Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 15:47

Wat ik overigens wel frappant vond, is dat op andere forums veel mensen overtuigd waren dat de VVD de stekker er uit zou halen. Iets wat ikzelf juist niet verwachte om de manier waarop de VVD is afgestraft op het klappen van het vorige kabinet.

Maar is dit iets wat anderen ook is opgevallen of zo hadden verwacht?

Over het algemeen zijn kiezers niet blij met partijen die de boel laten klappen. Dus vanuit dat oogpunt lijkt het mij ook geen slimme keuze van de PVV? Ik hoorde afgelopen week wel dat Wilders misschien op dit moment de stekker eruit heeft getrokken omdat de voor hem lastige onderwerpen zoals Israël binnenkort besproken gaan worden en dat hij daar geen boodschap aan heeft? Daar zou misschien ook nog wel een kern van waarheid in kunnen zitten?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 15:47

Loretta schreef:
germie schreef:
Bij mij is er nog nooit pvda uit een stemwijzer gekomen, ook geen groenslinks of die combi. Wel eens sp, en heb daar ook wel eens op gestemd.

Wat trok jpu dan eigenlijk in de SP aan?
Ook omdat je zegt dat je met jouw eigen portemenee in gedachten stemt en daarbij noemde je een hele rits partijen zoals Ja21, BVNL en FVD.

Dat zijn toch wel partijen voor een heel ander soort portemenee.

Ik stemde vroeger SP omdat het idealisten zijn en geen zakkenvullers. Zij storten hun salaris in de partijkas en krijgen daaruit een eerlijk loon betaald.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 15:48

Schoof zal blij zijn als het straks afgelopen is, het zal die man vies tegen gevallen zijn.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 15:48

hahaha ja ik snap dat roepen van 'nog een linkse regering' ook niet. Mensen die dat roepen hebben totaal geen weet van wat een linkse regering is of wat überhaupt links is.
Maar deze mensen roepen maar wat en wanneer je ze echt inhoudelijke dingen vraag haken ze af of komen ze met totale onzin.

Ik werd laatst 'woke' genoemd, omdat ik met bit rijden niet fijn voor een paard vind. Gevraagd of ze uberhaupt wel weet wat woke betekent. nooit meer een reactie gehad.

In een discussie met iemand die FvD stemd legde ik de definitie uit van gelukszoeker. krijg ik als antwoord 'Jou definitie van gelukszoeker is heel anders dan die van mij. met zijn uitleg.' toen maar even uitgelegd wat definitie betekent en dat een definitie niet hetzelfde is als een mening.

deze groep mensen roept maar wat, zonder enig idee te hebben wat ze daadwerkelijk zeggen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 15:49

prompter schreef:
Schoof zal blij zijn als het straks afgelopen is, het zal die man vies tegen gevallen zijn.

Of hij gaat voor een Schoof 2. Ik denk dat dat allemaal afhangt van hoe er straks weer gekozen gaat worden.

Hannanas

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 15:50

Wat slecht zeg. Dus Wilders stapt op omdat zijn eigen partij het niet voor elkaar krijgt. En dan enkel op migratie. Er zijn wel belangrijkere problemen in de wereld zoals dreiging Oekraïne/rusland en problemen met de VS.

Hopelijk zijn veel mensen teleurgesteld en stemmen ze niet meer op pvv of erger.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 15:51

Winged schreef:
Yonker schreef:
En wat nou als uit de stemwijzer blijkt dat groenslinks/pvda voor jou de beste optie is? Gewoon nieuwsgierigheid vanuit mij :)

Deze pik ik er even uit, want het blijft ook 1 waar ik wel eens mee in mijn maag zit.

Ik stem in principe niet op een partij met een gelovige achtergrond. Ik vind dat kerk en staat gescheiden moeten zijn. Toch heb ik schijnbaar raakvlakken met - tot mijn verbazing - SGP. Ik heb er niet op gestemd, maar toch kwam deze partij wel hoog bij mij uit. Dus kieswijzer zeg 'ja' ideologie zegt volop 'nee'. Kies ik dan naar mijn keuzes? nee, ik ga dan voor een partij waarmee ik het op de belangrijkste standpunten eens ben.

Ik verwacht dat NSC en BBB deels gaan verdwijnen. Hopelijk forum nu eindelijk ook. En dat de PVV ook gaat krimpen. Ik hoop op een kabinet dat vooruit wil. En ja, dat gaat mij mogelijk ook geld kosten (boven modaal). En misschien is dat ook volledig terecht, we moeten met zijn allen de schouders eronder zetten om de boel leefbaar te houden. Voor iedereen.

Hier ben ik het ook zeker mee eens hoor, een stemwijzer geeft een richting maar geen uitsluitsel. Ik zou bijv ook nooit op SGP stemmen door idd alleen al het feit dat ze nog steeds vinden dat vrouwen niet mogen regeren. Dat vind ik meer mee wegen in mijn keuze dan sommige andere standpunten dus ik snap je zeker wel :j

Ik was gewoon alleen benieuwd naar germie gezien die heel stellig is. En germie even een sidenote; Groenlinks/pvda is tegenwoordig 1 partij ;)

Agh dat Baudet hier weer opstapt is natuurlijk geen verrassing dat hadden we allemaal wel verwacht.

PVV is trouwens helemaal niet heel rechts, op het asielbeleid EXTREEM RECHTS maar ze hebben ook best veel linksere standpunten.

Ik hoop gewoon vooral dat niet PVV weer de grootste wordt maarja we zullen zien. FVD is voor mijn idee allang afgeschreven, maar geen idee.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 15:57

Yonker schreef:
Winged schreef:
Deze pik ik er even uit, want het blijft ook 1 waar ik wel eens mee in mijn maag zit.

Ik stem in principe niet op een partij met een gelovige achtergrond. Ik vind dat kerk en staat gescheiden moeten zijn. Toch heb ik schijnbaar raakvlakken met - tot mijn verbazing - SGP. Ik heb er niet op gestemd, maar toch kwam deze partij wel hoog bij mij uit. Dus kieswijzer zeg 'ja' ideologie zegt volop 'nee'. Kies ik dan naar mijn keuzes? nee, ik ga dan voor een partij waarmee ik het op de belangrijkste standpunten eens ben.

Ik verwacht dat NSC en BBB deels gaan verdwijnen. Hopelijk forum nu eindelijk ook. En dat de PVV ook gaat krimpen. Ik hoop op een kabinet dat vooruit wil. En ja, dat gaat mij mogelijk ook geld kosten (boven modaal). En misschien is dat ook volledig terecht, we moeten met zijn allen de schouders eronder zetten om de boel leefbaar te houden. Voor iedereen.

Hier ben ik het ook zeker mee eens hoor, een stemwijzer geeft een richting maar geen uitsluitsel. Ik zou bijv ook nooit op SGP stemmen door idd alleen al het feit dat ze nog steeds vinden dat vrouwen niet mogen regeren. Dat vind ik meer mee wegen in mijn keuze dan sommige andere standpunten dus ik snap je zeker wel :j

Ik was gewoon alleen benieuwd naar germie gezien die heel stellig is. En germie even een sidenote; Groenlinks/pvda is tegenwoordig 1 partij ;)

weet ik van 1 partij

En inderdaad, ik doe dus hetzelfde. Een partij tegen vrouwenrechten kan de rest nog zo goed willen doen, mijn stem krijgen ze niet. Ik kies dus de minst slechte. Je vindt geen partij die bij alles aansluit. Ben daarin dus niet anders dan anderen hier.

Forum verdwijnt de komende verkiezingen nog niet, want wat ik dus net tegenkwam op social media, dan gaan ze dus echt nog weer campagne voeren en meedoen. De stekker lijkt er nog niet uit te gaan.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 15:59

en dat het asiel beleid extreem rechts is, maakt hem dus rechts.

dat hij ook sociale standpunten heeft maakt hem niet meteen links.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 15:59

germie schreef:
prompter schreef:

Of hij gaat voor een Schoof 2. Ik denk dat dat allemaal afhangt van hoe er straks weer gekozen gaat worden.

Volgens mij heeft Schoof zelf al aangegeven dat een Schoof 2 niet in zijn planning zit? Dus lijkt me niet heel waarschijnlijk.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 16:00

journee schreef:
germie schreef:

Volgens mij heeft Schoof zelf al aangegeven dat een Schoof 2 niet in zijn planning zit? Dus lijkt me niet heel waarschijnlijk.

Klopt, maar je weet het soms nooit.

En nu erg offtopic, waarom krijg ik bij dit onderwerp ineens allemaal mailtjes bij nieuwe antwoorden? En hoe zet ik dat uit? Ik wil geen mail van nieuwe antwoorden ontvangen, dat vervuilt mijn mailbox nogal.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 16:06

prompter schreef:

Schoof was geen goede premier, onzichtbaar, had de coalitie zeker niet onder controle, hij was meer een marionet van Wilders.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 16:07

denk trouwens ook dat veel mensen (ook mensen die ik hier in dit topic lees) politieke beslissingen maken op het volgende

- We worden aangetrokken tot details die onze eigen bestaande overtuigingen bevestigen.
- We stellen ons dingen en mensen die we kennen of die ons dierbaar zijn voor als beter.

en dan hoeft het nog niet eens zozeer te gaan om een portemonnee of andere dingen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 16:11

germie schreef:
En nu erg offtopic, waarom krijg ik bij dit onderwerp ineens allemaal mailtjes bij nieuwe antwoorden? En hoe zet ik dat uit? Ik wil geen mail van nieuwe antwoorden ontvangen, dat vervuilt mijn mailbox nogal.

Dan heb je een abo op het topic. Volgens mij kun je het of bovenaan het topic aanpassen of via je instellingen.

Ik denk dat men inderdaad kijkt naar wat je op kleine vlakken heel belangrijk vind. En dat meeneemt in de overweging om voor te stemmen.

Simpelweg: als huiseigenaar hoef ik niet perse extra veel woningbouw. Of, ik ben gezond (denk ik) dus waarom zou er meer geld moeten naar zorg? Om maar iets te noemen...

Ik hoop alleen op een kabinet dat duurzamer wil, vooruit wil, en kijkt naar verbetering en groei.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 16:18

IMANDRA schreef:
@Yonker: ik denk inderdaad een mix van die twee. Maar dat PVV nog best groot blijft (is de laatste jaren sowieso een relatief grote partij geweest —je ziet nu op social media dat mensen 'de linkse droeftoeters' de schuld geven dat 'Wilders continu is tegengewerkt'. Dus huilie huilie Wilders is zo zielig lijkt de toon te zijn, niet per se afstraffen van Wilders... Bijzonder wel, die framing.).

Waar ik aan dacht... kan het zijn dat Wilders een groot trollenleger heeft om dit soort framing vorm te geven? Zijn trollen beginnen, volgers duiken er bovenop en dikken het nog eens aan omdat het precies is wat ze willen horen en voila, het lijkt heel wat.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 16:29

journee schreef:

Wilders wil nu zelf premier worden.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 16:30

Overal zijn trollen tegenwoordig. Maar het is wel een specialiteit van Rusland en Oost-Europa.
Was Wilders nou laatst niet naar Hongarije om met zijn rechtse vrienden daar te overleggen? (CPEC).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 16:37

Wilders heeft 1,5 miljoen volgers op Twitter en het is ooit uitgezocht dat de helft spambots zijn.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 16:50

Veronica2 schreef:
IMANDRA schreef:
@Yonker: ik denk inderdaad een mix van die twee. Maar dat PVV nog best groot blijft (is de laatste jaren sowieso een relatief grote partij geweest —je ziet nu op social media dat mensen 'de linkse droeftoeters' de schuld geven dat 'Wilders continu is tegengewerkt'. Dus huilie huilie Wilders is zo zielig lijkt de toon te zijn, niet per se afstraffen van Wilders... Bijzonder wel, die framing.).

Waar ik aan dacht... kan het zijn dat Wilders een groot trollenleger heeft om dit soort framing vorm te geven? Zijn trollen beginnen, volgers duiken er bovenop en dikken het nog eens aan omdat het precies is wat ze willen horen en voila, het lijkt heel wat.

Zou goed kunnen, maar zou niet stellig durven te zeggen dat die 'van Wilders' zijn. 'Voor Wilders' en met het doel te destabiliseren... dat is een ander verhaal. Ga er vanuit dat zulke spambots (of ja, de maker(s) ervan) als waar BigOne het over heeft toch een bepaald doel hebben?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 17:05

Ik ben heel benieuwd naar de volgende verkiezingen en de opmaat daar naartoe.

Vooral wat Yesilguz gaat doen: de laatste keer dat Wilders het kabinet liet vallen was Rutte heel duidelijk in het uitsluiten van de PVV. Daar is hij ook nooit op teruggekomen.

Wilders kan 100x de grootste worden maar als niemand met je wilt regeren, dan komt er dus geen kabinet met PVV erin. 76 zetels gaat hij never halen. En ik kan me niet voorstellen dat CDA of VVD in een kabinet wil gaan met Wilders nadat hij niet 1x maar zelfs 2x een kabinet laat vallen.

Dan krijgen we dus waarschijnlijk weer een Paars achtig kabinet. Of CDA moet met VVD samen (bijna) aan 76 zetels komen.

Persoonlijk zou ik bijna staan te juichen om een CDA VVD kabinet. Terwijl deze partijen enorm ver van mij afstaan, zijn het tenminste geen populistische roeptoeters.
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 03-06-25 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 17:11

Op de directe vraag aan yesilgoz of ze nog weer met pvv in kabinet zou gaan zitten wilde ze geen antwoord geven dus vvd stemmers, indien jullie je buik vol hebben van pvv ?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 17:24

Dat zou ik een heel zwak standpunt van de VVD vinden en ik ben benieuwd hoe het partijbestuur en de achterban van de VVD daarin staan.

En ik ben ook heel benieuwd hoe Wilders straks weer de schuld bij links gaat leggen. Ik moet persoonlijk bijna lachen om zijn draai technieken. Hij zit in het meest rechtse kabinet in jaren, maar het ligt aan de linkse oppositie dat hij niks voor elkaar krijgt.

Ik snap echt niet dat sommige stemmers niet doorhebben dat sommige "oplossingen" niet kunnen (wetgeving/verdragen etc etc) en die oplossingen vrolijk napapegaaien. Ik durf hier bijna het woord dom niet te gebruiken, maar slim is het imo iig niet.

En ik hoop dat we het eindelijk eens over arbeidsmigratie kunnen hebben ipv alleen over vluchtelingen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 17:32

Ik zag net een stukje commentaar van een politiek journalist en hij vatte het samen; Wilders is een populist en had met dit kabinet niets meer te winnen.

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 17:51

Yonker schreef:
Winged schreef:

Agh dat Baudet hier weer opstapt is natuurlijk geen verrassing dat hadden we allemaal wel verwacht.

PVV is trouwens helemaal niet heel rechts, op het asielbeleid EXTREEM RECHTS maar ze hebben ook best veel linksere standpunten.

Ik hoop gewoon vooral dat niet PVV weer de grootste wordt maarja we zullen zien. FVD is voor mijn idee allang afgeschreven, maar geen idee.

Dit is een fabeltje dat veel mensen geloven. De PVV/Wilders roept af en toe linkse standpunten, maar hun stemgedrag in de kamer is 100% rechts.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 17:57

KloptIndian. Je kan een SP paragraaf jatten maar als je economisch gezien meer met de VVD meestemt dat met de SP, dan heb je geen linkse standpunten.