Citaat:De tijdelijke hekken zijn windgevoelig, zegt ze. „Ze verzakken als er sneeuw op ligt. Wolven kunnen er overheen of onderdoor. En schapen raken verstrikt in de hekken, soms zijn ze beter af als ze weg kunnen komen.”
De garantie dat schapen veilig zijn achter de wolfwerende rasters is er niet. Wolfwerend is niet wolfproof. Sinds 26 juli 2022 werden er in Drenthe en het Friesland 106 dieren achter wolfwerende hekken gedood. Overigens werden er in dezelfde periode bijna 1800 onbeschermde dieren gedood in hetzelfde gebied.
Slecht dat het onbeschermd genoemd wordt. Niet volledig wolfwerend volgens BIJ12 is echt niet hetzelfde als onbeschermd maar door het zo te benoemen help je wel mee aan het negatief framen van dierhouders.
Citaat:Predicaat
Mekel hoopt dat dierhouders die wolfwerende rasters plaatsen dat doorgeven zodat consultenten kunnen checken of het goed is. “Dat voorkomt veel problemen als er een aanval is, dan wordt het vaak een welles-nietes-verhaal. Doordat een wolf binnendringt, kan er van alles zijn veranderd aan het raster. Beter is dat het raster kort na de plaatsing het predicaat ‘wolfwerend’ krijgt. Ik kan op zo’n video namelijk ook niet zien of er stroom opstaat, er kan altijd iets niet goed gaan. Ik geloof echt graag dat dierhouders hun best doen om juiste wolfwerende rasters te plaatsen maar in de praktijk blijkt dat in ieder geval niet altijd zo uit te pakken. Ik ben tot nu toe – buiten de praktijkproef nu twee of drie keer een goed raster tegengekomen.”
Rare logica. Als het een predicaat krijgt en er is een paar weken later een aanval dan kan Mekel toch nog steeds niet zien/weten of er op dat moment nog steeds (afdoende) stroom op staat?