Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 22:10

IMANDRA

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 22:14

Ja een week ongeveer:

Citaat:
Laatst bijgewerkt: 27-05-2025. Publicatiedatum meest recente peiling: 27-05-2025 (start veldwerk: 23-05, einde veldwerk: 26-05, midden veldwerk: 25-05).

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 22:16

Swah schreef:
journee schreef:

Hier ben ik het mee eens. Persoonlijk vind ik het vreemd dat er alleen gesproken wordt over links en rechts, terwijl de meerderheid van de kiezers ook aangeeft zich geen van beide te voelen. Maar om één of andere reden is die verdeling nooit zo gemaakt?

Persoonlijk zou ik veel liever een coalitie zien van gl/PvdA-vvd-CDA-d66 dan nog een coalitie met PVV. Maar dan moet Dilan wel op haar uitspraak terugkomen. Ik vermoed dat het afhankelijk is van wat de achterban gaat zeggen als partijen voor die keuze gesteld staan.

Op dit moment is mijn gok dat PVV, VVD en gl/PvdA ieder in elk geval zo'n 30 zetel gaan halen, maar dat in elk geval 1 van de partijen er meer zal krijgen sluit ik zeker niet uit. Zeker CDA maar ook D66 zullen beide veel zetels terug krijgen. Als er niet plotseling een nieuwe NSC-partij opduikt denk ik dat een coalitie uit bovenstaande partijen zal gaan komen. De vraag is vooral hoe de verhouding precies zal gaan liggen en welke partijen de samenwerking aan durven gaan. Maar dat is op voorhand niet met zekerheid te zeggen.

Wat mij betreft stijgt Volt ook flink. Prima pragmatische punten!
m

Heb ik toen ook overwogen, heel pro-eu en goed beleid voor digitalisering - nu belangrijker dan ooit en heel actueel. Wordt weer een lastige keuze, ga ik voor de tactische linkse tegenstem, m’n vaste partij of fris en ambitie?

VVD laat zich wel vreselijk kennen zeg. GL / PvdA uitsluiten en PVV niet. Zet wel de deur open voor een coalitie met middenpartijen, zoals jij ook aangeeft journee. GL/PvdA - D66 - CDA en dan opvullen met bijv een Volt. SP komt denk ik beter tot z’n recht in de oppositie.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 22:16

Zijn er dan nieuwere peilingen?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 22:17

Raineri schreef:
Shadow0 schreef:
Volgens mij zegt Yesilgoz dat ze niet samen wil met links omdat de VVD helemaal niets wil met links. En zeggen ze dit niet om kiezers bij de PVV weg te houden, maar om ze bij links weg te houden. Ze willen neoliberaal afbraakbeleid, ze voeren al een jaar of tig neoliberaal afbraakbeleid uit en daarin willen ze helemaal niet geremd worden door politici die werkelijk inhoudelijk beleid willen maken voor onze maatschappij, of die vervelende dingen wil als integriteit en democratische verantwoording en niet liegen.

Voor het netwerk van VVD-vriendjes en donateurs is de huidige situatie helemaal geen probleem. Zij hebben hier geen last van. De chaos werkt helemaal prima voor hen. Zij hebben geen zin in samenwerking met links, terwijl het schreeuwen van Wilders ze echt heel weinig doet.

Weet ik niet. Ik denk dat er een aantal VVDers zijn die vermomde PVVers zijn. Maar zijn er ook nog een aantal die gewoon hartstikke netjes liberaal zijn. Neem die Eric van der Burg bijvoorbeeld. De echte liberalen kunnen geen kant meer op. Waar wordt dit nou echt nog goed vertegenwoordigd nog? Was het ook niet jong vvd die het totaal niet eens was met wat er bij de vvd allemaal gebeurde?

Ik denk dat de vvd pas echt zal groeien als ze gewoon weer terug gaan naar hun basis. En niet radicaal rechts faciliteren om te groeien vanwege je eigen ambities.

Mee eens! De lijstrekker is niet de hele VVD zoals wilders wel is bij PVV. Misschien tijd voor een wat gematigdere lijsttrekker?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 22:18

Loretta schreef:
Zijn er dan nieuwere peilingen?

Nee nog niet, ik heb het gemiddelde van deze gebruikt :) Dus GLPVDA 25-29 = 27

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 22:27

Iemand noemde Eric van den burg maar waar ik eerder bewondering voor die man had hoe hij vocht voor de spreidingswet ( met tranen en al ) is hij wat mij betreft compleet van z’n voetstuk geduikeld. Hij adoreert yesilgoz en heeft blijkbaar echt een blinde vlek voor haar.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 22:32

Loretta schreef:
Shadow0 schreef:
Die peilingen zijn zo naar. Ik denk dat ze allang niet meer representatief zijn, en het maakt van politiek een soort flipperkast waar je de score moet opdrijven. Het gaat niet om werkelijk bestuur, alleen maar om hoe het lijkt.

Helaas geldt dat niet alleen meer voor de peilingen. De politiek is verworden tot een soort circus. Of een TV show waar de kijkers stemmen op de kandidaat die het het leukste doet op TV.

Ik denk terug aan dat beruchte SBS debat van die mevrouw die zogenaamd dat eigen risico niet kon betalen. Waarmee Wilders de sympathie van de kijkers thuis won. Dat hele SBS debat was trouwens een inhoudloze vertoning. Een schreeuwerige cultuur dat is over komen waaien vanuit de VS. Het gidsland dat ons toont waar deze schreeuwerige leegte uiteindelijk toe leidt.

Die mevrouw zat vanavond bij Nieuws van de Dag en ze is nog steeds blij met de PVV.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 22:38

Hoe dan?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 22:42

Swah schreef:
Hoe dan?

Dat vraag ik mij ook af. Ik heb het net opgezocht bij Kijk. En er wordt haar niets gevraagd over hoe ze denkt over Wilders die niets deed met het eigen risico. Ze lieten het fragment nog een keer zien, maar niets over het onderwerp eigen risico.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 22:49

Wilders wilde maar weinig zeggen over zijn beslissing, de kritische vragen werden gelijk afgekapt. Zonet werden diverse partijleden van de PVV gevraagd om commentaar, maar ze rennen vrijwel allemaal hard weg. Typisch..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 23:14

Loretta schreef:
Swah schreef:
Hoe dan?

Dat vraag ik mij ook af. Ik heb het net opgezocht bij Kijk. En er wordt haar niets gevraagd over hoe ze denkt over Wilders die niets deed met het eigen risico. Ze lieten het fragment nog een keer zien, maar niets over het onderwerp eigen risico.

Er werd haar gevraagd of zij spijt had van haar stem op de PVV en dat was niet zo. Zij gaf vooral NSC de schuld en zij vindt nog steeds een stem op de PVV de beste keuze voor o.a. haar stichting en armoedebestrijding in Nederland.

Maar zij was toen natuurlijk ook niet eerlijk, later kwamen foto’s boven water van haar en Wilders in een vliegtuig naar Hongarije.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 23:17

Electra63 schreef:
Er werd haar gevraagd of zij spijt had van haar stem op de PVV en dat was niet zo. Zij gaf vooral NSC de schuld en zij vindt nog steeds een stem op de PVV de beste keuze voor o.a. haar stichting en armoedebestrijding in Nederland.

Maar zij was toen natuurlijk ook niet eerlijk, later kwamen foto’s boven water van haar en Wilders in een vliegtuig naar Hongarije.

Ze leek wel de woordvoerder van de PVV daar. En ja die foto's in het vliegtuig daar had een beetje journalist haar natuurlijk over aan de tand gevoeld.

Ik weet even weer waarom ik niet heel erg vaak naar SBS6 kijk.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 23:18

journee schreef:
Raineri schreef:

Weet ik niet. Ik denk dat er een aantal VVDers zijn die vermomde PVVers zijn. Maar zijn er ook nog een aantal die gewoon hartstikke netjes liberaal zijn. Neem die Eric van der Burg bijvoorbeeld. De echte liberalen kunnen geen kant meer op. Waar wordt dit nou echt nog goed vertegenwoordigd nog? Was het ook niet jong vvd die het totaal niet eens was met wat er bij de vvd allemaal gebeurde?

Ik denk dat de vvd pas echt zal groeien als ze gewoon weer terug gaan naar hun basis. En niet radicaal rechts faciliteren om te groeien vanwege je eigen ambities.

Mee eens! De lijstrekker is niet de hele VVD zoals wilders wel is bij PVV. Misschien tijd voor een wat gematigdere lijsttrekker?

Ik ben ook benieuwd wat de VVD achterban vind van wel met PVV willen regeren, maar niet met een GL / PvdA. Is dat echt de koers die de achterban blijft aanspreken? Wil VVD het "redelijke" rechtse alternatief van PVV blijven?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 23:28

nps schreef:
Ik ben ook benieuwd wat de VVD achterban vind van wel met PVV willen regeren, maar niet met een GL / PvdA. Is dat echt de koers die de achterban blijft aanspreken? Wil VVD het "redelijke" rechtse alternatief van PVV blijven?

Dat vraag ik mij ook af. Want er is zowel een meer liberale als meer conservatieve tak binnen de VVD. De liberale tak was hier vanaf het begin al hoogst ongelukkig mee. Dus dit kan binnen de VVD nog wel voor de nodige spanning zorgen.

Aan de andere kant gedoe in een partij is het laatste wat je wilt hebben in verkiezingstijd. Dus ik ben heel benieuwd of de wat meer liberale stroom binnen de VVD zich gedeist gaat houden in geval Yeşilgöz daadwerkelijk verder gaat met de radicale koers.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 23:29

Loretta schreef:
Electra63 schreef:

Ze leek wel de woordvoerder van de PVV daar. En ja die foto's in het vliegtuig daar had een beetje journalist haar natuurlijk over aan de tand gevoeld.

Ik kijk omdat ik ook graag het rechts geluid hoor (vooral om mij te ergeren aan bijv. Weird Duk).

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 23:32

Loretta schreef:
Electra63 schreef:

Klopt, zulke zenders zijn echt heel treurig. ;( En wat te denken van de VI mannen en consorten. Het is helaas wat de opinie maakt tegenwoordig, tezamen met de social media trollen..
Er ontstaan ook wel weer tegenbewegingen, maar we komen zo tegenover elkaar te staan. Echt op inhoud beleid maken lijkt steeds minder mogelijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 23:40

Die mevrouw waar iedereen het over had, Cindy Slaper, fokt al jaren met raskatten, heeft er een stuk of zes . Woont in een vrijstaande woning, man werkt of werkte. Cindy is goed bekend in Hilversumse studio’s , haar zoon wat te zien in pindakaas reclame.
Maakt verder niet uit maar dit was door de talkshow vakkundig in elkaar gedraaid om Frans Timmermans een loer te draaien.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 23:41

Electra63 schreef:
Ik kijk omdat ik ook graag het rechts geluid hoor (vooral om mij te ergeren aan bijv. Weird Duk).

Ik volg eigenlijk al genoeg rechtse media. En veel verder dan dat Links niet deugd en dat Timmermans het grote gevaar is komt het vaak niet. Waarom links dan niet deugd wordt eigenlijk nooit onderbouwt. Ja, klimaatgekte en woke, maar daar houdt het ook wel op met alles wat op een onderbouwing lijkt.

Het grote Timmermans bashen is al weer begonnen. Vooral op sociale media.
Nou ja, 1 ding kunnen ze niet meer gebruiken. Dat Timmermans te dik is, dat verhaal gaat niet meer op. Maar komop zeg! Heb je geen beter argument waarom een politicus niet deugt dan dat die overgewciht heeft?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 00:08

Loretta schreef:
nps schreef:

Dat vraag ik mij ook af. Want er is zowel een meer liberale als meer conservatieve tak binnen de VVD. De liberale tak was hier vanaf het begin al hoogst ongelukkig mee. Dus dit kan binnen de VVD nog wel voor de nodige spanning zorgen.

Aan de andere kant gedoe in een partij is het laatste wat je wilt hebben in verkiezingstijd. Dus ik ben heel benieuwd of de wat meer liberale stroom binnen de VVD zich gedeist gaat houden in geval Yeşilgöz daadwerkelijk verder gaat met de radicale koers.

Ik begreep dat 70% van de achterban nu niet meer met de PVV verder wil. Dat zegt toch wel iets. Als Dilan hier wel voor open blijft staan en andere partijen niet, zullen ze heel waarschijnlijk ook geen meerderheid krijgen. Dan zal ze misschien toch echt met gl/PvdA om tafel moeten als ze met een meerderheid een coalitie wil vormen.

Dat ze anders de oppositie in moet is waarschijnlijk nog niet bij haar opgekomen. Wilders gaat deze keer voor president, zegt hij. Maar ik vermoed dat Dilan dat ook niet ziet zitten. Het is maar een heel enkele keer voorgekomen dat de coalitie uit 5 partijen bedtond, maar meestal niet meer dan 4. Ik vraag me dan ook echt af hoe ze dat straks gaan oplossen en waar dit op uit gaat lopen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 00:35

Loretta schreef:
Electra63 schreef:

Ik volg eigenlijk al genoeg rechtse media. En veel verder dan dat Links niet deugd en dat Timmermans het grote gevaar is komt het vaak niet. Waarom links dan niet deugd wordt eigenlijk nooit onderbouwt. Ja, klimaatgekte en woke, maar daar houdt het ook wel op met alles wat op een onderbouwing lijkt.

Het grote Timmermans bashen is al weer begonnen. Vooral op sociale media.
Nou ja, 1 ding kunnen ze niet meer gebruiken. Dat Timmermans te dik is, dat verhaal gaat niet meer op. Maar komop zeg! Heb je geen beter argument waarom een politicus niet deugt dan dat die overgewciht heeft?

Klopt, maar zeker ook op TV door mensen als Gérard Joling, Johan Derksen, Weird Duk, Victor Vlam, Jack van Gelder.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 08:55

Tjonge jonge. Meestal is er voor nieuwe verkiezingen een poll op Bokt. Kan dat nu al of is dat te vroeg? Heel interessant altijd, al is Bokt niet echt een doorsnee van de Nederlandse maatschappij! :+

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 08:56

Ik ga ervan uit dat vvd niet nog een keer in een samenwerking met pvv gaat. Dat zou me erg tegenvallen. Dat ze niet met gl/pvda matchen lijkt me logisch.

Die mevrouw heeft wel een beetje gelijk dat NSC ook al vanaf het begin ondermijnend heeft gewerkt in dit kabinet.

Ik denk dat Wilders klaar is nu, er zal (naar mijn verwachting) niemand met hem willen samenwerken, en alleen krijgt hij niet genoeg zetels.

We gaan het zien. Ik weet nog niet wat ik ga doen qua stemmen. Eerst de programma's maar afwachten.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 09:02

anjali schreef:
Tjonge jonge. Meestal is er voor nieuwe verkiezingen een poll op Bokt. Kan dat nu al of is dat te vroeg? Heel interessant altijd, al is Bokt niet echt een doorsnee van de Nederlandse maatschappij! :+

Ik zou zeggen, maak 'm aan :)

@juval, klopt dat echt? De (internationale) wet- en regelgeving zat in de weg, NSC was just the messenger...

VVD staat er weer goed voor in de peilingen, 30 zetels nu. Een hoop BBB stemmers lijken terug te gaan naar CDA - die gaat weer terug naar 18 zetels. VVD, CDA en GL/PvdA zijn samen precies goed voor 76 zetels. Zouden we wéér een VVD premier krijgen? :(

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 09:02

Loretta schreef:
Kijken jullie nu naar deze peilingen?

https://peilingwijzer.tomlouwerse.nl/

Of zijn het andere peilingen?

Bovenstaande peiling is Laatst bijgewerkt: 27-05-2025. Niet bepaald actueel toch?