17 januari 2025
Wolf dringt door ‘uitstekend wolfwerend raster’ in Boijl
Een wolf in Boijl werd niet tegengehouden door het zeer goede raster van schapenhouder Judith van de Berg met acht draden en ruim voldoende stroom erop. “Dit is de eerste keer dat ik zo’n goed raster zie waar daadwerkelijk een wolf doorkomt”, reageert wolvenconsulent Jaap Mekel desgevraagd. “De aanval is gedaan na drie keer langslopen van wolven in twee weken.” De discussie over de werking van rasters klinkt steeds luider. In Drenthe lopen nu praktijkproeven met rasters.
De wolf in Boijl doodde één schaap van Van den Berg, en een ander dier moest later afgemaakt. Eerder al werden vier schapen en vier pony’s van haar gedood bij een aanval. Het raster dat ze gebruikt is flink boven de gestelde BIJ12-norm met een hoogte van 1,65 meter, acht draden en de laagste draad zit op 15 centimeter. Er staat minstens 6.000 volt en maximaal 9.000 volt op.
Grotere aantallen
Het aantal gedode dieren door aanvallen van wolven loopt hard op de laatste weken. Vooral grote roedels in Drenthe en Gelderland laten flink van zich gelden.
De aantallen per aanval worden groter omdat wolven steeds vaker met meer dan één langskomen. Vorige week zijn er in Ede bijvoorbeeld vijf dieren gedood en tien geëuthanaseerd na een wolvenaanval.
In Grolloo werden 7 schapen gedood en moesten er 15 worden afgemaakt. Meerdere wolven doodden onlangs in twee aanvallen in totaal 35 schapen van schapenhouder Patrick Jobing. Dat allemaal in korte tijd. Ter vergelijking: vorig jaar maakten de vier grootste aanvallen in de hele maand januari respectievelijk 10, 10, 11 en 13 slachtoffers (cijfers BIJ12).
Patrik Jobing heeft al jaren zo’n 100 schapen van allerlei rassen. Hij kreeg vanaf 2019 voor het eerst te maken met wolvenaanvallen. “Telkens één of twee dieren, één keer drie”, vertelt hij. Eind december kreeg hij bezoek van maar liefst drie of vier wolven. “Dat weten we omdat een buurman er vier op de camera heeft staan, ook zijn er filmpjes met drie wolven tegelijk.” Ze pakten eind december 16 schapen en een paar dagen later op 4 januari werden er nog eens 19 schapen gegrepen. Een aantal schapen leefde nog na de aanval maar die dieren zijn naderhand afgemaakt. “De impact op de kudde is enorm”, vertelt hij. “Ik had een dier met een kleine wond maar het arme beest kon van de stress niet meer op z’n poten staan, ook deze is helaas afgemaakt.”
Jobing had drie stroomdraden getrokken met een hoogte van een meter, en met 6.000 Volt. “In december was het zelfs 7.500 Volt, ik had het pas nog gemeten en dat zit ruim boven de BIJ12-normen. Drie draden is inderdaad niet voldoende voor de norm. De wolven hebben een gat gegraven van zo’n 10 centimeter en zijn onder de onderste draad doorgekropen, ja die zat te hoog maar graven doen ze toch, dat zie je wel.” De schapenhouder heeft nu samen met de provincie Drenthe een wolfwerend raster laten plaatsen. “Als er nu nog een aanval komt kunnen wij in ieder geval aantonen dat het niet werkt. Al is het voor mij en mijn schapen natuurlijk te hopen dat er niks gebeurt, tja heel dubbel allemaal.”
Praktijkproef in Drenthe
Het aangepaste raster bij Jobing is een van de praktijkproeven die momenteel loopt in de provincie Drenthe.
Er zijn tot nu toe bij zeven dierhouders twintig wolfwerende rasters geplaatst, soms met camera’s om te volgen wat er gebeurt. Mekel: “Het team gaat hier elke drie weken langs om te kijken of de rasters nog voldoen. Wij plaatsen alles, de dierhouder zorgt voor voldoende stroom. Op een aantal rasters is een fence alarm geplaatst. De dierhouder krijgt op zijn telefoon een melding als de stroom onder een bepaalde waarde zakt want soms soms zit er gedurende de dag veel verschil in de stroom op een raster.”
Predicaat
Mekel hoopt dat dierhouders die wolfwerende rasters plaatsen dat doorgeven zodat consultenten kunnen checken of het goed is. “Dat voorkomt veel problemen als er een aanval is, dan wordt het vaak een welles-nietes-verhaal. Doordat een wolf binnendringt, kan er van alles zijn veranderd aan het raster. Beter is dat het raster kort na de plaatsing het predicaat ‘wolfwerend’ krijgt. Ik kan op zo’n video namelijk ook niet zien of er stroom opstaat, er kan altijd iets niet goed gaan. Ik geloof echt graag dat dierhouders hun best doen om juiste wolfwerende rasters te plaatsen maar in de praktijk blijkt dat in ieder geval niet altijd zo uit te pakken. Ik ben tot nu toe – buiten de praktijkproef nu twee of drie keer een goed raster tegengekomen.”
Spoeddebat over afschot probleemwolven
Tien gemeenten rondom de Veluwe trokken half december al aan de bel over de groeiende wolvenpopulatie en drongen bij staatssecretaris Jean Rummenie aan op actie. Ze schreven in een brief aan Rummenie: de confrontaties met wolven en aanvallen op gehouden dieren nemen sterk toe. Er is snel een duidelijk landelijk beleid nodig, inclusief mogelijkheden voor provincies om probleemwolven aan te pakken.
De gedeputeerden van de provincies Drenthe, Gelderland, Groningen, Friesland en Overijssel keurden eind vorig jaar het nieuwe Wolvenplan af. Ze vinden de richtlijnen van het huidige concept te vaag en de eisen te streng. Ze gaven daarom geen akkoord op het concept.
Gelderse politici van de BBB en SGP willen op korte termijn een spoeddebat over de probleemwolf. Afschot van de beschermde wolf is al wel wat stappen dichterbij dan een jaar geleden maar is voorlopig juridisch nog niet toegestaan
https://www.hetschaap.nl/wolf-komt-door ... G3a3mRBHWQ