Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 21:14

Ja ik ben het dus met je eens. Het punt wat ik wilde maken is dat de VS dus geen heldhaftig goed land is dat altruïstisch te werk gaat. Dat ze ons geholpen hebben na WO2 is fantastisch. Maar dat betekent niet dat we nu niet extreem kritisch moeten zijn op het land.

We hebben onszelf VEEL te afhankelijk gemaakt van de VS. En dat komt ons nu en in de toekomst duur te staan.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 21:29

Raineri schreef:
Hmm. Interessant, want jij weet hier meer vanaf. Over welke periode heb je het dan specifiek? Dan ga ik hier eens wat meer over lezen. :j

Wat ik echt boeiend vind, is de invloed van de economie, de crisis van de jaren 30 gaf echt een goede voedingsbodem voor oorlog met daarnaast de combinatie van de appeasement politiek.

Ik vind dat boeiend omdat je dat kan doortrekken naar de huidige politiek. Als er nu een crisis uitbreekt, wat doet dat dan met de voedingsbodem voor oorlog? Ik vraag mij wel eens serieus af of dat een van Trump zijn drijfveren is nu, om een economische crisis te laten uitbreken.

De appeasement politiek is he-le-maal 1 op 1 te vergelijken met nu. Hitler deed steeds vage beloftes ( zoals: ' Ik wil alleen maar weer oud grondgebied van Duitsland terug, meer niet) . Alle landen dachten: ' Joh, zal allemaal zo'n vaart niet lopen' en stonden steeds met hun bek vol tanden als hij toch nog weer een land innam. Ze dachten sowieso dat ze door zich zo op te stellen meer tijd hadden om zich beter te bewapenen.

Als je bovenstaande leest, is dat i.m.o. precies hoe er nu door de EU met zowel Putin, Netanyahu als Trump word omgegaan. Ik vind dat zo boeiend... Waarom doen we precies hetzelfde? Waarom denken we weer vanuit ons eigen fatsoen dat een ander wel niet ' dit en dat ' zal doen.

Nouja, zo gezegd dus: zoveel factoren. Wat nou als de EU bij de eerste inval van Hitler had gezegd: Doen we niet vriend, hier heb je antwoord... Dan had het verdrag van Versailles nog zoveel voedingsbodem kunnen geven, maar hadden we hooguit een klein veldslagje gehad :D

Wat nou als we bij Trump zijn Groenland dreigementen meteen de halve Navo daar neergezet hadden. Of echt een punt gemaakt hadden van zijn inval in Venezuela. Wat nou als we meteen een leger hadden gestuurd toen Putin 1 teen in Oekraïne zette? Nee, de EU doet weer precies hetzelfde als in de jaren 40.

Jeetje, wat een boekwerk. Sorry, dat heb je met geschiedenis docenten, die worden langdradig en saai :')

Hier een bron die ik goed vind

https://www.worldhistory.org/trans/nl/2 ... eldoorlog/

MarlindeRooz

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 21:38

Helemaal eens Ruitje, als de VS echt leed had willen voorkomen (GB en andere Europese landen ook) dan hadden ze meteen ingegrepen op 1 september 1939. Dat had veel doden gescheeld. :o

Maar goed, wie weet was WO2 dan alsnog gekomen. Dat weet je nooit.

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 21:43

Ohja dan hadden ze meteen in moeten grijpen , maar nu in grijpen in Iran is helemaal fout ..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 21:46

ruitje schreef:
Ik vind het vooral belangrijk dat wij als EU leren van het verleden en dat hebben we niet genoeg gedaan. Ik denk dat wij in die zin een heel interessant continent zijn... kijk hoeveel oorlog we hebben gehad binnen de EU... we zouden expert moeten zijn in de wereld op dat vlak :+

Zo treurig maar waar. -O-

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 21:48

Als er een zware economische crisis komt zijn de rapen gaar. Zie de jaren dertig idd. Heb ik hier thuis al zo vaak gezegd.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 22:46

hakkipilke87 schreef:
Ohja dan hadden ze meteen in moeten grijpen , maar nu in grijpen in Iran is helemaal fout ..

Omdat de beweegredenen daartoe helemaal niet zuiver zijn. Klein verschil.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 22:46

hakkipilke87 schreef:

Dat mogen de aggressors zelf opknappen. Israël en USA, in feite wordt de usa door Israël geregeerd. Ik snap ook totaal niet dat er mensen zijn die nu nog achter Israël staan. De meeste mensen daar zijn de oorlog nu wel zat, aan alle kanten worden ze gebombardeerd in Israël dus dat is een grote teleurstelling, de iron dome werkt totaal niet.
Netanyahu heeft een beer wakker gemaakt en niet zo’n kleintje ook.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 22:59

hakkipilke87 schreef:

Ondanks het nare regime was er geen reden voor het starten van een oorlog door Usa en Israël.

Iran is geen land binnen gevallen, zoals Duitsland deed.

Er zijn al jaren vermoedens van het mogelijk maken van kernwapens maar over de afbouw daarvan waren ze sowieso nog in gesprek met de usa. Ze hebben notabene half februari nog met elkaar om tafel gezeten.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 23:41

hakkipilke87 schreef:
IMANDRA schreef:

Lees je de uitleg van de mensen hier wel of blijf je alleen dit soort onzinnige oneliners delen?

zeker , dat jij het onzinnig vindt boeit me niet , genoeg stille mee lezers die het met mij eens zijn

Waarom reageer je er niet op dan?

hakkipilke87 schreef:
MarlindeRooz schreef:
Enorme armoede, geen toegang tot gezondheidszorg en steeds slechtere infrastructuur. Klinkt niet als een ontwikkeld land…

Door de amerikanen* hebben wij altijd in vrede kunnen leven na de tweede wereld oorlog , wat zeg je daar van? wij hebben het hier idd beter voorelkaar met de voorzieningen die je op noemt , maar wij hebben ook de defensie uitgave niet wat de Amerikanen al tig jaren wel hebben .

* en Russen, en Canadezen, en het VK…

De VS kwam alleen te hulp na Pearl Harbor, toen ze ZELF geraakt werden.

Misschien zelf eens de geschiedenisboeken openslaan. Je kan veel over ze zeggen, maar zeker de Canadezen en Russen hebben echt veel gedaan en zelf ook veel opgeofferd toen. Beetje respect is wel op z’n plaats. Zeker de Canadezen zijn wij als Nederlanders extra dankbaar. Volgens mij sturen we nog jaarlijks tulpen die kant op.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 23:45

hakkipilke87 schreef:

Oké. Zullen de wereldmachten dan nu ook in de VS ingrijpen dan? De huidige machthebber is immers grote delen van de bevolking bewust opzij aan het zetten rondom verkiezingen in hoeverre hij dat kan doen (democraten), heeft totaal geen respect voor de wetten en precedenten daarbinnen, zet de juridische kant geheel naar zijn hand terwijl die neutraal zou horen te zijn, verspreid volop misinformatie, komt binnen mum van tijd terug op afspraken of uitspraken die hij heeft gedaan en gedraagt zich eigenlijk alom als een dictator. Gelukkig zijn er nog mensen die tegen hem in opstand komen (zowel in de regering als daarbuiten), maar als het aan Trump lag kon hij lekker met z’n scepter zwaaien daar.

Citaat:
- Verkiezingsuitslagen in twijfel trok en probeerde ongeldig te verklaren na verlies
- Een poging tot het ondermijnen van de machtsoverdracht steunde of aanwakkerde
- De pers bestempelde als “vijand van het volk”
- Minderheden aanwees als oorzaak van nationale problemen
- Sterk nationalistische slogans en retoriek gebruikte
- Massabijeenkomsten organiseerde met emotioneel geladen toespraken
- Politieke tegenstanders afschilderde als verraders of vijanden
- Loyaliteit aan hem persoonlijk belangrijker vond dan instituties of wetgeving
- De rechterlijke macht en verkiezingsprocessen probeerde te beïnvloeden
- Zichzelf neerzette als de enige die het land kan redden
- Een sterk “wij vs zij”-narratief gebruikte
- Geweld van aanhangers bagatelliseerde of niet expliciet veroordeelde
- Herhaaldelijk desinformatie of onbewezen claims verspreidde over verkiezingen
- Overheidsinstanties en checks & balances in diskrediet bracht
- Dreigende taal gebruikte richting politieke tegenstanders

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 00:13

IMANDRA schreef:
hakkipilke87 schreef:

Oké. Zullen de wereldmachten dan nu ook in de VS ingrijpen dan? De huidige machthebber is immers grote delen van de bevolking bewust opzij aan het zetten rondom verkiezingen in hoeverre hij dat kan doen (democraten), heeft totaal geen respect voor de wetten en precedenten daarbinnen, zet de juridische kant geheel naar zijn hand terwijl die neutraal zou horen te zijn, verspreid volop misinformatie, komt binnen mum van tijd terug op afspraken of uitspraken die hij heeft gedaan en gedraagt zich eigenlijk alom als een dictator. Gelukkig zijn er nog mensen die tegen hem in opstand komen (zowel in de regering als daarbuiten), maar als het aan Trump lag kon hij lekker met z’n scepter zwaaien daar.

Citaat:
- Verkiezingsuitslagen in twijfel trok en probeerde ongeldig te verklaren na verlies
- Een poging tot het ondermijnen van de machtsoverdracht steunde of aanwakkerde
- De pers bestempelde als “vijand van het volk”
- Minderheden aanwees als oorzaak van nationale problemen
- Sterk nationalistische slogans en retoriek gebruikte
- Massabijeenkomsten organiseerde met emotioneel geladen toespraken
- Politieke tegenstanders afschilderde als verraders of vijanden
- Loyaliteit aan hem persoonlijk belangrijker vond dan instituties of wetgeving
- De rechterlijke macht en verkiezingsprocessen probeerde te beïnvloeden
- Zichzelf neerzette als de enige die het land kan redden
- Een sterk “wij vs zij”-narratief gebruikte
- Geweld van aanhangers bagatelliseerde of niet expliciet veroordeelde
- Herhaaldelijk desinformatie of onbewezen claims verspreidde over verkiezingen
- Overheidsinstanties en checks & balances in diskrediet bracht
- Dreigende taal gebruikte richting politieke tegenstanders

echt hilarisch je post. en weet je de Trump beweging zal blijven bestaan als straks JD Vance de volgende president is, dus wen er maar aan ;)

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 00:20

Wat is er precies hilarisch aan?

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 00:27

Trump als een dictator weg zetten , wereld machten die de VS maar moeten binnen vallen .. kan ik niet serieus nemen en vindt ik hilarisch

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 01:49

Ik vind je "bijdragen" zeer storend en niet inhoudelijk. Hier wordt de discussie niet beter van. Het zou je sieren als je op de bal speelt en niet op de man. Dan laat ik mijn persoonlijke mening over wat je zegt ook maar even voor wat het is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 06:51

Ik snap echt niet dat jullie nog steeds de trol voeren. Knap dat jullie je geduld niet verliezen, maar een discussie voeren met een trol is gewoon verspilde tijd en energie.
Ik vroeg mezelf al af of dinopino niet weer een nieuwe schaduwaccount heeft :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 07:17

Ik weet niet of t met geduld te maken heeft of toch gewoon een punt willen blijven maken :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 07:32

Bij mij is het omdat ik vertik dergelijke afschuwelijke mensonvriendelijke tekst te negeren en daarmee misschien het beeld te willen geven dat ik het daarmee eens ben. In mijn ogen is er nooit een goede reden een mens pijn te doen. Gewoon omdat het kan of omdat iemand de "pech" heeft op de verkeerde plek te verblijven, of een "verkeerde" huidskleur heeft of een ander geloof, of een rotbaas of president,leider of wat ook

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 08:45

hakkipilke87 schreef:
Trump als een dictator weg zetten , wereld machten die de VS maar moeten binnen vallen .. kan ik niet serieus nemen en vindt ik hilarisch

Maar, IMANDRA heeft een punt, toch? Als je zomaar landen mag binnenvallen met een naar regime wat nadelig is voor de bevolking zou je zeker kunnen redeneren dat je dus Amerika mag binnenvallen.

Cer, ik zien het meer als inhoudelijke context toevoegen aan de oneliners die gepost worden, niet als inhoudelijke”een punt maken”. Ik kan de altijd inhoudelijk en goed beargumenteerde posts van IMANDRA zeer waarderen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 08:52

Laten we nou niet doen alsof in de VS een regime heerst dat net als in Iran gewoon tienduizenden mensen afslacht. Nu nog steeds ophangt omdat ze tegen het regime zijn.

Het Trump regime is echt verre van heilig maar ik vind het echt nog twee totaal verschillende werelden. Gelukkig.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 08:52

Ja daar heb je wel gelijk in :j

Het komt denk omdat ik de one liners niet echt lees. De inhoudelijke posts vind ik ook interessant

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 09:00

Nog even een iets over de geallieerden: Amerika deed mee vanwege Pearl Harbor en Rusland deed mee omdat ze zelf door Duitsland werden aangevallen.

Rusland sloot in 1939 het Molotov-Ribbentrop pact met Duitsland. Zij zouden niet ingrijpen als Dld Polen wilde binnenvallen maar in ruil wilden ze de helft van Polen.

Pas toen Duitsland ook Rusland zelf binnenviel tijdens operatie Barbarossa, zijn ze erin betrokken. Ze konden niet anders. Dat doet niets af aan het grote leed wat ook in de Sovjet Unie heeft plaatsgevonden.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 09:06

Ik denk dat er gelukkig niet veel landen zijn die betrokken willen raken bij een oorlog die ze niet zelf gestart zijn, tenzij noodzakelijk. Was toen ook al zo.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 09:12

En nu weer, al wil er nu een wat wispelturige president dat wij hem te hulp schieten. Zit ik echt niet op te wachten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 09:20

De politiek heeft veel maar laten gebeuren, het liep zo'n vaart niet.
Dat is ook het gevaar in Nederland, dat er niet harder wordt gereageerd op discriminerende uitspraken, verspreiden van nepnieuws, enz. door politici.
En zeker op opruiende uitspraken of die de rechtspraak ondermijnen, moet veel beter gereageerd worden.
Door andere politici en door journalisten.