Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:27

The_Cat schreef:
Maar dat zijn toch geen misstanden? Dit is nu een oorlog die volledig gedocumenteerd, bijna zo goed als live meegemaakt kan worden. En we steken onze kop in het zand.

Ik heb vorige nacht naar "Winter on fire gekeken" op Netflix. En bon, die documentaires van Netflix zijn niet meteen de meest neutrale. Maar Snipers op je eigen bevolking afsturen terwijl die enkel "gewapend" zijn met een houten schild, een bouwvakkershelm en een steen.

Rusland die in 1999 al met plezier hun eigen bevolking afknalde in Grozny, een vlieger van Nederland uit de lucht schiet, nu een bevolking gewoon afmaakt. En het enige wat wij doen is sancties leggen?? En het enige wat ik denk is, hallo Hitler 1939 anyone?

Niet dat ik Europa in een totale oorlog wil storten, maar persoonlijk heb ik het gevoel dat we hier op een menselijk niveau echt aan het falen zijn. Maar het enige wat ik nu voel, is dat we een hele bevolking teleurstellen, die al sinds 2014 gewoon een beter leven wou, en nu gewoon afgeslacht wordt voor durven te dromen.

Ik denk dat ik ook iets te emotioneel ben na die foto's & berichten van Bucha

Ik vind het vooral heel erg moeilijk en heb te weinig verstand van dit soort dingen, dus besloten dat ik achter de NATO blijf staan ongeacht wat ze besluiten.
Wel vind ik dat de sancties vele male verder opgevoerd moeten worden en ik baal enorm dat de Duitsers zo afhankelijk zijn van het Russisch gas, want het liefst ging voor mij de kraan gelijk dicht. Ook al hebben wij dan hier ook een probleem, dat heb ik wel over voor dit dappere volk (Oekraïne) die voor heel Europa nu aan het knokken is.

Ook vind ik echt dat nu echt voortgang gemaakt moet worden met lidmaatschap van Oekraïne aan de EU. Het kan niet zo zijn, dat dit volk gaat voor de dood en de gladiolen en Europa dit niet beloont met een lidmaatschap.

Na de laatste uitzending van tegenlicht (DE NRC had het over het eten van een stevig volkoren brood := → mee eens) kijk ik nog veel kritischer naar de wereld. China zegt nl precies het zelfde als Poetin (alleen wat netter geformuleerd) nl alle mensen wonende in China die zich niet chinees voelen, en niet achter het beleid staan, daar is geen plek voor in het China.

Of nog anders gezegd ik voel een enorme bedreiging als het gaat om onze democratische waarde en normen. Als het gaat om leuk leven in een democratie, lekker tuinieren, houden van onze kinderen - familie- en vrienden- en dieren, houden van cultuur en kunst in de meest brede zin, kortom houden van alles wat ons mensen ook zo mooi en zo uniek maakt. Dit staat allemaal onder druk in Oekraïne door onze banketstaaf, die zogenaamd de "neo nazis" aan het elimineren is. Foei toch.

Straks hebben we ook Xi Jinping of een andere president in China, en China bewapent zich enorm. TEvens denk ik dat Europa zich nog meer zal moeten verenigen en sterk moeten maken en dat we ook de VS te vriend moeten houden. Dus het westen zal echt haar eigen waarden en normen moeten gaan verdedigen en zich veel onafhankelijker moeten maken van dit soort nare groot machten.
En wel op alle gebieden want alles is nu zo verstrengeld. Ik weet niet of die verstrengeling zo goed is. Zoals ik ook niet weet of een stuk zelf voorzienendheid wel zo goed is, iets waar Frankrijk op voedselgebied sinds de covid crisis al in verregaande mate mee begonnen is. Het gevolg is, dat nu op de veeteelt na, er geen problemen verwacht worden in de voedsel keten en alle brakke terreinen (is een bewust beleid van de regering geweest dat er veel braak liggende terreinen zijn die de boeren niet mogen verkopen) worden nu met behoud van subsidie verbouwd met gewassen voor de veeteelt. Onlangs zag ik daarover een artikel op internet langs komen.

Dus ik vind het hele moeilijke tijden, heel moeilijk om te weten waar het westen goed aan doet en ook ik voel een enorme compassie en ook schaamte dat we met zijn allen er naar kijken en in mijn ogen te weinig doen. Teveel kijken naar onze eigen belangen.

Het probleem daarbij is, dat in het westen er ook stromingen zijn zo als die Engel, die Baudet, hier Semmour, die ook niet zo democratisch en fris zijn en ondermijnend proberen te zijn voor de huidige maatschappij (kijk naar het succes van de Brexit ea zaken waar we het hier al vaker over gehad hebben daar Zembla liet zien dat hier ook de Russen achter zaten met hun koude oorlog politiek die belang heeft bij al die onrust, Kijk naar de gele hesjes ea andere gelijke stromingen die gelijk hebben als ze aangeven dat er steeds harder gewerkt worden maar de middenklasse steeds meer uitgekleed wordt in heel Europa) .

Er zijn zoveel krachten aanwezig dat het heel erg moeilijk is voor de overheid , vind ik, om het goede te doen. Want er zijn zoveel mensen die denken na mij de zondvloed (Zie klimaat opvattingen), die echt niet accepteren als we om Oekraïne te helpen zelf in de kou zitten. Al die sociale onrust, dat vaak wappie gedoe etc, maakt het er niet gemakkelijker op voor de overheden. Ik kijk daar met bezorgdheid naar, heb geen oplossing, vind het alleen naar om in te zitten en het waar te nemen.
Vandaar dat ik besloten heb, dat ik 100% achter mijn overheid ga staan, ook al zou ik andere gedachtes cq ideeën hebben. En ik heb besloten om mijn ogen niet te sluiten voor wat allemaal daar gebeurt in Oekraïne. Getuige zijn en meeleven is nl het enige dat we allemaal kunnen doen. Ze de rug toedraaien is echt not done, in mijn opinie.

Twitter gaat Russische overheidsaccounts beperken inclusief die van Poetin, twittert de BBC
https://mobile.twitter.com/BBCWorld/sta ... 1205078019

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:42

Vanuit Russisch inzicht

Citaat:
Graham Phillips, who accompanied Russian troops for a few weeks, says (https://www.youtube.com/watch?v=UWSalCoWrwU) the same thing: compared to the professional demeanor of the soldiers and their humane treatment of the locals, which he personally witnessed throughout the entire time, the accusations from Ukraine are downright absurd.

Citaat:
Despite the calls for an embargo on Russian natural gas and oil, the demand for them from industry and households, as well as Russia’s tight integration with the European energy market make it practically impossible to avoid buying Russian hydrocarbons. Lithuania, refusing to buy gas from Russia directly, will end up buying it via resellers.

They say, Hungary and Slovakia have special industrial-size filters that can purify natural gas from dictatorship and ruble impurities, so that European stoves can run on it. This process is quite costly, but it’s still better than cutting off gas supply, or, God forbid, buying rubles.

The redistribution of markets means that European consumers are going to pay not only the resellers, but also American exporters and financial regulators, and, indirectly, the East Asian countries, where the prices will go down due to increased offer.

In theory, this should hit Russia too, but Bloomberg predicts ( https://www.bloomberg.com/news/articles ... ep-flowing) that the remaining exports and the existing pricing rules will result in record high earnings from oil and gas this year, 36% more than in 2021.

The oncoming global crisis will hit everyone, even China (due to disrupted supply chains), but Europe is going to be the only side that may not recover from the blow.

[ [url=m/mWNL14.jpg]Afbeelding[/url] ]
Laatst bijgewerkt door Daks op 06-04-22 12:45, in het totaal 2 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:43

Ik vind het ook een vreselijk gevoel, dat we kijken er naar en zeggen hoe erg we het vinden, maar schieten niet "echt" te hulp. Die arme, dappere mensen hebben hulp nodig -O- ;(

Maar ik besef me ook, dat ik niet in de positie ben om echt goed in te kunnen schatten waarmee we ze nu uiteindelijk het beste zouden kunnen helpen. En dat het zomaar zo zou kunnen zijn, dat dit wat we nu doen, toch de beste optie is, óók voor de Ukraïners......hoe waardeloos ook -O-

Er is best een kans dat onze legers er op af sturen zorgt voor een escalatie waardoor het ook voor de Ukraïners nog erger wordt. En ik zou de minister-president niet willen zijn die mijn volk een oorlog in sleept terwijl dat niet per-sé hoeft, zeg maar....

Ik hoop eigenlijk gewoon nog steeds dat de USA op haar eigen naam, dus niet onder de NATO vlag, er eens even flink op gaat slaan als verdedigers van de vrije wereld. Maarja dat is wel lekker makkelijk afschuiven van de verantwoordelijkheid....

Ook vraag ik me af of we niet voorbereid worden op een oorlog. Door het tonen van al die beelden en gruwelen, waardoor je nu al mensen hoort zeggen "Die Russen zijn beesten en moeten weggevaagd worden". Dat is typische oorlogs-retoriek: het tot duivels maken van "de vijand" net zoals ze in het Kremlin de Ukraïners wegzetten als Nazi's.

Ik weet niet of de gewone man (waar dan ook) er onder de streep wel bij gebaat is als we de oorlog verklaren zeg maar....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:58

pmarena schreef:
Ik weet niet of de gewone man (waar dan ook) er onder de streep wel bij gebaat is als we de oorlog verklaren zeg maar....

Zijnde de groep die de werkelijke rekening ervan betaald, nee, nooit.

Ann

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 13:00

Maar is dat een reden om deze genocide (dat is het in mijn ogen) toe te laten door niet in te grijpen omdat wij daar geen baat bij hebben?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 13:00

Daks schreef:
Vanuit Russisch inzicht

Citaat:
Graham Phillips, who accompanied Russian troops for a few weeks, says (https://www.youtube.com/watch?v=UWSalCoWrwU) the same thing: compared to the professional demeanor of the soldiers and their humane treatment of the locals, which he personally witnessed throughout the entire time, the accusations from Ukraine are downright absurd.

Ik heb naar dat filmpje gekeken, maar hij zegt zelf toch in dat filmpje dat hij een dikke 200km van kant zat en dus ook geen bewijs tegen heeft. Dus dat kan hij toch niet weten. Wat hij wel objectief kan zeggen, is dat hij bij een goed regiment zat, als ook duidelijk uit zijn videobeelden.

Op Reddit heb ik ook een verhaal gelezen van een Tsjetsjeense vluchteling die zei dat Rusland ook criminelen er tussen geplaatst heeft in bepaalde regimenten. Misschien dat dan van Bucha wel een bende heeft gehad?

Ondertussen is er ook deze transcriptie al gevonden: https://www.ukrinform.net/rubric-ato/34 ... rcept.html

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 13:05

The_Cat schreef:
Maar dat zijn toch geen misstanden? Dit is nu een oorlog die volledig gedocumenteerd, bijna zo goed als live meegemaakt kan worden. En we steken onze kop in het zand.

Ik heb vorige nacht naar "Winter on fire gekeken" op Netflix. En bon, die documentaires van Netflix zijn niet meteen de meest neutrale. Maar Snipers op je eigen bevolking afsturen terwijl die enkel "gewapend" zijn met een houten schild, een bouwvakkershelm en een steen.

Rusland die in 1999 al met plezier hun eigen bevolking afknalde in Grozny, een vlieger van Nederland uit de lucht schiet, nu een bevolking gewoon afmaakt. En het enige wat wij doen is sancties leggen?? En het enige wat ik denk is, hallo Hitler 1939 anyone?

Niet dat ik Europa in een totale oorlog wil storten, maar persoonlijk heb ik het gevoel dat we hier op een menselijk niveau echt aan het falen zijn. Maar het enige wat ik nu voel, is dat we een hele bevolking teleurstellen, die al sinds 2014 gewoon een beter leven wou, en nu gewoon afgeslacht wordt voor durven te dromen.

Ben het hier helemaal mee eens.
Zit regelmatig op de bank het nieuws te kijken en bedenk me over de jaarlijkse doden herdenking en de geschiedenis over Nazi Duitsland en vraag me dan ook af hoe het toch in hemelsnaam mogelijk is dat dit vandaag de dag nog steeds zo gebeuren kan en weer door 1 enkele dictator.
Iedereen kijkt toe...
Het moet toch onmogelijk zijn!??
En dan die VN veiligheids raad....wat een farce is dat dan zeg!! Komt er op neer je gewoon naar de klote kan lopen als je land in crisis is.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 13:16

pien_2010 schreef:
Ik vind het vooral heel erg moeilijk en heb te weinig verstand van dit soort dingen, dus besloten dat ik achter de NATO blijf staan ongeacht wat ze besluiten.
Wel vind ik dat de sancties vele male verder opgevoerd moeten worden en ik baal enorm dat de Duitsers zo afhankelijk zijn van het Russisch gas, want het liefst ging voor mij de kraan gelijk dicht. Ook al hebben wij dan hier ook een probleem, dat heb ik wel over voor dit dappere volk (Oekraïne) die voor heel Europa nu aan het knokken is.

Ik snap hier heel goed je emotie in, maar een "probleem" hebben als we (als in EU) Russisch gas afsluiten is echt het understatement van de week. De gevolgen ervan zijn enorm. Want dat raakt niet alleen veel huishoudens, nu we langzaam richting de zomer gaan wellicht even minder een probleem. Maar het raakt ook heel veel (energie-intensieve) industrie. En dat zijn de industrie-takken die materialen leveren om huizen te kunnen bouwen, voor de energie-transitie, maar ook andere producten. Denk aan bakstenen, cement, keramiek voor bijv. sanitair, isolatiematerialen, HR+++ glas, windmolens, keramiek en glaswerk voor in huis, conserven en flessen, vervoersmiddelen zoals (hybride of elektrische) auto's, verpakkingsmaterialen zoals papier en karton, hulpstoffen voor de levensmiddelenindustrie enz enz. De lijst is eindeloos.

En de technologie om over te schakelen op alternatieven zoals bijvoorbeeld waterstof wordt heel hard aan gewerkt maar is nog niet beschikbaar.

In NL hebben we grote woningnood en moeten in hoog tempo huizen bijgebouwd worden. De hele wereld, maar in elk geval de EU, moet aan de energie-transitie, dus isoleren en duurzame energie opwekken. Ook om weer minder afhankelijk te worden van (Russisch) gas. Als we alle daarvoor benodigde materialen nog maar beperkt in de EU kunnen maken door het Russisch gas af te sluiten, dan staan de Chinezen wel te springen om dat gat op te vullen. En dan heb ik het nog niet over de enorme werkloosheid die dat oplevert.

Dus ja, ik hoop absoluut met jou dat we als EU zo snel mogelijk zonder Russich gas kunnen en bij voorkeur helemaal zonder fossiel kunnen. Maar als we dat nu doen storten we onszelf in armoede. Daar is niemand bij gebaat en ook Oekraïne niet. Niet vanwege de vluchtelingen die we nu opvangen, maar ook de toekomstige hulp die we kunnen bieden bij de heropbouw van het land. En als extraatje krijgen de Chinezen nog meer voet aan de grond hier want die huizen moeten wel gebouwd worden, het wagenpark moet verduurzamen enz. En zoals je zelf al schrijft, en waar ik het helemaal mee eens ben: nog meer Chinese invloed is ook een verontrustend scenario.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 13:24

The_Cat schreef:

Ik snap je sentiment. Als ik de beelden zie wordt ik onpasselijk en als ik de Russische documenten omtrend de vermeende nazificatie lees weet ik niet welke emotie ik de voorrang moet geven, woede, verdriet, wanhoop, onbegrip, angst, haat?

Het grootste probleem met werkelijk ingrijpen van Europa vind ik dat we dan een militair vechtende partij zijn geworden en onderdeel van het geweldsprobleem. We kunnen dan waarschijnlijk niet terug naar legale acties uit de "nomale en gewenste" samenleving, zoals de oorlogsmisdaden berechten. Ik denk niet dat de rest van de wereld (lees China, India) dit van "ons" over gaat nemen.
Militair ingrijpen van Europa is dus wat mij betreft echt alleen mogelijk als er geen enkele andere optie meer is, hoe erg ik dat ook vind.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 13:36

Misschien moeten we meer geduld hebben, maar het lijkt erop dat de genomen sancties (nog) niet helpen om deze oorlog te stoppen. En Poetin 'kenners' geven aan dat ze waarschijnlijk nooit gaan helpen. Moet Oekraïne dan 'opgeofferd' worden? En wat als Rusland daarna andere (NAVO) landen ook gaat binnenvallen? (In zijn algemeenheid gesteld)

Ik begrijp waarom er nog niet wordt ingegrepen, maar ben bang dat er uiteindelijk geen andere optie is en wat er nu in Oekraïne gebeurt het begin is van grote veranderingen in de wereld(machten).
Laatst bijgewerkt door Ann op 06-04-22 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 13:40

pien_2010 schreef:
Ook vind ik echt dat nu echt voortgang gemaakt moet worden met lidmaatschap van Oekraïne aan de EU. Het kan niet zo zijn, dat dit volk gaat voor de dood en de gladiolen en Europa dit niet beloont met een lidmaatschap.

Ik hoop het niet. De EU staat al op het randje van faillsement en het toelaten van Oekraïne zal een lieve duit gaan kosten (poverty relief en economic development programs). Onderstaand een vergelijking van voor de oorlog, het GDP zal nu flink lager zijn (hieronder GDP in PPP):

Afbeelding

Bovendien is het land zo corrupt als je maar kan bedenken; een groot deel van "ons" belastinggeld zal daar dus nooit bij de mensen aankomen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-04-22 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 13:42

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 13:46

The_Cat schreef:
Op Reddit heb ik ook een verhaal gelezen van een Tsjetsjeense vluchteling die zei dat Rusland ook criminelen er tussen geplaatst heeft in bepaalde regimenten. Misschien dat dan van Bucha wel een bende heeft gehad?

Ik hoorde gisteren een interview met iemand uit een plaatsje ten oosten van Kiev. Daar waren meteen in het begin van de Russische bezetting 6 mannen vermoord en de nabestaanden kregen pas na 9 dagen toestemming om de lichamen op te komen halen. Ze moesten dit omzichtig doen want er reden continu Russische legervoertuigen langs en de bewaker van de lichamen had gezegd dat ze mogelijk beschoten zouden kunnen worden. Ik kreeg toen het idee dat er tussen de manschappen specifieke personen zitten die op burgers schieten.
https://www.uitzendinggemist.net/afleve ... suur.html#

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 13:52

Ann schreef:
Maar is dat een reden om deze genocide (dat is het in mijn ogen) toe te laten door niet in te grijpen omdat wij daar geen baat bij hebben?

Ik heb het niet over "wij" als je goed leest.
Maar over iedereen, inclusief de Ukraïners zelf....

Ik durf niet te zeggen of hardere bemoeienis van ons, geen verergering van het verwoesten van hun land zou betekenen.... en ook nog ervoor zou zorgen dat gevluchte mensen (edit: Ukraïners dus, voor het weer verkeerd wordt geïnterpreteerd) in buurlanden ook niet meer veilig zijn, bijvoorbeeld :(:)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 13:55

irmaz schreef:
The_Cat schreef:

Ik hoorde gisteren een interview met iemand uit een plaatsje ten oosten van Kiev. Daar waren meteen in het begin van de Russische bezetting 6 mannen vermoord en de nabestaanden kregen pas na 9 dagen toestemming om de lichamen op te komen halen. Ze moesten dit omzichtig doen want er reden continu Russische legervoertuigen langs en de bewaker van de lichamen had gezegd dat ze mogelijk beschoten zouden kunnen worden. Ik kreeg toen het idee dat er tussen de manschappen specifieke personen zitten die op burgers schieten.
https://www.uitzendinggemist.net/afleve ... suur.html#

Dit soort verhalen komen meer en meer. Ook de totale willekeur. Een man vertelde dat terwijl hij en een jonge vrouw met anderen de winkel uit liepen zij dood geschoten werd met nog paar mensen. Hij vluchtte de winkel in en is een tijd later weg gekomen.

Als het gaat om oorlogen die erger worden, de mensen die getuige waren van dit soort zinloos geweld, zijn (terecht) zo vreselijk boos. Dit geldt ook natuurlijk voor de soldaten. Dus ook aan Oekraïne kant verwacht ik zeker een escalatie aan geweld cq oorlogsmisdaden, waarmee ik ze zeker niet goed praat.

Als ze mijn kleinkind iets aan zouden doen of mijn kinderen ,dan blijf ik ook niet meer netjes en beleefd mijn berichten typen op Bokt en dat geldt voor de meeste mensen. Dat haalt het slechtste in ons mensen naar boven.

Pmarena niemand weet wat wijsheid is ,iets dat ik geprobeerd heb om uit te leggen in mijn laatste post.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 14:02

enzino schreef:
pien_2010 schreef:

Ik hoop het niet. De EU staat al op het randje van faillsement en het toelaten van Oekraïne zal een lieve duit gaan kosten (poverty relief en economic development programs). Onderstaand een vergelijking van voor de oorlog, het GDP zal nu flink lager zijn (hieronder GDP in PPP):

[ [url=m/R6fvLc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bovendien is het land zo corrupt als je maar kan bedenken; een groot deel van "ons" belastinggeld zal daar dus nooit bij de mensen aankomen.

EU zo goed als failliet? Kom nou toch...

Je kunt van mening verschillen welke landen je wel en niet wenst toe te laten natuurlijk. We weten inmiddels dat voormalige oostblok landen behoorlijk onstabiel kunnen zijn. Maarja Griekenland en Italie ook. Ik denk dat de EU nu eerst eens binnenskamers moet uitvogelen welke richting ze op willen.

Het maakt voor de oorlog in Oekraine niets uit,of ze wel of niet in de EU zitten. Nato zou een ander verhaal zijn.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 14:03

Ikzelf denk bij ingrijpen meer aan een coupe plegen op Rusland.
Korte klap. Klaar ermee.
Maar ja. Ken nait vrees ik.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 14:11

Marigold schreef:
Maar ja. Ken nait vrees ik.
Ken nait→ denk ik ook _O-

N.a.v de opmerking over dat er niet genoeg geld zou zijn in de Eu ben ik eens in die materie gedoken, en vinden jullie het misschien ook wel leuk om dit artikel over de begroting, de uitgaven etc te lezen van Europa
https://www.europa-nu.nl/id/vkf4n0xn1wz ... _2021_2027

Hongarije is een van de landen die aan banden gelegd gaat worden met de financiën vanwege de corruptie en nu Orbán weer herkozen is en er dus geen verbetering te verwachten is wordt daarvoor nu alles in voorbereiding gebracht om deze sancties op te gaan leggen, zo werd verteld in het journaal van de week. DUs Europa heeft zeker wel sancties die het kan opleggen, zo als ook staat in dit artikel. Teveel subsidies in Hongarije komen niet aan daar waar ze voor bedoeld zijn.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 14:13

The_Cat schreef:

Netflix docu’s zijn alles behalve neutraal. Regelmatig behoorlijk gekleurd en duwen je zachtjes een bepaalde kant op. Ik neem ze met een grote korrel zout.

Ik begrijp je frustratie, iets willen doen, niet weg mogen kijken, nu aktie en de schuldige tot de orde roepen.
Het is achteraf altijd goed beslissingen nemen. Het is niet 1939 meer. De wereld steekt totaal anders in elkaar, de dreigingen zijn anders, de mensen zijn anders, de geo politieke belangen zijn anders. Leer van de laatste oorlog maar projecteer deze niet op de huidige. Dan ga je zaken over het hoofd zien.

Mijn emotie zegt: ik sleep Poetin zn kasteel uit... Ik weet ook dat wat mijn emotie mij tracht te laten doen, geen verstandige handeling is. We moeten helder blijven denken en de juiste verstandige strategie kiezen. Niet onze emoties tevrede houden door wraakachtige handelingen. We moeten slimmer, uitgekookter, sneller zijn. Genadeloos toeslaan richting de agressor, maar ter gelijktijd de bevolkingen beschermen. Het is balanceren op het slappe koord. Er is geen eenvoudige oplossing...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 14:21

Voordat die subsidie fraude/graaicultuur aan banden gelegd werd heeft jaren zo niet decennia geduurd. Zijn al zat documentaires over geweest, nu pas echter begint de EU van de kont te komen over die zelfverrijking van de politici daar?! Hoewel het geheel terecht is dat Orban teruggefloten word als hij zich niet aan de afspraken wenst te houden, is het zelfs met hoe traag een groot bureaucratisch appraat werkt frappant dat die geldkraan nu pas dicht gaat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 14:22

pien_2010 schreef:

enzino schreef:
[ [url=m/R6fvLc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het WAS inderdaad corrupt net zo als EU land Hongarije.
Dat heeft meestal te maken met het zittende regime met (gek genoeg) pro Russische leiders.
Zelenski heeft nog niet kunnen "bewijzen" daarin verandering te brengen, maar tijden de verkiezingen (die hij heeft gewonnen) presenteerde hij zich wel als iemand die corruptie wilde bestrijden en partijen bij elkaar wilde brengen. Die kans heeft hij nog niet gekregen.
Ik denk dat het niet verstandig is om een eventueel lidmaatschap van Oekraine te laten vallen. Nu ligt het land in puin maar er zit zeker potentie als het gaat om het belang van voedselzekerheid dat het op zich geen "arm" land is. De opbrengst van het land verdween alleen in verkeerde zakken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 14:31

China mag dan het zwaarst bewapende land ter wereld zijn, die passen wel op. China is voor een heel erg groot deel afhankelijk van export naar het westen , Rusland maakt daar maar een zeer klein deel van uit. Enigste reden dat ze niet openlijk de boel veroordelen is het geldelijke gewin dat ze daar in de toekomst zien. China houd zich wel koest en gaat ondertussen gewoon door met overal zakelijk een dikke vinger, wat, een hele hand te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 14:46

Je stelling:
Babootje schreef:
Het WAS inderdaad corrupt net zo als EU land Hongarije.

En je eigen ontkrachting van je stelling:
Babootje schreef:
Zelenski heeft nog niet kunnen "bewijzen" daarin verandering te brengen,

:Y)

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 15:14

bigone schreef:
China mag dan het zwaarst bewapende land ter wereld zijn, die passen wel op. China is voor een heel erg groot deel afhankelijk van export naar het westen , Rusland maakt daar maar een zeer klein deel van uit. Enigste reden dat ze niet openlijk de boel veroordelen is het geldelijke gewin dat ze daar in de toekomst zien. China houd zich wel koest en gaat ondertussen gewoon door met overal zakelijk een dikke vinger, wat, een hele hand te krijgen.

Nee China heeft ook een hele grote afzetmarkt aan India en andere opkomende economieën. Het is lang niet zo afhankelijk van het westen als dat WIJ graag willen geloven. China houdt zich koest zoalng het China uitkomt.Maar ook China heeft behoorlijke geopolitieke ambities.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 15:24

Pareltjes schreef:
bigone schreef:

Nee China heeft ook een hele grote afzetmarkt aan India en andere opkomende economieën. Het is lang niet zo afhankelijk van het westen als dat WIJ graag willen geloven. China houdt zich koest zoalng het China uitkomt.Maar ook China heeft behoorlijke geopolitieke ambities.

Eens.

De VS hebben Rusland een nieuwe financiële sanctie opgelegd. Het land mag dollarreserves die het is de VS aanhoudt niet meer gebruiken om rente en aflossingen op leningen in dollars te betalen.

Wat dit kan betekenen is te lezen in dit interessante financiële artikel van RTL nieuws.
https://www.rtlnieuws.nl/economie/beurs ... betalingen