Doodstraf; opnieuw invoeren of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: Doodstraf; opnieuw invoeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:46

manzano schreef:
Elke zaak moet 100% zijn........ anders kan je iemand niet veroordelen. Je kan niet iemand veroordelen terwijl er twijfels zijn (bij de rechter, op basis van bewijsmateriaal).

Daarnaast is aangetoond dat de doodstraf ook helemaal geen effect heeft mbt verminderen criminaliteit. Integendeel....... Zoals in de VS kan je voor moord de doodstraf krijgen (ligt aan de staat uiteraard). Maar goed, als je voor 1 moord de doodstraf krijgt...... wat maakt het dan nog uit of je er nog een paar vermoord/andere misdaden pleegt........ Je kan immers maar 1x dood. Het neemt dus zodra iemand 1 misdrijf heeft gepleegt de overige grenzen weg omdat "het toch niet meer uitmaakt".

Ik vind dat bewezen zo een groot woord. Neem de vs daar zijn de variabele voor delinquentie zo omvangrijk. Dan als je een vermindering zou zien, het toch sowieso opgevangen word door de oorzaken.
Maar ik verwacht ook geen vermindering, maar de storende factoren zijn gewoon groot.
Bv. Vrije wapenwet in de opvoeding. Lachen

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:50

Ik zeg ook "aangetoond" Knipoog

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 23:27

ik vind dat de doodstraf weer ingevoerd mag worden.

zelf vind ik dat als jij iemand van het leven beroofd ofzoiets dat het hetzelfde bij jou mag gebeuren.

dingen zoals:
moord
dubbele moorden
verkrachting
verkrachting en moord

dat zijn dingen waar je korte metten mee moet maken en gelijk afkappen die hap.
je kan wel zeggen van je krijgt levenslang, maar hier in nederland sta je met ong 20 jaar weer buiten.
nee als ik iets erg vind is dat het wel, als jij zo een vreselijke daad begaat vind ik dat je daar ook voor moet boeten.

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:09

Ik vind van wel.. De straffen die ze hier in NL geven zijn veeeeeeeeeel te zwak!!! Moet je maar eens kijken naar Amerika.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:17

Helemaal eens, maar is daar de criminaliteit lager??

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:18

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:23

essie79 schreef:
Helemaal eens, maar is daar de criminaliteit lager??

Kan je ook niet vergelijken.... En dan is de vraag om wat voor criminaliteit enz.
Net zoals ik vorige keer probeerde te vertellen is dat zo een onderzoek (effectiviteit van de doodstraf) niks zegt.
Aangetoond met statistische manier zonder rekening te houden met storende factoren.
Dan zit je daar met aangetoond, maar geeft geen blijk om de werkelijke situatie. Alleen goed als je contra doodstraf bent.

Doet me altijd denken aan tv en agressie, heeft het invloed ja (aangetoond) maar.... En dan komt er een ellenlange lijst.

Je moet niet hopen dat straffen delinquentie gaat voorkomen, in de grote zak van anti sociaal gedrag zal misschien 5 procent beïnvloed worden door de gevolgen.
Verder hebben we te maken zeker in amerika met depersonalisatie, en op dat moment zal niemand aan gevolgen denken.

De doodstraf in china en amerika is ook niet vergelijkbaar. Daar hebben ze de doodbus en kan je het al krijgen voor btw fraude.

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:40

Dat is waar ja, de criminaliteit ligt daar veel hoger dan hier. Maar wat wel vaak is dat mensen te zacht worden gestraft voor dingen wat ze hebben gedaan en daar als nog niet van leren.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:55

Ik vind het dat ook moeilijk te beoordelen, of een crimineel 'leert' van zijn straf. En dus niet meer in herhaling valt, daar gooit de staat heel wat geld en moeite tegenaan en dan nog is het moeilijk.
Iemand die crimineel gedrag uit geldgewin vertoont, vervalt heel makkelijk weer in het oude gedrag, simpelweg omdat dat makkelijker geld verdienen is.
En mensen die iemand anders iets hebben aangedaan zullen ook best weten dat dat niet mag, maar komen ze weer in dezelfde situatie terecht, dan denk ik dat een heleboel mensen op dezelfde manier zullen reageren.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:59

essie79 schreef:
Ik vind het dat ook moeilijk te beoordelen, of een crimineel 'leert' van zijn straf. En dus niet meer in herhaling valt, daar gooit de staat heel wat geld en moeite tegenaan en dan nog is het moeilijk.
Iemand die crimineel gedrag uit geldgewin vertoont, vervalt heel makkelijk weer in het oude gedrag, simpelweg omdat dat makkelijker geld verdienen is.
En mensen die iemand anders iets hebben aangedaan zullen ook best weten dat dat niet mag, maar komen ze weer in dezelfde situatie terecht, dan denk ik dat een heleboel mensen op dezelfde manier zullen reageren.

Inderdaad, dan komen ze vrij gaan ze op het goede pad. Krijgen ze toch snel door dat ze ineens heel hard moeten werken voor weinig centjes. En dan word het verleidelijk om terug te gaan.
Denk niet dat langere straf daarvoor gaat helpen, die interne opleidingen ook niet. Want dat zijn de slechte jobjes.

En geld delicten staan ook hoog in de gevangenispiramide, dus zo erg hebben ze het niet daar.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:01

Hmmm nou dan ga ik maar wat boeken de prullenbak in gooien denk ik............. blijkbaar klopt er allemaal niks van die onderzoeken/wetenschappelijk stukken Clown

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:09

manzano schreef:
Hmmm nou dan ga ik maar wat boeken de prullenbak in gooien denk ik............. blijkbaar klopt er allemaal niks van die onderzoeken/wetenschappelijk stukken Clown

Als je zo een dingen van mijn tekst besluit kun je ze inderdaad beter weggooien. Want dan lees je waarschijnlijk ook daar wat je wil lezen Lachen

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:31

Jij leest ook dat als ik het over onderzoek heb dat ik het zou hebben over pure statistieken........ dat staat ook nergens.
Ik heb het over een zinvol onderzoek waarbij rekening is gehouden met etnische achtergronden en criminologische factoren.

Cijfers/statistieken op zichzelf zeggen zelden wat Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:08

Manzano wat speek jij jezelf toch ontzettend tegen zeg aan de ene kant gooi je met cijfers en linken aan de andere kant zeg je dat cijfers en stats niets zeggen, ga met Katia mee hoor.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:15

heb je recht om te beslissen over leven of dood bij een ander mens? Ethisch gezien; doe je dan het goede? Iemand doodmaken?!

Als schuldige aan moord doodstraf krijgt, is dat dan niet ook heel dwars? Want onze staat zou dan laten zien dat moorden wél mag, we doen het dan immers net zo goed zelf.

Ik ben dubbel en dwars tegen de doodstraf.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:25

Geinstitutionaliseerde moord, dat is de doodstraf. Niet meer en niet minder. En zoals Alexx al zegt, dat is nogal dubbelzinnig. Aan de ene kant wordt er gezegd "gij zult niet doden" terwijl de overheid dat dan wel zou mogen? Werkt vertrouwen in de overheid echt in de hand ja.

Ten tweede, ik dacht dat we de tijd van de barbarij wel ontgroeid waren. De doodstraf vind ik een barbaarse straf.

Ten derde, wie zegt dat de doodstraf niet aan onschuldigen wordt opgelegd omdat een onschuldig iemand mischien niet het perfecte voorkomen heeft?

Ten vierde. Invoering heeft geen enkel gevolg op criminaliteitscijfers, dat is in elk land dat de doodstraf actief kent het geval. Waarom zou dat in Nederland anders werken?

Is de doodstraf niet in feite een wraakwens voor "slechte" mensen? En zelfs als wraak/ revenge gaat het vaak mis. Hoe vaak hoor je niet van nabestaanden in bijvoorbeeld de VS dat ze hoopten dat iemand die op de stoel zat nog excuses of iets in die trant zou aanbieden, en dat niet gebeurde? Waar moet je dan heen met je wraakgevoelens? Juist, die worden geuit op de maatschappij met alle gevolgen van dien.

Ik kan geen enkel voordeel zien in de doodstraf. Het is geen oplossing en het bied in veel gevallen niet eens troost. En bovendien komt iemand die een zeer ernstig misdrijf gepleegd heeft relatief makkelijk weg. Levenslang in de gevangenis lijkt mij persoonlijk erger dan de doodstraf. Bij levenslang (wat in Nederland trouwens ook echt levenslang is, dus niet 20 of 30 jaar!!!) weet je nooit hoe lang het gaat duren. En onzekerheid is een enorme straf, mischien wel de zwaarste die er is.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 02:09

Ik vind persoonlijk, dat wanneer je de doodstraf invoert, je je verlaagd tot het niveau van de crimineel. Je doet namelijk hetzelfde met hem, als hij met iemand anders; een leven beëindigen wat nog niet beëindigd had hoeven worden.

Daarnaast, komt zo'n moordenaar d'r wel lekker makkelijk vanaf zo, denk namelijk dat levenslang op water en brood een stuk vervelender is Tong uitsteken

Dan nog ten derde, wie zijn wij (cq de overheid, cq het rechtssysteem), om over een leven te beslissen? We zijn God niet!

jazz-fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 16:52

Lennox schreef:
Ik ben tegen de doodstraf, niemand heeft het recht een ander te doden ook de staat niet.

Dan maar iemand levenslang vastzetten. De ouders van een vermoord kind die hebben levenslang en de dader heeft er totaal geen spijt van hoor. die slaapt er geen nacht minder om. Of iemand die verkracht is, die is voor het leven getekend en ook hier slaapt de dader er geen nacht minder om. Ik ben wel voor de doodstraf, alleen hangt het af van hetgeen wat er gepleegd is e.d.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 16:54

ik denk ook niet dat levenslang alleen een straf is, maar ook bescherming voor de maatschappij.
Je mag niet doden, waarom de staat dan ineens wel? Dat vind ik daarbij ook nog eens een ontzettend slecht voorbeeld!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 18:01

daar kan ik inkomen........
maar ik vind wel dat straffen verzwaard zouden mogen worden,ter straf voor de schuldige en ter bescherming van de maatschappij(anderen die dus dan gevaar lopen)