Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 21:22

tienus63 schreef:
Zichtmelding De Mossel Gld gisteren
Citaat:
21-11-2025
En zo gaat het in Safaripark Planken Wambuis. De wolf voert een showtje op en de mensen zijn weer tevreden. Het is lachwekkend. Natuurmonumenten krijgt dat wat ze niet wilden: tamme wolven, die een gevaar zijn voor de recreanten.

[ Afbeelding ]
Bron wolf gezien op de Veluwe

Ja dit is dagelijkse kost.. helaas :(

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-25 23:17

Zichtmelding Wezuperbrug Dr
Citaat:
22 november 2025/Wezuperbrug/Drenthe
Zichtmelding wolf
Tijd: 22.59
Tekst melder
Zonet nog even de hond uitgelaten.
En zag een wolf het fietspad oversteken en het land op richting de bos.

Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/17TwB9 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-25 23:22

Zichtmelding Putten Gld
Citaat:
Putten Gelderland
22-11-2025
21.00 uur

Zichtmelding

Wolf gezien op de Postweg/ Arnhemsekarweg.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp of via geenwolf.com/meldingen.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1Ba9jM ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-25 23:26

Aanval Putten Gld, 1 schaap gedood, 1 schaap gewond
Citaat:
Putten Gelderland
22-11-2025

Aanval op schapen.

1 schaap gedood, 1 schaap halsbeet, is gehecht door dierenarts.

Sterkte voor de eigenaar.

Meer informatie in de reacties ❗️❗️❗️

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp of via geenwolf.com/meldingen

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf

https://www.facebook.com/share/p/1EFnxQ ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-25 23:41

Aanval op paarden Wremen (D), gisteravond. Twee paarden gewond geraakt.

Citaat:
21-11-2025, 20:00
Twee merries hebben verwondingen aan de benen opgelopen nadat ze door een wolf zijn aan gevallen.
Naar omstandigheden gaat het goed met de paarden.

Afbeelding
Afbeelding
Bron Bürgeriniatieve für Wolfsfreies Ostfriesland
https://www.facebook.com/share/p/14KAvm ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-25 09:22

Nav van de meldingen in Voorst Gld, eergisteren.
Citaat:
De laatste tijd komt het vaker voor de er wolven worden gesignaleerd, zeker op de Veluwe. Daarnaast worden er tegenwoordig vaker wolven waargenomen buiten de beboste gebieden. Ze bewegen zich naar het platteland en dorpen.

De afgelopen uren heeft de gemeente melding ontvangen dat er een wolf is gesignaleerd in Twello en omgeving. Daarvan is melding gedaan bij de provincie Gelderland. We kunnen ons voorstellen dat het schrikken is als je ineens een wolf ziet lopen. En dat het zorgen oproept voor bijvoorbeeld veehouders. In dit geval was er gelukkig geen sprake van een confrontatie tussen mens en dier.

Wij hebben aandacht voor de wolf die in onze omgeving rondloopt. Mochten er situaties zijn dan volgen wij de stappen die hierin afgesproken zijn met de VNG en de Provincie.

Lees meer op: gelderland.nl/themas/natuur/natuur-beheren-en-ontwikkelen/dieren-beschermen-en-beheren/de-wolf.

Bron gemeente Voorst
https://www.facebook.com/share/p/1A6Ytz ... tid=wwXIfr

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 11:17

Ik zat net de bij12 schadelijst eens te bekijken.

Op 11 - 11 négen gemelde aanvallen. Op 1 dag. In 4 verschillende provincies.

Ik heb niet de hele lijst uitgeplozen maar ik ben bang dat het een tragisch record is.

Je ziet in die lijst sowieso steeds vaker meerdere aanvallen per dag.

Iedereen kan op zijn klompen aanvoelen dat de hoeveelheid aanvallen stijgt. Maar het is ook echt zichtbaar in de schadelijst.

___

Edit, even iets verder gekeken.
Afgelopen maand meerdere dagen met 9 gemelde aanvallen op 1 dag....
Laatst bijgewerkt door F_T op 23-11-25 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 11:20

Niet alleen het aantal aanvallen, maar ook steeds meer dat er duidelijk van 1 of meerdere dieren gegeten is. Maakt het jagen op vee door de wolf niet meer enkel een tijdverdrijf/welpentraining, maar ook noodzaak qua voedsel.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 11:27

En dat zijn dan alleen de gemelde aanvallen.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 11:33

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-25 11:48

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 11:50

Valt me sowieso op dat er ineens veel aanvallen zijn en dan is het weer even rustig.. Inderdaad wel in verschillende provincies maar soms gaat die app ineens meerdere keren per dag. Alsof het afgesproken werk is, wat natuurlijk onzin is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-25 11:54

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-25 11:57

Zichtmelding Voorst Gld gisteren
Citaat:
22 november 2025/Voorst/Gelderland
Ingezonden
Graag wil ik deze zichtmelding door geven.
Wolf stak het N345 over, voor onze auto.
Tijd: 13:20 uur

Afbeelding
https://www.facebook.com/share/p/1DKujg ... tid=wwXIfr
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 23-11-25 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-25 12:00

Citaat:
22 november 2025
Oud-boswachter kritisch op burgemeester Barneveld; ‘Geschetst beeld van wolf draagt niet bij aan oplossing’
Er is sprake van een ongebalanceerde beeldvorming in de regio Barneveld en daarbuiten over de wolf, stelt Lennard Jasper.
VOORTHUIZEN
Er is sprake van een ongebalanceerde beeldvorming in de regio Barneveld en daarbuiten over de wolf. Dat vindt natuurbeschermer Lennard Jasper, directeur van de stichting Behoud Veluwsch Landschap. Door de vele honderden dode schapen na aanvallen in het buitengebied ligt de focus bij lokale politici en media op de problemen en niet op het ecologisch perspectief en hoe mens en wolf conflictarm kunnen samenleven.

Jasper is bijvoorbeeld kritisch over de opstelling van burgemeester Jacco van der Tak van Barneveld op dit dossier. Hij hield de afgelopen maanden meermaals pleidooien voor wolfbeheer naar aanleiding van incidenten. ,,Ik snap dat een burgemeester iets moet met de maatschappelijke onrust. Hij heeft een andere rol dan ik als natuurbeschermer. Maar het beeld dat hij schept over de wolf als probleem, draagt niet bij aan een oplossing. Dat is kwalijk, omdat wolven ook een belangrijke rol hebben in de natuur. Ik begrijp dat mensen zich zorgen maken. Maar we moeten de situatie op een genuanceerde manier benaderen.”

ONGUNSTIGE INSTANDHOUDING
Naar aanleiding van vele aanvallen op schapen, liet de burgemeester vorige week weten dat - naast preventieve maatregelen - de mogelijkheden moeten worden gecreëerd om ,,de wolvenpopulatie te begrenzen.”

In dat kader wijst Jasper erop dat er volgens Europese regels in Nederland nog een ‘ongunstige staat van instandhouding’ is voor de wolf. ,,Je hebt zoveel wolven nodig om deze in een gunstige staat te krijgen en maatregelen om het leefgebied goed te beschermen. Recent kwam er een rapport uit van de Universiteit Wageningen. Die heeft het over ten minste 26 roedels. We hebben er nu ongeveer 12 tot 13. We hebben dus nog lang niet het punt bereikt waarop we überhaupt op populatieniveau mogen beheren. Dat zou de burgemeester moeten weten. Volgens hem ligt het tempo waarin er stappen worden ondernomen om te beheren te laag. Maar ik vind vooral het tempo waarin we tot goede gebiedsgerichte schadepreventie van wolvenaanvallen op vee komen te laag.”

"Ik vind vooral het tempo waarin we tot goede gebiedsgerichte schadepreventie van wolvenaanvallen op vee komen te laag."

In plaats van alleen de onrust bij inwoners en veehouders te adresseren, zou het Barneveldse gemeentebestuur zich volgens Jasper moeten richten op het ‘wolfwerender’ maken van de schapenweides. ,,Verreweg de meeste aanvallen gebeuren op plekken waar de hekken of netten rondom niet aan de wolfwerende normen voldeden. Om die onrust te voorkomen, zou het beter zijn als Barneveld met omliggende gemeenten, provincie, de Gelderse Wolvencommissie en anderen om tafel gaat en zegt: ‘Hoe gaan we dit met z’n allen beter doen?”

Barneveld telt drie wolvenroedels op haar grondgebied, elk met hun eigen territorium dat meerdere gemeenten bestrijkt. Jasper heeft het gemeentebestuur uitgenodigd om met hem de Veluwe in te gaan om de ecologische waarde van de wolf toe te lichten. ,,Want die is groot. Hij jaagt bijvoorbeeld op hoefdieren als edelherten en wilde zwijnen, die hierdoor in mindere mate door de mens hoeven worden beheerd. Maar tot op heden zijn het college en raadsleden nog niet op mijn uitnodigingen ingegaan. Dat vind ik jammer. Dit dossier vraagt om objectieve, feitelijke kennis en kennisdeling.”
KWESTIE VAN BALANS

De natuurbeschermer zegt zijn ogen ondertussen niet te sluiten voor het leed dat door de aanwezigheid van de wolf is ontstaan. ,,Dat doet mij pijn. Ik leef mee met veehouders die schade ondervinden en met mensen die denken het bos te moeten mijden of angst voelen. Het is altijd een kwestie van balans. In een ideale situatie worden alle schapen goed beschermd, dan is de kans veel groter dat de wolf zijn prooi in de natuur zoekt. Door naar elkaar te luisteren, zorgen te erkennen, preventief te handelen en daarmee wolven te stimuleren om afstand te bewaren van mens, hond en vee, is het ook in Nederland mogelijk om op een goede manier conflictarm samen te leven met wolven.”

"Dit dossier vraagt om objectieve, feitelijke kennis en kennisdeling"
Een gemeentewoordvoerder laat namens burgemeester Van der Tak in een korte reactie weten dat hij zowel oog heeft voor het belang van preventie als beheer van de wolf. ,,Gezien de grote impact op de Barneveldse samenleving pleit de burgemeester voor meer beheermogelijkheden, nu de Europese beschermde status van de wolf is verlaagd”, zegt de woordvoerder.

https://www.barneveldsekrant.nl/lokaal/ ... eschetst-b

https://www.facebook.com/share/p/17J1MF ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-25 12:06

Citaat:
Een aantal maanden nadat ik met project wolf begon heb ik een beloning van €50.000 uitgeloofd voor de gouden tip uitzetten wolven in Nederland in oktober 2021.
Ik was al niet geliefd onder de groene graaiers sinds ik met mijn kop boven het maaiveld uitkwam ivm mijn missie Oostvaardersplassen, dat overigens mijn beste leerschool is geweest. Maar toen ik me met hun paradepaardje de wolf ging bemoeien moest mijn kop er helemaal af. Dus na die beloning ging het helemaal los. En dan heb ik het nog niet eens over de periode na onze eerste wolf advertentie op de achterpagina van de Telegraaf in januari 2022.

Al een hele tijd wordt er over mij verteld dat ik de reinste onzin vertel over dat ik zeg dat er gerotzooid is met die wolven. Ik vind het allemaal prima! Op de beloning heb ik verschrikkelijk veel reacties gekregen waar ik niets mee kon. Maar ook zeer bruikbare tips. Mensen willen helemaal geen geld, maar zijn zo kwaad, dat ze besloten mij te helpen. En ja ook boswachters en andere ambtenaren hebben mij benaderd, die niet in het openbaar durven te spreken, anders zijn ze hun baan kwijt. Sterker nog ik word geholpen door mensen van de wolvenclubjes die mij hebben vervloekt om mijn advertenties en de beloning, maar besloten om mij te gaan helpen, omdat ze gewoon belazerd worden en de wolven de dupe worden.

En ja ik ga gelijk krijgen, dat krijg ik namelijk in al mijn projecten, volgens mij heb ik dat al wel bewezen de afgelopen jaren.
Voor het uitzet onderzoek ben ik al een paar keer op reis geweest. Dat heb ik u laten zien. Maar ik ging ook in alle stilte op reis, want er lezen hier vele mensen mee en heb ik nooit over gecommuniceerd. Ik moet nog een aantal keren op reis voor het uitzet onderzoek. En zo leuk is dat niet hoor kan ik u vertellen. Zeker niet als je vaak last van heimwee hebt en in de kou de jungle in moet. Maar ik moet. En ja dan ga ik weer alleen en ja ik doe voorzichtig. Dus ik ben er nog niet. Soms zou ik weleens willen dat ik hiervoor geleerd had vroeger, want ik ben geen rechercheur bij de Politie, al voelt het soms wel zo.

Wat ik wel weet is dat ik me geen fout kan permitteren, want de wolvenknuffelaars en de waardeloze media zouden het prachtig vinden als ik op mijn bek ga. Ik ben steeds opnieuw aan het sparen voor mijn reizen. Daarom duurt het ook zo lang dit onderzoek. Toch wil ik dit jaar proberen om de juiste verantwoordelijke mensen bij mijn onderzoek te betrekken, want ik heb hulp nodig om een aantal zaken bloot te leggen. En vele mensen mogen mij vervloeken en zeggen dat ik knettergek ben, omdat ik zeg dat er met die wolven gerotzooid is, maar er zijn een paar mensen die dondersgoed weten dat ik gelijk heb!

Bron stichting Annemieke
https://www.facebook.com/share/p/17RfR7 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-25 12:08

Zichtmelding Kropswolde Gr
Citaat:
Kropswolde Groningen
23-11-2025
0.06 uur

Zichtmelding

Wolf die overstak recht voor de auto, was zeer dichtbij, op de Woldweg net voorbij Wolfsbarge rende de polders in richting Kiel Windeweer.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp of via geenwolf.com/meldingen.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1BYuMzpR ... tid=wwXIfr

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 12:09

Citaat:
Recent kwam er een rapport uit van de Universiteit Wageningen. Die heeft het over ten minste 26 roedels. We hebben er nu ongeveer 12 tot 13. We hebben dus nog lang niet het punt bereikt waarop we überhaupt op populatieniveau mogen beheren.

Zouden de heren/dames wetenschappers ook rekening houden met het aantal dieren per roedel?? Want het maakt nogal uit of een roedel uit 4/5 dieren bestaat of uit 13!! (26x5= 130 of 26x13=338.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-25 12:11

Zichtmelding Haule Frl
Citaat:
Haule Fryslân
23-11-2025
9.30 uur

Zichtmelding

Vanmorgen liep ik op zandpad richting Blauwe bos, links zag ik dat er reeën opgejaagd werden opgejaagd door een wolf, groep reeën gingen uit elkaar, 4 vluchten naar rechts Haule, andere groep richting Waskemeer waar de wolf op afstand achteraan ging.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1BWRQK ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-25 12:25

Reactie van Pro ‘98 Barneveld op artikel Lennard Jasper in Barneveldse krant gisteren.

Citaat:
23 november 2025

Pro’98: ‘De wolf blijft voorlopig’

BARNEVELD
Als Pro’98 pleiten wij al maanden voor een aanpak die werkt in de praktijk. Niet harder praten, maar beter beschermen. In februari 2024 wezen wij al op hogere hekken, stevige nachtverblijven en andere maatregelen die schapen echt helpen. En vorig najaar schreven we dat we “de snackbar voor de wolf moeten sluiten”. Zorg dat vee goed beschermd is, dan voorkom je dat de wolf überhaupt de kans krijgt en steeds verder buiten het bos gaat zoeken.
Daarom herkennen wij veel in de opmerkingen van Lennard Jasper in de Barneveldse Krant van afgelopen zaterdag. Als het gesprek vooral gaat over de wolf als dreiging, en minder over oplossingen en duidelijke uitleg, blijft iedereen in dezelfde cirkel van onrust hangen.

In de gemeenteraad proberen wij al langer dat beeld te verbreden. Niet omdat zorgen niet serieus zouden zijn - integendeel, wij spreken veel inwoners en veehouders die slapeloze nachten hebben. Maar omdat een eenzijdige kijk het gesprek vastzet. Wie alleen denkt in termen van ‘probleem’ of ‘beheer’, kijkt voorbij wat er nú nodig is: informatie, samenwerking en praktische oplossingen.

BEHEERSMAATREGELEN

Jasper wijst er terecht op dat Nederland volgens Europese regels nog in een fase zit waarin de wolvenpopulatie niet stabiel genoeg is om tot beheer over te gaan. Dat is geen kwestie van voorkeur, maar van wet- en regelgeving. Ook de recente opmerkingen van staatssecretaris Rummenie bieden geen ruimte voor extra beheersmaatregelen. Tegelijk begrijpen we heel goed dat mensen hopen dat nieuwe maatregelen de rust terugbrengen. Alleen is het volgens Pro’98 eerlijker om te zeggen: zelfs mét actief beheer blijft de wolf in onze omgeving aanwezig. Juist daarom is goede voorlichting essentieel.

Iedereen heeft baat bij duidelijke uitleg over wat werkt: hogere hekken, nachtopstal, ondersteuning voor veehouders en voldoende financiering om dit ook echt mogelijk te maken. En ja, dat vraagt van het gemeentebestuur, naast lobby in Den Haag en Arnhem, ook actieve en begrijpelijke communicatie over wat inwoners mogen verwachten en hoe schade te voorkomen is.

Helaas heeft de uitnodiging van de heer Jasper ons als fractie niet bereikt, maar wij willen graag met hem in gesprek. Het zou goed zijn als ook het college die stap zet. Want alleen door kennis te delen en samen te werken, ontstaat een situatie waarin mens, vee en natuur beter naast elkaar kunnen bestaan. Dan maakt angst hopelijk plaats voor duidelijkheid.

https://www.barneveldsekrant.nl/lokaal/ ... YK5DedZOjA

https://www.facebook.com/share/p/17Kj52 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-25 12:33

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-25 12:40

Citaat:
Vanochtend redelijk wat meldingen rondom Oene Gld in de app Viervoet.
Tevens is er een wolf gezien achter de voetbalvelden in Epe Gld.

Afbeelding
Bron Viervoet app

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-25 12:46

Incident wolf/hond/mens Spier Dr. Gelukkig goed afgelopen. Gisteren

Citaat:
Dwingeloo Drenthe
22-11-2025
14.30 uur

Confrontatie met wolf

Gisteren had de wolf het voorzien op mijn hond die aangelijnd was, ik moest hem van mij af schoppen en heb mijn longen uit mijn lijf geschreeuwd. ‼️
Vlakbij afslag Spier.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/17cdvk ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-25 12:56

Zichtmelding ín Elspeet Gld
Citaat:
Elspeet Gelderland
23-11-2025
02.00 uur

Zichtmelding wolf in dorp Elspeet. Vannacht om 02.00u op de Nunspeterweg tegenover de Sluiterweg wolf gezien.
Fietser zag de wolf lopen , is eerder deze week daar ook al gesignaleerd.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp of via geenwolf.com/meldingen

#geenwolf

Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1GVQNdCT ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-25 13:05