22 november 2025
Oud-boswachter kritisch op burgemeester Barneveld; ‘Geschetst beeld van wolf draagt niet bij aan oplossing’
Er is sprake van een ongebalanceerde beeldvorming in de regio Barneveld en daarbuiten over de wolf, stelt Lennard Jasper.
VOORTHUIZEN
Er is sprake van een ongebalanceerde beeldvorming in de regio Barneveld en daarbuiten over de wolf. Dat vindt natuurbeschermer Lennard Jasper, directeur van de stichting Behoud Veluwsch Landschap. Door de vele honderden dode schapen na aanvallen in het buitengebied ligt de focus bij lokale politici en media op de problemen en niet op het ecologisch perspectief en hoe mens en wolf conflictarm kunnen samenleven.
Jasper is bijvoorbeeld kritisch over de opstelling van burgemeester Jacco van der Tak van Barneveld op dit dossier. Hij hield de afgelopen maanden meermaals pleidooien voor wolfbeheer naar aanleiding van incidenten. ,,Ik snap dat een burgemeester iets moet met de maatschappelijke onrust. Hij heeft een andere rol dan ik als natuurbeschermer. Maar het beeld dat hij schept over de wolf als probleem, draagt niet bij aan een oplossing. Dat is kwalijk, omdat wolven ook een belangrijke rol hebben in de natuur. Ik begrijp dat mensen zich zorgen maken. Maar we moeten de situatie op een genuanceerde manier benaderen.”
ONGUNSTIGE INSTANDHOUDING
Naar aanleiding van vele aanvallen op schapen, liet de burgemeester vorige week weten dat - naast preventieve maatregelen - de mogelijkheden moeten worden gecreëerd om ,,de wolvenpopulatie te begrenzen.”
In dat kader wijst Jasper erop dat er volgens Europese regels in Nederland nog een ‘ongunstige staat van instandhouding’ is voor de wolf. ,,Je hebt zoveel wolven nodig om deze in een gunstige staat te krijgen en maatregelen om het leefgebied goed te beschermen. Recent kwam er een rapport uit van de Universiteit Wageningen. Die heeft het over ten minste 26 roedels. We hebben er nu ongeveer 12 tot 13. We hebben dus nog lang niet het punt bereikt waarop we überhaupt op populatieniveau mogen beheren. Dat zou de burgemeester moeten weten. Volgens hem ligt het tempo waarin er stappen worden ondernomen om te beheren te laag. Maar ik vind vooral het tempo waarin we tot goede gebiedsgerichte schadepreventie van wolvenaanvallen op vee komen te laag.”
"Ik vind vooral het tempo waarin we tot goede gebiedsgerichte schadepreventie van wolvenaanvallen op vee komen te laag."
In plaats van alleen de onrust bij inwoners en veehouders te adresseren, zou het Barneveldse gemeentebestuur zich volgens Jasper moeten richten op het ‘wolfwerender’ maken van de schapenweides. ,,Verreweg de meeste aanvallen gebeuren op plekken waar de hekken of netten rondom niet aan de wolfwerende normen voldeden. Om die onrust te voorkomen, zou het beter zijn als Barneveld met omliggende gemeenten, provincie, de Gelderse Wolvencommissie en anderen om tafel gaat en zegt: ‘Hoe gaan we dit met z’n allen beter doen?”
Barneveld telt drie wolvenroedels op haar grondgebied, elk met hun eigen territorium dat meerdere gemeenten bestrijkt. Jasper heeft het gemeentebestuur uitgenodigd om met hem de Veluwe in te gaan om de ecologische waarde van de wolf toe te lichten. ,,Want die is groot. Hij jaagt bijvoorbeeld op hoefdieren als edelherten en wilde zwijnen, die hierdoor in mindere mate door de mens hoeven worden beheerd. Maar tot op heden zijn het college en raadsleden nog niet op mijn uitnodigingen ingegaan. Dat vind ik jammer. Dit dossier vraagt om objectieve, feitelijke kennis en kennisdeling.”
KWESTIE VAN BALANS
De natuurbeschermer zegt zijn ogen ondertussen niet te sluiten voor het leed dat door de aanwezigheid van de wolf is ontstaan. ,,Dat doet mij pijn. Ik leef mee met veehouders die schade ondervinden en met mensen die denken het bos te moeten mijden of angst voelen. Het is altijd een kwestie van balans. In een ideale situatie worden alle schapen goed beschermd, dan is de kans veel groter dat de wolf zijn prooi in de natuur zoekt. Door naar elkaar te luisteren, zorgen te erkennen, preventief te handelen en daarmee wolven te stimuleren om afstand te bewaren van mens, hond en vee, is het ook in Nederland mogelijk om op een goede manier conflictarm samen te leven met wolven.”
"Dit dossier vraagt om objectieve, feitelijke kennis en kennisdeling"
Een gemeentewoordvoerder laat namens burgemeester Van der Tak in een korte reactie weten dat hij zowel oog heeft voor het belang van preventie als beheer van de wolf. ,,Gezien de grote impact op de Barneveldse samenleving pleit de burgemeester voor meer beheermogelijkheden, nu de Europese beschermde status van de wolf is verlaagd”, zegt de woordvoerder.
https://www.barneveldsekrant.nl/lokaal/ ... eschetst-b