben zo blij dat ik anderhalve maand terug verhuisd ben naar een nieuwbouwwoning met warmtepomp en zonnepanelen :x

we hebben pelletkachel onlangs aangeschaft oa vanwege dit gedoe en dat werkt goed en als het moet kunnen we zonder de gasverwarming. zonnepanelen kan niet zei de expert en ik weet niet wat zwartstralers zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 16:38

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 17:27

Geluidsopnamen bevestigen Russische oorlogsmisdaden in Boetsja en Marioepol.
Een premium artikel in de Telegraaf, dus kan m niet plaatsen.
Het komt erop neer dat verschillende inlichtingendiensten Oekrainse en Duitse geluidsopnamen in handen hebben die bevestigen wat er is gebeurd bv in Boetjsa tot op detailniveau.
Bv hoe een Russische soldaat een burger van zn fiets schoot, of hoe burgers eerst werden ondervraagd en daarna doodgeschoten. Er zijn ook geluidsopnamen vanuit andere steden laten horen hoe Russische soldaten als beesten tekeer gaan. Bv.vanuit Marioepoel. "Dood ze allemaal, verdomme! Burgers, allemaal, dood ze allemaal!” schreeuwt een Russische commandant over de radio naar zijn ondergeschikte. Na veelvuldige scheldkannonades en beledigingen zegt de ondergeschikte dat hij de order heeft begrepen. De authenticiteit van de opname, kon overigens niet worden geverifieerd. Wel past het bij het beeld over Marioepoel van dit moment. Rusland heeft al eerder aangegeven de nu overgebleven inwoners als legitieme doelwitten te beschouwen. Russen hebben in Marioepol de afgelopen weken enkele malen ’humanitaire corridors’ toegestaan, die burgers kortstondig de mogelijkheid gaven het oorlogsgebied te ontvluchten. Maar veel ervan faalden omdat Russen de vluchters beschoten. Volgens de burgemeester van Marioepol zouden er al vijfduizend burgers zijn gedood en ligt 90 procent van de stad in puin. Er zouden volgens het Rode Kruis nog 120.000 burgers in de stad opgesloten zitten. Het is een ongekende hel |( |(

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 17:29

Wat een indrukwekkend filmpje bigone Y;(

Voor mensen die het rechts-extremisme in Ukraïne in een perspectief willen plaatsen, dit is een heel duidelijke Twitter-thread daarover, geschreven door een Russisch sprekende Ukraïnse van kleur:

https://twitter.com/mariamposts/status/ ... 3135443969

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 17:40

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 19:04

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 19:08

Popstra schreef:
https://fb.watch/ceQMa4DFJt/

Filmpje met de puinhopen op de wegen..

Je ziet auto's liggen waar volgens mij gewoon een tank overheen is gereden...

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 19:35

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 19:44

pien_2010 schreef:
Exitium schreef:

we hebben pelletkachel onlangs aangeschaft oa vanwege dit gedoe en dat werkt goed en als het moet kunnen we zonder de gasverwarming. zonnepanelen kan niet zei de expert en ik weet niet wat zwartstralers zijn.

Als je een flinke tuin hebt en zon op het zuiden kan alles. Wij hebben ze ook in de tuin staan. Een los accusysteem for just in case. Inmiddels de wasmachine, stofzuiger, koelkast etc er op... En infrarood panelen voor nood.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 19:46

Babootje schreef:
Popstra schreef:
https://fb.watch/ceQMa4DFJt/

Filmpje met de puinhopen op de wegen..

Je ziet auto's liggen waar volgens mij gewoon een tank overheen is gereden...

Ja bizar overal die wrakken en andere rotzooi
Ik zag ook een filmpje met een plat wrak waar een lichaam in lag. Echt zo onwerkelijk allemaal.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 20:38

The_Cat schreef:
Wat een romantisch beeld van oorlog voeren. Alsof ze een keuze hebben. Alsof ze kunnen aan de kant gaan staan en tegen hun overste "nee" zeggen. Alsof ze kunnen beslissen om in hun jeepje te blijven zitten als de rest door het dorp raast. Alsof ze kunnen kiezen om niet op een knop te klikken om niet te bombarderen.

Rusland en hun bevelhebbers draaien hun hand er niet voor om om hun eigen bevolking af te knallen, om families in Siberie te laten verdwijnen. Wat denk jij dat er gebeurt als zij nee zeggen? Dat hun generaal dan eens lachend gaat zeggen: "Goede keus mannetje? ". Zij zijn niet opgevoed in een scenario waar nee een optie is. Zij zijn niet opgevoed waar je je mening zomaar mag verkondingen. Zij zijn opgevoed in een scenario waar je je buurman verlinkt om zelf niet naar de Gulag gestuurt te worden, waar nee niet bestaat als de staat iets zegt. Waar je zelfs niet vrijwillig kiest om naar het leger te gaan.

Waarbij ik niet wil zeggen dat ze niet gestraft moeten worden, maar hou ook niet het romantische Rambo beeld in je hoofd waarin je denkt dat 1 man die nee zegt in dat leger, ongestraft naar huis gaat. Er is net een reden waarom sommige liever kiezen om krijgsgevangen te zijn dan terug te gaan.

Wat ze doen is onmenselijk, en wat er in die dorpen gebeurt breekt mijn hart en dan wil ik ook actie en straffen zien. Maar denken dat iedereen een keuze heeft is al lang verleden tijd

Hoe het hier precies gegaan is, dat kunnen we nog niet zeggen. Wat we wel weten is dat dit soort misdaden in eerdere oorlogen ook zijn voorgekomen. Dan denk ik vooral aan de Duitse einsatzgruppen in WOII. Wat we daarvan weten is dat die einsatzgruppen uit het hele leger kwamen, zowel de wehrmacht als de SS en ook dat het voor geen enkele soldaat ooit een verplichting is geweest om aan de door hun gepleegde misdaden mee te doen. Sterker nog, die soldaten, die niet mee wilden doen, werden daar niet eens raar op aangekeken. De reden daarvoor was heel simpel. Als je je soldaten tot dit soort misdaden dwingt, dan breek je de moreel van je leger binnen de kortste keren. En met een leger, met een moreel die zo slecht is als het Russische leger op dit moment, is dat dus gewoon een heel slecht idee.

Er zijn genoeg soldaten die, in de waanzin van een oorlog en door de ontmenselijking van de tegenstander, tot dat soort daden in staat zijn en bereid zijn om dat te doen. Maar dat wil niet zeggen dat alle soldaten, zonder keuze, daartoe verplicht zijn.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 20:42

Pareltjes schreef:
pien_2010 schreef:

Als je een flinke tuin hebt en zon op het zuiden kan alles. Wij hebben ze ook in de tuin staan. Een los accusysteem for just in case. Inmiddels de wasmachine, stofzuiger, koelkast etc er op... En infrarood panelen voor nood.

@Pien, zwartstralers (of eigenlijk 'donkerstralers') zijn infraroodlampen. Worden meestal gebruikt om kuikens of terraria warm te houden. Ik heb er een leuke lamparmatuur voor gemaakt die boven de bank hangt. Dat geeft een lekkere warmte en kost relatief weinig energie. Werkt, vinden wij tenminste, beter dan de infraroodpanelen.
Een accu staat hier nog op de verlanglijst, samen met een warmte-opslag voor de verwarming 'swinters.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 20:50

Ik heb ook donkerstralers voor de kippen maar voor in huis vind ik infrarood panelen toch prettiger. Warmte is beter verdeeld, duurt hooguit langer voordat je de warmte ervaart omdat het niet in een bundel komt. Zijn ook minder kwetsbaar dat de heel gevoeliger donkerstraal lampen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 20:50

Karl66 schreef:
Hoe het hier precies gegaan is, dat kunnen we nog niet zeggen. Wat we wel weten is dat dit soort misdaden in eerdere oorlogen ook zijn voorgekomen. Dan denk ik vooral aan de Duitse einsatzgruppen in WOII. Wat we daarvan weten is dat die einsatzgruppen uit het hele leger kwamen, zowel de wehrmacht als de SS en ook dat het voor geen enkele soldaat ooit een verplichting is geweest om aan de door hun gepleegde misdaden mee te doen. Sterker nog, die soldaten, die niet mee wilden doen, werden daar niet eens raar op aangekeken. De reden daarvoor was heel simpel. Als je je soldaten tot dit soort misdaden dwingt, dan breek je de moreel van je leger binnen de kortste keren. En met een leger, met een moreel die zo slecht is als het Russische leger op dit moment, is dat dus gewoon een heel slecht idee.

Er zijn genoeg soldaten die, in de waanzin van een oorlog en door de ontmenselijking van de tegenstander, tot dat soort daden in staat zijn en bereid zijn om dat te doen. Maar dat wil niet zeggen dat alle soldaten, zonder keuze, daartoe verplicht zijn.

Ik kan me er ook wel iets bij voorstellen dat de wereld er anders uitziet nadat je je strijdmakker waar je 24 uur per dag mee leeft ineens tijdens een aanval ziet veranderen in een zwartgeblakerde crashtest-dummy...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 20:55

Dat zal voor een deel van die militairen misschien wel gelden. Maar dat verandert er nog steeds niks aan dat je dit gedrag niet van bovenaf aan militairen op kan dragen. Zo werkt het gewoon niet.

En dat betekent dus dat de soldaten die er wel voor kiezen geen zielige jongetjes zijn die geen keuze hadden. Ze hadden wel een keuze en daarom zijn ze zelf verantwoordelijk voor de consequentie. Namelijk dat ze oorlogsmisdadigers zijn, oorlogsmisdadigers uit keuze.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 21:01

Klopt niet helemaal van die einzatsgruppen, het waren ss-ers die de wehrmacht volgden om het land 'schoon te vegen'.
Zij kwamen dus na de hoofdmacht die vooral bestond uit de wehrmacht.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 21:06

Zorgt de constante doodsangst van soldaten er niet voor dat hun testosteron extreem toeneemt waardoor ze gaan verkrachten?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 21:47

mysa schreef:
Klopt niet helemaal van die einzatsgruppen, het waren ss-ers die de wehrmacht volgden om het land 'schoon te vegen'.
Zij kwamen dus na de hoofdmacht die vooral bestond uit de wehrmacht.

Specificatie:
Einsatzgruppen:
Deze eenheden, die bestonden uit leden van de Sicherheitspolizei (Sipo), Sicherheitsdienst (SD), Ordnungspolizei (Orpo) en Waffen-SS, volgden de Wehrmacht in het spoor van haar opmars.

Bron: wiki nl.

In het licht van nu: zonder Einsatztruppen en de politieke filosofie daarachter (Lebensraum/ Mein Kampf) hadden gebieden als Oekraïne, Georgië en Belarus zich fluitend aangesloten in de strijd tegen de gehate Russen en Sovjets (dat zijn op onderdelen verschillende dingen).
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 07-04-22 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt