Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
verootjoo schreef:Ik vind Trump nou niet echt een voorbeeld van doen wat goed voor de wereld is![]()
Dan ben ik blij met onze regels en wetten. Wij hebben het hier niet slecht. Amerikanen inmiddels wel, het is nu een derde wereldland dankzij Trump.
MarlindeRooz schreef:Enorme armoede, geen toegang tot gezondheidszorg en steeds slechtere infrastructuur. Klinkt niet als een ontwikkeld land…
hakkipilke87 schreef:MarlindeRooz schreef:Enorme armoede, geen toegang tot gezondheidszorg en steeds slechtere infrastructuur. Klinkt niet als een ontwikkeld land…
Door de amerikanen hebben wij altijd in vrede kunnen leven na de tweede wereld oorlog , wat zeg je daar van? wij hebben het hier idd beter voorelkaar met de voorzieningen die je op noemt , maar wij hebben ook de defensie uitgave niet wat de Amerikanen al tig jaren wel hebben .
MarlindeRooz schreef:Bedoel je het Marshallplan waar Amerika zelf ook enorm veel aan verdiend heeft? Nadat ze al veel verdiend hebben aan de oorlogen zelf? Oorlog is hun verdienmodel geweest.
En de VS heeft zich na WOI bemoeid met Europa. Het verdrag van Versailles is een van de oorzaken van WO2. Daar heeft de VS aan meegewerkt.
Rusland heeft Europa trouwens ook bevrijd. Wat zeg je daarvan?

MarlindeRooz schreef:De VS heeft een groot deel van zijn enorme economische groei / herstel na de grote depressie te danken aan de oorlogsindustrie.
mysa schreef:MarlindeRooz schreef:De VS heeft een groot deel van zijn enorme economische groei / herstel na de grote depressie te danken aan de oorlogsindustrie.
Dat heeft meegeholpen, zeker. Maar het was niet de reden om zich in WOII te storten.
Het boek van Geert Mak - Wisselwachter - geeft wel een mooi kijkje achter de schermen. Ook in diverse biografieën van Churchill kun je lezen hoe wanhopig men probeerde de VS erbij te betrekken.
mysa schreef:MarlindeRooz schreef:De VS heeft een groot deel van zijn enorme economische groei / herstel na de grote depressie te danken aan de oorlogsindustrie.
Dat heeft meegeholpen, zeker. Maar het was niet de reden om zich in WOII te storten.
Het boek van Geert Mak - Wisselwachter - geeft wel een mooi kijkje achter de schermen. Ook in diverse biografieën van Churchill kun je lezen hoe wanhopig men probeerde de VS erbij te betrekken.
hakkipilke87 schreef:al jou reacties zijn zwaar overdreven waardoor het ongeloofwaardig wordt
BigOne schreef:hakkipilke87 schreef:al jou reacties zijn zwaar overdreven waardoor het ongeloofwaardig wordt
Lesje geschiedenis;
Aanval op Pearl Harbor (Directe aanleiding): Op 7 december 1941 vielen Japanse vliegtuigen de Amerikaanse marinebasis in Hawaï aan, wat leidde tot aanzienlijke verliezen en de directe betrokkenheid van de VS in de oorlog.
Oorlogsverklaringen door Duitsland en Italië: Na de Amerikaanse oorlogsverklaring aan Japan, verklaarden Duitsland en Italië, als bondgenoten van Japan, ook de oorlog aan de Verenigde Staten.
Bescherming van belangen en steun aan geallieerden: Vóór 1941 steunde de VS de geallieerden (met name Groot-Brittannië) al met grondstoffen en wapens via de Lend-Lease Act. De Amerikaanse regering zag het verslaan van de asmogendheden als cruciaal voor hun eigen veiligheid en wereldwijde belangen.
ruitje schreef:MarlindeRooz schreef:Bedoel je het Marshallplan waar Amerika zelf ook enorm veel aan verdiend heeft? Nadat ze al veel verdiend hebben aan de oorlogen zelf? Oorlog is hun verdienmodel geweest.
En de VS heeft zich na WOI bemoeid met Europa. Het verdrag van Versailles is een van de oorzaken van WO2. Daar heeft de VS aan meegewerkt.
Rusland heeft Europa trouwens ook bevrijd. Wat zeg je daarvan?
Huh? Verdienen aan het Marshallplan? Ja indirect, omdat ze daardoor een afzetmarkt kregen in de EU.
De VS heeft zeker invloed gewonnen door het Marshallplan, wat met het oog op de huidige politieke situatie in de wereld misschien onprettig lijkt... maar toendertijd is daardoor ook het communisme ( want inderdaad Rusland heeft ook zeker zijn sporen verdiend) buiten de deur gebleven.
Ik denk toch dat ik persoonlijk liever de invloed van de VS had gehad de afgelopen jaren, dan de invloed van Rusland
Je stelling over het Verdrag van Versailles is ook te smal, er zijn zoveel oorzaken, we kunnen nu echt wat van de VS vinden, maar dankbaar zijn voor al het goede wat ze in het verleden hebben gedaan is i.m.o. wel terecht
Mijn persoonlijke mening is trouwens dat een bezet land bevrijden, iets anders is dan wat er nu gebeurd in het Midden Oosten. Ik snap er geen hout van waarom de VS daar 'mensen wil bevrijden' , maar wel de Gazastrook en Oekraïne laat bezetten...
Ik vind WO2 vergelijken met nu dan ook echt wezenlijk anders, en eigenlijk als je dat vergelijkt: zou ik eerder nog de VS als de bezetter zien op het moment
MarlindeRooz schreef:@Ruitje: Ik ben het met je eens dat de VS en het walgelijke regime van Israël de bezetters zijn. En ik leef ook liever in kapitalisme dan in communisme.
Maar als de VS zich zorgen maakt om mensenlevens, waarom doen ze dan al jaren niks aan Noord-Korea? Of andere landen waar mensen onderdrukt en opgesloten worden. Dat antwoord is simpel: daar hebben ze zelf geen politieke en / of economische belangen. Dat is het enige wat de VS drijft. Wat logisch is want hun schoorsteen moet ook roken. America first enzo.
Maar de VS verheffen tot een heldhaftig land dat we eeuwig dankbaar moeten zijn dat is onterecht. Ja ze hebben ons in Europa (na 6 jaar…) geholpen om van Hitler af te komen. Maar ze hebben ook walgelijke dingen gedaan.

BigOne schreef:al jou reacties zijn zwaar overdreven waardoor het ong
Lesje geschiedenis;
Aanval op Pearl Harbor (Directe aanleiding): Op 7 december 1941 vielen Japanse vliegtuigen de Amerikaanse marinebasis in Hawaï aan, wat leidde tot aanzienlijke verliezen en de directe betrokkenheid van de VS in de oorlog.
Oorlogsverklaringen door Duitsland en Italië: Na de Amerikaanse oorlogsverklaring aan Japan, verklaarden Duitsland en Italië, als bondgenoten van Japan, ook de oorlog aan de Verenigde Staten.
Bescherming van belangen en steun aan geallieerden: Vóór 1941 steunde de VS de geallieerden (met name Groot-Brittannië) al met grondstoffen en wapens via de Lend-Lease Act. De Amerikaanse regering zag het verslaan van de asmogendheden als cruciaal voor hun eigen veiligheid en wereldwijde belangen.