Citaat:21 november 2025/BIJ12
Dode wolf, reu

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1Ed3Yr ... tid=wwXIfr
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:21 november 2025/BIJ12
Dode wolf, reu

SusanH schreef:O die in Maarsbergen. Ik bedacht me toevallig van de week nog toen ik daar reed, dat er zoveel schaapjes achter weinig beschermende rasters staan. Alhoewel, dat is ook relatief want die aanvallen in Epe tonen maar weer aan dat wolfwerend ook weinig zegt.
Wranglerbutt schreef:SusanH schreef:O die in Maarsbergen. Ik bedacht me toevallig van de week nog toen ik daar reed, dat er zoveel schaapjes achter weinig beschermende rasters staan. Alhoewel, dat is ook relatief want die aanvallen in Epe tonen maar weer aan dat wolfwerend ook weinig zegt.
In Epe staan ook nog ontzettend veel schapen en mini/Shetlandpony's achter gammele en lage omheiningen

MarlindeRooz schreef:Ik woon niet ver van Epe. En dat is sowieso gebruikelijk in deze regio vind ik. Voor de wolf maakt het niet alles uit. Hoewel ik wel snap dat een wolf het makkelijkste weiland kiest als hij voor twee weilanden staat. Maar kapot hekwerk of een draad van 20 cm naast een 60 of zelfs 80 weg kan ik niet bij. Er zijn meer redenen dan de wolf om door het draad te gaan. Heb al eens een schaap van een 60 weg geplukt hier.
Prikkeldraad ook trouwens. Lekker als de wolf komt en ze in paniek door het draad jaagt.
Citaat:Harskamp Gelderland
22-11-2025
Aanval op schapen, 3 gedood, 1 helemaal uit elkaar getrokken, en 1 gewond.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp of via geenwolf.com/meldingen
#geenwolf

Citaat:Ermelo Gelderland
22-11-2025
10.30 uur
Wolf gezien thv de Jonkheer Doctor C.J. Sandbergweg in Ermelo. Wolf loopt heen en weer, leek uiteindelijk richting stakenberg te lopen maar dat is niet zeker.
Meer informatie in de reacties ❗️❗️❗️
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp of via geenwolf.com/meldingen
#geenwolf

tienus63 schreef:Zichtmelding Erp NBCitaat:21-11-2025 19:33 uur, Lijnt Erp
wolf gezien vanuit de auto,liep bij het bos nabij huizen
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Bron Viervoet
https://www.wolfalert.nl/31181
Wranglerbutt schreef:MarlindeRooz schreef:Ik woon niet ver van Epe. En dat is sowieso gebruikelijk in deze regio vind ik. Voor de wolf maakt het niet alles uit. Hoewel ik wel snap dat een wolf het makkelijkste weiland kiest als hij voor twee weilanden staat. Maar kapot hekwerk of een draad van 20 cm naast een 60 of zelfs 80 weg kan ik niet bij. Er zijn meer redenen dan de wolf om door het draad te gaan. Heb al eens een schaap van een 60 weg geplukt hier.
Prikkeldraad ook trouwens. Lekker als de wolf komt en ze in paniek door het draad jaagt.
20 jr geleden had ik een baan in landelijke gebied rond Zwolle/ Meppel waarbij ik vaak 's nachts op pad was - je wil niet weten hoeveel loslopende schapen, pinken, paarden en pony's ik tegenkwam![]()
Er zijn 1001 redenen waarom vee uitbreekt. De aanwezigheid van wolven zal er vast één van zijn.
Citaat:22 november 2025/Donderen/Drenthe
Aanval op schapen
1 schaap gedood
Eigenaar veel sterkte

Citaat:22 november 2025/Wapse/Drenthe
Ongeveer 20 minuten geleden tijdens wandeling met de hond op redelijk korte afstand oog in oog met 4 wolven op het zandpad. In de eerste bocht vanaf ten have. Zijn via het kleine paadje de bouw achter Thijs en Berta opgegaan en bij de leiding langs richting Kalteren. Let dus ook overdag op! Had geen telefoon bij me vandaar laat bericht.
Op het zandpad bij Ten Have.
Dus let op uw kinderen en dieren
Gewoon overdag net als vorige week
Tijdstip was omstreeks 12 uur.

Citaat:22 november 2025/Brecht-Antwerpen/België
Aanval op schapen
3 schapen gedood
Eigenaar veel sterkte

Citaat:Wolffencing verliest subsidies mis:”Wachttijd loopt op tot een jaar.”

Citaat:22 november 2025/Ermelo/Gelderland
Tijd: 10.30 uur

Citaat:Donkerbroek Fryslân
21-11-2025
19.25 uur
Zichtmelding
Gisteravond wolf gezien op de kruising Moskoureed en Peelrug. Schoot achter een stuk schrikdraad langs een weilandje in richting het water.
Van horen zeggen is er waarschijnlijk een schaap verscheurd, meer informatie hierover is er (nog) niet.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp of via geenwolf.com/meldingen.
#geenwolf

Citaat:21-11-2025
En zo gaat het in Safaripark Planken Wambuis. De wolf voert een showtje op en de mensen zijn weer tevreden. Het is lachwekkend. Natuurmonumenten krijgt dat wat ze niet wilden: tamme wolven, die een gevaar zijn voor de recreanten.

Citaat:Even serieus Provincie Gelderland?
Een medewerker BIJ12 als luisterend oor hahaha… Een hele grote puinhoop en chaos bij BIJ12 binnen de organisatie en nu komt deze poppenkast er ook nog eens bij.Laat BIJ12 eerst maar eens de overzichten wolvenschade en individuele wolven bijwerken naar de actuele stand van zaken. En hoe zit het eigenlijk met de aanbesteding DNA- analyses wolven WUR/ WENR BIJ12? Al maanden niets over gehoord. Nou we zullen heel wat vragen de komende maanden in gaan dienen bij het Landelijk Informatiepunt Wolven.
Ps. Oh en Provincie Gelderland, waar blijven trouwens mijn Woo-documenten met PowerPoint presentaties van BIJ12 over dit idiote geldverslindende Landelijke Informatiepunt Wolven en Landelijke Deskundigen Team Wolf. Waarom staan die Powerpoint Presentaties eigenlijk niet op de nieuwe website van het net geopende Landelijk Informatiepunt Wolven in het kader van transparantie BIJ12?
Of het gaat om het herkennen van een wolf, wat te doen bij het tegenkomen van een wolf, het gedrag van wolven, inzicht in wolvenleefgebieden of angst om de natuur in te gaan: het LIW deelt informatie over wolven én biedt een luisterend oor voor iedereen met vragen of zorgen. De beschikbare informatie is gebaseerd op erkende bronnen, wetenschappelijke kennis en actuele monitoring vanuit het landelijke Wolvenmeldpunt van BIJ12.
https://www.facebook.com/share/p/17gbc4 ... tid=wwXIfr
Citaat:22 november 2025/De Mussels/Beilen/Drenthe
Ingezonden
Dit zijn ze nu aan het plaatsen op de Mussels op 4 locaties rode vlaggetjes en 1 locatie een lichtblauw lint, zal een proef zijn
---
Proefopstelling
Een artikel van Nature Today van 27 december 2021
Beperkte werkingsduur
Zwervende, onervaren wolven zijn voorzichtig en argwanend en durven in eerste instantie een fladderlint niet te passeren vanwege de licht schitteringen en het geluid dat de linten in de wind maken. Als ze toch dichterbij komen, werkt de stroomdraad.
Uitrol van de turbo
De werkingsduur van een dergelijk middel is echter beperkt: er treedt uiteindelijk gewenning op en daarna zullen wolven zich niet meer laten weerhouden door een lappenzaun.
De turbo fladry werkt vanwege de elektrische schok die een wolf krijgt waarschijnlijk langer, maar ook dit is geen permanente oplossing. Daarvoor zijn elektrische rasters noodzakelijk die volledig dicht zijn en een hoogte hebben van tenminste 1,20 meter, eventueel in combinatie met kuddebeschermingshonden.
Het hele artikel
https://www.naturetoday.com/intl/nl/nat ... ?msg=28618
aisa schreef:September laatste zichtmelding in Heeswijk Dinther,10 km vanaf Erp
Wachten het even af of er nog meer zichtmelding binnenkomen, misschien was het loos alarm.
Hoop dat ie alleen was anders en vlug door wandeld zonder 'schade'
Citaat:U kunt uw vragen voor het Landelijk Informatiepunt Wolven ook naar mij sturen. Ik maak een overzicht van alle vragen en stuur deze namens Stichting Annemieke door. Mail uw vragen naar: annemieke@hetwolvenvrouwtje.nl
SusanH schreef:O die in Maarsbergen. Ik bedacht me toevallig van de week nog toen ik daar reed, dat er zoveel schaapjes achter weinig beschermende rasters staan. Alhoewel, dat is ook relatief want die aanvallen in Epe tonen maar weer aan dat wolfwerend ook weinig zegt.