Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 18:00

BigOne schreef:
Op de directe vraag aan yesilgoz of ze nog weer met pvv in kabinet zou gaan zitten wilde ze geen antwoord geven dus vvd stemmers, indien jullie je buik vol hebben van pvv ?

Ik vermoed dat ze hier nog geen antwoord op durft te geven, het zal best voelen als één groot mijnenveld. Maar hoewel ik persoonlijk geen voorstander ben om partijen vooraf uit te sluiten, zou ik het nu in dit geval niet meer dan logisch vinden.

-wilders heeft namelijk zelf de stekker eruit getrokken
-wilders gedraagd zich nog steeds als iemand in de oppositie en dat kan niet als je in de coalitie zit
-als partijen er nu samen niet uitkomen gaat dit niet ineens veranderen.

En ik vermoed dat meer mensen zo denken. Dus best kans dat VVD straks wel weer de PVV uit sluit. Ik vermoed dat er eerst met de achterban overleg gepleegd gaat worden hoe ze dit aan de man moeten gaan brengen?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 18:06

Tango1979 schreef:
Ik ben heel benieuwd naar de volgende verkiezingen en de opmaat daar naartoe.

Dat kan wel eens een smerige strijd gaan worden.

Tango1979 schreef:
Vooral wat Yesilguz gaat doen: de laatste keer dat Wilders het kabinet liet vallen was Rutte heel duidelijk in het uitsluiten van de PVV. Daar is hij ook nooit op teruggekomen.

.

Het viel mij op in een interview met haar, bij de vraag: Gaat u de volgende keer samenwerken met de PVV. Haar antwoord: Daar kan ik nu nog niets over zeggen.

Op de vraag of ze met GL/Pvda ging samenwerken: Nee absoluut niet.

Bijzonder....

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-25 18:09

journee schreef:
BigOne schreef:
Op de directe vraag aan yesilgoz of ze nog weer met pvv in kabinet zou gaan zitten wilde ze geen antwoord geven dus vvd stemmers, indien jullie je buik vol hebben van pvv ?

Ik vermoed dat ze hier nog geen antwoord op durft te geven, het zal best voelen als één groot mijnenveld. Maar hoewel ik persoonlijk geen voorstander ben om partijen vooraf uit te sluiten, zou ik het nu in dit geval niet meer dan logisch vinden.

-wilders heeft namelijk zelf de stekker eruit getrokken
-wilders gedraagd zich nog steeds als iemand in de oppositie en dat kan niet als je in de coalitie zit
-als partijen er nu samen niet uitkomen gaat dit niet ineens veranderen.

En ik vermoed dat meer mensen zo denken. Dus best kans dat VVD straks wel weer de PVV uit sluit. Ik vermoed dat er eerst met de achterban overleg gepleegd gaat worden hoe ze dit aan de man moeten gaan brengen?

En Wilders laat opnieuw zien dat hij onbetrouwbaar is. Je kunt met hem geen afspraken maken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 18:09

Yesilgoz heeft hem binnengelaten en blijkbaar alleen om de eigen fiks rechtse ideeën door te voeren.
Ik ben zeker voor strengere regels qua asiel beleid maar niet over de ruggen van mensen die hier hun toevlucht zoeken met geldige redenen.

En wat betreft yesilgoz en absoluut niet met PvdA , puur om nog meer stemmers van Wilders weg te kapen.
Ik hoop echt dat we een goed kabinet krijgen zonder vvd pvv

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 18:12

Benzz schreef:
Tango1979 schreef:

Tango1979 schreef:
Vooral wat Yesilguz gaat doen: de laatste keer dat Wilders het kabinet liet vallen was Rutte heel duidelijk in het uitsluiten van de PVV. Daar is hij ook nooit op teruggekomen.

.

Het viel mij op in een interview met haar, bij de vraag: Gaat u de volgende keer samenwerken met de PVV. Haar antwoord: Daar kan ik nu nog niets over zeggen.

Bijzonder....

Puh, als PvdA/GL de grootste wordt draait de VVD 180 graden hoor. Als ze maar kunnen blijven regeren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 18:13

Ik denk niet dat er bij de VVD een verband zit tussen wat ze zeggen voor de verkiezingen en wat ze na de verkiezingen gaan doen. Beide zijn helemaal vanuit wat hun op dat moment het meeste oplevert. Als het stemmen lijkt te geven, zal de VVD waarschijnlijk best zeggen dat ze de PVV uitsluiten. Als er vervolgens wat te halen is in de onderhandelingen zullen ze de PVV weer gewoon meenemen, zeker om inhoudelijke politiek buiten te sluiten. Het is namelijk voor de uitkomsten voor de VVD allemaal niet zo'n probleem, dit gedoe. De onbestuurbaarheid, het gebrekkige beleid, het raakt de mensen aan de onderkant van de maatschappij het eerst. Daar heeft een doorsnee VVD-bestuurder of donateur helemaal geen last van. De VVD zorgt goed voor zichzelf (en kiezers zolang kiezers dit allemaal wel best vinden, zijn die daarbij verder grotendeels te negeren.)

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 18:46

Shadow0 schreef:
Ik denk niet dat er bij de VVD een verband zit tussen wat ze zeggen voor de verkiezingen en wat ze na de verkiezingen gaan doen.

Eens. En dat geldt niet alleen voor de partijen met wie ze al dan niet gaan samenwerken.
#dividendbelasting
#hypotheekrenteaftrek
#geencentnaarGriekenland
#belastingverlagingvan1000eurovoorhardwerkendeNederlanders

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 18:58

In Nederland is zo'n 25% van de kiezers links en 30% van de kiezers rechts. Deze mensen zullen niet snel van richting veranderen. Zo'n 46% van de bevolking noemt zich geen van beide en hangt rond het midden, waardoor mensen makkelijker van richting wisselen. Het is deze groep die uiteindelijk de doorslag geeft.

De VVD is met PVV meer op rechts gaan zitten en de PvdA door samenwerking met GroenLinks meer op links. Dat maakt het voor beide partijen lastiger om de centrum kiezer over de streep te halen en om mensen te overtuigen dat beide partijen voldoende raakvlakken hebben om samen te werken.

In een eerder kabinet heeft VVD al aangegeven dat zij een coalitie met GroenLinks of PvdA wel als mogelijk zien, maar een kabinet met beide als te links beschouwen. Als reactie hierop zijn GroenLinks en PvdA een samenwerking aan gegaan, misschien met het idee dat VVD dan geen keus meer heeft, maar het zou zo maar kunnen dat de partijen zichzelf hierdoor buitenspel hebben geplaats betreft de samenwerking met rechtse partijen en dat is waarschijnlijk niet de bedoeling geweest.

In dat geval zal links dus een echte meerderheid moeten hebben om nog in het kabinet te komen en dat zal een flinke dobber worden nu veel mensen toch rechtser zijn gaan stemmen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 19:11

journee schreef:
In dat geval zal links dus een echte meerderheid moeten hebben om nog in het kabinet te komen en dat zal een flinke dobber worden nu veel mensen toch rechtser zijn gaan stemmen.

Dat lijkt me precies het verhaal dat de VVD-spindoctors nu heel graag willen vertellen. Het lijkt me ook onzin.

(En daarnaast zou ik hopen dat mensen beseffen dat zij zichzelf misschien als 'midden' zien, maar de VVD hen echt niet belangrijk vindt als ze minder dan een paar ton per jaar verdienen. VVD-beleid bevoordeelt alleen een heel klein groepje mensen. Daar horen verreweg de meeste kiezers helemaal niet bij.)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 19:21

Shadow0 schreef:
journee schreef:

Dat lijkt me precies het verhaal dat de VVD-spindoctors nu heel graag willen vertellen. Het lijkt me ook onzin.

(En daarnaast zou ik hopen dat mensen beseffen dat zij zichzelf misschien als 'midden' zien, maar de VVD hen echt niet belangrijk vindt als ze minder dan een paar ton per jaar verdienen. VVD-beleid bevoordeelt alleen een heel klein groepje mensen. Daar horen verreweg de meeste kiezers helemaal niet bij.)

Wat lijkt je onzin? Dat mensen rechtser zijn gaan stemmen? Of dat het voor links hierdoor moeilijk wordt om aan een meerderheid te komen?

En met midden heb ik het over mensen die meestal rond het centrum stemmen, heeft geen betrekking op inkomen, dus jouw laatste alinea begrijp ik niet helemaal?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 19:26

Ik zag een stukje van Nieuws van de Dag. Yesilgoz en Van der Plas werkten goed samen om de schuld zeker bij Wilders neer te leggen.
Zij ontkennen de tegenwerking van ambtenaren op de ministeries, zoals Wilders heeft beweerd. Dat het echt Faber haar eigen schuld is.
Maar dan zit daar Weird Duk en die is echt op de hand van Wilders.

Ik ben nooit zo'n fan van beide dames, maar ik vind Van der Plas vandaag echt goed. Ze draait er niet omheen en is duidelijk geen vriendjes meer met Wilders.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 19:28

journee schreef:
Wat lijkt je onzin? Dat mensen rechtser zijn gaan stemmen? Of dat het voor links hierdoor moeilijk wordt om aan een meerderheid te komen?

Dat het voor links moeilijker wordt om aan een meerderheid te komen.

Citaat:
En met midden heb ik het over mensen die meestal rond het centrum stemmen, heeft geen betrekking op inkomen, dus jouw laatste alinea begrijp ik niet helemaal?

Dat die mensen zichzelf benadelen door een partij als de VVD te overwegen, omdat die partij absoluut niet in hun belang handelt.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 19:29

IndianSu schreef:
Dit is een fabeltje dat veel mensen geloven. De PVV/Wilders roept af en toe linkse standpunten, maar hun stemgedrag in de kamer is 100% rechts.

Hmm nou ja niet al hun standpunten zijn gewoon volledig rechts, dat maakt dat het eigenlijk beetje in het midden zit. Dat wil niet zeggen dat ze links meestemmen natuurlijk, maar de huurbevriezing die ze wilde is nou niet echt een rechts standpunt bijv. :)
Maakt verder ook weinig uit, hun partijprogramma is toch om te janken maar hier vind je wel wat "linkse standpunten" https://nl.wikipedia.org/wiki/Politiek_spectrum

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 19:33

Benzz schreef:
Tango1979 schreef:

Tango1979 schreef:

.

Bijzonder....

Wacht, serieus? PVV sluiten ze niet bij voorbaat uit maar GL-PvdA wel?

Wauw…

Ik vraag me wel af of zo’n comment ze ook niet stemmen kost. Van mensen die meer op het centrum zitten, tov PVV’ers die mogelijk switchen.

Maar ook wat shadow en San zeggen.

purny

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 19:44

Ach de kinderspeeltuin is weer geopend. Ik wil niet met jou.... wil jij wel met mij?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 19:48

Mij viel me vooral ook op naast idd de felle nee op samenwerking op links. Dat ze maar bleef herhalen over rechtse kabinet en rechtse kabinet enz. En dat "wij" dan wilden als nederlander. -O- mij is niks gevraagd eigenlijk :n

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 19:55

Volgens mij was de Gl/pvda bij de vorige verkiezingen groter dan de vvd, dus ze heeft ook een selectief geheugen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 19:56

Shadow0 schreef:
journee schreef:

Dat het voor links moeilijker wordt om aan een meerderheid te komen.

Citaat:

Dat die mensen zichzelf benadelen door een partij als de VVD te overwegen, omdat die partij absoluut niet in hun belang handelt.

Waarom denk jij dat het voor links niet moeilijker is om aan een meerderheid te komen als mensen rechtser stemmen?

Of een partij in iemand zijn belang handelt weten wij toch niet? Dat is toch net wat kiezers belangrijk vinden?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 19:58

karuna schreef:
Mij viel me vooral ook op naast idd de felle nee op samenwerking op links. Dat ze maar bleef herhalen over rechtse kabinet en rechtse kabinet enz. En dat "wij" dan wilden als nederlander. -O- mij is niks gevraagd eigenlijk :n

nou ja, eigenlijk wel. De kiezers is gevraagd te stemmen, en de meerderheid heeft vorige verkiezingen toch meer rechts gestemd.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 20:05

Yonker schreef:
IndianSu schreef:
Dit is een fabeltje dat veel mensen geloven. De PVV/Wilders roept af en toe linkse standpunten, maar hun stemgedrag in de kamer is 100% rechts.

Hmm nou ja niet al hun standpunten zijn gewoon volledig rechts, dat maakt dat het eigenlijk beetje in het midden zit. Dat wil niet zeggen dat ze links meestemmen natuurlijk, maar de huurbevriezing die ze wilde is nou niet echt een rechts standpunt bijv. :)
Maakt verder ook weinig uit, hun partijprogramma is toch om te janken maar hier vind je wel wat "linkse standpunten" https://nl.wikipedia.org/wiki/Politiek_spectrum

Die huurbevriezing was toch voor de bühne? De kans dat het zou lukken en niet op een andere manier ten koste van sociale huurders zou gaan was echt nihil.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 20:09

Journee, er zijn niet zoveel linkse partijen, voornamelijk midden partijen.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 20:16

Tiggs schreef:
Die huurbevriezing was toch voor de bühne? De kans dat het zou lukken en niet op een andere manier ten koste van sociale huurders zou gaan was echt nihil.

Ja maar dat zijn bijna alle standpunten van meneer Wilders :+

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 20:18

Tjongejonge, wat een ontwikkelingen ineens.
Idd vreemd, wat iemand ook al zei, dat Wilders hier ineens op aan heeft gestuurd. Wat wint hij erbij? Of wat ontloopt hij ermee?

Spoiler:
ik zet dit even in spoiler want het is maar fantasie en daarmee niet al te zeer ontopic, maar:

Ik hoop toch zo dat een gezonde partij (midden of links) iets slims bedenkt om een aanzienlijk deel van de PVV stemmers over te laten lopen naar hun toe.
Ik woon in een buurtje waarin idd dingen zoals huurverhoging een issue is, en mensen niet lijken te willen weten dat een huur bevriezing de woningstichting in de problemen brengt en op termijn de woningnood alleen maar toeneemt dan.
Misschien als CDA of GL/PVDA beloofd dat iedereen onder 120% van minimum, jaarlijks een extra €1000,- krijgen overgemaakt. Dat mensen daar dan op gaan stemmen.
Scheelt ook gelijk weer stress en zorgkosten die daaraan gerelateerd zijn dus als je het doorberekend kan het zelf wel uit volgens mij.
Geld stroomt uiteindelijk toch de maatschappij weer in ook.
En dan hebben we hopelijk eens weer kundige mensen aan het roer staan, het zou echt eens tijd worden zeg!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 20:20

Yonker schreef:
Tiggs schreef:

Ja maar dat zijn bijna alle standpunten van meneer Wilders :+

Mijn partij is het dan ook niet :')

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 20:41

Wilders laat zich leiden door de peilingen van Maurice de Hond. Die daalden eerst, stegen weer toen hij een week geleden met zijn 10 punten plan kwam en stegen weer toen hij riep dat het regeerakkoord open gebroken moest worden. Hij denkt en hoopt dat hij nog groter wordt en eindelijk zelf premier kan worden, dat is althans mijn visie.