Wat gaan jullie stemmen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat gaan jullie stemmen?

VVD
122 (14%)
D66
12 (1%)
PvdA
84 (9%)
CDA
102 (11%)
Groenlinks
57 (6%)
SP
186 (21%)
ChristenUnie
19 (2%)
Lijst Fortuyn
12 (1%)
Eén NL
5 (0%)
Partij voor de Dieren
96 (11%)
Groep Wilders
124 (14%)
SGP
2 (0%)
Weet nog niet!
40 (4%)

Totaal aantal stemmen: 861

furious

Re: Wat gaan jullie stemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:09

quote="furious"]
annepanne schreef:

Hoe bedoel je jij kent die mensen toch niet?

Deze was niet bedoeld op jouw bericht maar op die van chevax! Maar het gaat hier soms zo snel dat je er niet tussenkomt! Tel daar een haperende internet verbinding bij en tadaa je hebt een vaag verhaal!!
[/quote]

oke je moet hier inderdaad geen slechte internet verbinding voor hebben!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:21

Maartje1990 schreef:
als ik zou mogen stemmen (maar dat zit er met mijn 16 jaar helaas nog niet in) zou ik GroenLinks stemmen. Want als ik zou moeten kiezen tussen een wereld die over een paar jaar kapot is van alle uitlaatgassen en weet ik veel wat nog meer, of als de buitenlandse mensen niet goed intregeren ofzo. Dan kies ik toch ervoor dat die buitenlanders maar slecht integreren want een kapotte aarde kunnen we niet op leven en dat is nog veeeeeeeelll erger. en GroenLinks zorgt er meer voor dat de aarde binnenkorte tijd NIET kapot is dan andere partijen. besteed dus meer aandacht aan milieu, natuur of wel de aarde.

ik had eerst als voorbeeld tussen een slechte wereld en slechte economie maar met een slechte economie heb je ook geen geld om het milieu te verbeteren dus dat was een slecht voorbeeld. dus daarom dit voorbeeld, kan even niks beters (anders) bedenken.

helemaal prima hoor je keuze, ikzelf wil ook graag een schoner milieu etc., maar dat kan groenlinks niet in zijn eentje opknappen...daar moet de hele wereld aan meedoen, anders heeft het nog geen nut.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:25

even nog een toevoeging, een aantal heeft het wel over het verkleinen van het verschil tussen arm en rijk, maar als er geen verschil meer is tussen arm en rijk, wie gaat er dan nog moeite doen om een zware studie te volgen?? je maakt hiermee iedereen zo gelijk qua levensvoorziening etc. dat dit onnuttig wordt. want immers iedereen heeft dan hetzelfde, volgens mij maak je daar meer mee kapot. de rijke houden tenminste arbeid voor de armere. en wie gaat dan straks nog de rotklusjes/ banen op zich nemen??

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:27

Groep Wilders kwam er bij mij uit bij de stemwijzer.

Maar of ik die daadwerkelijk ga stemmen weet ik nog niet.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:39

Volgens mij volg je nog altijd een studie omdat een bepaalde richting je interesse heeft. Of is dat heel erg ouderwets?

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:40

klomp schreef:
helemaal prima hoor je keuze, ikzelf wil ook graag een schoner milieu etc., maar dat kan groenlinks niet in zijn eentje opknappen...daar moet de hele wereld aan meedoen, anders heeft het nog geen nut.

Op zich mee eens maar we zullen toch ergens moeten beginnen? Nederland kan het niet alleen maar het is wel belangrijk dat Nederland ook wat doet en niet net als Amerika gewoon overal lak aan heeft (als die eens meededen..).

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:42

Ik mis de partij voor de vrijheid? Edit.. Mijn excuses, was te snel...
Laatst bijgewerkt door iefke op 16-11-06 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:44

chevax schreef:
Volgens mij volg je nog altijd een studie omdat een bepaalde richting je interesse heeft. Of is dat heel erg ouderwets?

nee, uiteraard kies je op jonge leeftijd vaak al welke richting je uit wil ongeveer en dat kan ook nog veranderen weer in de toekomst, maar je hebt kans dat mensen het nut er niet meer van inzien omdat je gelijkheid creeert op het gebied van inkomen ofwel welzijn. als alle banen qua inkomsten dicht bij elkaar liggen, dan kies jij ook waarschijnlijk voor een vak die je normaliter niet zou kiezen vanwege dat het minder zou betalen. ik zou dan bijvoorbeeld in een dierenasiel gaan werken (waar je dus echt weinig verdiend). hierdoor haal je de hele fincties uit zijn verband naar mijn idee (goh, moelijk uit te leggen zeg, zo had ik er zelf nog niet over nagedacht, maar mijn pa en ik waren hierover aan het discussieren en dit was zijn idee erover en ik kan me daar wel iets bij voorstellen, hij kan alleen iets beter onderbouwen dan ik Haha! )

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:45

Hurrycane schreef:
klomp schreef:

Op zich mee eens maar we zullen toch ergens moeten beginnen? Nederland kan het niet alleen maar het is wel belangrijk dat Nederland ook wat doet en niet net als Amerika gewoon overal lak aan heeft (als die eens meededen..).

wij zijn maar een relatief klein landje en idd moet je ergens beginnen, maar dan zal toch echt de rest ook moeten meewerken anders red je het niet enkel met nederland

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:49

klomp schreef:
chevax schreef:

nee, uiteraard kies je op jonge leeftijd vaak al welke richting je uit wil ongeveer en dat kan ook nog veranderen weer in de toekomst, maar je hebt kans dat mensen het nut er niet meer van inzien omdat je gelijkheid creeert op het gebied van inkomen ofwel welzijn. als alle banen qua inkomsten dicht bij elkaar liggen, dan kies jij ook waarschijnlijk voor een vak die je normaliter niet zou kiezen vanwege dat het minder zou betalen. ik zou dan bijvoorbeeld in een dierenasiel gaan werken (waar je dus echt weinig verdiend). hierdoor haal je de hele fincties uit zijn verband naar mijn idee (goh, moelijk uit te leggen zeg, zo had ik er zelf nog niet over nagedacht, maar mijn pa en ik waren hierover aan het discussieren en dit was zijn idee erover en ik kan me daar wel iets bij voorstellen, hij kan alleen iets beter onderbouwen dan ik Haha! )

Ben ik het mee eens, als ik kijk naar de vader van een vriendinnetje, die notaris is, die is vaak nog hele avonden thuis aan het werk en heeft een behoorlijke verantwoording. Als ik dat dan vergelijk met m'n bijbaantje in een dierenpension...
Vergeet ook niet dat een studie ook tijd, geld en moeite kost.

(Nou zou ik er niet aan moeten denken om m'n hele leven in een dierenpension te moeten werken, veel te weinig uitdaging voor mij.)

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:51

klomp schreef:
wij zijn maar een relatief klein landje en idd moet je ergens beginnen, maar dan zal toch echt de rest ook moeten meewerken anders red je het niet enkel met nederland

Er zijn echt wel meer landen mee bezig als alleen Nederland. Hier in Duitsland zijn ze zelfs al verder als in Nederland als je bijvoorbeeld kijkt naar het aandeel van schone energie (windmolens, zonnepanelen, biobrandstof, etc.)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:56

@hurricane; tuurlijk zijn er een aantal landen actief hierin en dat is super!! maar alsnog moet de hele wereld meedoen hierin, het is immers in ieder belang, met een paar landen of de helft kom je er ook niet Haha!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:58

chevax schreef:
.. Ik vind het werkelijk belachelijk dat mensen nú gaan roepen dat een links kabinet grote problemen zou opleveren, terwijl we nú, op dit moment, te kampen hebben met enorme armoede, een fictieve groei van de economie en Nederland nog nooit zo verdeeld en intolerant is geweest als de laatste jaren. We hebben nu een demissionair kabinet (misschien daar als eens in verdiept ipv te roepen over buitenlanders?) dat nog steeds beslissingen neemt, terwijl dat niet meer mag. Er zijn enorme, onverantwoorde uitgaven gedaan..

Ja Sinds de invoeing van JPB's 'Herstel van Norme en Waarden' vind ik de Nederlandse maatschappij alleen maar a-socialer en hufteriger geworden Boos!
Wat betreft het drammen op het aflossen van de staatsschuld, raad ik iedereen aan volgend artikel eens te lezen: http://www.kamerzetel.nl/staatsschuld.htm en zichzelf vervolgens eens een paar vragen te stellen. Bijvoorbeeld: Waarom lijkt alleen NL zo gebrand op het aflossen van de staatsschuld en laten landen als de VS en Japan hun staatsschulden gewoon oplopen?

Sorry voor de korte reactie, ik heb helaas te weinig tijd om hier echt mee te discussieren - bijlezen lukt net Haha! Kom ik vanavond weer even doen Knipoog

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 14:09

Wranglerbutt schreef:
Waarom lijkt alleen NL zo gebrand op het aflossen van de staatsschuld en laten landen als de VS en Japan hun staatsschulden gewoon oplopen?

Heel simpel..........
Omdat wij niet zo dom als die amerikanen zijn en geen Irak kostenpost hebben........ ;)

Een huidige staatschuld van 234 miljard vergt per jaar krap 10 miljard aan RENTE. Dat is zonde.
Bij de huidige (versnelde) aflossing is de staatschuld in een jaar of 10 volledig weg (aflossing dit jaar van 26 miljard).

Als de staatschuld afgelost is, levert dat over een jaar of 12 dus 36 MILJARD (PER JAAR !) extra op, om uit te geven aan het verbeteren van de zorg, de vergrijzing, het milieu etc etc.

Ik ben van het spaarzame type, om LATER minder zorgen te hebben. Ook privé....... Nagelbijten / Gniffelen

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 14:12

Kijk! Heel fijn! Ben ook zo'n spaarzaam typje!

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 14:15

Ik sluit me ook aan bij CGJ12!
Al moet het natuurlijk ook niet ten koste van alles gaan maar de staatsschuld aflossen is verstandig.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 14:29

Staatsschuld hoeft geen probleem te zijn, zolang deze maar niet te groot is, maar voor de nederlandse staat geldt net zo goed als voor ons dat je niet onbeperkt elk jaar meer kan lenen dan er binnenkomt. Het enige verschil is dat wij bij teveel lenen failliet gaan en dat de nederlandse staat bij teveel lenen het faillisement aan ons overlaat.

Een tweede minstens zo belangrijk probleem is dat je de aflossing maar op één manier kan inzetten namelijk om af te lossen. Op het moment dat je die staatsschuld voor het grootste deel afgelost heb, kan je dat geld inzetten op de manier die we met z'n allen graag willen, voor een beter economisch klimaat, voor een beter sociaal klimaat, voor een beter milieu, voor meer veiligheid of noem maar op.

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 14:41

Ik mag helaas nog niets stemmen met mijn 17 jaar.
Ben eerlijk gezegd dit jaar ook pas geïnteresseerd in de politiek.

Als ik mocht stemmen, zou het zeker Groep Wilders worden!
Hij durft tenminste zijn bek los te trekken, en ik ben het op heel veel punten met hem eens.
Leuk om te lezen dat er toch wel veel meer mensen zijn die achter Groep Wilders staan!
Helaas reageren sommige mensen nogal sarcastisch als ik vertel dat ik Geert Wilders erg goed vind, en op Groep Wilders zou stemmen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 14:48

@AnneMieke_89: ik denk dat je vaak negatieve reacties krijgt omdat Wilders vanalles in zijn verkiezingsprogramma zet wat hij toch niet waar kan maken. Het is natuurlijk de meest veilige plaats die iemand als Wilders heeft, vanaf de zijlijn, zonder ook maar enig zicht op een rol in het nieuwe kabinet, vanalles te roepen wat nu eenmaal goed ligt bij veel mensen. In principe zegt hij gewoon wat een grote groep mensen heel graag wil horen, maar of het uitvoerbaar is wat hij zegt, daar hoeft hij zich niet druk over te maken.
Maar in welk opzicht vind jij het dan zo positief dat Wilders zijn bek durft los te trekken (en dat vraag ik puur belangstellend en niet aanvallend)? Volgens mij had hij van de week in een tv-programma de kans zijn woordje te doen en is hij niet komen opdagen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 14:49

Vind je het gek met een kreet als "zijn bek lostrekken". De SP is misschien een anti-partij maar Geert Wilders is volgens mij nog erger.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 14:50

Nog even een aanvulling: de maatschappij is enorm verhard de laatste jaren en de tolerantie waarom Nederland bekend stond in het buitenland, bestaat niet meer. Mijn angst is dat het door mensen als Wilders alleen nog maar harder kan worden. En volgens mij is dat een kant die we niet uit moeten gaan en die we ook niet uit moeten WILLEN gaan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 15:04

weet je wat ik jammer vind, dat het in deze hele scherts campagne nog maar om drie dingen lijkt te gaan
hoe hakken we bos in de pan
hypotheekrente aftrek
en aow geneuzel

de rest lijkt onbelangrijk
en o , laten we in debatten alsjeblieft niet naar elkaar luisteren , maar alleen horen wat we willen horen

partijleiders die in een debat de woorden van hun tegnstander vooral niet nemen zoals ze bedoelt of gezegd zijn
maar verdraaien zodat er gehakt kan worden op de tegenpartij
hiermee doel ik vooral op rutte en halsema

bos heeft het puur over de groep met mensen die bij de herkeuring is goedgekeurt terwijl die mensen nog steeds in zoverre een functiebeperking hebben dat weer aan het werk gaan geen reële optie is , maar rutte beticht hem ervan dat iedereen die ooit in de wao zat erin moet blijven volgens hem, terwijl dat pertinent niet gezegd is

rouvoet heeft het over ene kind gebonden budget ipv gratis kinderopvang en dat de ouders onderling kunnen invullen wie hoeveel werkt etc
en halsema begint te blaten over dat de CU de vrouw thuis wil houden
terwijl rouvoet dat dus pertinent niet gezegd heeft

de hele verkiezingscampagne is teruggebracht naar een populistische reality show waar me kunnen "meegenieten" van figuurlijke mudfights en waar het allang niet meer draait om inhoudelijke punten
en waar we lekker tegen elkaar in gaan lopen schreeuwen

als ze nu eens ophouden met op elkaar in t hakken , elkaar uit te schelden en te verklikken als ene stel kleine kinderen en eens vertellen waar ze daadwerkelijk voor staan
dan zou dat al een stuk schelen...

waar ik op ga stemmen?
ik twijfel tussen drie partijen
de SP, een voor mijn idee 1 van de weinige "linkse" partijen die enigzins realiteits zin bezit
de CU een partij die zich niet verlaagd tot modder gooien en een redelijk evenwicht weet te vinden tussen sociaal beleid en economisch verantwoord beleid (hiewel ik nog steeds erg tegen een paar punten aanhik waar ik het niet me eens ban en me geheel niet in het christelijke gemeengoed van de partij kan vinden)
en toch PVDA omdat ze wel degelijk een oplossing willen vinden in het hele WIA gezeik waarbij degene die kunnen werken wel degelijk aan het werk moeten , maar de groep die nu in het nauw word gedreven met uitkeringskortingen , maar daadwerkelijk niet kan werken een leefbaar minimum inkomen wil geven

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 15:05

chevax schreef:
Maar in welk opzicht vind jij het dan zo positief dat Wilders zijn bek durft los te trekken (en dat vraag ik puur belangstellend en niet aanvallend)? Volgens mij had hij van de week in een tv-programma de kans zijn woordje te doen en is hij niet komen opdagen.

Ik vind dat veel partijleiders niet echt durven te zeggen wat zij denken.
Ze blijven vrij neutraal over vrij punten, zodat zij niemand kwaad of ontvreden maken zeg maar.
Ze waaien maar een beetje met de wind mee.
Wilders durft tenminste te zeggen wat hij ergens van vind, en durft hardop te zeggen wat hij denkt.
Ook al zijn heel veel mensen het daar niet mee eens.

Wat betreft de tolerantie, mensen zijn nu eenmaal veranderd.
Iedereen is veel oplettender, men vertrouwd niet zomaar iedereen meer.
En dat komt denk ik door toename van criminaliteit.
Ik denk dat Nederland pas weer toleranter kan worden, als dat is opgelost.
Laatst bijgewerkt door AnneMieKe_89 op 16-11-06 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 15:06

Dat denk ik dus ook. Ik denk dat Nederland in zulke opzichten nog gewoon te soft is en maar eens harder moet worden!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 15:09

haha relatief veel mensen die op Partij voor de dieren stemmen. Bokt is ook echt een goede doelgroep, ze zouden hier hun wervingscampagnes moeten doen Haha!