Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 09:56

hakkipilke87 schreef:
omdat prijzen zo hoog zijn komt er ook meer btw binnen , dit had jette allang kunnen aanpassen ... geeft nu al het zwakke beleid aan . totaal ongeschikt als premier

Waarom zou hij het aan moeten passen?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 10:11

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 10:31

hakkipilke87 schreef:
omdat prijzen zo hoog zijn komt er ook meer btw binnen , dit had jette allang kunnen aanpassen ... geeft nu al het zwakke beleid aan . totaal ongeschikt als premier

Er komt niet meer BTW binnen als de benzineprijzen hoog staan… de accijns is gelijk gebleven.

En Jetten kan niet even in z’n eentje beslissen om de accijns dan maar eraf te halen omdat het land zo nodig moet blijven autorijden en de mensen het duur vinden.

Had Trump maar geen oorlogje moeten spelen, waren de prijzen ook niet zo omhoog gegaan.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 10:36

verootjoo schreef:
hakkipilke87 schreef:

Er komt niet meer BTW binnen als de benzineprijzen hoog staan… de accijns is gelijk gebleven.

En Jetten kan niet even in z’n eentje beslissen om de accijns dan maar eraf te halen omdat het land zo nodig moet blijven autorijden en de mensen het duur vinden.

Had Trump maar geen oorlogje moeten spelen, waren de prijzen ook niet zo omhoog gegaan.

Over de brandstofprijs, inclusief accijns, heft de overheid btw. Die is voor brandstof 21%. Omdat het een percentage is, beweegt het btw-bedrag mee met de brandstofprijs. En komt er momenteel dus meer BTW in de staatskas binnen.

verootjoo

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 10:38

Aha, ik dacht dat het een vast bedrag per liter was :)*

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 10:45

Accijns is ook een vast bedrag per liter (€0,845 in 2026), dus dat klopt wel. Maar er komt ook nog 21% BTW overheen en dat is wel een percentage, dus die stijgt wel mee. Die wordt overigens ook berekend over de prijs inclusief accijns.

Ik vind "zo nodig moeten autorijden" wel kort door de bocht. OV is stinkend duur en in buitengebieden helemaal geen levensvatbaar alternatief voor de auto. Om nog niet te spreken over mensen die 's nachts werken, dan rijdt er helemaal geen OV (hier in Eindhoven bijvoorbeeld, gewoon de 5e grootste stad van NL, ligt alles tegen 00.30 wel plat). Op dit moment is vervoer middels de auto voor veel mensen buiten de randstad nog een eerste levensbehoefte omdat er anders geen brood op de plank komt.
Laatst bijgewerkt door xPabloBokt op 21-03-26 10:50, in het totaal 3 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 10:46

Petpa schreef:
Over de brandstofprijs, inclusief accijns, heft de overheid btw. Die is voor brandstof 21%. Omdat het een percentage is, beweegt het btw-bedrag mee met de brandstofprijs. En komt er momenteel dus meer BTW in de staatskas binnen.

Maar de voordruk over de inkoop is toch ook hoger?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 10:51

fransje23 schreef:
Petpa schreef:

Dat ben ik toevallig net even aan het opzoeken.
Nog niet gevonden.

Wel wat anders.
Kom daardoor wel op een link van Shell waarin gesteld wordt dat accijns wel afhankelijk is van de verkoopprijs.
Ik dacht dat accijns een vast bedrag per liter was.
Shell stelt echter: "De overheid heft accijnzen op brandstoffen en bepaalt jaarlijks per soort brandstof de hoogte hiervan. Bij Euro 95 benzine is dit bijvoorbeeld 33% van de pompprijs."
Waardoor er momenteel dus niet uitsluitend BTW maar ook meer accijns in de staatskas komt.

https://www.shell.nl/brandstoffen-en-mo ... prijs.html

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 10:57

Ik denk dat de Rijksoverheid wel een betere bron hiervoor is..

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ns-betalen

De accijns is een vast bedrag, dus als de pompprijs stijgt, daalt de accijns verhoudingsgewijs maar het bedrag blijft hetzelfde.

€0,845 accijns is op €1,75 per liter ruim 48% van wat je aan de pomp betaalt, maar op €2,50 is het 33,8%.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 11:29

Maar hoeveel duurder is het nou echt? Even ervan uit gaan dat de meeste mensen minimaal een week met een 50 liter tank doen? Prijzen zijn volgens mij zo'n 30ct omhoog gegaan (correct me if Im wrong). Dat zou dan 60 euro extra in de maand zijn. Ik vind dat persoonlijk echt geen bedrag waarvoor ik van de overheid verwacht dat ze maatregelen gaan treffen.

Toen mensen 400 euro pm aan gas moesten gaan betalen, was dat een hele andere situatie.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 11:42

Petpa schreef:
fransje23 schreef:

Dat ben ik toevallig net even aan het opzoeken.
Nog niet gevonden.

Normaal wordt er ook btw geheven over de inkoop en de ondernemer kan deze vervolgens weer terug vragen. Dan zullen er dus per saldo geen extra inkomsten zijn qua btw.

De btw over de brandstof van bedrijven levert in ieder geval niets op voor de staat.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 11:44

Gnome schreef:
Maar hoeveel duurder is het nou echt? Even ervan uit gaan dat de meeste mensen minimaal een week met een 50 liter tank doen? Prijzen zijn volgens mij zo'n 30ct omhoog gegaan (correct me if Im wrong). Dat zou dan 60 euro extra in de maand zijn. Ik vind dat persoonlijk echt geen bedrag waarvoor ik van de overheid verwacht dat ze maatregelen gaan treffen.

Toen mensen 400 euro pm aan gas moesten gaan betalen, was dat een hele andere situatie.

60 euro per maand kan voor sommige mensen echt heel veel zijn. En het is niet alleen benzine, de gasprijzen gaan ook omhoog, dus je huis verwarmen wordt ook een stuk duurder. Gelukkig gaan we nu de zomer in. Alle hogere energieprijzen zullen ook doorberekend worden aan de consumenten, dus de prijzen in de supermarkt zullen stijgen. Maar ook de voorrijdkosten van dierenarts en hoefsmid etc gaan omhoog. En omdat heel veel installaties kapot gebombardeerd zijn zal het het lang duren voor het zich weer normaliseert, als ooit.

Poetin en Trump varen er wel bij.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 11:45

Ja voor sommige mensen maar misschien rijden die wel minder en is het bedrag dus lager. Voor een gemiddelde vind ik het geen schokkend bedrag, niet zodanig om in te grijpen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 12:02

Juist omdat het lang kan duren vind ik het fijn dat de regering eerst kijkt en overweegt of er al maatregelen nodig zijn en voor welke groepen.

Populaire dingen roepen om snel te scoren is een ding. Een beleid voor de lange termijn maken is wat anders.

Ik ben blij dat we in deze situatie geen kabinet Schoof meer hebben.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 12:17

Eens. Hadden jullie het filmpje van Rutte ook gezien waarin hij, ik weet eerlijk gezegd niet tegen wie, aangeeft dat Europa niks is zonder Trump en andersom? Wat het zou betekenen voor ons, financieel als we onze verdediging zelf moeten opbouwen? Vond het wel sterk een realistisch. Staat op Insta. Kan m wel opzoeken als er behoefte aan is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 12:21

xPabloBokt schreef:
Accijns is ook een vast bedrag per liter (€0,845 in 2026), dus dat klopt wel. Maar er komt ook nog 21% BTW overheen en dat is wel een percentage, dus die stijgt wel mee. Die wordt overigens ook berekend over de prijs inclusief accijns.

Ik vind "zo nodig moeten autorijden" wel kort door de bocht. OV is stinkend duur en in buitengebieden helemaal geen levensvatbaar alternatief voor de auto. Om nog niet te spreken over mensen die 's nachts werken, dan rijdt er helemaal geen OV (hier in Eindhoven bijvoorbeeld, gewoon de 5e grootste stad van NL, ligt alles tegen 00.30 wel plat). Op dit moment is vervoer middels de auto voor veel mensen buiten de randstad nog een eerste levensbehoefte omdat er anders geen brood op de plank komt.

Ik woon ook op het platteland zonder OV dat naar mijn werk gaat.

Wij hebben jaren geleden onze tweede auto bewust niet meer vervangen En dat blijkt toch prima te lukken eigenlijk. Onze auto tanken we 1x per maand.
Tank is nu een tientje duurder dan vorige maand.

Idd, soms moet je. Maar daar betaal je dan ook voor. We weten nu eenmaal dat de wereld instabiel is en prijzen stijgen en dalen. (Vooral stijgen)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 12:26

Gnome schreef:
Eens. Hadden jullie het filmpje van Rutte ook gezien waarin hij, ik weet eerlijk gezegd niet tegen wie, aangeeft dat Europa niks is zonder Trump en andersom? Wat het zou betekenen voor ons, financieel als we onze verdediging zelf moeten opbouwen? Vond het wel sterk een realistisch. Staat op Insta. Kan m wel opzoeken als er behoefte aan is.

Niet gezien!
Ga wel even zoeken

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 12:31

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 12:39

zomaar wat roepen? Mona Keijzer had een prima voorstel , een van de beste ministers van het vorige kabinet vindt ik

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 12:40

Ook in de Randstad zijn er veel mensen die afhankelijk zijn van hun auto om naar het werk te gaan.
Naar Botlek, Europoort en de Maasvlakte is amper of geen OV.
Zeker voor mensen die nachtdiensten werken is een auto vaak noodzakelijk.

Privé kun je misschien besluiten om minder auto te rijden, maar als je met je auto naar het werk moet, is dat wel zuur.

Gelukkig gaan we de zomer in en hoeven we niet te stoken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 12:41

hakkipilke87 schreef:
zomaar wat roepen? Mona Keijzer had een prima voorstel , een van de beste ministers van het vorige kabinet vindt ik

Wat heeft zij eigenlijk bereikt als minister ?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 12:53

hakkipilke87 schreef:

Wat vind jij prima aan haar voorstel?

Het feit dat het juridisch moeilijk lag en de gemeentes die het uit moeten voeren er niet om stonden te springen en het de asielketen nog verder blokkeert zijn m.i. niet prima. :)

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 12:59

alles ligt juridisch moeilijk , neem een voorbeeld aan Trump , gewoon schijt aan de wet en regels hebben . en doen wat goed voor de wereld is . dit is vast lopen in regels en wetten waarmee uiteindelijk het probleem alleen maar groter wordt

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 13:45

fransje23 schreef:
Daks schreef:
gaat ruim 1 euro per liter benzine naar de staatskas.
Dat kan ook de helft zijn.
Als mensen straks de auto noodgedwongen moeten laten staan kost het nog meer geld.

Niet iedereen kan ook een EV rijden en niet iedereen kan thuiswerken en niet iedereen is op zondag vrij zodat die de auto kan laten staan.

Het kan wél

Uiteraard kan de accijns verlaagd worden maar dan gaat een andere belasting omhoog.

Denk dat als de crisis lang genoeg zal duren ook wel zal gebeuren.

NU heeft het niet verlagen van de brandstof ook meteen een sturende werking. Mensen zullen minder de auto gaan gebruiken zonder dwang.

Niemand weet hoelang deze oorlog nog gaat duren en wat er nog zal volgen.
Beter nog even afwachten met maatregelen, nu is daar nog ruimte voor. Geld kan maar een keer worden uitgegeven.

Geen dwang?

Het is voor sommige niet meer te betalen. En die mensen moeten toch naar hun werk om geld te verdienen om dat aan alles uit te geven wat veel te duur is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 14:12

Daks schreef:
Geen dwang?

Het is voor sommige niet meer te betalen. En die mensen moeten toch naar hun werk om geld te verdienen om dat aan alles uit te geven wat veel te duur is.

Dwang in de zin van dat bijvoorbeeld je alleen op bepaalde dagen je auto mag gebruiken.

Uiteraard begrijp ik dat het voor sommige mensen het verschil kan zijn tussen net wel of niet meer rond kunnen komen.
Maar heel veel mensen kunnen ook met 30 of 40 euro meer aan brandstofkosten goed rondkomen.
Natuurlijk betaald iedereen het liefst zo min mogelijk.

Maar is het niet logischer om meer specifiek de groep die niet rond kan komen te helpen?
Daar moet dan wel geld voor beschikbaar zijn en dat krijg je niet door een deel van de belasting te schrappen.

Moet zeggen dat ik juist de accijns op brandstof een redelijk faire belasting vind.
Als je het gebruikt betaal je het. Heb je alleen een fiets betaal je het niet.