Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
speurneusc schreef:heb ook x filmpje gezien van een beveiligingshond aan de ketting die aangevallen werd door wolf, ging ook op zijn rug liggen, wolf pakte hem daarna bij zijn aangeboden keel en beet hem dood. duidelijk is dat een wolf geen hond is en dus de signalen anders leest dan honden onderling. Immers wolf dood voor zijn bestaan en zijn eten, heeft dus geen boodschap aan overgaves.
Citaat:Epe Gelderland
15-01-2025
10.00 uur
Wolf gezien op de rozenkampweg in Epe.
Betrouwbaarheid hoog
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Citaat:Putten Gelderland
15-01-2025
10.45 uur
Wolf stak de Donkeresteeg over richting Tintelersteeg / Hogesteeg/Meskampersteeg
Betrouwbaarheid hoog
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Citaat:WOLFWERENDE AFRASTERING (Deel 3)
Paarden
Het houden van paarden en pony’s is in Nederland heel populair. Op bedrijven worden rond de 80.000 paarden en 35.000 pony’s gehouden. De aantallen paarden en pony’s die hobbymatig worden gehouden zijn niet exact bekend, maar geschat wordt dat de totale paardenstapel (inclusief pony’s) een aantal van 200.000 – 275.000 betreft (www.cbs.nl).
Van de meer dan 4000 soorten zoogdieren die de afgelopen 10.000 jaar op aarde hebben geleefd is het paard één van de ongeveer tien soorten die met succes zijn gedomesticeerd. Echter, het huidige paard beschikt nog steeds in sterke mate over de blauwdruk van het oerpaard, wat maakt dat het paard vanuit het feit dat het een prooidier is tevens een vluchtdier is. Zijn bouw is gericht op het in korte tijd verwerven van hoge snelheden om de aanvaller te ontvluchten. Dit is ook het eerste gedrag dat in werking treedt als een paard zich bedreigd voelt of als het schrikt. Is een paard in het nauw gedreven, dan zal het dier zijn lange benen en zijn tanden gebruiken om zich te verdedigen (Budiansky, 2002).
Vanaf de jaren ’90 van de vorige eeuw zijn steeds meer mensen in Nederland paarden gaan houden. Met de opmars van het aantal paarden kwam er ook steeds meer aandacht voor het welzijn van paarden, waarbij het tegemoet komen aan natuurlijke behoeften van het paard veel aandacht kreeg. Omdat paarden van oorsprong kuddedieren en bewoners van open graslanden zijn, zijn er een aantal factoren heel belangrijk voor hun gezondheid. Deze zijn:
• Veel (vrije) beweging
• Zoveel mogelijk frisse lucht
• Contact met soortgenoten
• Een veilige omgeving (www.paardnatuurlijk.nl)
Omdat veel mensen hun paarden en pony’s op relatief kleine percelen houden, is er een manier van paardenhouden ontstaan, die in de sector bekend staat als “Paddock Paradise”. Dit concept bestaat uit een inrichting van het perceel met “tracks”, een soort uitgezette looproutes voor paarden, waarbij ze verschillende voerplekken tegen komen, doodlopende stukken met geel zand om lekker te rollen of rond te hangen, waterpartijen, heuveltjes etc. Tracks kunnen als slingerpaadjes zijn aangelegd of in een zigzag patroon. Daarnaast beschikt een Paddock Paradise meestal over een open inloopstal of een groot afdak, waar meerdere paarden onder kunnen staan. Deze inrichting van kleinere percelen stimuleert paarden om te bewegen, wat goed is voor hun gezondheid. De afgelopen twintig jaar hebben veel paardenhouders, zowel professioneel als hobbymatig veel werk verzet en geld geïnvesteerd om deze gezonde en natuurlijke manier van paarden houden te realiseren (www.natuurlijkpaarden.nl).
De enige maatregel die een paardenhouder kan nemen die volledig wolfproof te noemen is, is het binnen zetten van de dieren in een hermetisch afgesloten stal. Dat het voor weidedieren niet wenselijk en zelfs zeer ongezond is, om dat 24/7 te doen, moge duidelijk zijn. De redelijke weg hierin is om de dieren in ieder geval tijdens de uren dat het donker is binnen op te sluiten. Tot nu toe zijn de aanvallen immers ’s nachts. Dit lijkt simpel, maar toch zijn er veel kanttekeningen te benoemen rondom deze maatregel. Hier volgt vanuit gesprekken een opsomming uit de praktijk. Hierbij moet de opmerking gemaakt worden, dat de meeste punten uit deze opsomming veelvuldig genoemd worden. Het is dus van toepassing op vele dierhouders en niet alleen paardenhouders:
• Ik heb mijn perceel ingericht als Paddock Paradise, met een overkapping/schuilstal en zal flink moeten verbouwen om dat volledig af te kunnen sluiten. Bij dit punt, door vele paardenhouders genoemd, werden de volgende opmerkingen als nadere toelichting gegeven:
o Ik kan die investering nu niet betalen (en niet overal wordt voor paarden subsidie voor wolfwerende maatregelen verstrekt);
o Ik kan geen vergunning krijgen voor een dichte stal, een overkapping is het maximale wat op mijn perceel geplaatst mag worden;
o Ik heb bewust voor deze natuurlijke manier van paardenhouden gekozen, omdat ik een sober ras heb. Het is voor de gezondheid van mijn paarden niet goed om ze binnen op te sluiten. Voor mijn gevoel moet ik kiezen uit twee kwaden;
o Ik heb een pensionstal speciaal voor oudere paarden die hier van hun pensioen mogen genieten. Het is eigenlijk een “pensioenstal”. Oudere paarden hebben veel beweging nodig om gezond te blijven. Daarnaast hebben een aantal paarden problemen met de luchtwegen. Zeker als ze in de wintermaanden in verhouding veel binnen moeten staan, zal dat voor een aantal paarden betekenen dat ze eerder komen te overlijden.
• Wij runnen een opfokstal voor jonge paarden, waarbij we paarden van anderen in groepen In de zomermaanden weiden wij gemiddeld zo’n 250 jonge paarden van verschillende eigenaren. Die lopen op verschillende plekken achter de dijken op de klei. Dat is goed voor hun ontwikkeling, zo groeien ze gezond op. Het is voor ons niet haalbaar om ze dagelijks voor het donker naar binnen te halen. In de wintermaanden hebben we kleinere aantallen binnen op stal in een open kapschuur. Ook dat is lastig af te schermen tegen wolven.
• Als ik ’s nachts alle buitenluiken dicht moet doen, missen mijn paarden een stuk bewegingsvrijheid en frisse lucht. Dat vind ik wel een groot nadeel.
Ten aanzien van paarden en wolfwerende afrastering spelen er nog een aantal zeer specifieke punten. Er is reeds uitglegd dat paarden en pony’s zeer sterk behept zijn met het oerinstinct om te vluchten bij gevaar. Bij het vluchten kunnen paarden in blinde paniek dwars door alle draden heen rennen. Daarom zijn paardenhouders vanaf de jaren ’80 overgestapt van ijzerdraad op stroomlinten. Paarden liepen namelijk, wanneer ze door het ijzerdraad heen uitbraken, regelmatig lelijke, soms fatale verwondingen aan hun benen op (het zogenaamde “draadbeen”). Stroomlinten breken gemakkelijk, als paarden er doorheen gaan, waardoor dit veel beter is voor het welzijn van de paarden.
Een wolfwerende afrastering bestaat echter uit ijzerdraad. Het feit dat wolven paarden ook op kunnen jagen, zonder binnen de afrastering te komen en de kans daarbij reëel is dat de paarden in hun paniek door de draden heen vliegen, maakt dat paardenhouders terug bij af zijn, voor wat betreft de problematiek met “draadbenen”. Naast dat paarden in hun vlucht door de draden heen kunnen gaan, kunnen ze ook door dicht bij het draad te rollen, met hun benen verstrikt raken in het draad, met dezelfde mogelijke gevolgen.
En tot slot is het concept “Paddock Paradise” in dit kader een groot risico. Als paarden opgejaagd worden door wolven (wat in Duitsland inmiddels zeer regelmatig gebeurt), dan zijn de tracks in Paddock Paradise geen verrijking meer voor het welzijn van de paarden, maar een extra gevaar, omdat ze zich eerder klem lopen.
speurneusc schreef:op fb kwam dit voorbij, bewijs dat ze zich bekwamen om over hekken van 2 meter te komen, zelfs als deze aan bovenkant schuin zijn.
https://www.facebook.com/wilma.boomarsdewolf/posts/pfbid02yzX5kvpkrKhnBErYbGs5BY3XnwEPgYPvUM3reZKWPbPgz6Stfapt4WN2GikS9Xpwl
Citaat:Welsum 15-01-2025
Grensgebied Overijssel/Gelderland.
Aanval op schapen. 4 schapen gedood… waren allemaal drachtig..
Betrouwbaarheid hoog
#geenwolf
Rivendell schreef:speurneusc schreef:op fb kwam dit voorbij, bewijs dat ze zich bekwamen om over hekken van 2 meter te komen, zelfs als deze aan bovenkant schuin zijn.
https://www.facebook.com/wilma.boomarsdewolf/posts/pfbid02yzX5kvpkrKhnBErYbGs5BY3XnwEPgYPvUM3reZKWPbPgz6Stfapt4WN2GikS9Xpwl
Ik krijg gewoon de hoofdpagina van fb te zien
Citaat:Lunteren Gelderland
16-01-2025
Vanmorgen gevonden.
Meerdere schapen en alpaca bij betrokken.
Voor zover nu bekend één schaap gedood .
#geenwolf
Citaat:Epe Gelderland
16-01-2025
9.00 uur
Zichtmelding Wolf
Ravenstraat 23
Rende richting kanaalweg.
#geenwolf
Citaat:Beckum Overijssel
15-01-2025
21.30 uur
Wolf gezien op de rotersweg.
Betrouwbaarheid hoog
#geenwolf
Citaat:Spijk/Lobith Gelderland
16-01-2025
10.09 uur
2 wolven gezien aan de water rand bij natuurgebied Carvium Novum
Betrouwbaarheid hoog
#geenwolf
Citaat:Vanmorgen voor de tweede keer wolf bij huis paar meter van de ramen Me van der Meulenweg Frederiksoord
Citaat:Hierden Gelderland
15-01-2025
Schaap gedood bij wolven aanval.
Betrouwbaarheid hoog.
#geenwolf
Citaat:13.15. Weg van Smilde naar Appelscha
Citaat:Appelscha Friesland
16-01-2025
17.05 uur
Wolf gezien thv de N381. Liep richting Oude Willem.
#geenwolf
Citaat:Heede Nedersaksen Duitsland
16-01-2025
19.50 uur
Wolf liep af en op het akker tussen schuckenbrock en kaltentange in Heede (Duitsland)
Betrouwbaarheid hoog
#geenwolf
Citaat:Vannacht in grollo aan tienmaatsweg weer wolf tussen de schapen. Wolfwerend. 3 dood.