Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 13:31

Aan beide kanten van deze discussie kan ik hte vinden. Maar dat neemt niet weg dat ik alsnog bij het avondeten een stukje vlees eet. Dan bedoel ik echt een stukje, ben niet zo'n vleeseter.

Maar je kan nu wel zeggen dat er allemaal troep in vlees zit, maar hoe zit het met het andere spul? Als ik fruit etc kijk zegt men dat het allemaal vers is en niks in zit. Het komt wel ui een of ander ver land en er wordt daar ongedierte bestrijdingsspul gespoten.

Mijn punt is, dat al het voedsel niet deugt, tenzij het van je eigen erf afkomt (zoals bij mijn oma Vingers aflikken ).

Maar desondanks eet ik het wel.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 13:50

magda_90 schreef:
Aan beide kanten van deze discussie kan ik hte vinden. Maar dat neemt niet weg dat ik alsnog bij het avondeten een stukje vlees eet. Dan bedoel ik echt een stukje, ben niet zo'n vleeseter.

Maar je kan nu wel zeggen dat er allemaal troep in vlees zit, maar hoe zit het met het andere spul? Als ik fruit etc kijk zegt men dat het allemaal vers is en niks in zit. Het komt wel ui een of ander ver land en er wordt daar ongedierte bestrijdingsspul gespoten.

Mijn punt is, dat al het voedsel niet deugt, tenzij het van je eigen erf afkomt (zoals bij mijn oma Vingers aflikken ).

Maar desondanks eet ik het wel.

Daar heb je gelijk in Magda, overal zit troep in... helaas. En alle biologische groenten zijn schreeuwend duur en dus ook niet voor iedereen een optie. Dat is idd knap klote. En wanneer jij groenten van je oma kunt krijgen.... zou ik zeker dat eten ipv van supermarktgroenten. Er zijn wel tabellen te vinden op internet welke groenten, van welke supermarkten, de meeste gifstoffen bevatten... zo kun je toch nog een beetje de inname van al die meuk beperken.

Ik heb trouwens nergens gezegd dat je helemaal geen vlees mag eten he? En de andere vegetariers ook niet.
Maar met mate, en van een bioslager.... AH verkoopt ook biovlees, maar ik weet niet zeker hoe betrouwbaar dat is. Iedere dag vlees eten is iig niet nodig en ook niet gezond. Het kost je lichaam 48 uur om het te verwerken, en dat redt je dus niet wanneer je 24 uur later alweer je volgende stuk vlees eet. Je krijgt dan een soort 'file' 'trafficjam' in je darmen, en dat niet erg gezond en ook knap vermoeiend. Waarom denk je dat veel sporters weinig vlees eten, en zeker niet voor wedstrijden? Omdat het energie vreet om te verteren.
Je kunt toch hooguit 2x i.d. wk vlees eten, 2x i.d. vis, en de andere drie dagen die lekker vegaburgers e.d. die er nu zijn? Er zit er altijd voor iedereen wel 1 tussen die ze lekker vinden. Dat assortiment is enorm!!!!

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:48

Nee idd, ik zal ook niemand verbieden om vlees te eten maar als ze mij vragen waarom ik vegetarisch ben probeer ik altijd wel mensen mijn redenen goed uit te leggen in de hoop dat ze er misschien over na gaan denken.

Mijn vriend eet wel vlees maar hij eet heel vaak (zonder dat hij het weet Nagelbijten / Gniffelen ) vegetarisch. Bijvoorbeeld met roerbakschotels, lasagne of andere pasta doe ik er vegetarische gehakt of vegetarische roerbakstukjes doorheen. Laatst had ik een vegetarische schnitsel, ik twijfelde zelf eerst even of het wel vegetarisch was want het smaakte precies naar een kipschnitsel, ik heb niks gezegd en mijn vriend dacht dat hij kip at hahahahahah. Zo grappig! Als ik hem vraag of het lekker is dan reageert hij altijd enthousiast van ja Ja

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:38

Dapy schreef:
3. De halsslagader gaat in 1x door. het dier is DIRECT dood(bewezen, en anders nodig ik je uit!!, de bewegingen zijn slechts stuiptrekkingen hoor Knipoog )

.

jaja tuurlijk en wij zijn ook meteen dood als je onze halsslagader door snijd Rolleyes
wat een onzin, dat snap je zelf toch ook wel. dat dier ligt daar vol bij bewust zijn gewoon dood te bloeden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:51

Uit een wetenschappelijk artikel:

De tijd die het kost om het bewustzijn te verliezen na de halssnede varieert nogal. Typisch duurt het enkele tot enkele tientallen seconden, maar het kan gebeuren dat het oploopt meer dan een minuut. Schapen en geiten verliezen vrij snel het bewustzijn, bij koeien is de variatie groter. Dat ligt aan een bloedvat diep in de hals dat niet altijd doorgesneden wordt. Het leegbloeden kan ook vertraging oplopen door bloedproppen die de open eindes van de doorgesneden vaten verstoppen.

Ten eerste gaat ritueel slachten gepaard met extra stress voor de dieren. De dieren moeten namelijk in de juiste houding gebracht worden voor de slacht. De kantelapparaten veroorzaken door de onnatuurlijke houding desoriëntatie en stress bij de runderen.
Verder zijn de dieren niet direct ongevoelig na de halssnede. Tot het moment dat ze het bewustzijn verliezen lijden de dieren pijn. In diezelfde periode kan het gebeuren dat er bloed of maaginhoud in de longen van het dier terecht komt. In dat geval stikt de koe in zijn eigen bloed. Het is ook mogelijk dat de koe stikt als de hersenzenuwen nervus vagus en de nervus phrenicus doorgesneden zijn. Zonder deze zenuwen houden de longen op met functioneren. De FVE (De Federation of Veterinarians of Europe) concludeert dat ritueel slachten ‘een belediging voor de waardigheid van het dier’ is.

Zilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 23:19

Shiloh schreef:
uuuh ... jah? dus?, weet je wat er nog meer in zit? varkens en koeien... maar nee er zit een paard in... dat kan EEECHT niet Koe vind het zo'n onzin om onderscheid tussen dieren te maken. OF je eet vlees OF je eet geen vlees... elk beest is daarnaast toch even veel waard.

tenzij je praat over bedreigde diersoorten of zo, dan vind ik het een ander verhaal... Maar nee, ik kan echt niet rauwiger zijn om een paard dan om een koe of een varken...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 23:39

@ Zilva: misschien moet je even in het topic terug bladeren. Ieder dier is dan weliswaar gelijk aan het andere, dat ben ik met Shiloh eens.
Maar het is de wijze waarop deze paarden geslacht worden (in Mexico) dat het maakt dat je als paardenliefhebber eigenlijk die snacks zou moeten eten.... echt gruwelijk. Kijk maar niet voor je gaat slapen....

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 08:57

kijk maar helemaal niet, want dan moet je daarna je geweten aan gaan spreken......
Sommige mensen zullen zelfs met deze beelden gewoon een ah frikandel blijven eten... en dat noemt zich dan ook paarden liefhebber....

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 09:01

Ninx schreef:
En wanneer jij groenten van je oma kunt krijgen.... zou ik zeker dat eten ipv van supermarktgroenten.

Ik heb trouwens nergens gezegd dat je helemaal geen vlees mag eten he? En de andere vegetariers ook niet.
Maar met mate, en van een bioslager.... AH verkoopt ook biovlees, maar ik weet niet zeker hoe betrouwbaar dat is. Iedere dag vlees eten is iig niet nodig en ook niet gezond. Het kost je lichaam 48 uur om het te verwerken, en dat redt je dus niet wanneer je 24 uur later alweer je volgende stuk vlees eet. Je krijgt dan een soort 'file' 'trafficjam' in je darmen, en dat niet erg gezond en ook knap vermoeiend. Waarom denk je dat veel sporters weinig vlees eten, en zeker niet voor wedstrijden? Omdat het energie vreet om te verteren.
Je kunt toch hooguit 2x i.d. wk vlees eten, 2x i.d. vis, en de andere drie dagen die lekker vegaburgers e.d. die er nu zijn? Er zit er altijd voor iedereen wel 1 tussen die ze lekker vinden. Dat assortiment is enorm!!!!

Iedere keer naar Duitsland voor groentes is een beetje een duur grapje Clown (al nemen we wel steeds wat mee in die glazen potten)

Ik vertrouw zelf het bio spul bij mij in de supermarkt ook niet. Ten eerste is het 2x zo duur maar het bederft ook sneller.

Tja met Duitse ouders ben je ook al snel 'verplicht' om iedere dag een stukkie vlees te eten. Tja en de macht der gewoonte speelt ook mee.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 11:59

ik wilde ook een opmerking plaatsen over dieren die direct van de wereld zijn door een halssnede, , dat dat dus pertinent niet waar is
maar Ninx, sherwood etc waren me voor Lachen
is ook niet meer dan logisch, de hals slagader is wel vitaal, maar het is niet zo dat het lichaam direct stopt met functioneren als je die doorhaalt
het hart pompt gewoon door, dier poogt ook gewoon adem te halen etc , pas als er voldoende bloed is weggevloeit zal het dier bewustzijn verliezen ...
dus halal, neuh, liever niet (mijn bescheiden mening)

wat betreft paard of welk ander vlees dna ook eten
hier in huis word wel eens vlees gegeten
(1 tot 3 maal per week ) omdat vriendlief het nu eenmaal erg lekker vind etc
ik let er wel op dat het diervriendelijk vlees is (bio/eco )
en zelf heb ik ook af en toe een dagje niet te veel nadenken nodig ivm dat ik al op zo veel dingen moet letten kwa eten, dat raak je ook beu .
hoewel ik persoonlijk 1 maal per week vlees ruim voldoende vind
of dat nu paard, koe, kip of voor mijn part kangoeroe is

zolang het dier maar een waardig bestaan heeft gehad
en het ook waardig aan zijn eind is gekomen (dus in een abbatoir wat de dieren netjes verdooft en zijn best doet om lijden te voorkomen , wat heel goed mogelijk is weet ik uit eigen ervaring )

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 19:42

Misschien een interessant nieuw punt in de discussie: wat vinden jullie van het gebruik van dieren in het algemeen? Dat wil zeggen, dat je het dier zijn vrijheid ontneemt en gebruikt voor je eigen plezier. Voorbeelden zijn vlees eten, een kat nemen voor de gezelligheid, jagen, melk drinken, naar een stierengevecht kijken, of een paard om op te rijden kopen. Een zwerfkat opvangen of een ziek dier euthanaseren reken ik daar dan weer niet onder. Vinden jullie dit gerechtvaardigd? En moeten er bepaalde voorwaarden zijn? Mag je alles met dieren doen wat je wilt?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 20:06

Fitch schreef:
Misschien een interessant nieuw punt in de discussie: wat vinden jullie van het gebruik van dieren in het algemeen? Dat wil zeggen, dat je het dier zijn vrijheid ontneemt en gebruikt voor je eigen plezier. Voorbeelden zijn vlees eten, een kat nemen voor de gezelligheid, jagen, melk drinken, naar een stierengevecht kijken, of een paard om op te rijden kopen. Een zwerfkat opvangen of een ziek dier euthanaseren reken ik daar dan weer niet onder. Vinden jullie dit gerechtvaardigd? En moeten er bepaalde voorwaarden zijn? Mag je alles met dieren doen wat je wilt?

Dat is een goede vraag. Mijn keus om op een paard te gaan zitten is iets waar het paard niet om vraagt.
Wanneer ik verkeerde spullen gebruik, of een stuk zwaarder wordt loop ik kans dat ik het paard nog sneller beschadig dan uberhaupt het geval al is wanneer je rijdt. Het verschil tussen de ruggengraat van een bereden paard versus een niet bereden paard schijnt schrikbarend groot te zijn.... Ik wissel het rijden, longeren en samen wandelen dus lekker af en probeer niet te overdrijven.... maar of dat alles goed maakt?
Dan heb ik een hond, een zwervertje... wanneer ik haar niet had opgenomen was ze nu 'ancient history'. Dood dus. Ik geef haar alles dat ze nodig heeft, en overdrijf eerder in mijn zorg dan dat ik haar iets tekort laat komen. Ze is nooit alleen, we werken thuis. We gaan 5x p.d. met haar wandelen, en verder kan ze sowieso gaan en staan waar ze wil.
Verder heb ik geen dieren.
Als kind heb ik wel vissen gehad, en een hamster en konijn.... maar eigenlijk onzinnig wanneer je daar niet de ruimte aan kan geven. Je moet verstand van zaken hebben om vissen of reptielen e.d. echt goed te kunnen houden.
Hoe ouder ik wordt, hoe liever ik dieren gewoon zie waar ze horen... niet in mijn buik, niet in dierentuinen, niet in hokjes....

Ik vind dat de mens zichzelf lang genoeg boven de dieren verheven heeft gevoeld. De mens heeft bewezen het domste dier te zijn, door zijn eigen habitat bewust te vernietigen. Zoiets doms zul je een dier niet snel zien doen.
Wat mij betreft mag de 'delete-knop' een dezer dagen wel losgelaten worden op de mens, we hebben het flink verknald.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:20

sherwood schreef:
kijk maar helemaal niet, want dan moet je daarna je geweten aan gaan spreken......
Sommige mensen zullen zelfs met deze beelden gewoon een ah frikandel blijven eten... en dat noemt zich dan ook paarden liefhebber....

kijk, ik hou van paarden, maar een frikadell houd ik niet tegen..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:35

Klik dan eens op onderstaande link Jolandaaa (het vlees van deze slachterijen wordt afgenomen door NL snackfabrikanten omdat het goedkoper is), en zeg me of je er dan nog steeds exact hetzelfde over denkt:

http://www.antifursociety.org/HORSE_SLAUGHTER.html

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:38

Excuseer mij maar een frikadel hou ik niet tegen!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:38

sherwood schreef:

Dat is inderdaad onbegrijpelijk....
Hoe kan ik daar zo van schrikken dat het me weken, maanden achtervolgd en kunnen anderen moeiteloos dit vlees in hun mond steken en akkoord gaan met het feit dat die dieren op zo'n manier afgeslacht worden? Daarna kruipen ze weer zonder blikken of blozen op hun paard.
Wanneer er vlees van paarden uit NL in zat, van paarden die op een correcte manier geslacht zijn.... tja, dan is dat iig zo diervriendelijk mogelijk gedaan en hebben de dieren over het algemeen een vrij aardige behandeling gehad. Maar in het geval van de Mexicaanse slachthuizen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:41

silfie35 schreef:
Excuseer mij maar een frikadel hou ik niet tegen!

Ten eerste: heb je de link bekeken?

Ten tweede: een frikandel is toch niet iets dat er dermate hard komt aanrennen dat je hem wel of niet kunt tegenhouden? Je kunt op basis van deze beelden: http://www.antifursociety.org/HORSE_SLAUGHTER.html toch niet zeggen dat het helemaal okay is dat je daar als consument aan meewerkt? Je kunt kiezen wat je in je mond steekt, kies dan correct.... of stop met paardrijden. Want houden van paarden, en emotieloos naar bovenstaand filmpje kijken gaat toch niet samen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:45

anti fur society

hoe eerlijk en objectief zijn die?
Alleen de naam al....
Daar hecht ik 0,0 waarde aan.

Kom eens met sites die onafhankelijk zijn en die geen eigen mening door de strot willen duwen?
Dan gaan we verder praten Haha!

Maar dat is al zo vaak voorbij gekomen, dat al die anti bont en anti bio sites niet eerlijk zijn. Willen zieltjes winnen, meer niet
Maar goed...dat wordt niet geloofd... mag je niet zeggen.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:46

Ik krijg enkel wat foto's te zien wat inderdaad enorm zielig is. Maar zo gaat het in de meeste gevallen niet! Dan had een slachterij allang de DB over zich gekregen ofzoiets. Dat een frikadel eten en paardrijden niet samengaan ben ik niet met je eens! Zo ligt dat voor mij niet. Ik houd ontzettend veel van paarden maar om gelijk te zeggen dat iets eten waar paardenvlees inzit en paardrijden niet samengaat vind ik wel erg vergezocht.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 11:06

silfie35 schreef:
Ik krijg enkel wat foto's te zien wat inderdaad enorm zielig is. Maar zo gaat het in de meeste gevallen niet! Dan had een slachterij allang de DB over zich gekregen ofzoiets. Dat een frikadel eten en paardrijden niet samengaan ben ik niet met je eens! Zo ligt dat voor mij niet. Ik houd ontzettend veel van paarden maar om gelijk te zeggen dat iets eten waar paardenvlees inzit en paardrijden niet samengaat vind ik wel erg vergezocht.

Dat vlees komt niet uit NL... lees nu toch eventjes.
Wanneer het vlees wel uit NL kwam en op een correcte manier het paard geslacht was, was er wat mij betreft geen probleem.
Dan gaat voor veel mensen paardenvlees en paardrijden wel samen, omdat het dier op een goede manier aan zijn einde gekomen is. De NL DB kan natuurlijk niets doen in Mexico...
Lees nu even goed, anders moet ik het weer opnieuw typen.

@ RK: wie zou zo'n onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek moeten financieren? Heb je enig idee wat dat kost? Weet jij hoe weinig belang de gemiddelde consument daaraan hecht wanneer dat zou betekenen dat ze hun geliefde snack minder ontspannen kunnen eten? Denk je dat organisaties die deze praktijken als enige lijken te willen aanvechten hier de middelen voor hebben?
Wanneer dergelijke beelden, en alle info die hier op internet over te vinden is je al niet overtuigd... dan is er weinig hoop dat je ooit nog van gedachten zult veranderen. Toch zouden deze beelden mensen al moeten aanzetten tot meer onderzoek, zodat ze hun eigen conclusies kunnen trekken.... de kritische consument zeg maar.
Het broeikaseffect wordt al vanaf de jaren 70 ontkend, en pas na 2000 zijn er wetenschappelijke stukken verschenen die de mensheid behoorlijk in beroering brachten (al waren die er daarvoor ook al, maar wat je zegt niet te geloven bestaat niet he?). Het broeikaseffect brengt de gehele mensheid in gevaar, en zelfs dat ontkennen mensen massaal. Mensen ontkennen wat ze niet willen horen, zelfs wanneer ze daar zelf de dupe van kunnen worden. Dat dieren in dit geval de dupe zijn, vinden de meeste mensen helaas minder interessant dan Gordon, Idols, Breezers, Scooters en BBQ'en.... de mens schittert in al zijn bedroevende eenvoud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 11:10

totaal niet met je eens..maar goed, dat zullen we ook niet worden

nee deze beelden zetten mij niet om mijn frikandel te laten liggen...wel als zulke sites eerlijk zouden zijn...dan zouden ze weet ik zeker veel meer mensen echt bereiken...en daarmee ook wellicht wel hun doel behalen....en eerlijkheid kost niet meer geld...dat is de reden waarom ik het niet met je stukje eens ben.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 11:24

runningkawa schreef:
totaal niet met je eens..maar goed, dat zullen we ook niet worden

nee deze beelden zetten mij niet om mijn frikandel te laten liggen...wel als zulke sites eerlijk zouden zijn...dan zouden ze weet ik zeker veel meer mensen echt bereiken...en daarmee ook wellicht wel hun doel behalen....en eerlijkheid kost niet meer geld...dat is de reden waarom ik het niet met je stukje eens ben.

Wanneer het een onderwerp zou zijn dat mensen waarlijk raakt, zouden ze zelf meer onderzoek plegen om vervolgens betere keuzes te maken. Dit is niet de enige site waarop dergelijke misstanden gepubliceerd worden:
Lees eerst deze, dit is gemaakt door de HSUS... welke een officiële Amerikaanse instantie is voor dierenwelzijn (je ziet ze ook vaak op Animal Planet, wanneer er paarden gered worden e.d.). Dit is eerlijke berichtgeving.... zoals jij dat noemt.
http://www.meatandmeal.nl/nieuws/market ... deert.html

http://www.marynash.org/slaughterhouses ... ouses.html
http://getactive.peta.org/campaign/hors ... hterhouses
http://www.api4animals.org/popups/a6a_journal.php
http://safarisbackpack.spaces.live.com/ ... !387.entry
http://www.homesforhorses.org/slaughter.php
http://www.amerika.nl/politiek/html/boe ... stfood.htm (over het snackvlees dat uit Mexico/ de US komt...jummie)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 11:27

Ga straks je links kijken

is snap steeds het onderdeel onderzoek niet
Er valt toch niks te onderzoeken in het laten zien van hoe het werkelijk gaat?
Dat is gewoon laten zien Lachen
Maar dan niet alleen maar de misstanden, maar gewoon zoals het gemiddeld gaat

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 11:28

@RK, wat ik niet snap is dat je eerder wel vegetarisch at, maar dat om gezondheisredenen niet meer kon volhouden, en nu eet je weer frikandellen, en vind dat dieren niet lijden wanneer ze tot lapje vlees verwerkt worden? Ik neem aan dat je eerst ook vega at omdat je dierenleed wilde besparen? Dat rijmt m.i. niet met nu snacks eten en zeggen dat organisaties die die misstanden aan de kaak stellen afkraken Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 11:32

Dan heb je niet goed gelezen, ik at het niet omdat ik vlees niet lekker vind. Nog steeds niet... een frikandel vind ik dan het lekkerst omdat dat niet zo naar vlees smaakt Lachen
Maar ik eet dus nu ook gewoon vlees, puur omdat het moet.

En zoals dieren in Nl gehouden worden vind ik ze idd niet lijden, toen ook al niet.
Ik ben zelf geboren op een varkenshouderij en weet dus dat er niets zieligs is...Ik heb verder ook nu nog regelmatig bedrijven van binnen gezien om mijn mening op een normale manier te vormen, ipv van leugenachtige sites..en nee de dieren zijn niet zielig. (of jij moet ook vechten tegen het houden van een hamster in een hok)
Omdat de sites geen eerlijk beeld geven ben ik zo tegen die sites
Zieltjes winnen met leugens...dat vind ik onsmakelijk..
Maarja ze moeten wel, want met de eerlijke dingen win je geen zieltjes....