Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 18:49

Facisme is helaas ook in Nederland groot. :)

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 19:10

verootjoo schreef:
Ik vind Trump nou niet echt een voorbeeld van doen wat goed voor de wereld is :')
Dan ben ik blij met onze regels en wetten. Wij hebben het hier niet slecht. Amerikanen inmiddels wel, het is nu een derde wereldland dankzij Trump.

Ik denk niet dat je de definitie van het begrip derde wereldland begrijpt, als je de VS een derde wereldland noemt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 19:11

Enorme armoede, geen toegang tot gezondheidszorg en steeds slechtere infrastructuur. Klinkt niet als een ontwikkeld land…

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 19:50

Dus Engeland is ook een derde wereldland? Slechtere infrastructuur, tevens veel armoede.

In de VS is er ook toegang tot gezondheidszorg, het werkt echter anders dan in Nederland en is duur. Dat betekent niet dat het er niet is of er geen toegang toe is. Prima dat je geen fan bent van Amerika, echter een derde wereldland is het zeker niet.

Daarnaast is er in Nederland ook steeds meer armoede.
Laatst bijgewerkt door Eretria op 21-03-26 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 19:51

MarlindeRooz schreef:
Enorme armoede, geen toegang tot gezondheidszorg en steeds slechtere infrastructuur. Klinkt niet als een ontwikkeld land…

Door de amerikanen hebben wij altijd in vrede kunnen leven na de tweede wereld oorlog , wat zeg je daar van? wij hebben het hier idd beter voorelkaar met de voorzieningen die je op noemt , maar wij hebben ook de defensie uitgave niet wat de Amerikanen al tig jaren wel hebben .

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 19:52

In alle landen is er gezondheidszorg, voor de rijken…

Je kan de armoede in Nederland echt niet vergelijken met Amerika. Zelfs mensen die daar wonen / gewoond hebben en het land bestuderen noemen het een “derdewereldland met geld”.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 19:54

hakkipilke87 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Door de amerikanen hebben wij altijd in vrede kunnen leven na de tweede wereld oorlog , wat zeg je daar van? wij hebben het hier idd beter voorelkaar met de voorzieningen die je op noemt , maar wij hebben ook de defensie uitgave niet wat de Amerikanen al tig jaren wel hebben .

Bedoel je het Marshallplan waar Amerika zelf ook enorm veel aan verdiend heeft? Nadat ze al veel verdiend hebben aan de oorlogen zelf? Oorlog is hun verdienmodel geweest.

En de VS heeft zich na WOI bemoeid met Europa. Het verdrag van Versailles is een van de oorzaken van WO2. Daar heeft de VS aan meegewerkt.

Rusland heeft Europa trouwens ook bevrijd. Wat zeg je daarvan?

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 20:11

ik bedoelde meer jaren van de koude oorlog . de Marschallplan heeft nederland ernorm geholpen en was deels ook een gift en de lening was gunstig , dus ze hebben daar niet enorm aan verdiend .. . en wat betreft Rusland Europa bevrijd ?? een groot deel ingenomen bedoel je .. Stalin was net zo erg of zelfs erger dan Hitler

ik zou maar es beter de gschiedenes leren , want er klopt niet veel van wat je zegt

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 20:11

ik bedoelde meer jaren van de koude oorlog . de Marschallplan heeft nederland ernorm geholpen en was deels ook een gift en de lening was gunstig , dus ze hebben daar niet enorm aan verdiend .. . en wat betreft Rusland Europa bevrijd ?? een groot deel ingenomen bedoel je .. Stalin was net zo erg of zelfs erger dan Hitler

ik zou maar es beter de gschiedenes leren , want er klopt niet veel van wat je zegt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 20:12

MarlindeRooz schreef:
Bedoel je het Marshallplan waar Amerika zelf ook enorm veel aan verdiend heeft? Nadat ze al veel verdiend hebben aan de oorlogen zelf? Oorlog is hun verdienmodel geweest.

En de VS heeft zich na WOI bemoeid met Europa. Het verdrag van Versailles is een van de oorzaken van WO2. Daar heeft de VS aan meegewerkt.

Huh? Verdienen aan het Marshallplan? Ja indirect, omdat ze daardoor een afzetmarkt kregen in de EU.

De VS heeft zeker invloed gewonnen door het Marshallplan, wat met het oog op de huidige politieke situatie in de wereld misschien onprettig lijkt... maar toendertijd is daardoor ook het communisme ( want inderdaad Rusland heeft ook zeker zijn sporen verdiend) buiten de deur gebleven.

Ik denk toch dat ik persoonlijk liever de invloed van de VS had gehad de afgelopen jaren, dan de invloed van Rusland :o

Je stelling over het Verdrag van Versailles is ook te smal, er zijn zoveel oorzaken, we kunnen nu echt wat van de VS vinden, maar dankbaar zijn voor al het goede wat ze in het verleden hebben gedaan is i.m.o. wel terecht :o

Mijn persoonlijke mening is trouwens dat een bezet land bevrijden, iets anders is dan wat er nu gebeurd in het Midden Oosten. Ik snap er geen hout van waarom de VS daar 'mensen wil bevrijden' , maar wel de Gazastrook en Oekraïne laat bezetten...

Ik vind WO2 vergelijken met nu dan ook echt wezenlijk anders, en eigenlijk als je dat vergelijkt: zou ik eerder nog de VS als de bezetter zien op het moment :o

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 20:19

Jij moet denk ik eens de geschiedenisboeken induiken.

De VS heeft buitensporig veel verdiend aan alle oorlogen in de 20e eeuw. Dat is algemeen bekend. De VS heeft Europa niet bevrijd uit liefdadigheid. En die leningen waren ook niet uit liefde voor Europa. Dat was om een eigen afzetmarkt te maken. En het was een belangrijke zet in hun strijd tegen het communisme.

En waarom is Rusland wel slecht als het landen invalt en geweld gebruikt? En de VS niet?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 20:22

@Ruitje: Ik ben het met je eens dat de VS en het walgelijke regime van Israël de bezetters zijn. En ik leef ook liever in kapitalisme dan in communisme.

Maar als de VS zich zorgen maakt om mensenlevens, waarom doen ze dan al jaren niks aan Noord-Korea? Of andere landen waar mensen onderdrukt en opgesloten worden. Dat antwoord is simpel: daar hebben ze zelf geen politieke en / of economische belangen. Dat is het enige wat de VS drijft. Wat logisch is want hun schoorsteen moet ook roken. America first enzo.

Maar de VS verheffen tot een heldhaftig land dat we eeuwig dankbaar moeten zijn dat is onterecht. Ja ze hebben ons in Europa (na 6 jaar…) geholpen om van Hitler af te komen. Maar ze hebben ook walgelijke dingen gedaan.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 20:23

Ruitje heeft volgens mij gelijk, ze hebben er indirect aan verdiend. En WOII zelf was geen verdienmodel, Amerika wilde eigenlijk helemaal niet meedoen. Churchill heeft gesmeekt!

Pas na Pearl Harbour sloeg de stemming om. En toen hebben ze dus ook gigantisch veel tanks en vrachtwagens etc aan de Russen gestuurd. Omdat Rusland zelf veel te weinig had.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 20:25

De VS heeft een groot deel van zijn enorme economische groei / herstel na de grote depressie te danken aan de oorlogsindustrie.

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 20:28

al jou reacties zijn zwaar overdreven waardoor het ongeloofwaardig wordt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 20:33

hakkipilke87 schreef:

Wat een sterk inhoudelijk punt. Goede argumenten ook.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 20:33

MarlindeRooz schreef:
De VS heeft een groot deel van zijn enorme economische groei / herstel na de grote depressie te danken aan de oorlogsindustrie.

Dat heeft meegeholpen, zeker. Maar het was niet de reden om zich in WOII te storten.
Het boek van Geert Mak - Wisselwachter - geeft wel een mooi kijkje achter de schermen. Ook in diverse biografieën van Churchill kun je lezen hoe wanhopig men probeerde de VS erbij te betrekken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 20:35

mysa schreef:
MarlindeRooz schreef:

Dat heeft meegeholpen, zeker. Maar het was niet de reden om zich in WOII te storten.
Het boek van Geert Mak - Wisselwachter - geeft wel een mooi kijkje achter de schermen. Ook in diverse biografieën van Churchill kun je lezen hoe wanhopig men probeerde de VS erbij te betrekken.

Dat zeg ik ook niet, dat ze zich daarom in WO2 gestort hebben. Maar ze hebben wel jarenlang geprofiteerd van de oorlog in Europa. Ze zijn er erg rijk van geworden. Als WO2 maar een paar maanden geduurd had, was de VS veel geld misgelopen.

Mijn punt is niet dat de VS ons niet geholpen heeft. Maar dat de VS dit niet deed uit pure liefdadigheid. Maar voor eigen gewin.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 21-03-26 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 20:35

mysa schreef:
MarlindeRooz schreef:

Het één sluit het ander niet uit.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 20:49

hakkipilke87 schreef:

Lesje geschiedenis;
Aanval op Pearl Harbor (Directe aanleiding): Op 7 december 1941 vielen Japanse vliegtuigen de Amerikaanse marinebasis in Hawaï aan, wat leidde tot aanzienlijke verliezen en de directe betrokkenheid van de VS in de oorlog.
Oorlogsverklaringen door Duitsland en Italië: Na de Amerikaanse oorlogsverklaring aan Japan, verklaarden Duitsland en Italië, als bondgenoten van Japan, ook de oorlog aan de Verenigde Staten.
Bescherming van belangen en steun aan geallieerden: Vóór 1941 steunde de VS de geallieerden (met name Groot-Brittannië) al met grondstoffen en wapens via de Lend-Lease Act. De Amerikaanse regering zag het verslaan van de asmogendheden als cruciaal voor hun eigen veiligheid en wereldwijde belangen.

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 20:55

BigOne schreef:
hakkipilke87 schreef:

Lesje geschiedenis;
Aanval op Pearl Harbor (Directe aanleiding): Op 7 december 1941 vielen Japanse vliegtuigen de Amerikaanse marinebasis in Hawaï aan, wat leidde tot aanzienlijke verliezen en de directe betrokkenheid van de VS in de oorlog.
Oorlogsverklaringen door Duitsland en Italië: Na de Amerikaanse oorlogsverklaring aan Japan, verklaarden Duitsland en Italië, als bondgenoten van Japan, ook de oorlog aan de Verenigde Staten.
Bescherming van belangen en steun aan geallieerden: Vóór 1941 steunde de VS de geallieerden (met name Groot-Brittannië) al met grondstoffen en wapens via de Lend-Lease Act. De Amerikaanse regering zag het verslaan van de asmogendheden als cruciaal voor hun eigen veiligheid en wereldwijde belangen.

Je had Marlinde moeten quoten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 20:59

Dan lees je niet goed. De VS heeft ons niet “geholpen”. De VS deed dat uit eigenbelang.

Net als dat ze nu Iran aanvallen uit eigen belang.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 21:05

ruitje schreef:
MarlindeRooz schreef:

Huh? Verdienen aan het Marshallplan? Ja indirect, omdat ze daardoor een afzetmarkt kregen in de EU.

De VS heeft zeker invloed gewonnen door het Marshallplan, wat met het oog op de huidige politieke situatie in de wereld misschien onprettig lijkt... maar toendertijd is daardoor ook het communisme ( want inderdaad Rusland heeft ook zeker zijn sporen verdiend) buiten de deur gebleven.

Ik denk toch dat ik persoonlijk liever de invloed van de VS had gehad de afgelopen jaren, dan de invloed van Rusland :o

Je stelling over het Verdrag van Versailles is ook te smal, er zijn zoveel oorzaken, we kunnen nu echt wat van de VS vinden, maar dankbaar zijn voor al het goede wat ze in het verleden hebben gedaan is i.m.o. wel terecht :o

Mijn persoonlijke mening is trouwens dat een bezet land bevrijden, iets anders is dan wat er nu gebeurd in het Midden Oosten. Ik snap er geen hout van waarom de VS daar 'mensen wil bevrijden' , maar wel de Gazastrook en Oekraïne laat bezetten...

Ik vind WO2 vergelijken met nu dan ook echt wezenlijk anders, en eigenlijk als je dat vergelijkt: zou ik eerder nog de VS als de bezetter zien op het moment :o

Hmm. Interessant, want jij weet hier meer vanaf. Over welke periode heb je het dan specifiek? Dan ga ik hier eens wat meer over lezen. :j

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 21:11

MarlindeRooz schreef:
@Ruitje: Ik ben het met je eens dat de VS en het walgelijke regime van Israël de bezetters zijn. En ik leef ook liever in kapitalisme dan in communisme.

Maar als de VS zich zorgen maakt om mensenlevens, waarom doen ze dan al jaren niks aan Noord-Korea? Of andere landen waar mensen onderdrukt en opgesloten worden. Dat antwoord is simpel: daar hebben ze zelf geen politieke en / of economische belangen. Dat is het enige wat de VS drijft. Wat logisch is want hun schoorsteen moet ook roken. America first enzo.

Maar de VS verheffen tot een heldhaftig land dat we eeuwig dankbaar moeten zijn dat is onterecht. Ja ze hebben ons in Europa (na 6 jaar…) geholpen om van Hitler af te komen. Maar ze hebben ook walgelijke dingen gedaan.

Ik ben de VS en Rusland zeker wel dankbaar... ik vind het eigenlijk ook in de context van de Holocaust niet anders kunnen dan dat we ze dankbaar moeten zijn...

Ik heb voor mijn studie ooit een heel boeiend boek gelezen wat Stalin, Hitler en Mao vergeleek. Geloof mij, de invloed van de VS is echt niet te vergelijken met wat er in de EU was gebeurd als Stalin of Hitler er (langer) de macht hadden gehad.

Al hebben ze daar indirect winst aan gehad, mij prima, het alternatief was een stuk erger denk ik zo :o

Ik vind het vrij stellig om te zeggen dat elk land wat niet ingrijpt in een land waar burgers onveilig zijn niks geeft om mensenlevens. Er zijn zoveel landen waar van alles aan de hand is waar niemand ingrijpt...

Waarom leggen we wel Rusland sancties op als ze Oekraïne binnen vallen,maar laten we China zijn gang gaan?

Waarom bemoeit niemand zich met Sudan?

Dat is van zoveel factoren afhankelijk, dat is echt complex :)

Je stelt je mening als een feit, heb je mogelijk bronnen om dit te ondersteunen? Ik herken het namelijk niet, dus tenzij de mening van historici gewijzigd is de laatste jaren ben ik geneigd te zeggen dat je mening niet gedeeld wordt door de Nederlandse historici.

Ik vind het vooral belangrijk dat wij als EU leren van het verleden en dat hebben we niet genoeg gedaan. Ik denk dat wij in die zin een heel interessant continent zijn... kijk hoeveel oorlog we hebben gehad binnen de EU... we zouden expert moeten zijn in de wereld op dat vlak :+

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 21:13

BigOne schreef:
al jou reacties zijn zwaar overdreven waardoor het ong
Lesje geschiedenis;

Dit klopt wel, maar met de kanttekening dat de VS er bepaald niet happig op waren. Roosevelt wilde stiekem nog wel maar de publieke opinie was er een van isolationisme. Daar durfde hij niet tegenin te gaan vóór Pearl Harbor.

Ik zie de VS van toen echt wel anders als de VS van nu met zijn dwingelandij en agressie.