Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-25 20:48

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 21:44

Is dat filmpje van onze vriend Frank al gedeeld? Wolven die een hert (en nee geen klein hertje) opjagen bij Planken Wambuis in Ede.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-25 21:49

De opname van 50 minuten.
Die is gedeeld.

In Canada is een groep van 20 scholieren aangevallen door 1 grizzlybeer.
4 personen gewond, van wie 1 zwaargewond.

Bron NOS
https://nos.nl/l/2591419

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 08:56

SusanH schreef:
O die in Maarsbergen ;( . Ik bedacht me toevallig van de week nog toen ik daar reed, dat er zoveel schaapjes achter weinig beschermende rasters staan. Alhoewel, dat is ook relatief want die aanvallen in Epe tonen maar weer aan dat wolfwerend ook weinig zegt.

In Epe staan ook nog ontzettend veel schapen en mini/Shetlandpony's achter gammele en lage omheiningen :\

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 09:04

Wranglerbutt schreef:
SusanH schreef:
O die in Maarsbergen ;( . Ik bedacht me toevallig van de week nog toen ik daar reed, dat er zoveel schaapjes achter weinig beschermende rasters staan. Alhoewel, dat is ook relatief want die aanvallen in Epe tonen maar weer aan dat wolfwerend ook weinig zegt.

In Epe staan ook nog ontzettend veel schapen en mini/Shetlandpony's achter gammele en lage omheiningen :

Ik woon niet ver van Epe. En dat is sowieso gebruikelijk in deze regio vind ik. Voor de wolf maakt het niet alles uit. Hoewel ik wel snap dat een wolf het makkelijkste weiland kiest als hij voor twee weilanden staat. Maar kapot hekwerk of een draad van 20 cm naast een 60 of zelfs 80 weg kan ik niet bij. Er zijn meer redenen dan de wolf om door het draad te gaan. Heb al eens een schaap van een 60 weg geplukt hier. :7

Prikkeldraad ook trouwens. Lekker als de wolf komt en ze in paniek door het draad jaagt.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 10:47

MarlindeRooz schreef:
Ik woon niet ver van Epe. En dat is sowieso gebruikelijk in deze regio vind ik. Voor de wolf maakt het niet alles uit. Hoewel ik wel snap dat een wolf het makkelijkste weiland kiest als hij voor twee weilanden staat. Maar kapot hekwerk of een draad van 20 cm naast een 60 of zelfs 80 weg kan ik niet bij. Er zijn meer redenen dan de wolf om door het draad te gaan. Heb al eens een schaap van een 60 weg geplukt hier. :7

Prikkeldraad ook trouwens. Lekker als de wolf komt en ze in paniek door het draad jaagt.

20 jr geleden had ik een baan in landelijke gebied rond Zwolle/ Meppel waarbij ik vaak 's nachts op pad was - je wil niet weten hoeveel loslopende schapen, pinken, paarden en pony's ik tegenkwam :D
Er zijn 1001 redenen waarom vee uitbreekt. De aanwezigheid van wolven zal er vast één van zijn.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-25 11:10

Aanval Harskamp Gld, 3 schapen dood, 1 gewond.
Citaat:
Harskamp Gelderland
22-11-2025

Aanval op schapen, 3 gedood, 1 helemaal uit elkaar getrokken, en 1 gewond.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp of via geenwolf.com/meldingen

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1NFCcT8p ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-25 11:18

Zichtmelding Ermelo Gld
Citaat:
Ermelo Gelderland
22-11-2025
10.30 uur

Wolf gezien thv de Jonkheer Doctor C.J. Sandbergweg in Ermelo. Wolf loopt heen en weer, leek uiteindelijk richting stakenberg te lopen maar dat is niet zeker.

Meer informatie in de reacties ❗️❗️❗️

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp of via geenwolf.com/meldingen

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/1Gr91K ... tid=wwXIfr

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 12:50

tienus63 schreef:
Zichtmelding Erp NB
Citaat:
21-11-2025 19:33 uur, Lijnt Erp
wolf gezien vanuit de auto,liep bij het bos nabij huizen

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Bron Viervoet
https://www.wolfalert.nl/31181

Kan Anky niet ook wat gaan doen dan? Misschien dat zo’n grote naam iets meer doet?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 13:15

Wranglerbutt schreef:
MarlindeRooz schreef:

20 jr geleden had ik een baan in landelijke gebied rond Zwolle/ Meppel waarbij ik vaak 's nachts op pad was - je wil niet weten hoeveel loslopende schapen, pinken, paarden en pony's ik tegenkwam :D
Er zijn 1001 redenen waarom vee uitbreekt. De aanwezigheid van wolven zal er vast één van zijn.

Onze Haflinger loopt ook buiten hoor als ze maar half denkt dat ze onder de draad door kan. Dat is heel makkelijk. Daar is geen wolf voor nodig, om uit te breken. Al zal het tegenwoordig best een reden kunnen zijn waarom dieren uitbreken.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-25 13:54

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-25 13:57

Zichtmelding Wapse Dr, wandelaar met hond staat oog in oog met 4 wolven
Citaat:
22 november 2025/Wapse/Drenthe
Ongeveer 20 minuten geleden tijdens wandeling met de hond op redelijk korte afstand oog in oog met 4 wolven op het zandpad. In de eerste bocht vanaf ten have. Zijn via het kleine paadje de bouw achter Thijs en Berta opgegaan en bij de leiding langs richting Kalteren. Let dus ook overdag op! Had geen telefoon bij me vandaar laat bericht.
Op het zandpad bij Ten Have.
Dus let op uw kinderen en dieren
Gewoon overdag net als vorige week

Tijdstip was omstreeks 12 uur.

Afbeelding
Bron app meldingen in Westerveld/geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1Cpcrj ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-25 13:59

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-25 14:04

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-25 14:08

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 14:28

September laatste zichtmelding in Heeswijk Dinther,10 km vanaf Erp
Wachten het even af of er nog meer zichtmelding binnenkomen, misschien was het loos alarm.
Hoop dat ie alleen was anders en vlug door wandeld zonder 'schade'

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-25 17:15

Zichtmelding Donkerbroek Frl gisteravond
Citaat:
Donkerbroek Fryslân
21-11-2025
19.25 uur

Zichtmelding

Gisteravond wolf gezien op de kruising Moskoureed en Peelrug. Schoot achter een stuk schrikdraad langs een weilandje in richting het water.
Van horen zeggen is er waarschijnlijk een schaap verscheurd, meer informatie hierover is er (nog) niet.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp of via geenwolf.com/meldingen.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1ACxzr ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-25 17:19

Zichtmelding De Mossel Gld gisteren
Citaat:
21-11-2025
En zo gaat het in Safaripark Planken Wambuis. De wolf voert een showtje op en de mensen zijn weer tevreden. Het is lachwekkend. Natuurmonumenten krijgt dat wat ze niet wilden: tamme wolven, die een gevaar zijn voor de recreanten.

Afbeelding
Bron wolf gezien op de Veluwe

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-25 18:09

Citaat:
Even serieus Provincie Gelderland?
Een medewerker BIJ12 als luisterend oor hahaha… Een hele grote puinhoop en chaos bij BIJ12 binnen de organisatie en nu komt deze poppenkast er ook nog eens bij.Laat BIJ12 eerst maar eens de overzichten wolvenschade en individuele wolven bijwerken naar de actuele stand van zaken. En hoe zit het eigenlijk met de aanbesteding DNA- analyses wolven WUR/ WENR BIJ12? Al maanden niets over gehoord. Nou we zullen heel wat vragen de komende maanden in gaan dienen bij het Landelijk Informatiepunt Wolven.

Ps. Oh en Provincie Gelderland, waar blijven trouwens mijn Woo-documenten met PowerPoint presentaties van BIJ12 over dit idiote geldverslindende Landelijke Informatiepunt Wolven en Landelijke Deskundigen Team Wolf. Waarom staan die Powerpoint Presentaties eigenlijk niet op de nieuwe website van het net geopende Landelijk Informatiepunt Wolven in het kader van transparantie BIJ12?

Of het gaat om het herkennen van een wolf, wat te doen bij het tegenkomen van een wolf, het gedrag van wolven, inzicht in wolvenleefgebieden of angst om de natuur in te gaan: het LIW deelt informatie over wolven én biedt een luisterend oor voor iedereen met vragen of zorgen. De beschikbare informatie is gebaseerd op erkende bronnen, wetenschappelijke kennis en actuele monitoring vanuit het landelijke Wolvenmeldpunt van BIJ12.

https://www.facebook.com/share/p/17gbc4 ... tid=wwXIfr

Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/17gbc4 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-25 18:11

Proefopstelling Mussels/Beilen
Citaat:
22 november 2025/De Mussels/Beilen/Drenthe
Ingezonden
Dit zijn ze nu aan het plaatsen op de Mussels op 4 locaties rode vlaggetjes en 1 locatie een lichtblauw lint, zal een proef zijn
---

Proefopstelling
Een artikel van Nature Today van 27 december 2021
Beperkte werkingsduur
Zwervende, onervaren wolven zijn voorzichtig en argwanend en durven in eerste instantie een fladderlint niet te passeren vanwege de licht schitteringen en het geluid dat de linten in de wind maken. Als ze toch dichterbij komen, werkt de stroomdraad.
Uitrol van de turbo
De werkingsduur van een dergelijk middel is echter beperkt: er treedt uiteindelijk gewenning op en daarna zullen wolven zich niet meer laten weerhouden door een lappenzaun.
De turbo fladry werkt vanwege de elektrische schok die een wolf krijgt waarschijnlijk langer, maar ook dit is geen permanente oplossing. Daarvoor zijn elektrische rasters noodzakelijk die volledig dicht zijn en een hoogte hebben van tenminste 1,20 meter, eventueel in combinatie met kuddebeschermingshonden.
Het hele artikel

https://www.naturetoday.com/intl/nl/nat ... ?msg=28618

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/17icYw ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-25 18:12

Mijn mening, iemand wordt er beter van, en dat is niet de dierhouder en na drie dagen denkt de wolf, een schapen met een strikje.
Leuke voor de feestdagen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 18:25

aisa schreef:
September laatste zichtmelding in Heeswijk Dinther,10 km vanaf Erp
Wachten het even af of er nog meer zichtmelding binnenkomen, misschien was het loos alarm.
Hoop dat ie alleen was anders en vlug door wandeld zonder 'schade'

Ik hoop ook op een doortrekker. Hier (Maashorst) in de tussentijd niks gehoord over wolven.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-25 18:57

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 19:15

SusanH schreef:

Tussen maarsbergen en woudenberg in het buiten gebied staat ook een kudde van plus minus 40 schapen achter 2 banketstaaf lage schrikdraadje aan prikpaaltjes. Elke keer als ik er langs rij verbaas ik me weer ze er nog steeds staan wetende wat er allemaal omheen gebeurd

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 19:18

Denk dat wij dezelfde schaapjes bedoelen.