God of Darwin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jaantsje

Re: God of Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 12:24

En zo leest, beleeft ieder mens het op zijn eigen manier.
Persoonlijk, de natuur is machtig, daar kan geen mens tegenop.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 12:26

jaantsje schreef:
En zo leest, beleeft ieder mens het op zijn eigen manier.
Persoonlijk, de natuur is machtig, daar kan geen mens tegenop.

Is ook weer interessante insteek; geloof jij jaantsje (beetje offtopic) dat de aarde ten onder gaat aan Global Warming? in de bijbel staat nl dat de aarde zal vergaan en zal branden in vlammen...
Dat zet me dan aan het nadenken. Knipoog Vind wel dat de mens met de natuur belabberd omgaat (inclusief mij, doe ook aan uitstoot via scooter Knipoog )

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 12:30

Spettic, dat is geen antwoord op mijn vraag waar de mensen zijn gebleven die voor het christendom zijn geboren...
Dus niet alleen de joden maar ook andere volken....

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 12:31

We kunnen gelukkig niet voorspellen wat er allemaal zal gaan gebeuren. Dus of de aarde ten onder gaat aan Global Warming?
Ik kan je geen antwoord geven. Ik leef nu en probeer dat zo goed mogelijk te doen met respect voor een ander.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 12:34

jaantsje schreef:
We kunnen gelukkig niet voorspellen wat er allemaal zal gaan gebeuren. Dus of de aarde ten onder gaat aan Global Warming?
Ik kan je geen antwoord geven. Ik leef nu en probeer dat zo goed mogelijk te doen met respect voor een ander.

Tsjakka, en daar pak je volgens mij al aardig een van de 10 geboden!
Haha!

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 12:37

Tja, wat voor de 1 de 10 geboden zijn dat kan voor mij gewoon de manier van leven zijn.
Het licht er maar aan hoe je iets wilt verklaren of benaderen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 12:44

Albert schreef:
Goof schreef:
En toen was daar de missionaris om zelfs in de verste uithoek de wereld tot het Christendom te bekeren en de mens, wild en volop in het leven als die was, te veranderen....

Maar wat gebeurd er met de mensen die nooit een missionaris hebben gezien?????
En wat is er gebeurd met de zielen van de mensen die geboren zijn voor christus en dus bij voorbaat geen christenen waren?
Abraham en Mozes waren ook geen christenen Knipoog
Waar zijn de Noormannen en Batavieren gebleven naar hun dood?
De kerk heeft het voorgeborchte afgeschaft, zijn deze zielen nu dakloos of alsnog naar hemel of hel gestuurd???

Waarom moeten we er vanuit gaan dat er uberhaupt iets is na de dood??

Wie zegt dat deze mensen pas goed genoeg zijn om naar de hemel te gaan nadat er zo'n kerel langs is geweest met mooie verhalen?? Mijns insziens zijn dit al goede mensen en leven zij een goed leven, weliswaar volkomen anders dan wij gewend zijn.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 12:45

Vanuit welke intentie je ook met elkaar omgaat, het is idd wel belangrijk dat het de goede is, toch? Respect voor elkaar hebben, zorg dragen, dat zijn imo heel mooie voorbeelden.. Knipoog

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 12:49

Dat ben ik met je eens detour.
De mens mag graag een ander overtuigen van zijn gelijk.
Helaas is discussie niet met iedereen mogelijk.

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 12:59

Albert schreef:
Spettic, dat is geen antwoord op mijn vraag waar de mensen zijn gebleven die voor het christendom zijn geboren...

Bedoel je de mensen die nog nooit van God hadden gehoord?
Dat waren de heidenen en die zijn niet naar de hemel gegaan.
Ze dienden afgoden en niet God.

Ik neem aan dat je dit bedoeld?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:27

spettic schreef:
Albert schreef:

Agossie, dus puur omdat zij heel het bestaan van God (de westerse, want zij hadden hun eigen goden die chte niet per definitie slecht zijn...) niet kennen, zijn ze maar tot heiden gedoopt en gedoemd tot de hel????

Wat een achterlijke redenatie.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:46

Goof, ( heb in je profiel gespiekt), waar is die foto genomen op het strand? Gaaf paard en mooi foto!

Volgens mij is het ook niet zo zwart wit, althans, daar kan ik ook niks mee; het zou de bijbel tot een beperkt boek maken mbt bepaalde gebieden of culturen terwijl God er voor ieder mens op aarde is; de bijbel is immers wereldwijd het best verkochte boek!

Er wordt nu ook geimpliceerd dat alle katholieken naar de hel zouden gaan want die aanbidden ook aanbeelden van Maria, hangen prullaria in de kerk op van Jezus; volgens de bijbel is dat al een stap te ver.

Het kan er bij mij niet in dat al die mensen daarm heidens zijn of naar de hel gaan... Verward

Ben twee weken terug paar dagen in klooster geweest en bewonderde de monniken om hun inzet naar andere mensen, hun warmte, betrokkenheid, etc. heb daar eucharistieviering meegedaan, ookal ben ik van huis uit protestant opgevoed. Dat vonden de monniken geen probleem, ookal is de intensie van de viering net anders dan de "" onze"... Lekker boeiend.

Het heeft voor mij meerwaarde gehad in die zin, dat ook hier ik hetzelfde gevoel ervoer bij God als bij ons thuis. Daarom is hij imo een werelds begrip, zo ook zijn boek.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:04

spettic schreef:
Albert schreef:

Agossie, dus puur omdat zij heel het bestaan van God (de westerse, want zij hadden hun eigen goden die chte niet per definitie slecht zijn...) niet kennen, zijn ze maar tot heiden gedoopt en gedoemd tot de hel????

Wat een achterlijke redenatie.[/quote]

dat je niet eens bent met een geloof prima ,maar om nu te zeggen dat het achtelijk is vind ikniet netjes,en je beledigd er een hoop mensen mee waaronder ik.
verdiep je eens in het christendom voordat jezulke uitspraken doet,en dan liever nog niet.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:06

maar om antwoord te geven op je vraag "volgens de bijbel ga je naar het vagevuur waar je alsnog vergeven kan worden voor je (dood) zonde en dan alsnog naar de hemel mag gaan.
de hel komt geen eens ter spraken dan.
Ik vraag me af wat mensen denken vand e hel en of ze wel weten wat het is.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:07

Moniek;

Het is een kortzichtige redernatie wat niks te maken heeft met een geloof, maar met het ongenuanceerd stigmatiseren van een groep mensen die nooit van god had gehoord; die deden nl ook wat zij dachten dat goed was, en dat maakt hen niet meteen heidenen. ik denk dat ze dat bedoeld.
Eerlijk gezegd vind ik dat nogal beledigend naar die zgn heidenen.

Om deze conclusie te trekken hoef je dus niet je in het christendom te hebben verdiept.
Wist je zelf dan wel dat het Christendom ontstaan is in een Westerse cultuur?

In hoeverre heb je je zelf dan verdiept in die materie?
Laatst bijgewerkt door detour op 17-12-07 14:10, in het totaal 4 keer bewerkt

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:07

spettic schreef:

Interessante theorie. De hemel is geen gereserveerde parkeerplaats of iets dergelijks Clown

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:08

Moniek schreef:
maar om antwoord te geven op je vraag "volgens de bijbel ga je naar het vagevuur waar je alsnog vergeven kan worden voor je (dood) zonde en dan alsnog naar de hemel mag gaan.

In hoeverre ben jij met die hel bezig Moniek? Maakt het je bang? belijd jij je geloof om te voorkomen dat je in die hel komt? Zoja, hoe geef je daar dan vorm aan?

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:09

Moniek schreef:

O en jij weet wel wat de hel is?
Puur op basis van een boek,
dat 'de waarheid' zou moeten bevatten?

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:12

ik ben niet zo zeer bezig met de hel,soms wel als ik denk aan mijn verleden heb immers ben ik heel eerlijk in abortus laten doen.
dat is strikt tegen het geloof.
ik ben hiervoor naar naar de kerk geweest in rome en heb gebiecht en een goed gesprek aangegaan met een priester over mijn daden en mijn gevoel erbij.
ik ben vergeven voor mijn zonde en gezegend,dit was voor mij een hele opluchting en voel me sinds dien erg sterk in mijn velen god is weer met mij.
Want ik heb echt een tijd gehad dat god mij verlaten had.
dus dde hel ja daar ben ik zeker mee bezig geweest nu niet meer maar ikben het niet vergeten.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:12

Tsja,eefangel, daar gaan we weer, is het boek waar of niet? Of gedeeltelijk? Hoe lees je het, hoe bestudeer je het en wat doe je ermee?..; Het boek is voor mij een waarheid maar ik interpreteer een hoop dingen meer symbolisch omdat het boek zo oneindig veel vertaald is (dat de aarde in 6 dagen geschapen is bijvoorbeeld, daar kan ik niks mee, maar vind dat ook niet interessant Knipoog )...

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:13

Moniek schreef:

Waarom zou God zijn eigen creatie, zichzelf - want wij zijn allen deel van God naar een plek als 'het vagevuur', of 'de hel' willen sturen? Waarom denk je dat God een hypocriete God is? Als God buiten de tijd staat weet God wat jij gaat doen nog voor jij geboren wordt, hij voorziet (en creëert) alles. Alles, dus ook zonden zijn deel van zijn 'Goddelijk plan', want als God niet wenste dat het er was, was het er toch niet? Je beperkt God in zijn 'almachtigheid' als je beweert dat wij God kunnen kwetsen, of wij niet doen wat zijn wens is, want als puntje bij paaltje komt... was alles God, is alles God en is alles dat komt 'God'.

Een moeilijk concept waar je misschien niet 123 bij kunt, maar je best doen om het te begrijpen levert je zeker meer levensvreugde op, dan zo'n beperkt boek van zo'n 6000 jaar oud.
Laatst bijgewerkt door Schimmelig op 17-12-07 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:14

eefangel schreef:
Moniek schreef:

O en jij weet wel wat de hel is?
Puur op basis van een boek,
dat 'de waarheid' zou moeten bevatten?

kan het wat aardiger?
heb jij dat boek zoals jij het noemt ooit wel eens gelezen?
ja en ik geloof in die waarheid voor mij is dat de waarheid heb je daar moeite mee of wil je er iets van leren misschien?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:16

Moniek schreef:
ik ben niet zo zeer bezig met de hel,soms wel als ik denk aan mijn verleden heb immers ben ik heel eerlijk in abortus laten doen.
dat is strikt tegen het geloof.
ik ben hiervoor naar naar de kerk geweest in rome en heb gebiecht en een goed gesprek aangegaan met een priester over mijn daden en mijn gevoel erbij.
ik ben vergeven voor mijn zonde en gezegend,dit was voor mij een hele opluchting en voel me sinds dien erg sterk in mijn velen god is weer met mij.
Want ik heb echt een tijd gehad dat god mij verlaten had.
dus dde hel ja daar ben ik zeker mee bezig geweest nu niet meer maar ikben het niet vergeten.

God jou verlaten heeft? is het niet zo dat je hem zelf de rug toekeerde? Ik denk niet dat God je in de steek laat vanwege een abortus, God is er altijd en overal. Toch?...

Was je bang dat je naar de hel ging hiervoor?

Zal drukke bedoening worden daar.
Laatst bijgewerkt door detour op 17-12-07 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:17

Schimmelig schreef:
Moniek schreef:

Waarom zou God zijn eigen creatie, zichzelf - want wij zijn allen deel van God naar een plek als 'het vagevuur', of 'de hel' willen sturen? Waarom denk je dat God een hypocriete God is?
Als God buiten de tijd staat weet God wat jij gaat doen nog voor jij geboren wordt, hij voorziet alles. Alles, dus ook zonden zijn deel van zijn 'Goddelijk plan', want als God niet wenste dat het er was, was het er toch niet? Je beperkt God in zijn 'almachtigheid' als je beweert dat wij God kunnen kwetsen, of wij niet doen wat zijn wens is, want als puntje bij paaltje komt... was alles God, is alles God en is alles dat komt 'God'.

Een moeilijk concept waar je misschien niet 123 bij kunt, maar je best doen om het te begrijpen levert je zeker meer levensvreugde op, dan zo'n beperkt boek van zo'n 6000 jaar oud.

ik denk echt dat je de hele intentie van het geloof omgooid.
wij kwetsen god niet,maar de werled en alles om ons heen.
daar word je voor gestraft.
ongelovige komen naar het vagevuur en ik had al gezegd wat dat was,en nee je kan niet in de hemel komen alj je niet geloofd.
beetje raar ook je wil wel naar de hemel maar je geloofd niet in god.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:18

@detour, dat was ook niet zozeer een aanval naar jou toe,
want ik vind dat jij de boel goed omschrijft.
Ik kan er alleen nog steeds niet bij dat de bijbel als absulute waarheid wordt gebruikt.. in het algemeen, en dan langs eventuele kritiek heenpraten.

@Moniek: het was verder niet onaardig bedoeld,
maar dat laatste wat je vroeg, impliceerde echt dat jij er wel alles van weet.
Ik heb dat boek niet gelezen, en heb er geen behoefte aan.
Het zal vast een mooi en boeiend boek zijn,
en wie weet kan ik er een hoop van leren.
Maar er naar gaan leven... nou... nee.
Ik heb inderdaad moeite met mensen die dat de waarheid vinden.
Leek me al wel duidelijk, dus ik hou er wat dit betreft verder over op Lachen