Verdonk is gek geworden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sundancer

Re: Verdonk is gek geworden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 00:10

Kan die Geert ff niet gauw naar de 24 uur's kapper?

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 00:10

Ik bedoel dus te zeggen; In elke partij heb je mensen die wat meer naar links of rechts trekken. Zo is het ook met lijstrekkers.

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 00:11

MissJ schreef:
Als dit kabinet niet demissionair was, dan was deze kamer er niet. Knipoog Zijn toch hypothetische situaties.

Dat het hypothetisch is, wil niet zeggen dat het niet kan gebeuren. De kamer kan toch ten alle tijde twijfels krijgen over het gevoerde beleid?
Nouja, het geeft eigenlijk alleen nog maar eens weer hoe vreemd de huidige situatie is; er is geen voorbeeld hoe hier mee om te gaan, dus is ook niet echt duidelijk wel wel en niet kan.

Ik blijf het gewoon vreemd vinden dat de motie 'onmogelijk' uitgevoerd zou kunnen worden, dat zie ik gewoon niet. Maargoed, dan zijn we het daar dus niet eens, niets aan te doen dan Haha! Als ze er in het kabinet al niet uitkomen, wordt het voor ons misschien ook wat lastig Clown

Rawr

Nienke schreef:
Dus: een demissionair kabinet moet lopend beleid blijven uitvoeren. Stel nou dat het kabinet niet demissionair was; en er werd evengoed vanuit de kamer een zelfde motie als nu ingediend, kan die motie dan wel geaccepteerd worden?? (dit volgens degenen die vinden dat de motie nu niet geaccepteerd kan worden, ik vind namelijk dat dat wel mogelijk is). Dan hebben we eigenlijke en rare situatie, want dan is een kabinetsbeleid 'veiliger' bij een demissionair dan bij een missionair kabinet ?!?!

Nee, je vergeet dat normaal gesproken een kabinet een meerderheid vormt en dus het kabinetsbeleid altijd veilig is omdat ze simpelweg meer stemmen hebben. Dat is hier niet het geval (D66 is weg, remember?)

De oppositie is te voorbarig en wil nu al hun toekomstige beleid proberen in te voeren terwijl ze misschien niet eens aan de macht zullen komen. CDA gaat niet toegeven op het gebied van generaal pardon, en de linkse partijen kunnen samen geen kabinet vormen. Dus bij onderhandelingen wordt uiteindelijk misschien zelfs het generaal pardon van tafel geveegd (tenminste wel zoals die nu is opgesteld).

MissJ

steeffie schreef:
Hier was mijn reactie op gericht..zo logisch is het imo namelijk niet dat een links persoon lijsttrekker word van een rechtse partij Knipoog

*zucht*
Als we nou eens niet allemaal zo aan woordn**kerij doen. Wat Sundancer alleen maar probeert te zeggen, was dat Rutte volgens haar voor VVD begrippen wat linkser is. Is dat nou zo moeilijk?

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 00:12

MissJ schreef:
steeffie schreef:
Hier was mijn reactie op gericht..zo logisch is het imo namelijk niet dat een links persoon lijsttrekker word van een rechtse partij Knipoog

*zucht*
Als we nou eens niet allemaal zo aan woordn**kerij doen. Wat Sundancer alleen maar probeert te zeggen, was dat Rutte volgens haar voor VVD begrippen wat linkser is. Is dat nou zo moeilijk?

Kijkt naar beneden.... dus...

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 00:13

Sundancer schreef:

Kijkt naar beneden.... dus...

Hem?
Sorry. Bloos Vriendjes zijn?
Maar ik zeg nu echt: trusten. Haha!

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 00:14

MissJ schreef:
steeffie schreef:

*zucht*

Het ging me niet om de reactie van Sundancer, die begreep ik wel, maar op de reactie van TisUnique daarop. Want volgens mij begreep die het niet helemaal. Maar goed, het doet er verder ook niet toe

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 00:15

Rawr schreef:
Nee, je vergeet dat normaal gesproken een kabinet een meerderheid vormt en dus het kabinetsbeleid altijd veilig is omdat ze simpelweg meer stemmen hebben. Dat is hier niet het geval (D66 is weg, remember?)

Klopt, heb je helemaal gelijk in Haha! Het is ook een hypothetische situatie, dat zei ik al, maar het is altijd mogelijk dat een tweede kamer uiteindelijk niet blij is met de manier waarop de minister het beleid uitvoert, toch?

Maar ok, dan is het de eigen fractie die aan de minister twijfelt, dat is natuurlijk een hele andere situatie. Ok, ik geef je gelijk Clown Ik probeer ook maar de situatie te begrijpen, en te bedenken wat de gevolgen zijn. Snap er steeds een beetje meer van zo Knipoog

Ik blijf er alleen wel bij dat de motie niet onmogelijk uit te voeren is, of het nou een rare motie is of niet.
Laatst bijgewerkt door Nienke op 14-12-06 00:28, in het totaal 1 keer bewerkt

TisUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 00:16

Denk dat de reactie van Steeffie naar mij gericht was.
Beste Steeffie, mijn opmerking was ironisch bedoeld, omdat ik met de beste wil van de wereld niet kan begrijpen dat iemand Rutte, een ras-echte VVD-er, een linkse rakker kan noemen......... (dus ik denk dat jij het niet helemaal begrijpt)

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 00:17

Nou TisUnique, als je in linkse complottheorieën denkt (zoals ik al meer gelezen heb ik dit topic) kan alles. Knipoog Haha!
Laatst bijgewerkt door Guess001 op 14-12-06 00:18, in het totaal 1 keer bewerkt

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 00:18

Oke..Zo kwam je reactie idd niet op mij over Knipoog

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 00:18

@TisUnique: Lees ff goed.

Ik bedoel te zeggen dat Rutte wat meer naar de linkse kant gaat tegenover Rita. Die wat meer naar rechts trekt.

Je had vroeger ook verschillende lijstrekkers die wat meer links of rechts waren. En ja weet dat VVD een rechtse partij is!

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 00:20

Het wachten is op 'de brief van JP' en het gerucht gaat dat Hirsch Ballin (gedeeltelijk) Verdonk's taken over gaat nemen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 00:21

steeffie schreef:
Mystica schreef:
Maar Verdomk had gewoon gelijk. Ze wilde de uitzettingen niet staken omdat dat in feite hetzelfde zou zijn als een generaal pardon. Dit hele gedonder is toch begonnen doordat zo veel mensen vonden dat de asielzoekers veel te lang in onzekerheid werden gelaten? Nee, lekker voor ze dan als alles uitgesteld wordt. Nog meer onzekerheid.

Dus als jij een asielzoeker was geweest, dan had je liever gehad dat je vandaag Nederland uitgezet zou worden in plaats van dat ze er nog een paar weken/maanden mee wachten in afwachting van een evt. generaal pardon, waarbij je dus voorgoed in Nederland kan blijven??!

Ik weet niet of ik voor of tegen een generaal pardon ben maar het is toch belachelijk dat een minister een motie van de kamer negeert! Helemaal als het een demissionair kabinet is imo.

Ik zie het probleem van het wachten met uitzetten ook niet zo. Wie word er nou slechter van als je deze kwestie overlaat aan een nieuw kabinet?
Imo is dit eerder een kijk-eens-hoe-ver-ik-mijn-macht-kan-uitspelen-spelletje van mevrouw Verdonk Gaaaap

Als ik een asielzoeker was geweest wilde ik vannacht niet weg, maar over een paar weken/maanden ook niet. Knipoog En dan zou ik eens even flink gaan klagen. " Waarom hebben jullie ons toe weer valse hoop gegeven? Door de uitzettingsstop van toen en toen, dacht ik dat ik mocht blijven. En nu moet ik toch nog weg? " Dat had ik dus gezegd. En dan staat weer iedereen op zijn achterste poten, omdat je ze geen valse hoop mocht geven door het uitzetten nog langer uit te stellen, en de onzekerheid of ze nou wel of niet mochten blijven. En wat denk je van de mensen die al wel uitgezet zijn? Die zullen wel flink balen dat ze niet even een "illegale vakantie" hebben genomen. En dat is dus precies de reden waarom Verdonk niet nog eens 24 uur wilde stoppen. Groot gelijk!

TisUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 00:24

Sundancer schreef:
VVD had het veel beter gedaan, als Rita Verdonk lijstrekker was geweest, en niet die Mark Rutte (Zie die Rutte beetje als een linkse rakker)

Verder had de VVD veel beter campagne moeten voeren, dan hadden hun meer stemmen gehad.

Wat heb ik hier dan niet goed aan gelezen? Het zijn jouw woorden, niet de mijne Haha!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 00:34

krackertje schreef:
Sundancer schreef:
Ja joh, naar die half miljoen mensen luisteren ze gewoon niet Knipoog Dat zijn toch wilders stemmen......

Dan toch nog te weinig stemmers en dus onvoldoende mensen die achter het uitzetten staan.

Er leven in nederland toch wat meer mensen dan die half miljoen.

Dus jij was het met alle punten eens van de partij waarop jij gestemd hebt? Ik heb SP gestemd, maar ben toch tegen een generaal pardon. Waarom dan stemmen op een partij die wel voor is? Tja, er zijn nu een keer belangrijkere zaken in mijn leven dan het dumpen van alle buitenlanders. Dat staat nu niet echt bovenop mijn prioriteitenlijstje. Haha! Wil dus niet zeggen dat alleen die half miljoen mensen achter het uitzetten staan. Alsof de hele verkiezingen daar om gingen. Dat zou net zo zinloos zijn als als de stemmen van de mensen die CDA gestemd hebben alleen omdat ze Bos niet als minister-president wilden, en anders om.

Ik zou een referendum hierover wel een goed idee vinden. Eens kijken wat er dan gebeurd. Haha!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 00:35

Dat is nou eens een goed idee een referendum, eens kijken wat er dan gebeurd. Kunnen we weer allemaal naar het stemhokje.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 00:39

Heb ik geen bezwaar tegen hoor. Haha!
Bedoelde trouwens geen referendum over verdonk, maar over een generaalpardon.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 00:42

Adriana schreef:
Dat is nou eens een goed idee een referendum, eens kijken wat er dan gebeurd. Kunnen we weer allemaal naar het stemhokje.

Dat lijkt me wel een goed idee, maar dan moeten ze wel met concrete cijfers komen om hoeveel mensen het nu daadwerkelijk gaat. Voordat deze regering aan de macht kwam was daar het aantal van 25.000. Hiervan is een groep reeds uitgezet. Dus het aantal waar het daadwerkelijk om gaat zal een stuk lager zijn.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 01:14

Ik doelde ook op een generaal pardon. Dat is waar maar vorige week stond er een bericht op teletekst dat men nu het cijfer 36.000 ergens voor gebruikte. Geen idee waar dat nou weer weg kwam.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 01:39

Adriana schreef:
Ik doelde ook op een generaal pardon. Dat is waar maar vorige week stond er een bericht op teletekst dat men nu het cijfer 36.000 ergens voor gebruikte. Geen idee waar dat nou weer weg kwam.

goochelen met cijfers kunnen ze wel in Den Haag. Scheve mond Rita had het een paar maanden terug nog over ca 825 gevallen die nog nader moesten worden bekeken. Jongens, waar hebben we het nou over Verward

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 01:42

Ik heb geen idee en de media kan er ook lekker een hetze van maken. Ze hadden het 10 jaar geleden moeten oplossen, werd bij nova zeer treffend gezegd. Toen was het de pvda die geen oplossing wist en 10 jaar later zijn ze er nog mee bezig. En is Verdonk de gebeten hond.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 08:12

Balkenende: gezinnen met kinderen niet meer uitgezet

Uitgegeven: 13 december 2006 23:13
Laatst gewijzigd: 14 december 2006 01:20

DEN HAAG - Het demissionaire kabinet zal geen uitgeprocedeerde asielzoekers meer uitzetten als humanitaire redenen zich daartegen verzetten. Premier Jan Peter Balkenende heeft dat woensdagnacht in de Tweede Kamer gezegd. Het gaat met name om gezinnen met kinderen. De uitzetstop duurt tot er een nieuw kabinet is.

Bekijk video: Asielzoekers volgen nieuws op de voet

Balkenende liet verder weten dat VVD-minister Rita Verdonk haar portefeuille Vreemdelingenzaken overdraagt aan CDA-minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie. Volgens Balkenende verzetten de VVD-ministers zich aanvankelijk tegen deze oplossing. Ze hebben echter toch besloten aan te blijven met het oog op de regeerbaarheid van het land.

De Tweede Kamer debatteert donderdag aan het eind van de ochtend over dit kabinetsbesluit met Balkenende en Hirsch Ballin.

Rutte

De VVD-bewindslieden hebben woensdag met pijn in hun hart besloten in het kabinet te blijven. VVD-leider Mark Rutte zei na afloop van de verklaring van Balkenende dat hij alleen tegemoet komt aan de wensen van de Kamer "vanwege de regeerbaarheid van het land. Bestuurlijk krijgen we, als de VVD opstapt, een totaal onmogelijke situatie."

"We wisten dat we met de huidige Kamermeerderheid altijd een nederlaag zouden lopen, maar het land moet wel bestuurbaar blijven", aldus Rutte. De VVD-fractievoorzitter verwijt zijn collega Wouter Bos van de PvdA een chaotische situatie te hebben veroorzaakt met zijn acties de afgelopen week voor het opschorten van de uitzetting van uitgeprocedeerde asielzoekers.

Hellend vlak

VVD-vicepremier Gerrit Zalm verklaarde het ook niet eens te zijn met het besluit. "Met dit besluit komt het asielbeleid op een hellend vlak. Het zal leiden tot het aantrekken van andere groepen asielzoekers. Normaal gesproken zouden wij zijn opgestapt, maar wij begrijpen dat het kabinet dan in onbekend vaarwater terechtkomt," zei hij tijdens een persconferentie.

"Voor ons was dit dichtbij de pijngrens". Hij zei zich een beetje te voelen als een "burgemeester in oorlogstijd". "We moesten kiezen uit twee kwaden. Een linkse meerderheid probeert het kabinet te dwingen in een richting die het demissionaire kabinet niet wil", zei Zalm.

Motie

Dinsdag kreeg Verdonk een motie van afkeuring aan haar broek omdat ze tegen de zin van een Kamermeerderheid het uitzetten van uitgeprocedeerde asielzoekers weer wilde hervatten. De Kamer eiste juist een uitzetstop tot een generaal pardon voor de bewuste groep tijdens de kabinetsformatie is geregeld.

Rutte dreigde eerder alle VVD-ministers uit het kabinet terug te trekken als Verdonk zou worden weggestuurd. Om die reden vergaderde het kabinet woensdag urenlang over de ontstane situatie. Vooral premier Jan Peter Balkenende drong volgens ingewijden aan op het vertrek van Verdonk. Volgens hem moest een motie van afkeuring van het parlement een gevolg krijgen.

Bezworen

Die opstelling en het CDA-streven tegemoet te komen aan de Kamerwens tot een langere stop van uitzettingen, waren reden voor de VVD-bewindslieden met een collectief vertrek te dreigen. Met het overdragen van de portefeuille door Verdonk is een kabinetscrisis bezworen.

De VVD-ministers hoeven nu niet langer verantwoordelijkheid te dragen voor de portefeuille waarin gewerkt wordt aan een uitzetstop van uitgeprocedeerde asielzoekers. Het CDA is tevreden dat de relatie met de Kamer weer verbeterd kan worden.

Die was onder grote druk komen te staan nadat het kabinet tot twee keer toe een aangenomen motie voor een tijdelijke uitzetstop in afwachting van een generaal pardon niet wilde uitvoeren.

hahhaa geweldig! Dit is echt super, hoe bedoel je een tik op de vingers.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 08:35

Ik begrijp niet waarom zoveel mensen enthousiast zo over dat generaal pardon! Zien ze de gevolgen dan niet??
Ik kan niet wachten tot de nieuwe verkiezingen.
Hopelijk heeft Nederland dan zijn verstand weer een beetje terug (maar helaas zijn we tegen de tijd ongetwijfeld weer in een diep economisch dal geraakt...).