Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 13:36

The_Cat schreef:
Ook het feit dat ze het allemaal zo gepland hebben. Want waarom zou je anders massagraven legaal maken nog eind 2021
https://www.rferl.org/a/russia-mass-bur ... 19324.html

Ik ben het helemaal met je eens dat alles zo gepland is (of in ieder geval aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid). Alles wijst er op dat deze misdaden precies volgens plan zijn. De vraag is alleen wie begaat deze misdaden nu precies (buiten uiteraard dat de eindverantwoordelijke Putin is).

Ik kwam dit filmpje tegen dat iets meer achtergrond geeft van en de relatie tussen Rusland, de chechenen van Kadyrov en de Wagner groep.
https://www.youtube.com/watch?v=iODgBrQ ... mY7xUKu7gD

Daarin wordt bijna letterlijk gezegd dat Putin speciaal voor de oorlogsmisdaden deze private groepen inhuurt.
Als commentaar onder de video wordt aangegeven dat de Tsjestjenen onderdeel zijn van het Russische leger en geen private groep. Dus helemaal sluitend is het verhaal (nog) niet.
Mogelijk is er een juridisch verschil waardoor Rusland niet verantwoordelijk gehouden kan worden voor de oorlogsmisdaden van de Tsjestjenen.

Ik vraag me af of het een oorlogsmisdaad op zichzelf is om groepen in te huren waarvan bekend is dat zij (oorlogs-)misdaden (hebben) begaan. Het is zoiets als een huurmoordenaar in huren lijkt me.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 13:41

mysa schreef:
@Sizzle: Dat zullen de kinderen zijn waarvoor een kennis van me zich heeft ingespannen. (ze is docent en tolk en komt zelf uit Oekraïne) Er komen binnenkort nog meer weeskinderen begrijp ik van haar.

Ik ben niet in NL dus weet ik niet of het die kinderen zijn maar ik begreep dat er tevens nog minstens 140 weesjes in Polen zaten. Wat ontzettend goed werk dat je kennis doet in iedergeval +:)+ _/-\o_

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:04

irmaz schreef:
Ik vraag me af of het een oorlogsmisdaad op zichzelf is om groepen in te huren waarvan bekend is dat zij (oorlogs-)misdaden (hebben) begaan. Het is zoiets als een huurmoordenaar in huren lijkt me.

Klopt, ik denk dat dat zeker ook zo bezien gaat worden.
Wat ik wel griezelig vindt aan dit hele verhaal is, dat dit soort pro Rusland getinte milities wereldwijd verspreid zitten.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 19:21

Babootje schreef:
irmaz schreef:

Klopt, ik denk dat dat zeker ook zo bezien gaat worden.
Wat ik wel griezelig vindt aan dit hele verhaal is, dat dit soort pro Rusland getinte milities wereldwijd verspreid zitten.

Het is griezelig dat dit soort milities wereldwijd verspreid zitten, ongeacht namens wie ze dat zeggen te doen.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 05-04-22 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 19:25

Cowboy55 schreef:
Het is griezelig dat dit soort milities wereldwijd verspreid, ongeacht namens wie ze dat zeggen te doen.

Eens, daarom zou het m.i. goed zijn wanneer het inhuren van zo'n militie per definitie een oorlogsmisdaad is. Je weet hoe ze werken dus ben je in alle gevallen medeplichtig of opdrachtgever van hun daden.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 19:55

Maar Oekraïne heeft op zijn beurt ook weer het Azov regiment iets wat imo ook barbaars is.
Valt dat dan ook onder oorlogsmisdaad of omdat het de verdediger is is het dan anders?

Want ja ook het Azov regiment zijn soms gewoon beulen gebleken.

Spoiler met gruweldaden.
Spoiler:
soldaten verkrachten met stokken, soldaten doodslepen met een auto en soldaten moedwillig overrijden met een tank. En dan nog de dingen waar wij niks van weten.

En nee nog praat ik het niet goed. Integendeel zelfs.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 20:12

Ik heb laatst een mini docu over het azov regiment gezien en dan voornamelijk over het feit dat ze nazis waren en geen lieverdjes. Diegene die uitleg gaf zei dat ze inderdaad vanuit ultra rechts zijn ontstaan en geen lieverdjes waren. Maar ook dat de laatste jaren er ook bij hun behoorlijk wat veranderd was. Sinds ze een onderdeel van het leger waren geworden ging het er anders aan toe en wandaden tegen diegene waar ze tegen vechten bij hun ook niet meer getolereerd worden.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 20:18

bigone schreef:
Ik heb laatst een mini docu over het azov regiment gezien en dan voornamelijk over het feit dat ze nazis waren en geen lieverdjes. Diegene die uitleg gaf zei dat ze inderdaad vanuit ultra rechts zijn ontstaan en geen lieverdjes waren. Maar ook dat de laatste jaren er ook bij hun behoorlijk wat veranderd was. Sinds ze een onderdeel van het leger waren geworden ging het er anders aan toe en wandaden tegen diegene waar ze tegen vechten bij hun ook niet meer getolereerd worden.

Heb je een naam van die docu of een link oid?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 20:19

Daks schreef:
Maar Oekraïne heeft op zijn beurt ook weer het Azov regiment iets wat imo ook barbaars is.
Valt dat dan ook onder oorlogsmisdaad of omdat het de verdediger is is het dan anders?

Want ja ook het Azov regiment zijn soms gewoon beulen gebleken.

Spoiler met gruweldaden.
Spoiler:
soldaten verkrachten met stokken, soldaten doodslepen met een auto en soldaten moedwillig overrijden met een tank. En dan nog de dingen waar wij niks van weten.

En nee nog praat ik het niet goed. Integendeel zelfs.

Voor beiden partijen zijn oorlogsmisdaden NIET toegestaan. Nooit. Punt!

Alleen heb ik het idee dat als we het op een weegschaal leggen, de kant met de Russische oorlogsmisdaden verre weg het zwaarste is en structureel en beleid is vd overheid en Oekraïne overheid het niet toestaat en het incidenteel voorkomt. En zeker geen genocide is beschreven in een manuscript door de overheid zoals door de Russen.

Het Azov regiment krijgt er flink van langs in Mariupol. Inhoeverre ze zelf daar fout bezig zijn, weet ik gewoon niet.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 05-04-22 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Daks

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 20:42

Pien dat ben ik zeker met je eens hoor dat wat Rusland nu doet met niets of niemand te vergelijken is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 20:44

Nee niet in verhouding uiteraard en ook niet het juiste moment.
Maar dat Azov regiment vind ik ook wel erg dubieus hoor, vooral omdat het door de regering erkend wordt. Het is niet een clubje alleenstaande rebellen of zo.
Ik moet er ook niet aan denken wat er gebeurd als die het per ongeluk voor het zeggen krijgen.
Als de oorlog hopelijk een keer achter de rug is mag daar van mij ook wel serieus kritisch naar gekeken worden voor EU toelating.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 20:45

Cowboy55 schreef:
bigone schreef:

Heb je een naam van die docu of een link oid?

Nee, zal wel eens even gaan zoeken , stond op Twitter geloof ik en ik vergeet dat altijd op te slaan maar ga even zoeken morgen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 23:26

Sizzle schreef:
Nee niet in verhouding uiteraard en ook niet het juiste moment.
Maar dat Azov regiment vind ik ook wel erg dubieus hoor, vooral omdat het door de regering erkend wordt. Het is niet een clubje alleenstaande rebellen of zo.
Ik moet er ook niet aan denken wat er gebeurd als die het per ongeluk voor het zeggen krijgen.
Als de oorlog hopelijk een keer achter de rug is mag daar van mij ook wel serieus kritisch naar gekeken worden voor EU toelating.

Ik heb vanmiddag ook een docu over Azov op youtube gekeken en als ik het goed begrepen heb heeft de oprichter van het Azov-regiment in de vorige regering van Ukraïne gezeten.
Zij zijn omstreeks 2014 opgericht, na de inval van Rusland in de Donbas, en zijn van oorsprong inderdaad neo-nazi's. Ze zeggen dat op dit moment die ideologie los is gelaten, dat ze nu vechten voor Ukraine en dat ze nu naar schatting nog 10-20% neo-nazi's binnen de gelederen hebben.

Ik vermoed dat Ukraïne na de oorlog sowieso nog een flink intern proces te gaan heeft. Ze hebben bijna hun hele bevolking van wapens voorzien, heel veel getraumatiseerde mensen en dan nog een Azov-regiment. Het probleem met het laatste zal ook afhankelijk zijn in hoeverre ze Mariupol kunnen behouden. En ik ga er van uit dat wanneer er in naam van Ukraïne oorlogsmisdaden worden gepleegd dit goed uitgezocht en berecht wordt. Dat is tenminste wat Zelensky zegt.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 01:19

Laatste update voor de nacht

Citaat:
Oorlogsnieuws:

▪️De minister van Buitenlandse Zaken van Oekraïne, Dmytro Kuleba, had een ontmoeting met de Arabische Contactgroep. "Rusland moet Oekraïense zeehavens deblokkeren om de export van landbouwproducten naar de wereldmarkt mogelijk te maken, vooral naar Arabische landen." hij zei.

▪️Landbouwmachines gestolen door Russische plunderaars voor 1,5 miljoen euro in Melitopol werden gespot op de Krim en Tsjetsjenië. De apparatuur was uitgerust met GPS-navigators, dus het was mogelijk om het te volgen.

▪️Roemenië verklaarde 10 Russische diplomaten persona non grata. Het ministerie van Buitenlandse Zaken informeerde de Russische ambassadeur over de veroordeling van de Russische oorlogsmisdaden in Bucha en andere Oekraïense gebieden

▪️De Nationale Garde nam de kerncentrale van Tsjernobyl over. Het leger zal de stralingstoestand controleren van de gebouwen en faciliteiten van het station waar de bezetters waren.

▪️De Europese Commissie zal binnenkort een nieuw krachtig mechanisme lanceren om de Hongaarse financiering voor het ondermijnen van de rechtsstaatnormen in het blok te verminderen.

▪️De Tsjechische Republiek stuurde T-72 tanks en infanteriegevechtsvoertuigen naar Oekraïne.

▪️Ondanks de beschietingen werden grote roofdieren uit het eco-park bij Kharkiv gehaald - vier dieren zijn al geëvacueerd, zei de oprichter Oleksandr Feldman.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 08:55

Dankjewel weer Daks !
Die geredde roofdieren ook uit Kharkiv _/-\o_

Poetin wil een Euraziatisch rijk tot in Lissabon las ik net... >;)
Wordt moeilijk denk ik.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 09:19

Het ding is dat Rusland nu gewoon een genocide aan het plegen is, en dit mooi tot in de puntjes voorbereidt hebben. Ik ben even verloren hoe we als het westen hier nu zo "weinig" tegenover doen

Ze zijn Oekraïne binnengevallen met een excuus a la "ze plegen genocide op de Russen en het zijn Nazi's", en vervolgens plegen ze een soort blitzkrieg waar Hitler nog trots op geweest zou zijn voor de eerste dag. En nu plegen ze dan zelf genocide op de Oekraïners, en het enige wat je nu krijgt is een "ik zeg, jij zegt" spel. Want "de Westerse wereld" beschuldigt hun nu van datgene waar zij hun buurland van beschuldigen. En dan is dat weer heel mooi voor hun propaganda fabriek daar

nog een mooi voorbeeld van hun propaganda fabriek is deze tekst die vertaald is van het Russisch.
https://ukrainianpost.com/opinions/272- ... th-ukraine

Citaat:
    The operation to denazify Ukraine, which began in the military phase, will follow the same logic of stages in peacetime as the military operation. Each of them will need to achieve irreversible changes, which will be the results of the corresponding stage. At the same time, the necessary initial steps of denazification can be determined as follows:

- elimination of armed Nazi formations (which mean any armed formations of Ukraine, including the Armed Forces of Ukraine), as well as military, information, and educational infrastructure ensuring their activity;

- formation of bodies of people's self-government and militia (defense and law and order) of liberated territories protecting the population from the terror of underground Nazi groups;

- installation of the Russian information space;

- withdrawal of educational materials and prohibition of educational programs at all levels containing Nazi ideological attitudes;

- mass investigative actions to establish personal responsibility for war crimes, crimes against humanity, dissemination of Nazi ideology, and support for the Nazi regime;

- illustration, publication of the names of accomplices of the Nazi regime, their involvement in forced labor to restore destroyed infrastructure as a punishment for Nazi activities (among those who will not be subject to the death penalty or imprisonment);

- adoption at the local level under the supervision of Russia of primary normative acts of denazification "from below", prohibition of all types and forms of a revival of Nazi ideology;

- installation of memorials, memorial signs, monuments to the victims of Ukrainian Nazism, the perpetuation of the memory of the heroes of the struggle against it;

- inclusion of a set of anti-fascist and denazification norms in the constitution of the new people's republics;

- a creation of permanent denazification bodies for 25 years.

Dus in short het plan voor Oekraïne: Iedereen vermoorden die tegen je is en de volgende generatie brainwashen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:07

Ik vind het ook echt absurd dat dit zo door kan gaan. Wapens en geld voor wapens (wie wordt daar rijk van?) geven en redt je er maar mee.
In plaats van echt voor ons Europees recht en moraal op te komen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:10

De update van de nacht:

Citaat:
⚡️Nieuws Nieuws Digest:

▪ De Verenigde Staten zullen Rusland verbieden om bevroren rekeningen in vreemde valuta bij Amerikaanse banken te gebruiken om staatsschulden terug te betalen, zoals eerder mogelijk was, zei het Witte Huis.

▪️De Turkse ambassade in Oekraïne, die tijdelijk werd verplaatst naar Tsjernivtsi, keert terug naar Kiev! Vandaag al blijven ze aan het werk bij st. Panas Mirnyi, 22.

▪️ Op dinsdag 5 april hebben de strijdkrachten van de Oekraïense strijdkrachten acht kruisraketten van de Russische bezetter neergeschoten, waaronder die welke zijn afgevuurd vanaf het grondgebied van Wit-Rusland.

▪ De Verenigde Staten trekken 100 miljoen dollar extra uit voor de aankoop van antitanksystemen voor Oekraïne, zei minister van Buitenlandse Zaken Blinken.

Citaat:
Generale Staf van de strijdkrachten van Oekraïne: de belangrijkste inspanningen van de vijand zijn gericht op de voorbereiding van een offensieve operatie die gericht is op het verkrijgen van volledige controle over het grondgebied van de regio's Donetsk en Loehansk

▪️ Op de luchthaven van Tiraspol worden voorbereidingen getroffen voor de ontvangst van vliegtuigen, het is mogelijk om het grondgebied van Transnistrië te gebruiken ter ondersteuning van de offensieve operatie in de richting van South Bug.

▪️Het commando van de 200e afzonderlijke gemotoriseerde geweerbrigade (Pechenga, Oblast Moermansk) van het 14e legerkorps, waarbij twee bataljons tactische groepen betrokken waren in de oorlog met Oekraïne, leidt militairen op om verliezen goed te maken. Volgens de beschikbare informatie bedraagt ​​het totale verlies van de brigade aan mankracht ongeveer 30%. Een bataljon van de tactische groep werd vernietigd, het andere werd teruggetrokken naar het herstelgebied in de regio Belgorod.

▪️In de richting Volyn zijn er geen tekenen van de vorming van offensieve groepen door de vijand. Bepaalde eenheden van de strijdkrachten van de Republiek Wit-Rusland blijven taken uitvoeren om de grens tussen Oekraïne en Wit-Rusland te bewaken.

▪️In de richting van Polissya ondernamen de bezetters geen actieve actie.

▪️ In noordelijke richting is het herstel van vijandelijke bezettingseenheden aan de gang, die eerder waren teruggetrokken naar de regio's Bryansk en Koersk van de Russische Federatie.

▪️ In de richting van Slobozhansky blijft de vijand de stad Charkov blokkeren en artilleriebeschietingen lanceren in sommige van zijn districten.
Volgens de beschikbare informatie bedragen de verliezen van de 236e Artilleriebrigade van de 20e All-Army ongeveer 20 procent van het personeel en de wapens. Dit verminderde aanzienlijk de intensiteit van de acties van de brigade.

▪️In de richting van Izyum laten de bezetters hun intenties om een ​​stakingsgroep op te richten niet varen en zetten ze het offensief voort in de richting van de nederzettingen Slovyansk en Barvinkove.

▪️In de richting van Donetsk blijft de vijand aanvalsoperaties uitvoeren in de gebieden Popasna, Stepne, Novotoshkivske, Rubizhne, Severodonetsk en Solodke. Het is niet succesvol.

▪️In de richting van Tavriya, in het gebied van de nederzetting Basan, werd de beweging van enkele eenheden van het 58e all-militaire leger geregistreerd, waarschijnlijk met het doel de troepen te hergroeperen.

▪️De vijand verloor als gevolg van offensieve acties van de strijdkrachten van Oekraïne de controle over de nederzettingen Dobryanka, Novovoznesenske en Trudolyubivka. De gevechten gaan door in het gebied van de nederzetting Alexandrovka.

▪️ De vorige dag werden 8 kruisraketten vernietigd door eenheden van de luchtmacht van de strijdkrachten van Oekraïne.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:18

irmaz schreef:
Cowboy55 schreef:
Het is griezelig dat dit soort milities wereldwijd verspreid, ongeacht namens wie ze dat zeggen te doen.

Eens, daarom zou het m.i. goed zijn wanneer het inhuren van zo'n militie per definitie een oorlogsmisdaad is. Je weet hoe ze werken dus ben je in alle gevallen medeplichtig of opdrachtgever van hun daden.

Ja dat vind ik ook hoor.
Dank je wel weer Daks.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:27

irmaz schreef:
Thx Daks, deze Russische groep klinkt als nuchtere en kritische mensen :j
Op zich vind ik dit een fijne zin:
Citaat:
As someone who has served in the Russian military and has friends among active servicemen, I am 100% sure the Russians did not execute the civilians. This is as absurd as if someone claimed that an American platoon massacred a Canadian village.

Dat betekend dat dus niet het hele Russische leger getraind is als misdadiger.
Dit bevestigd wel een beetje mijn vermoeden dat er speciale eenheden actief zijn om dit "werk" te doen.

Wat ik ook bijzonder vind is de claim dat het Azov bataljon in Bucha zou zijn (geweest). Ik dacht die ingesloten zaten in Mariupol?

Overigens lijkt die Rybar goed de weg te kennen in Bucha...

Schrap "Canada", vul in "Vietnam".
Nog steeds zo' n fijne zin?
Ieder leger wordt getraind in wat onder niet oorlog omstandigheden zware misdaden zouden zijn. In iedere oorlog komen dit soort misstanden voor, het is de menselijke aard, onder dergelijke extreme omstandigheden.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 11:34

Maar dat zijn toch geen misstanden? Dit is nu een oorlog die volledig gedocumenteerd, bijna zo goed als live meegemaakt kan worden. En we steken onze kop in het zand.

Ik heb vorige nacht naar "Winter on fire gekeken" op Netflix. En bon, die documentaires van Netflix zijn niet meteen de meest neutrale. Maar Snipers op je eigen bevolking afsturen terwijl die enkel "gewapend" zijn met een houten schild, een bouwvakkershelm en een steen.

Rusland die in 1999 al met plezier hun eigen bevolking afknalde in Grozny, een vlieger van Nederland uit de lucht schiet, nu een bevolking gewoon afmaakt. En het enige wat wij doen is sancties leggen?? En het enige wat ik denk is, hallo Hitler 1939 anyone?

Niet dat ik Europa in een totale oorlog wil storten, maar persoonlijk heb ik het gevoel dat we hier op een menselijk niveau echt aan het falen zijn. Maar het enige wat ik nu voel, is dat we een hele bevolking teleurstellen, die al sinds 2014 gewoon een beter leven wou, en nu gewoon afgeslacht wordt voor durven te dromen.

Ik denk dat ik ook iets te emotioneel ben na die foto's & berichten van Bucha

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:00

Gevoelsmatig sta ik er net zo in als bovenstaande. De reportages/beelden die nu naar voren komen zijn hartverscheurend en er gaan nog veel meer komen. ;(

Schokkende beelden!
Een twitter draad over de gruwelijkheden begaan in diverse steden/dorpen in Oekraïne.
https://twitter.com/PaulSonne/status/15 ... 3110347788

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:04

The Cat, misschien juist niet te emotioneel, het is echt te erg voor woorden en ik denk dat wij allemaal proberen het op de 1 of andere manier te plaatsen.
Omdat er niks aan gedaan gaat worden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:10

Marigold schreef:
Ik vind het ook echt absurd dat dit zo door kan gaan. Wapens en geld voor wapens (wie wordt daar rijk van?) geven en redt je er maar mee.
In plaats van echt voor ons Europees recht en moraal op te komen.

Welk recht en moraal heb je het precies over? En moeten we daar wereldwijd voor opkomen of alleen hier?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:17

Ik heb het erover dat je zo niet met elkaar omgaat. Rusland moet zijn plaats weten. Het is nu net een driftig kind dat dreigt zichzelf wat aan te doen als je er wat van zegt.
Kernbom, maar ja. Door laten gaan is toch óók geen optie?!