steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 12:53

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 12:53

prompter schreef:
Jij houd graag alle scenario's open :D

Nou ja dat ook... En ik moet zeggen dat dit onderwerp me heel veel googletijd kost.. ik probeer wel alles te vinden :+ zomaar iets aannemen kan tegenwoordig bijna niet meer :P

lorieneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 12:54

loriene schreef:
juval schreef:
wat enkele boeren doet gaat inderdaad (te) ver, maar hoe de overheid met alle boeren omgaat gaat ook veel te ver!

Ben ik het ook wel mee eens.
Fikkie stoken hoeft niet en vindt ik ook gevaarlijk.
Langzaam rijden op grote wegen sta ik wel achter.

Totdat je met spoed naar het ziekenhuis moet. Of met je paard naar de kliniek. Of er ergens een grote bosbrand woedt en omringende korpsen komen er niet doorheen. Of of of..[/quote]

Zeker vergeten dat de politie dit zelf ook heeft gedaan.
Maar dat mag zomaar toch?
Er wordt ruimte gegeven wanneer er spoed is. Je hoeft niet gebruik te maken van de grote wegen.Zijn nog genoeg over hoor.Kost alleen wat meer tijd. Iedereen is op de hoogte van wat er nu gebeurt dus kun je daar rekening mee houden.

Boeren zijn niet dom hoor!

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 12:56

loriene schreef:

Ik heb hier nog niemand zien beweren dat wat de politie destijds deed wél door de beugel kon.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 12:58

juval schreef:
}:0 }:0 inmiddels staan er een aantal pinken voor de 2e kamer.

Ze staan daar wel heel braaf, op het ALLERdrukste plekje van Den Haag }:0

Vraagje: ze zeggen steeds dat de veestapel gehalveerd moet worden. Ook lees ik dat de plannen nog helemaal niet duidelijk zijn.
Hoe zit dit ongeveer?

lorieneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:01

Exitium schreef:
loriene schreef:

Ik heb hier nog niemand zien beweren dat wat de politie destijds deed wél door de beugel kon.

Dus kunnen de boeren het ook doen.
Niet de ene wel en andere niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:02

loriene schreef:

Nou, zo zou ik het nu ook weer niet willen stellen.... maar hey, wie ben ik... :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:02

Citaat:
Bart Kemp, voorman van boerenactiegroep Agractie Nederland, zegt dat dit soort acties niet aangestuurd worden vanuit zijn groep. ,,Dat er hooibalen in brand worden gestoken is een uiting van woede, onmacht en frustratie. We voelen ons tegen de muur gezet, maar we roepen vooral op tot vreedzame acties”, zegt Kemp. ,,We roepen voortdurend het ministerie op om in gesprek te gaan, of we ergens iets kunnen vinden dat de rust doet wederkeren.”

Op dit moment is er weinig hinder vanwege branden langs de weg. Eerder vanochtend woedde langs de A12 bij Bodegraven een brand in de middenberm en was er brand langs de A50 richting Arnhem. Ook bij de A7 bij Wijdewormer was brand, net als op de A2 bij Beesd en op de A15 bij Andelst.

Rijkswaterstaat adviseert weggebruikers om vandaag extra alert te zijn om brandende hooibalen in de berm. ,,Die zorgen voor afleiding en mogelijk slecht zicht door rook.” De ANWB laat weten dat de acties wel milder zijn dan van maandag en dat de overlast tot dusver beperkt is. ,,Er staan niet meer files dan gebruikelijk”, aldus een woordvoerder. Iets voor 10.30 uur lijkt de overlast door de acties voorbij.

Het valt dus allemaal wel mee. Er staan niet meer files dan anders...dus moet je naar een afspraak had je gewoonlijk ook al pech.

En diverse boeren partijen staan er ook niet achter. BBB niet, LTO niet, Agractie niet.
Denk alleen maar FDF wel, de hooligans onder de boeren.
Dus zeker niet alle boeren.

Cer

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:05

Nou ja Gideon en Haga staan natuurlijk ook met hun grote neus tussen de boeren bij de 2e kamer.... Die kunnen de boel wel ophitsen. T zou goed zijn als een aantal boeren daar ook afstand van nemen, denk ik?
De boer die net stond te spreken, lijkt een amikaal typ, misschien moeten ze daar wat mee?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:08

loriene schreef:
Exitium schreef:

Precies andersom, de politie had het ook niet moeten doen en de boeren nu ook niet. Voordeel wat de politie destijds had is dat zij de handhavers zijn en er dus niemand was om ze een halt toe te roepen, maar dat maakt het niet minder fout en gevaarlijk.

DuoPenotti schreef:
Citaat:
Bart Kemp, voorman van boerenactiegroep Agractie Nederland, zegt dat dit soort acties niet aangestuurd worden vanuit zijn groep. ,,Dat er hooibalen in brand worden gestoken is een uiting van woede, onmacht en frustratie. We voelen ons tegen de muur gezet, maar we roepen vooral op tot vreedzame acties”, zegt Kemp. ,,We roepen voortdurend het ministerie op om in gesprek te gaan, of we ergens iets kunnen vinden dat de rust doet wederkeren.”

Op dit moment is er weinig hinder vanwege branden langs de weg. Eerder vanochtend woedde langs de A12 bij Bodegraven een brand in de middenberm en was er brand langs de A50 richting Arnhem. Ook bij de A7 bij Wijdewormer was brand, net als op de A2 bij Beesd en op de A15 bij Andelst.

Rijkswaterstaat adviseert weggebruikers om vandaag extra alert te zijn om brandende hooibalen in de berm. ,,Die zorgen voor afleiding en mogelijk slecht zicht door rook.” De ANWB laat weten dat de acties wel milder zijn dan van maandag en dat de overlast tot dusver beperkt is. ,,Er staan niet meer files dan gebruikelijk”, aldus een woordvoerder. Iets voor 10.30 uur lijkt de overlast door de acties voorbij.

Het valt dus allemaal wel mee. Er staan niet meer files dan anders...dus moet je naar een afspraak had je gewoonlijk ook al pech.

En diverse boeren partijen staan er ook niet achter. BBB niet, LTO niet, Agractie niet.
Denk alleen maar FDF wel, de hooligans onder de boeren.
Dus zeker niet alle boeren.

Gisteren stonden er wel degelijk meer en hevigere files dan normaal, met de A28 als toppunt. Ook nu weer overigens.

Citaat:
41 minuten geleden
Ondertussen is de A28 dicht tussen Groningen en Zwolle bij Staphorst vanwege boerenprotesten, meldt de ANWB. Als gevolg is een file van 3 kilometer ontstaan. Weggebruikers die vanuit Groningen en Leeuwarden richting het zuiden willen reizen, krijgen het advies om via Heerenveen, Joure en Emmeloord te rijden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:08

Exitium, had jij nog andere beelden / info van de boeren die de ambulance 'tegenhielden'?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:11

Nee, ik heb er niet specifiek naar gezocht, maar de discussie hier ging er vanmorgen gisteravond over, vanaf hier.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:15

ik quote ook maar gewoon het AD hoor. :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:18

Inmiddels is meer dan de helft van alle boeren 55+, 60 % heeft geen opvolging. Dan heb je het over 15000 boerenbedrijven, misschien te simpel gedacht maar koop juist die uit, laat hun de boerderij met 10 bunder grond houden voor wat klein vee en een onbezorgd pensioen. Ook op vrijwillige basis natuurlijk en het moet wel lonen.

https://www.foodlog.nl/artikel/voor-het ... 5-plusser/

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:20

Exitium schreef:
Nee, ik heb er niet specifiek naar gezocht, maar de discussie hier ging er vanmorgen gisteravond over, vanaf hier.

Ik heb het even doorgelezen.. maar er was inderdaad niet echt een bron, alleen wat mensen die elkaar napraatten... (ik ook, ik heb het daarna pas opgezocht... Lastig is dat, gewoon wat overnemen en napraten.. blijft ingewikkeld, je zou bijna alles moeten factchecken.. :| )

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:21

bigone schreef:
Inmiddels is meer dan de helft van alle boeren 55+, 60 % heeft geen opvolging. Dan heb je het over 15000 boerenbedrijven, misschien te simpel gedacht maar koop juist die uit, laat hun de boerderij met 10 bunder grond houden voor wat klein vee en een onbezorgd pensioen. Ook op vrijwillige basis natuurlijk en het moet wel lonen.

Dat is ook wat ik ongeveer dacht... er zijn er die toch al willen stoppen.. als dat 50% zit, zit je op de helft, Is dat dan halvering van de veestapel?

zouden ze t niet wat concreter kunnen maken voor alle boeren die nu paniek hebben?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:26

Zo zijn er de laatste jaren al diverse boeren gestopt :j
De veestapel is gewoon al gekrompen.

Nu de boeren ook recht van wonen geven.
Wij hebben een achterlijke gemeente die bij de gestopte boeren de vergunning van agrarisch niet naar wonen heeft omgezet. Daar ook niet aan meewerkt maar nu wel even brieven heeft rond gestuurd dat deze mensen nu illegaal wonen.... hoezo extra stress geven in onze woningnood. Voor een bedrijf dat niet eens meer bestaat.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:26

purny schreef:
chanicha schreef:
Dan bel je naar de politie en kan je begeleiding krijgen als er echt spoed is.

Enig idee hoelang dat duurt? Er moeten eerst mensen geregeld worden en die zijn er op dit moment gewoon niet.

Nee gewoon niet met je trekker over de snelweg rijden, geen hooibalen op de snelweg gooien en geen balen in de fik steken.
Gewoon niet doen.

En wat moeten ze dan wel doen volgens jou?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:28

Cer schreef:
Exitium schreef:

Ik heb het even doorgelezen.. maar er was inderdaad niet echt een bron, alleen wat mensen die elkaar napraatten... (ik ook, ik heb het daarna pas opgezocht... Lastig is dat, gewoon wat overnemen en napraten.. blijft ingewikkeld, je zou bijna alles moeten factchecken.. :| )

Vandaar dat ik he took als vraag stelde :P Ik probeer wel wat dingen op te zoeken als ik hier reageer, maar heb ook nog een baan :+

Cer schreef:
bigone schreef:

Dat is ook wat ik ongeveer dacht... er zijn er die toch al willen stoppen.. als dat 50% zit, zit je op de helft, Is dat dan halvering van de veestapel?

zouden ze t niet wat concreter kunnen maken voor alle boeren die nu paniek hebben?

Enige vraag is of die boerderijen op de plekken zitten waar het meest gereduceerd zou moeten worden. Maar sowieso zou het pure winst zijn lijkt me, de makkelijkste meters om te maken.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:28

Cer schreef:
bigone schreef:

Dit wordt door heel veel mensen en door de sector zelf steeds aangedragen als oplossing, maar op de een of andere manier wordt dit niet als plan meegenomen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:29

DuoPenotti schreef:
Zo zijn er de laatste jaren al diverse boeren gestopt :j
De veestapel is gewoon al gekrompen.

Nu de boeren ook recht van wonen geven.
Wij hebben een achterlijke gemeente die bij de gestopte boeren de vergunning van agrarisch niet naar wonen heeft omgezet. Daar ook niet aan meewerkt maar nu wel even brieven heeft rond gestuurd dat deze mensen nu illegaal wonen.... hoezo extra stress geven in onze woningnood. Voor een bedrijf dat niet eens meer bestaat.

Daar heb ik geen woorden voor. Dat zijn echt maffiapraktijken. Kan nu nog beter begrijpen waarom die boeren doordraaien. Laten we aub achter ze blijven staan, ondanks dat er een paar te ver gaan. De regering gaat al veel langer te ver en ooit zijn we er zelf slachtoffer van als we ze zo door laten denderen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:30

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:31

purny schreef:
chanicha schreef:
Dan bel je naar de politie en kan je begeleiding krijgen als er echt spoed is.

Enig idee hoelang dat duurt? Er moeten eerst mensen geregeld worden en die zijn er op dit moment gewoon niet.

Nee gewoon niet met je trekker over de snelweg rijden, geen hooibalen op de snelweg gooien en geen balen in de fik steken.
Gewoon niet doen.

Daar is het KLPD voor, heb er gewerkt en er werd weleens om begeleiding gevraagd.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:37

Nou, Bigone, dat heb ik me al heel lang afgevraagd.. hoe het werkt met die zuivelprijzen enzo.. Ik hoor al heel wat jaren dat het eigenlijk niet uit kan... maar toch bleven mensen doorgaan met hun bedrijf. Waarom dan? Is dat dan echt de liefhebberij, je helemaal zuur werken voor niks eigenlijk? Terwijl de mega bedrijven om je heen vergroten..

het zou inderdaad fijn zijn als er, ook al jaren, concrete plannen zouden zijn om het echt om te gooien, en niet nu ineens om 5 over 12 zeg maar...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:38

bigone schreef:
Gewoon om de mening van een boerenzoon te lezen:

https://threadreaderapp.com/thread/1541 ... 99654.html

Zegt genoeg dat hij nu in Amsterdam woont. Hij schrijft dat ze leuke dingen van dat subsidiegeld zouden kunnen doen. Het land volstampen met beton en asfalt, dát is wat er gedaan wordt met de vrijgekomen stikstofruimte. Zou me doodschamen als ik de boerenfamilie van deze gast was.