Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 23:20

Op Twitter ligt hij al maanden onder vuur , vooral zijn uitleg dat er Duitse militairen mee moeten om Taurus te bedienen wordt als zeer lachwekkend beschouwd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 23:26

Sizzle schreef:
Was het Taurus „afhoorschandaal“ van Duitsland trouwens ook zo in het NL nieuws?

Scholz staat nu aardig onder vuur vanuit alle kanten.

Het is behoorlijk in het nieuws geweest.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet kan begrijpen dat zo'n hotemetoot gaat video bellen gebruikmakend van het hotel wifi waar hij verbleeft.

Iedereen weet dat je geen serieuze zaken moet doen vanaf zo'n hotel wifi.
Ik hou altijd eigen telefoon roaming als.ik bv iets serieus ga doen (overboeking of zo).
Dat vind ik eigenlijk bijzonderder als dat hele inhoudelijk verhaal.

Ik denk nl dat wij veel niet weten en dat over en weer,zaken gebeuren vanuit Rusland jegens het westen en omgekeerd ook die boven tafel niet aanwezig zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-24 23:30

Genant inderdaad.

Rusland gebruikt het nu als dreiging (geen verrassing uiteraard).

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 08:31

Sizzle schreef:
Was het Taurus „afhoorschandaal“ van Duitsland trouwens ook zo in het NL nieuws?

Scholz staat nu aardig onder vuur vanuit alle kanten.

Aan de andere kant: als wij een soortgelijk bericht over Russische generaals hadden gehoord had Rusland simpelweg gezegd: "Onwaar, fake news" en was het er naar buiten toe klaar mee geweest. Nou stel ik daarmee niet dat we ons moeten gedragen als Rusland, maar waar gaat dit nu eigenlijk over, inhoudelijk?

Een stel Generaals die overleggen hoe ze een brug moeten uitschakelen. Hoe vaak denk je dat (hogere) militairen dit soort discussies voeren op een gemiddelde dag? Het is onderdeel van de opleiding op militaire academies over de hele wereld: dit is het probleem, hoe los je het op. Bekend voorbeeld: https://en.wikipedia.org/wiki/Br%C3%A9c ... or_Assault

Het enige verschil is dat deze sukkelaars daarbij betrapt zijn door de eigenaar van de brug die er uiteraard alle belang bij heeft om moord en brand te schreeuwen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 08:51

Nou ja, precies dat laatste dus.

Het blijft toch steeds weer verwonderlijk hoe gemakkelijk mensen in hoge functies een „veiligheidsfoutje“ maken. Zeker als je bedenkt dat er in het echte leven al productiemedewerkers flink de consequenties krijgen voor het delen van hun SAP wachtwoord.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 09:11

Precies Sizzle. Hij zit volgens mij wel vast want dit vind iedereen natuurlijk raar en ook verdacht.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 09:29

Het is in Europa voornamelijk een cyberoorlog en behoorlijk flink ook (alleen komt dat maar weinig in her nieuws). Ik snap dat er dan dingen gestolen worden omdat er hele slimme mensen gaatjes in je pantsers geboord hebben. Juist dan zorg je toch op z‘n minst dat je geen publieke telefoon gebruikt, geen memory sticks in het ov laat liggen, niet zonder screen overlay in een zaal gaat zitten, geen smsjes per ongeluk verwijderd zonder backup etc etc.

Zwembaden worden al aangeklaagt door bepaalde ouders omdat er een geboortedatum op een diploma staat die „niemand wat aangaat“ (ja echt gebeurd).
En op wereld niveau is dat gewoon een foutje.

Het is wat anders als je naar de laatste stand der techniek gewerkt hebt en er toch data gejat is. Ik ga er vanuit dat Russische spionen overal wel meeluisteren, maar doe op z‘n minst een beetje je best.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 09:32

We waren in het ibis en mijn man wilde dat ik wifi verbinding maakte voor zijn Duolingo les en toen kreeg ik de melding dat het een onbeveiligd netwerk betrof en iets over China. Zo bizar .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 09:33

Je hebt tegenwoordig ook „juice hacking“, dan hacken ze je bij het opladen van je telefoon op publieke plaatsen met publieke usb kabels.
Op vliegvelden wordt er voor gewaarschuwd.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 09:42

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 10:29

pien_2010 schreef:
We waren in het ibis en mijn man wilde dat ik wifi verbinding maakte voor zijn Duolingo les en toen kreeg ik de melding dat het een onbeveiligd netwerk betrof en iets over China. Zo bizar .

Ik had laatst zo'n zelfde ervaring met het installeren van een ip-camera op een wat oudere smart-phone. Deze was al succesvol geïnstalleerd op een Samsung maar mijn telefoontje van obscuur Chinese makelij haalde alle waarschuwingsalarmbellen te voorschijn en wilde 'm niet installeren.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 10:32

Pandora2 schreef:
Voor wie het interessant vindt en de online streaming van de VRT kan kijken :
Rudi Vranckx met een 4-delige docu over het nieuwe ijzeren gordijn
https://www.vrt.be/vrtmax/a-z/het-nieuw ... dijn-s1a1/

En Rob de Wijk brengt in april een boek uit met dezelfde titel zag ik :)

Pandora wat betekent deze melding, die krijg ik op jouw link >;)
Citaat:
Oei

Deze inhoud is enkel toegankelijk voor personen met de correcte leeftijd

Ben ik te jong? of te oud? :oo

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 10:51

Hahaha ja hier ook.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 10:51

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 11:54

Babootje schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=zF0w0F3LR8Q
Hier nog even een overzicht hoe de aanval op het patrouilleschip van een paar dagen geleden is uitgevoerd.

Mooi overzicht:
Ik doe dit in de hoop dat jij dat doet. Als dat lukt dan doe ik een volgende zet in de hoop dat jij weer reageert zoals ik verwacht. En als je dat doet ben je bij mijn volgende zet een schip kwijt. :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 12:00

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 13:28

Aan het begin van de uitzending wordt gezegd dat deze voor 16+ is owv de gruwelijke beelden die getoond worden. Aanwezigheid van een ouder werd aangeraden (wij hebben gisteren gekeken)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 14:00

Besje schreef:
Aan het begin van de uitzending wordt gezegd dat deze voor 16+ is owv de gruwelijke beelden die getoond worden. Aanwezigheid van een ouder werd aangeraden (wij hebben gisteren gekeken)

Ik hoopte al dat ik er jonger uitzie dan ik werkelijk ben O:)

maar zo jong :?
:D

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 16:18

Macron gaat het tegenoffensief in +:)+ :
Citaat:
Een doorbraak richting Kyiv of Odesa zou kunnen leiden tot Franse Interventie. Aldus Macron in L'Independent

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 16:33

irmaz schreef:
Citaat:
Een doorbraak richting Kyiv of Odesa zou kunnen leiden tot Franse Interventie. Aldus Macron in L'Independent

Link al gevonden.
https://twitter.com/oorlog_monitor/stat ... 4640047198

Vraag me af wat dat betekent. Een actie los van de Navo. En wat gebeurt er dan als Rusland terugslaat? Want daar heeft Rusland al (via Medvedev) mee gedreigd.
(Ik denk overigens niet dat dit een solitaire strategie is van Frankrijk.)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 16:41

Je ziet wel dat overal in EU de landen een tandje aan het bijzetten zijn.
De Russische plannen richting Moldavie zijn ook niet niks natuurlijk....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 16:46

Frankrijk,Duitsland en Italië onderhandelen over de teruggave van wapens die eerder zijn verkocht aan Qatar, de UAE en Saoedi-Arabië t.b.v overdracht aan Oekraïne, – Macron.
Frankrijk zal niet langer granaten en artilleriesystemen leveren aan Qatar en Saoedi-Arabië en zal zich op Oekraïne te concentreren.
https://twitter.com/oorlog_monitor/stat ... 3679784417

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 16:50

irmaz schreef:
Citaat:

Babootje schreef:
Link al gevonden.
https://twitter.com/oorlog_monitor/stat ... 4640047198

Vraag me af wat dat betekent. Een actie los van de Navo. En wat gebeurt er dan als Rusland terugslaat? Want daar heeft Rusland al (via Medvedev) mee gedreigd.
(Ik denk overigens niet dat dit een solitaire strategie is van Frankrijk.)

Oei er waren een paar tweets op twitter die daar over gingen, zal zoeken of er nog een te vinden is. Misschien heeft Pien het artikel van l'independent?
Hier een tweet daarover: https://twitter.com/visegrad24/status/1 ... 3211192683
Maar er zijn er dus meer.

Hier nog een andere tweet waar Macron een toezegging aan Moldavië doet:
Citaat:
Frankrijk zal de komende maanden een permanente defensiemissie openen in de Moldavische hoofdstad Chisinau, zo maakte Macron bekend tijdens een ontmoeting met de president van het land, Maia Sandu in Parijs.
https://twitter.com/yasminalombaert/sta ... 0008974616

En nog een toezegging van Macron:
Citaat:
Frankrijk onderhandelt met Arabische landen over de teruggave van de verkochte Franse wapens voor hun verdere overdracht aan Oekraïne.

Dat maakte de Franse president Emmanuel Macron bekend tijdens een persconferentie.
https://twitter.com/front_ukrainian/sta ... 3148218640

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 18:32

Het artikel van de Independence heb ik niet. Wellicht dat Macron dan samen gaat doen met de UK.
We wachten het af.
Dit zijn dingen die besproken zijn achter de bühne.
Ik vind het goed.

We hebben sinds gisteren wel een generator aangeschaft zodat bij stroomuitval we de telefoon, gehoorapparaat manlief en vriezer aan kunnen houden. Is een grote opluchting voor me.
We zitten wel vaker zonder stroom, dus komt altijd van pas. Maar als het echt bal wordt door sabotage dan is het lastig maar overkomelijk want zijn aardig zelfvoorzienend.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 08-03-24 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 18:32