Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lies

Berichten: 9670
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 20:46

Elisa2 schreef:
'Vollenbroek voert al jaren met succes rechtszaken tegen de overheid vanwege het stikstofbeleid. Vorige week eiste zijn milieugroep van de provincies Gelderland, Limburg, Noord-Brabant en Overijssel dat ze veertig vergunningen intrekken van veehouders die kwetsbare natuurgebieden belasten met hun stikstofuitstoot. Als de provincies weigeren, stapt MOB naar de rechter'.

Dus deze meneer wordt betaald door 'bepaalde mensen' om rechtzaken aan te spannen? Om zo provincies en anderen onder druk te kunnen zetten?

En nu is de lijst gelekt van namen wie hem betalen om te doen wat zij willen?

Lijkt me een goede zaak.. als het allemaal niet crimineel is dan zie ik het probleem niet. ;-)


Het probleem is dat deze mensen gevaar lopen.
Er staat nogal wat op het spel. Sommige mensen kunnen door oplopende emoties misschien domme dingen doen. Ik vind de boodschap die achtergelaten werd op de gehackte website van MOB wel boekdelen spreken..

Citaat:
Begin dit jaar werd de website van MOB gehackt. De daders lieten toen een boodschap achter: boven een afbeelding van een vos stond de tekst: „Zij die de boeren tot kreupelen willen slaan, zullen zelf tot kreupelen verworden.” Vollenbroek heeft nooit achterhaald wie er verantwoordelijk was voor de inbraak.


Het is toch volkomen duidelijk dat Vollenbroek juist een totaal legale weg bewandelt om de overheid te dwingen zich aan haar eigen wetten te houden? En dat de mensen die daarvoor doneren, dus gewoon achter zijn zaak staan? Gewoon, omdat het een goede zaak is?

Loretta
Berichten: 8901
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 20:48

Janneke2 schreef:
... wat zou je kunnen of willen doen met die lijst?

Voor mij betekent het vooral dat MOB geen privé hobby is
(van een milieu adviseur die niet alleen zich laat inhuren voor advies, maar die ook zelf onderzoek doet en naar de rechter stapt).

(Dit ivm insinuaties 'dat er belangenverstrengeling zou zijn'. Ik denk dat de heer Vollenvroek precies weet hoe en wat. Huur hem in met de opdracht 'zorg dat ik geen proces, gedoe etc krijg' - en dan krijg je dat ook niet. Waarschijnlijk krijg je wel een pittig advies...)


Is het feit dat je hem in kunt huren waarna hij vervolgens geen zaak tegen jou aan spant dan niet op zijn minst twijfelachtig te noemen? En het gaat nu dubbelop. Hij hoeft voor MOB geen eigen geld aan te spreken. Maar vervolgens verdient hij prive wel een goede boterham aan bedrijven die hem inhuren om een rechtszaak te voorkomen

lies

Berichten: 9670
Geregistreerd: 09-11-01

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 20:50

Kan ik nou zo slecht lezen/zoeken? Waar staat dat allemaal, over die bedrijven die hem inhuren om een rechtzaak te voorkomen?

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 21:22

Citaat:
Is het feit dat je hem in kunt huren waarna hij vervolgens geen zaak tegen jou aan spant dan niet op zijn minst twijfelachtig te noemen?


%)

Welk feit...????

Ik heb begrepen dat hij milieu adviseur is.
Ik denk dat hij een gedreven type is.

Ik denk dat wie hem als adviseur inhuurt, een prima adviseur in de arm neemt.
En denkbaar krijg je een pittig advies. (Want ik denk niet dat hij geitepaadjes heeft geadviseerd de afgelopen jaren.)

...en misschien heeft hij OF mensen geweigerd van advies te dienen ('ik doe niet aan geitepaadjes')
OF heeft hij wel degelijk tegen klanten of prospects geprocedeerd (gewoon omdat iemand de regels overtrad - 'wie niet wil luisteren moet maar voelen').

Ik hoor andermaal een suggestie van een strafbaar feit (chantage) zonder onderbouwing.

Citaat:
En het gaat nu dubbelop. Hij hoeft voor MOB geen eigen geld aan te spreken. Maar vervolgens verdient hij prive wel een goede boterham aan bedrijven die hem inhuren om een rechtszaak te voorkomen

Beide bezigheden zijn volledig legaal.
En ik denk dat wie de adviezen van Vollebrecht opvolgt, ruim binnen de marges zit en dus totaal geen gedonder, rechtszaken etc heeft te vrezen - erg nuttig, zo'n adviseur.

Elisa2

Berichten: 38090
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 08:12

Ik denk dat er nu heel veel insinuaties zijn en dat het goed is dat er onderzoek naar gedaan wordt of er sprake is van belangenverstrengeling. Wat imo haast niet anders kan met zulke grote "gedoneerde" bedragen. Zo werkt het nu eenmaal al eeuwen.

Als de mensen hem steunen met puur zuivere intenties dan zouden ze ook geen gevaar lopen want dan is er toch niks aan de hand?

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 11:20

Ik zou echt niet weten welke belangenverstrengeling.
(Tenzij aangetoonde chantage, maar ik ga daar nu nadrukkelijk niet in mee.)

En donaties zijn in mijn ogen donaties.
Je geeft, zonder iets terug te vragen - dat is een donatie. (Er was een Haagse zakenman die dit niet wist en geld gaf aan wethouder De Mos 'want die hielp hem zo goed'. Bij een wethouder heet dat al gauw smeergeld of omkoping.)

En we kunnen allemaal weten welke rechtszaken MOB aanspant:
* de overheid moet haar eigen milieubeleid uitvoeren
* en tegen de piekbelasters.
Lijkt mij hartstikke recht door zee.

En ik vind het in het huidige sociale klimaat geen pretje als mijn naam op straat ligt als MOB-donateur.
Krijgen ik dadelijk nog 'bezoek' van FDF ofzoiets...

juval

Berichten: 13435
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 12:18

je kan het vollenbroek niet eens kwalijk nemen, hij handelt vanuit ideologisch oogpunt en staat in zijn recht. Heel slimme man, dat durf ik wel te zeggen... het enig wat er mis gaat is de overheid, die heeft de wetten niet goed genoeg dichtgetimmerd, zodat we nu op slot zitten.

Ik ben heel benieuwd naar het debat van vanmiddag/vanavond. Niet dat ik verwacht dat er een crisis gaat komen (als die er al niet is) maar hoe de coalitie er zich weer uit gaat draaikonten.

Loretta
Berichten: 8901
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 12:55

Janneke2 schreef:
En ik vind het in het huidige sociale klimaat geen pretje als mijn naam op straat ligt als MOB-donateur.
Krijgen ik dadelijk nog 'bezoek' van FDF ofzoiets...


En daarom zei ik in mijn eerste post hierover ook dat ik het te ver vond gaan. Ondanks alles wat ik van Vollenboek vind.

Loretta
Berichten: 8901
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 12:59

juval schreef:
Ik ben heel benieuwd naar het debat van vanmiddag/vanavond. Niet dat ik verwacht dat er een crisis gaat komen (als die er al niet is) maar hoe de coalitie er zich weer uit gaat draaikonten.


Ik verwacht er weinig van. De kamerleden van de coalitie zullen wel weer zoals altijd gewoon ondanks alles het kabinet blijven steunen. De rest is gewoon de bekende Haagse Poppenkast.

Loretta
Berichten: 8901
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 13:21


IMANDRA

Berichten: 9845
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 13:38

Loretta schreef:
Waarschijnlijk is Vollenbroek toch zelf slordig geweest met ICT

https://www.gld.nl/nieuws/7914950/reken ... ite-gelekt

En dan eerst ook nog ontkennen. Hopelijk is de AP net zo stteng met MOB als dat MOB naar anderen is en komt er een hoge boete.


Ze zijn gehacked. Daar hoeft niet per se slordigheid aan te pas zijn gekomen.

juval

Berichten: 13435
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 15:25

IMANDRA schreef:
juval schreef:
de innovatie van sturen op voer is zeker al ingevoerd en breed inzetbaar. de mestscheider (sphere van Lely) werkt ook, maar dit is een flinke investering. Je zal begrijpen dat boeren op dit moment voorzichtig zijn met investeren zolang we in onzekerheid zitten.

en verder verwijs ik naar het filmpje dat mce net doorstuurde... het is 1 ganzenpoepje per 2 voetbalvelden per jaar wat de depositie mag zijn.. absurd.
alle boeren, industrie, transport en mensen moeten uit nederland, en dan nog zullen we het stikstofdoel NOOIT gaan halen.


De dingen die je een tijdje terug deelde waren mooie innovaties maar stonden in de kinderschoenen. Ze zijn op dít moment dus niet breed implementeerbaar.
Misschien zijn er andere dingen die wel implementeerbaar zijn hoor.

Ik heb het verder ook niet over specifieke doelen overigens. Dus geen idee of ze haalbaar zijn of niet. Maar als ik naar de wetenschappers kijk wbt de natuur moet er toch snel iets gebeuren. En nogmaals: als BBB een betere manier weet, be my guest. Bijv. door de doelen beter te berekenen, uitkoopregeling beter neer te zetten en financiering voor innovaties te regelen die wetenschappelijk zijn aangetoond te werken. Ik wilde alleen benadrukken dat afwachten niet gaat helpen.


voorbeeldje: https://www.melkveebedrijf.nl/bemesting ... bMQv_coHHk

additief in het voer van de melkkoeien waardoor minder broeikasgas uitgestoten wordt.

IMANDRA

Berichten: 9845
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 16:05

Oh wat goed! Meteen implementeren die handel :D

ruitje

Berichten: 12446
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 16:21

Weet je wat het is met MOB:

-Ja, het is goed dat ze de overheid achterna zitten om zich aan de regels te houden...

Maar de gevolgen daarvan zijn voor mensen die dachten dat ze alles volgens de regels deden.

Ik bedoel 'de overheid' zal het niet veel boeien als de vergunningen van 40 bedrijven worden ingetrokken.

Maar die 40 ondernemers? Die moeten straks misschien stoppen terwijl ze toen gewoon de wetgeving volgden he.

Dat vind ik naar... dat ze de overheid pakken: terrecht... maar de gevolgen zijn voor iemand anders.

Loretta
Berichten: 8901
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 17:59

ruitje schreef:
Weet je wat het is met MOB:

-Ja, het is goed dat ze de overheid achterna zitten om zich aan de regels te houden...

Maar de gevolgen daarvan zijn voor mensen die dachten dat ze alles volgens de regels deden.

Ik bedoel 'de overheid' zal het niet veel boeien als de vergunningen van 40 bedrijven worden ingetrokken.

Maar die 40 ondernemers? Die moeten straks misschien stoppen terwijl ze toen gewoon de wetgeving volgden he.

Dat vind ik naar... dat ze de overheid pakken: terrecht... maar de gevolgen zijn voor iemand anders.


En inmiddels zorgt MOB er voor dat het de hele maatschappij raakt.

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 18:07

ruitje schreef:
Weet je wat het is met MOB:

-Ja, het is goed dat ze de overheid achterna zitten om zich aan de regels te houden...

Maar de gevolgen daarvan zijn voor mensen die dachten dat ze alles volgens de regels deden.

Ik bedoel 'de overheid' zal het niet veel boeien als de vergunningen van 40 bedrijven worden ingetrokken.

Maar die 40 ondernemers? Die moeten straks misschien stoppen terwijl ze toen gewoon de wetgeving volgden he.

Dat vind ik naar... dat ze de overheid pakken: terrecht... maar de gevolgen zijn voor iemand anders.


In principe is dat ook gewoon te zot voor woorden.

Ik heb het vaker gezegd: als LTO een fatsoenlijke organisatie was die stond voor haar leden, dan werden er een paar advocaten ingehuurd en werd de overheid voor het gerecht gedaagd.

Dat je als burger/boer netjes volgens de regels werkt
(want iemand heeft een PAS regeling verzonnen, ik noem maar iets)
en opeens draai je er als burger/ boer voor op.
'Zo doen we dat niet in Nederland.'

Helaas, boeren zijn net ongeorganiseerde 19e eeuwse fabrieksarbeiders, iedereen verdient geld aan hen en zelf leven ze in bittere armoede en uitbuiting.

"En natuurlijk wreekt dat zich op de één of andere manier" - maar ik heb toch liever geen 'bezoek' van FDF.
(Nog zo'n club die terecht boos is, maar verder weinig voor elkaar krijgt.)

En ik vind al helemaal niet dat het aan MOB ligt.

juval

Berichten: 13435
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 18:14

er zijn echt niet zo veel boeren meer lid van het LTO. Heel veel die ik ken hebben al lang opgezegd (inclusief ons). Ik weet niet waar ze de ledenaantallen vandaan halen, maar ze pretenderen toch nog steeds spreekbuis van de boeren te zijn.

Loretta
Berichten: 8901
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 18:20

Janneke2 schreef:
In principe is dat ook gewoon te zot voor woorden.

Ik heb het vaker gezegd: als LTO een fatsoenlijke organisatie was die stond voor haar leden, dan werden er een paar advocaten ingehuurd en werd de overheid voor het gerecht gedaagd.

Dat je als burger/boer netjes volgens de regels werkt
(want iemand heeft een PAS regeling verzonnen, ik noem maar iets)
en opeens draai je er als burger/ boer voor op.
'Zo doen we dat niet in Nederland.'


Helaas is dit de afgelopen jaren meer en meer wel geworden zoals we het in Nederland doen.
Het toeslagenschandaal en Groningen als voorbeeld.

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 19:13

... ik geef toe: het vermogen tot wegkijken van de kabinetten Rutte 1 t/m 4 is fenomenaal.

Maar: na lang en 'grondig' verzet is de gaskraan bijna dicht.
En is er een vernietigend rapport 'Ongekend onrecht' over de toeslagenaffaire geschreven.

... en ik weet niets van advocaten die in naam van de boeren een aanklacht voorbereiden.
Er zijn demonstraties geweest, er wordt overlegd - maar dit soort kromme dingen: stilte.

Loretta
Berichten: 8901
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 19:55


lies

Berichten: 9670
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 22:11

Ik vertik het om op die link van die omroep te klikken, maar zag een paar fragmenten via twitter. Dapper idd en van wat ik gezien heb, hij had wel een goed verhaal.
Jammer dat Sieta van Keimpema (van FDF) dan komt met feiten die geen feiten zijn, lekker zit te cherrypicken uit een onderzoek van wwf en Vollenbroek een leugenaar noemt, maar ja, de discussieleider grijpt niet in (uiteraard). Hier de link naar het onderzoek. Wat zij zegt staat er niet in.. https://www.wwf.nl/wat-we-doen/actueel/ ... rland-2023

En Sam van Rooy die alleen maar kan roepen; 'U praat onzin!'. Tja.. lekkere discussie heb je daar. Je kunt niet winnen door daar te gaan zitten. Je staat sowieso met 10-0 achter en ook al heb je volledig gelijk, de kijkers van ongehoord nederland geloven er toch niets van.

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 22:19

... misschien was het deze avond, maar Johan Vollebrecht schijnt over Rutte gezegd te hebben: 'Hij weet wat de oplossing is. Het bedrijfsleven vraagt om heldere duidelijke regels die niet telkens veranderen. Maar dat kost hem stemmen, dus doet hij niets.
Hij regeert dus gewoon in het eigen / vvd belang, niet in het landsbelang.'

Brrrr....

mce
Berichten: 658
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 07:55

Janneke2 schreef:
... misschien was het deze avond, maar Johan Vollebrecht schijnt over Rutte gezegd te hebben: 'Hij weet wat de oplossing is. Het bedrijfsleven vraagt om heldere duidelijke regels die niet telkens veranderen. Maar dat kost hem stemmen, dus doet hij niets.
Hij regeert dus gewoon in het eigen / vvd belang, niet in het landsbelang.'

Brrrr....



dit is dan geen complotdenker??
daar hou je niet zo van lees ik

of heeft deze man meer info dan er openbaar is??

Als Rutte echt weet hoe hij het op kan lossen dan is het nu de tijd, of zou het voor de business zo desastreus zijn??

Elisa2

Berichten: 38090
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 08:22

Ja dat is precies wat hier al eerder gezegd werd in het topic..

En waarvan ik ook denk dat het klopt overigens, alles voor de economie en geld.

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 10:40

mce schreef:
Janneke2 schreef:
... misschien was het deze avond, maar Johan Vollebrecht schijnt over Rutte gezegd te hebben: 'Hij weet wat de oplossing is. Het bedrijfsleven vraagt om heldere duidelijke regels die niet telkens veranderen. Maar dat kost hem stemmen, dus doet hij niets.
Hij regeert dus gewoon in het eigen / vvd belang, niet in het landsbelang.'

Brrrr....



dit is dan geen complotdenker??
daar hou je niet zo van lees ik

of heeft deze man meer info dan er openbaar is??

Als Rutte echt weet hoe hij het op kan lossen dan is het nu de tijd, of zou het voor de business zo desastreus zijn??


Nou, 'dat Rutte weet wat de oplossing is volgens Vollebrecht' - de oplossing van Vollebrecht is openbare informatie.

(Marjan Minnesma moest Rutte persoonlijk duidelijk komen maken dat de transitie van Tata naar waterstof een 'Chefsache' is. Misschien moet zij hem nog eens de oren wassen - maar hij kan makkelijk beschikken over deze informatie.)

Het bedrijfsleven vraagt al sinds de 1990er jaren om duidelijk milieubeleid, zodat er gericht geproduceerd kan worden.
... maar op zich zijn die maatregelen niet populair, dus daar zit zogezegd een spanning in.

En die spanning "lost Rutte op" met nietsdoen, over de schutting gooien en momenteel heet het 'versnellen door vertragen'.

Dat dit niet in het landsbelang is, moge duidelijk zijn.
(En dan zal er wel een egoïstisch belang achter zitten, ja....)

En nog even over 'Brrrr...': het landsbelang negeren vind ik sowieso een kwalijke zaak.
Voor een premier vind ik het griezelig, zo slecht.