Wilders en zijn extreme uitspraken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ronja

Re: Wilders en zijn extreme uitspraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:25

runningkawa schreef:
Maar dan hoeft dat hier toch ook niet ingevoerd te worden?

Er zegt ook niemand dat jij Moslim moet worden en een hoofddoek moet gaan dragen en Klassiek Arabisch moet gaan leren omdat je de Koran moet kunnen lezen...

Maar als een vriendin jou bijvoorbeeld uitnodigt voor een feest of maaltijd aan het einde van de Ramadan, gewoon omdat ze je graag mogen en het gezellig zouden vinden als je erbij was, zou je dan weigeren onder het mom van "dat doen wij niet hier in Nederland"?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:29

nee
Zoals ik eerder zei, wat de mensen in huis doen maakt me niks uit.
Mogen ze van mij zoveel suikerfeesten en andere dagen houden als ze willen.
Ik ben dus echt niet tegen andere geloven in het algemeen.
Ik geloof dus ook niet dat de Koran tot slechte dingen oproept oid.
Mensen die slecht wille zullen slecht doen...er is genoeg gemoord uit naam van de kerk.

Maar ik ben wel tegen de gewoontes van NL gaan verleggen omdat er nu ineens x aantal mensen met een ander geloof zijn.
Ik vind dat die mensen zich daar maar in aan moeten passen.
Dat wil niet zeggen dat ze in hun eigen huis maar een kerstboom moeten zetten, of de schoen onder de schoorsteen.
Maar als dat de gewoonte is op een bepaalde school dat daar in mee gedaan moet worden.
En dat een school niet een suikerfeest moet gaan houden, gewoon omdat dit NL is.
Dat wij ons aan gaan passen aan mensen uit het buitenland vind ik gewoon de omgekeerde wereld.
Doen mensen in het buitenland ook niet aan ons als wij daar heen gaan en dat vinden we wel normaal dat ze dat daar niet doen, omdat we dan zeggen, wij willen daar zijn Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-09-07 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:31

Ronja schreef:
"dat doen wij niet hier in Nederland"?

Vergelijking van een appel met een ei volgens mij....

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:33

Ik heb geen moslimvrienden. Je hebt hier op het platteland nu eenmaal geen moslims, want die wonen vreemd genoeg meestal in de stad.

Ik ben enerzijds wel bang voor islamisering maar dat wil niet zeggen dat ik niets wil weten van het suikerfeest of de ramadan. Een gebed zou ik afslaan omdat ik niet gelovig ben. Maar bepaalde andere gewoontes en de gedachtes er achter vind ik wel interessant. Ik zou het zelf aanmoedigen als op lagere scholen ALLE kinderen mee doen aan ALLE feesten. Dus kerst, sinterklaas, maar OOK ramadan (voor zover je dat kunt vieren op school) en suikerfeest. Nu is alles alleen maar vreemd voor elkaar. Dat kweekt geen begrip.

WAt ik zou willen, en dat heb ik in een ander topic ook al gezegd, is dat de Koran en ook de Bijbel herschreven zou worden. Want deze schriften zijn ontstaan vanuit een andere tijdsgeest en passen nu niet meer in deze tijd. Er staat in beiden uitspraken (vooral tegen vrouwen, homoseksuelen en anders gelovigen) die echt niet kunnen, die barsten van de intolerantie. En je hebt mensen die daar niet mee kom kunnen gaan en die verantwoordelijkheid van zich zelf afleggen en blind de schriften volgen. Ook als dat gepaard moet gaan met haat.

Miss_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:41

Mijn zoon zit op christelijke school en wij zijn niet gelovig,ik vind best dat hij daar iets over mag horen.
Wat ik wel belachelijk vind is dat wij ipv carnaval,cultuurfeest hebben. Boos!
Ik ben een Nederlander en wil gewoon carnaval vieren!!Ik vond dat vroeger geweldig.Mijn zoon zal nooit weten wat carnaval is Huilen

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:42

Dat kun je hem dan toch van huis uit meegeven?!
Of kiezen voor een andere school waar wel aandacht wordt besteed aan carnaval, want die keuze héb je hier in NL.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:44

Carnaval is een zeer oud en katholiek feest. Mogelijk is de school protestant?
Geloof is ook een beetje cultuur. WAnt geloof heeft cultuur bepaald, en ook andersom. Ook al zijn de meesten van ons allang niet gelovig meer, de wortels van het christendom zit al eeuwenlang in onze cultuur, tradities, normen en zelfs in onze taal (d.m.v. uitdrukkingen en spreekwoorden). In die zin vind ik het goed als mensen iets leren over het christelijke geloof. HEt is cultuurgoed en geschiedenis. Het leert je over ons land.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:51

Chubby schreef:
Nederland en Belgie zijn nu eenmaal katholieke landen, zo is ook onze economie ingesteld. Zoals gezegd: voor andere feestdagen bestaan er snipperdagen..

Ik zou NL nou niet bepaald een katholiek land willen noemen ( en ik weet zeker heel wat bestuurders met mij ook niet ).

Ik vind het wel grappig dat mensen het hebben over de geschiedenis van NL, maar er zelf blijkbaar geen weet van hebben. Ik las ergens een opmerking dat we moeten uitgaan van de mensen die historisch gezien in NL thuis horen. Ik zou wel van de Wilders-voorstanders willen weten in welk jaar ze de grens willen leggen dan? 1945? 1900? 1848? 1815? Daarvoor lijkt me nogal onlogisch aangezien de staat NL toen nog niet bestond.
Of willen jullie uitgaan vn historisch grondgebied. Maar wat doen we dan met de ex-koloniën, die mensen hebben immers een NL paspoort. Of de mensen die op Flevoland geboren zijn?
Ik vraag me af of die mensen daar wel eens over na gedacht hebben.
Overigens ben ik het totaal niet eens met Wilders, en kan ik ook weinig respect opbrengen voor de manier waarop hij zijn standpunten verwoord. Pim Fortuyn, daar was ik het ook niet altijd (meestal niet zelfs ) mee eens, maar daarvan had ik tenminste nog het idee dat hij nagedacht had over wat hij zei. En daar kon ik dan nog wel respect voor opbrengen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:54

Excuses, christelijk dan..

erleyne schreef:
Chubby schreef:
Nederland en Belgie zijn nu eenmaal katholieke landen, zo is ook onze economie ingesteld. Zoals gezegd: voor andere feestdagen bestaan er snipperdagen..

Ik zou NL nou niet bepaald een katholiek land willen noemen ( en ik weet zeker heel wat bestuurders met mij ook niet ).

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:54

erleyne schreef:
Ik zou wel van de Wilders-voorstanders willen weten in welk jaar ze de grens willen leggen dan? 1945? 1900? 1848? 1815? Daarvoor lijkt me nogal onlogisch aangezien de staat NL toen nog niet bestond.

DAarvoor lijkt het mij toch OOK logisch. Ook al heette dit nog geen Nederland, die lui spraken wel nederlands, en ze zijn nog altijd onze voorouders. Dat gaat heel ver terug. WAnneer zal het Christendom gesticht zijn? Het is ouder dan de islam in ieder geval. Dus HEEEEEEEEEL ver terug. En dan kun je wel stellen dat we een christelijk land zijn van oudsher.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:55

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:57

Nogmaals, ik ben geen wilders aanhanger...kan me alleen wel vinden in enkele van zijn dingen.

Wat voor mij Nederanders zijn?
Mensen die NL groot hebben gemaakt.
En dan denk ik idd aan de mensen na de 1e en 2e wereld oorlog.
Die hebben zich letterlijk kapot gewerkt om er een erg welvarend land van te maken.
En dat word nu ff weer allemaal kapot gemaakt...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:59

Omdat je uitgaat van het jaar 0? Lijkt mij nogal een subjectieve grens ( overigens was het gebied dat wij nu NL noemen toen nog net christelijk, maar dat terzijde ). Daarvoor werd hier de Germaanse godsdienst gepraktiseerd, dus van oudsher zouden we ons daar dan op moeten baseren. Of weet jij wat voor religie er in de steentijd hier de lakens uitdeelde? Tussen de start van het christendom en de beeldenstorm waren we katholiek, dus waarom zijn de meeste van onze besluitendan gebaseerd op een protestantse levensstijl.
Ik weet het antwoord ook niet, ik probeer het alleen in een wat ander perspectief te zetten.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 13:01

tamorka schreef:
Ik ben enerzijds wel bang voor islamisering maar dat wil niet zeggen dat ik niets wil weten van het suikerfeest of de ramadan. Een gebed zou ik afslaan omdat ik niet gelovig ben. Maar bepaalde andere gewoontes en de gedachtes er achter vind ik wel interessant. Ik zou het zelf aanmoedigen als op lagere scholen ALLE kinderen mee doen aan ALLE feesten. Dus kerst, sinterklaas, maar OOK ramadan (voor zover je dat kunt vieren op school) en suikerfeest. Nu is alles alleen maar vreemd voor elkaar. Dat kweekt geen begrip.

Islamisering hoef je echt niet bang voor te zijn, vertrouw me maar Lachen
Voor de rest ben ik het echt heel erg met je eens.

Eén van mijn beste vriendinnen is Moslima. Ze wil heel graag een hoofddoek dragen, maar doet dat niet omdat je dan niet aan een baan komt en heel anders wordt aangekeken dan zonder hoofddoek. Op die manier heeft ze nu dus het gevoel dat ze niet de vrijheid heeft om zichzelf te zijn.

Ze doet nu ook mee aan de Ramadan en ik eet of drink niet waar zij bij is, want dat lijkt me voor haar heel vervelend (hoewel ze er zelf geen problemen mee heeft) Eergisteren waren we samen op de Universiteit (jaja, het is een Moslima die studeert Haha! ) en was het tijd voor haar om te bidden in de stilteruimte. Ik ben gewoon op een bank erbij gaan zitten terwijl ze haar gebed deed. Ik ben zelf niet gelovig dus voor mij was het wel onwennig of "gek" om te zien wat ze deed, maar het was wel gewoon mijn lieve vriendinnetje. Wij hebben het ook gewoon vaak over haar geloof en gewoonten enzo en zij veroordeelt mij niet omdat ik niet gelovig ben, we respecteren elkaar om wie we zijn.

Ze heeft me uitgenodigd voor een Iftar (vrouwenfeest) aan het einde van de Ramadan met een hele hoop andere meiden. Dit wordt gehouden in een kerk in de buurt en gaat gepaard met veel eten en drinken, lachen, dansen en muziek, dus ik ben er zeker bij Knipoog En ik vind dat soort dingen ook heel belangrijk. Elke cultuur is een verrijking voor je leven Lachen

Zesiram

runningkawa schreef:
Nogmaals, ik ben geen wilders aanhanger...kan me alleen wel vinden in enkele van zijn dingen.

Die hebben zich letterlijk kapot gewerkt om er een erg welvarend land van te maken.

Zal de familie Thorbecke leukvinden. Al dat werk gestoken in de grondwet, telt blijkbaar niet mee. Om nog niet te spreken over de mensen die de industriële revolutie in NL hebben mogelijk gemaakt.....Dit soort grenzen slaan werkelijk nergens op, dat wilde ik even aangeven.

tamorka

Jeskoo schreef:
Kijk ook eens op http://www.geertwilders.nl ,staat veel nuttige info op en zo krijg je een beter beeld van de PVV.

allemaal mooie praat. Ik hoor hem alleen maar over moslims. Al die andere dingen hoor ik hem nooit over.

erleyne schreef:
Omdat je uitgaat van het jaar 0? Lijkt mij nogal een subjectieve grens ( overigens was het gebied dat wij nu NL noemen toen nog net christelijk, maar dat terzijde ). Daarvoor werd hier de Germaanse godsdienst gepraktiseerd, dus van oudsher zouden we ons daar dan op moeten baseren. Of weet jij wat voor religie er in de steentijd hier de lakens uitdeelde? Tussen de start van het christendom en de beeldenstorm waren we katholiek, dus waarom zijn de meeste van onze besluitendan gebaseerd op een protestantse levensstijl.
Ik weet het antwoord ook niet, ik probeer het alleen in een wat ander perspectief te zetten.

Mogelijk zijn er nog sporen van de Germaanse godsdienst in onze cultuur terug te vinden. Dingen die we normaal vinden maar waar we de herkomst niet van weten. Ik ga niet goed praten wat de kerk allemaal uitgevreten heeft. Maar subjectief kunnen we het niet meer noemen, het zit hier al eeuwen en eeuwen. En de islam niet.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 13:04

Jeskoo schreef:
Kijk ook eens op http://www.geertwilders.nl ,staat veel nuttige info op en zo krijg je een beter beeld van de PVV.

Al zijn andere standpunten vind ik persoonlijk zo middelmatig dat ze het discussiëren niet waard zijn. Maar wie weet komt hij wel met iets anders ( zou voor zijn imago echt een stuk beter zijn ).
Ik vind het wel grappig dat hij de klare taal award heeft gewonnen. Je kan alles van hem zeggen, maar je weet altijd precies waar hij het over heeft Knipoog Daar zouden andere politici wel een voorbeeld aan mogen nemen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 13:06

Ronja schreef:
(jaja, het is een Moslima die studeert Haha! )

Het feit dat je dit zo aanhaalt, dat het nodig is, vind ik triest...

erleyne schreef:
Dit soort grenzen slaan werkelijk nergens op, dat wilde ik even aangeven.

Waarom dan ook grenzen willen stellen? Iedere Nederlander weet wat er met Nederland bedoeld wordt. Wil je per sé een onderscheid maken in de oorsprong? Of telt eeuwenlange cultuur en traditie, het overgeven van kennis van generatie op generatie niet? Is het voor de discussie werkelijk van belang wanneer Nederland Nederland werd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 13:08

erleyne schreef:
runningkawa schreef:

Zal de familie Thorbecke leukvinden. Al dat werk gestoken in de grondwet, telt blijkbaar niet mee. Om nog niet te spreken over de mensen die de industriële revolutie in NL hebben mogelijk gemaakt.....Dit soort grenzen slaan werkelijk nergens op, dat wilde ik even aangeven.

Ik zeg dat dit voor mij een grens is
Niet dat dat DE grens is
Dus je blaast nu wel, maar waarop??

Zesiram

@Tamorka: je snapt mijn punt geloof ik niet helemaal. Ik ben het met je eens dat de NL-staat gebaseerd is op het christendom ( over welke vorm, daar kan je nog over discussiëren ). Maar het gaat mij er om dat wie je Nederlands kan noemen, altijd een subjectief oordeel zal zijn. Daar staan geen vaste grenzen voor, en je kan mensen niet categorisch uitsluiten. Niet op basis van geloof, niet op basis van jaartallen, niet op basis van territoriale ( k*Twoord overigens) grenzen. Elke keer als je dat probeert, is het met één argument weer van tafel te vegen. Dat betekent niet dat iedereen zich maar Nederlander kan noemen, we hebben nu immers met elkaar afgesproken ( en tja, daar was ik ook niet bij, dat hebben onze voorouders gedaan) dat het paspoort leidend is. Maar in feite is dat net zo subjectief Knipoog

Ronja

Chubby schreef:
Ronja schreef:
(jaja, het is een Moslima die studeert Haha! )

Het feit dat je dit zo aanhaalt, dat het nodig is, vind ik triest...

Ja, ik ook. Maar er zijn schrikbarend veel mensen die bij "de Moslim" de plaatselijke schoonmaker zien. Hoogopgeleide allochtonen zijn niet interessant ofzo.

Deze vriendin zelf krijgt ook vaak te horen in de discussies over de Islam en moslims "ja, maar jij bent ook heel anders!" En dat doet haar ook zeer.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 13:09

Chubby schreef:
Waarom dan ook grenzen willen stellen? Iedere Nederlander weet wat er met Nederland bedoeld wordt. Wil je per sé een onderscheid maken in de oorsprong? Of telt eeuwenlange cultuur en traditie, het overgeven van kennis van generatie op generatie niet? Is het voor de discussie werkelijk van belang wanneer Nederland Nederland werd?

Zo duidelijk is dat blijkbaar niet. Ik heb nl. hele andere ideeën over wat NL is dan bepaalde andere mensen in dit topic.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 13:11

Ronja schreef:
Deze vriendin zelf krijgt ook vaak te horen in de discussies over de Islam en moslims "ja, maar jij bent ook heel anders!" En dat doet haar ook zeer.

En dan krijg je weer het argument: alle moslims het land uit, maar niet de buurman, want die is wel aardig. Wordt alleen vergeten dat iedere moslim wel iemands buurman is.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 13:13

runningkawa schreef:
erleyne schreef:

Ik zeg dat dit voor mij een grens is
Niet dat dat DE grens is
Dus je blaast nu wel, maar waarop??

Zie vetgedrukte: ik reageer niet alleen op jouw grens, ik heb het over grenzen stellen in het algemeen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 13:13

runningkawa schreef:

Als je het zo stelt tellen dan de gastarbeiders (eerst spanjarden, later turken etc) dan ook niet mee? Die zijn in de jaren 60 en 70 hier heen gehaald omdat het met de economie zo goed ging en teveel arbeidsplaatsen waren?
Nu worden die plekken weer ingevuld polen en mensen uit de oekraine.
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 21-09-07 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt