Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 14:33

En als je volledig afhankelijk bent van gemotoriseerd vervoer heb je pech?of je het kunt betalen of niet? Met daarboven nog een stevige wegenbelasting. Vrienden kregen na vervanging van hun bus (aangepast maar valt om een vreemde reden (nog?) niet onder de aangepaste rolstoeltarieven, 196 euro per kwartaal en 226 euro aan dieseltoeslag per kwartaal eroverheen. :(:) succes met betalen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 14:38

karuna schreef:
En als je volledig afhankelijk bent van gemotoriseerd vervoer heb je pech?of je het kunt betalen of niet? Met daarboven nog een stevige wegenbelasting. Vrienden kregen na vervanging van hun bus (aangepast maar valt om een vreemde reden (nog?) niet onder de aangepaste rolstoeltarieven, 196 euro per kwartaal en 226 euro aan dieseltoeslag per kwartaal eroverheen. :(:) succes met betalen

Maar daar gaat een accijnsverlaging toch niets aan veranderen?
Lijkt mij zaak eerst uit te zoeken waarom het langere tarief niet van toepassing is.
Zijn ze bij de aanschaf wel goed voorgelicht?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 14:41

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 14:42

Ik ging bijvoorbeeld net even kijken voor nieuwe schoenen. Wilde het fysiek passen want ja retour sturen vind ik irritant en onnodig. Met de auto 19 minuten rijden, gratis parkeren.

Met het OV 1,5 uur!!! En dan moet ik 10 minuten lopen naar de bushalte. Moet je ook maar kunnen. En zin in hebben als je flink wil shoppen. En ik woon in het dorp zelf. De bushalte is alleen aan de “andere kant” van het dorp. En dan moet ik overstappen van de bus naar de trein. :+

Kosten: 25 euro voor retour. :=

En dit is gewoon een iets grotere stad dichtbij. Dus nee ik vind de accijnzen helemaal niet terecht. Zeker niet omdat we door het slechte OV wel met de auto moeten. En de mensen die het kunnen betalen echt echt veel KM’s maken rijden allang elektrisch of hybride.

Gnome

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 14:54

Ja dat OV is echt schandalig duur. En maar duurder maken omdat er te weinig gebruik van gemaakt wordt. Weet niet wat voor commerciële lichtjes daar werken maar dat is natuurlijk hopeloos. Hadden ze nooit moeten privatiseren.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 15:01

In Groningen en Drenthe is het nu wel goed geregeld, daar is de hub taxi. Dan kun je voor 4 euro vanaf je huis in een gehucht naar een grote OV hub worden gebracht.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 15:40

hakkipilke87 schreef:
alles ligt juridisch moeilijk , neem een voorbeeld aan Trump , gewoon schijt aan de wet en regels hebben . en doen wat goed voor de wereld is . dit is vast lopen in regels en wetten waarmee uiteindelijk het probleem alleen maar groter wordt

Ik vind Trump nou niet echt een voorbeeld van doen wat goed voor de wereld is :')
Dan ben ik blij met onze regels en wetten. Wij hebben het hier niet slecht. Amerikanen inmiddels wel, het is nu een derde wereldland dankzij Trump.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 17:04

hakkipilke87 schreef:
alles ligt juridisch moeilijk , neem een voorbeeld aan Trump , gewoon schijt aan de wet en regels hebben . en doen wat goed voor de wereld is . dit is vast lopen in regels en wetten waarmee uiteindelijk het probleem alleen maar groter wordt

Dat gaat zeker alleen op voor dingen waarvan je nu de inschatting maakt dat het jou niet zal raken?
Want ik neem aan dat je soms best blij bent met wetten en regels?

Zou je ook staan te juichen als er een leider bedenkt dat iedereen die pro-Trump berichten op een paardenforum schrijft van het bed gelicht, verhoord en vastgezet wordt?

Wat goed is voor de wereld is in ieder geval geen oorlog.

Prima als je Trump goed vind maar bedenk dat je dan eigenlijk niet moet gaan klagen over de directe gevolgen van zijn handelen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 17:05

verootjoo schreef:
Ik vind Trump nou niet echt een voorbeeld van doen wat goed voor de wereld is :')
Dan ben ik blij met onze regels en wetten. Wij hebben het hier niet slecht. Amerikanen inmiddels wel, het is nu een derde wereldland dankzij Trump.

Het was al een derde wereldland met een enorme staatsschuld die voorlopig niet minder zal worden.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 17:23

fransje23 schreef:
verootjoo schreef:

Het was al een derde wereldland met een enorme staatsschuld die voorlopig niet minder zal worden.

Die enorme staatsschuld was nooit een issue. Is het nog steeds niet. De staatsschuld is niet wat het een 3e wereldland maakt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 17:30

hakkipilke87 schreef:

Daar is lang niet iedereen het mee eens :=
En de regels en wetten zijn er niet voor niks…

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 17:56

_San87_ schreef:
fransje23 schreef:

Die enorme staatsschuld was nooit een issue. Is het nog steeds niet. De staatsschuld is niet wat het een 3e wereldland maakt.

Dat zeg ik toch ook niet?
Al zijn er wel veel derde wereldlanden met een enorme staatsschuld.
Maar het kan wel degelijk een probleem worden gezien de snelheid waarmee de schuld oploopt.
Dat is koersen naar een recessie.

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 17:57

neem bijvoorbeeld het internationaal recht , dat zou geschonden zijn door trump met zijn oorlog, maar die 30 duizend demonstranten die zijn vermoord zijn in Iran dan ? de dreiging van een kernwapen dan ? dat moeten we maar laten gebeuren ?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 18:10

fransje23 schreef:
_San87_ schreef:

Dat zeg ik toch ook niet?
Al zijn er wel veel derde wereldlanden met een enorme staatsschuld.
Maar het kan wel degelijk een probleem worden gezien de snelheid waarmee de schuld oploopt.
Dat is koersen naar een recessie.

Zoals je het formuleerde las ik het alsof de staatsschuld mede reden is dat de VS een derdewereldland is. Dat is niet zo in het geval van de VS.

Zo lang de dollar de wereldmunt is, is de staatsschuld en het handelstekort niet van belang en ook geen enkel probleem. Zodra de status als wereldmunt bedreigd raakt of verandert, wat ik wel zie gebeuren in de nabije toekomst, is er een probleem. Maar zover is het nog niet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 18:14

hakkipilke87 schreef:
neem bijvoorbeeld het internationaal recht , dat zou geschonden zijn door trump met zijn oorlog, maar die 30 duizend demonstranten die zijn vermoord zijn in Iran dan ? de dreiging van een kernwapen dan ? dat moeten we maar laten gebeuren ?

De kritiek op Trump gaat vooral over het zonder duidelijke juridische basis uitvoeren van een gerichte aanval (zoals bij Soleimani). Normaal gesproken mag militair geweld alleen bij zelfverdediging of met mandaat van de VN. Dat eerste moet dan wel direct en aantoonbaar zijn. Dat is er bij Iran nu niet. En het mandaat van de VN ook niet.

En dat alles staat eigenlijk compleet los van wat Iran zelf doet. Want ja, dat er demonstranten worden vermoord of dat er zorgen zijn over kernwapens, dat is óók ernstig. Alleen: het internationaal recht werkt niet als een soort weegschaal waarbij de ene fout de andere rechtvaardigt. Oftewel: je kunt niet zeggen “zij doen iets slechts, dus wij mogen ook regels loslaten”.

Sterker nog, als je dat wel doet, ondermijn je precies dat systeem dat je nodig hebt om landen als Iran ergens op aan te spreken. Dan wordt het al snel: ieder voor zich, en macht bepaalt wat mag. Lijkt me niet de bedoeling.

En denk je dat Trump dit soort acties daadwerkelijk doet uit zorg voor de Iraanse bevolking en/of kernwapens? Als je kijkt naar zijn beleid en keuzes, zie je daar namelijk vrij weinig van terug. Denk aan het opzeggen van de Iran-deal, terwijl die juist bedoeld was om nucleaire escalatie te beperken zonder direct conflict. Of het opvoeren van sancties die de Iraanse economie hard raken... en daarmee vooral de gewone bevolking.
En de aanval zelf vergrootte vooral de spanningen in de regio, met grote kans op escalatie. Wat prima te voorspellen was, want je zou zeggen dat we van de geschiedenis hebben geleerd maar nope. Dat helpt demonstranten in Iran niet bepaald vooruit.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 18:16

hakkipilke87 schreef:

Ah, je kan geweld tegen mensen alleen oplossen met…geweld?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 18:24

hakkipilke87 schreef:

Goh, waarom zouden we toch wetten en regels hebben?

Wat betreft die 30.000 demonstranten en de doden die daarna nog zijn gevallen. Daar heeft Trumpn gewoon scheit aan, hij heeft al aangegeven, dat de VS zich terug gaat trekken.
Dus wat hebben de inwoners van Iran precies gewonnen bij deze oorlog?

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 18:32

Trump en netanyahu hebben het regime enorm verzwakt het is ook aan de iraniërs om de genade klap te geven en massaal in op opstand te komen , en ja dat gaat veel mensen levens kosten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 18:33

Netanyahu is ook een grote schurk die genocide pleegt. Daar helpt Trump hem mee. Lekker helpen om onschuldige mensen te vermoorden en uit te hongeren.

Dat is een betere wereld?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 18:35

hakkipilke87 schreef:
Trump en netanyahu hebben het regime enorm verzwakt het is ook aan de iraniërs om de genade klap te geven en massaal in op opstand te komen , en ja dat gaat veel mensen levens kosten

Ze hebben de hele wereld verzwakt en nee, dat doen ze niet om die arme Iraniërs te redden…

Maar goed, ik weet niet waarom ik hierop reageer want volgens mij is het bedoeld om te rellen :')

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 18:37

hakkipilke87 schreef:

Serieus???: neem een voorbeeld aan Trump? Zelden zo'n bijzondere reactie gelezen op Bokt. De beste man
is de weg compleet kwijt en begint op een nieuwe Hitler te lijken. Die bouwde zijn absolute macht ook geleidelijk aan op. We kennen de gevolgen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 18:39

Half Amerika stemt op Trump. Genoeg idioten in Nederland die ook graag mensen met een andere huidskleur zouden willen uitmoorden om zelf beter te worden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 18:43

hakkipilke87 schreef:

Lees je de uitleg van de mensen hier wel of blijf je alleen dit soort onzinnige oneliners delen?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 18:45

Begrijpend lezen is ingewikkeld Imandra :D

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 18:48

IMANDRA schreef:
hakkipilke87 schreef:

Lees je de uitleg van de mensen hier wel of blijf je alleen dit soort onzinnige oneliners delen?

zeker , dat jij het onzinnig vindt boeit me niet , genoeg stille mee lezers die het met mij eens zijn