Brandstofprijzen: rijden jullie minder?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 21:18

Polly schreef:
Nu zat het probleem daarin ja, gelukkig maar.

Ik ben echt benieuwd hoe men gaat reageren als er echt schaarste dreigt. Wat ik hier lees is het toch vooral dat mensen niks willen opgeven en zolang ze het kunnen betalen dat het geen probleem is.

Ik ben echt beduidend minder gaan rijden door alles te combineren, en niet omdat ik het niet kan betalen maar omdat ik wel echt oprecht zorg heb dat er straks een schaarste komt en dat het er dan dus gewoon niet is
Wij overwegen zelfs onze autovakantie naar Zuid Frankrijk om te boeken naar iets dichterbij.
Ik ben echt oprecht verbaasd dat er zo weinig mensen bij stil staan dat het ook op kan raken (en niet alleen brandstof maar ook andere zaken).

Tja het hospice komt toch echt niet naar mijn huis zodat ik nachtzorg kan leveren.
OV rijd niet op de tijden dat ik werk en 50 km fietsen zie ik niet bepaald zitten.

AH zit op loopafstand maar doe vaak boodschappen als ik van stal terug kom. Altijd al gedaan, kom er letterlijk langs (of de Jumbo of de Plus)

Het enige wat ik kan doen is de hele dag in het OV zitten zodat ik mijn vrije uren in het hospice alvast ben of continue in de bus/ trein zit. Uren voor ik moet werken, eventueel daar 's morgens blijven slapen ofzo.

Zertab

Re: Brandstofprijzen: rijden jullie minder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 21:30

Lekker makkelijk praten hoor. Ik ben afhankelijk van mijn auto om te werken. Dus als het schaars wordt, kan ik niet gaan werken.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 21:32

In theorie zou ik wel op de fiets naar mijn werk kunnen, 11 km.

Maar ik werk 's ochtends eerst van 05.15 tot +- 08.30. Half uurtje tijd om te ontbijten, bij de koeien/kalveren voer nog keer aanschuiven. En 09.15 zit ik weer in de auto.

Dus qua tijd red ik het gewoon niet :')

Boodschappen etc combineer ik altijd al.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 21:33

Mensen… ‘wie de schoen past, trekke hem aan…’ :z

Kan je minder rijden, fijn voor je eigen portemonnee en de oliecrisis.
Kan je niet minder rijden, dan niet.

Dan kunnen we de discussie over hoe weinig je rijdt of hoeveel je rijdt weer stoppen, en door :):)

PollyJarig
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 21:41

Onali schreef:
Polly schreef:
Nu zat het probleem daarin ja, gelukkig maar.

Ik ben echt benieuwd hoe men gaat reageren als er echt schaarste dreigt. Wat ik hier lees is het toch vooral dat mensen niks willen opgeven en zolang ze het kunnen betalen dat het geen probleem is.

Ik ben echt beduidend minder gaan rijden door alles te combineren, en niet omdat ik het niet kan betalen maar omdat ik wel echt oprecht zorg heb dat er straks een schaarste komt en dat het er dan dus gewoon niet is
Wij overwegen zelfs onze autovakantie naar Zuid Frankrijk om te boeken naar iets dichterbij.
Ik ben echt oprecht verbaasd dat er zo weinig mensen bij stil staan dat het ook op kan raken (en niet alleen brandstof maar ook andere zaken).

Tja het hospice komt toch echt niet naar mijn huis zodat ik nachtzorg kan leveren.
OV rijd niet op de tijden dat ik werk en 50 km fietsen zie ik niet bepaald zitten.

AH zit op loopafstand maar doe vaak boodschappen als ik van stal terug kom. Altijd al gedaan, kom er letterlijk langs (of de Jumbo of de Plus)

Het enige wat ik kan doen is de hele dag in het OV zitten zodat ik mijn vrije uren in het hospice alvast ben of continue in de bus/ trein zit. Uren voor ik moet werken, eventueel daar 's morgens blijven slapen ofzo.

Dan combineer je toch al? Ik snap niet dat je je dan aangevallen voelt.
Ik kan ook niet zonder auto naar mn werk want ik werk ook ANW-feestdagen en helaas is het voor het ambu personeel en de huisartsen wat ik op pad stuur naar patiënten ook niet echt een optie om op de fiets te gaan.
Het kán ook niet altijd maar het feit dat mensen zich er bewust van zijn is al een hele stap in de goede richting.

Ik zie hier in de buurt ook moeders die de kinderen naar school brengen met de auto (750m), terug naar huis komen, boodschappen krat inladen, naar de supermarkt (staat naast de school), boodschappen naar huis, weer in de auto naar de sportschool (1,5km), weer naar huis, weer in de auto om kinderen te halen, daarna nog 2x wegrijden om alles naar de sportclubjes in het dorp te brengen.
Daar is winst te halen imo en dat soort ritjes kunnen imo best minder.
Maar dat is hoe ik het zie en voor mezelf ook toepas.
Bewustwording is denk ik (Let op: dénk ik) belangrijk maar de mensen die hier reageren dat minder rijden niet mogelijk is zijn er over het algemeen al heel bewust mee bezig, dat is toch prima?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 21:52

Duitsland gaat de prijzen in 2 maanden met 17ct verlagen. Wij wonen 2km van de grens. Scheelt dan gewoon 50ct met Nederland.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 21:56

prompter schreef:
Ik rij gewoon minder hard, dat scheelt ook echt. Blijf nu netjes op de 100 op de snelweg, dan haal ik makkelijk de 1 op 20 :)

Dat zijn altijd de wijze woorden van mijn vader. Denk erom netjes op de rechterbaan 100 blijven rijden, dan rij je het zuinigst. :D

Ik pak alleen de auto naar mijn ouders en als ik 1 keer per week extra op ziekenbezoek ga bij mijn vader. Naar mijn werk ga ik meestal op de fiets als het mooi/droog weer is en mijn werk betaalt mijn ov.

Volgende maand ga ik wel even richting België. Er zijn daar nou eenmaal bepaalde boodschappen goedkoper als in NL. Naar Duitsland vind ik niet rendabel.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 22:36

Het kan sowieso geen kwaad als een deel vd mensen dichter bij huis gaat werken. En dan heb ik het niet over 5 km, maar de groep die dagelijks enkele reis 100 km rijdt voor een functie die ook prima dichterbij kan.

Over helemaal geen brandstof maak ik me niet druk nee. De druk om de boel open te krijgen, wordt dan vanzelf groot genoeg. Ik kan me wel voorstellen dat er een tijdelijk tekort is, maar daar kan ik me dan weer niet druk om maken. Dan moet ik even wat aanpassen in mijn leven.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 22:38

Je kunt ook als bedrijf personeel verbieden tenzij ze een medische reden hebben om binnen een straal van bijvoorbeeld 25 km waar ze wonen met de auto te komen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 22:57

purny schreef:
Je kunt ook als bedrijf personeel verbieden tenzij ze een medische reden hebben om binnen een straal van bijvoorbeeld 25 km waar ze wonen met de auto te komen.

Ik ging toch echt geen 20km fietsen. :')

Ik werk sinds 2 maanden alleen maar thuis. Erg fijn nu.

Voor de rest pakken we wat vaker de goedkope kleine auto als de duurdere.

Daar gaat ook 95 in en in de andere 98 zonder bioethanol als ik het goed schrijf

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 22:58

purny schreef:

We wonen niet in een dictatuur.
Ook al woon je binnen een straal van 25 km. dat wil niet zeggen dat je met OV of fiets kunt komen. Zeker niet als je onregelmatige diensten draait.
Wie wil/kan er fietsen na een avonddienst door de polder of bos? Of met het OV 's avonds om 23.30?
Wie gaat een medische reden controleren? En wat is een geldige reden? Er is een beroepsgeheim voor medici.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 23:01

purny schreef:
prompter schreef:
Ik rij gewoon minder hard, dat scheelt ook echt. Blijf nu netjes op de 100 op de snelweg, dan haal ik makkelijk de 1 op 20 :)

Dat zijn altijd de wijze woorden van mijn vader. Denk erom netjes op de rechterbaan 100 blijven rijden, dan rij je het zuinigst. :D

Ik pak alleen de auto naar mijn ouders en als ik 1 keer per week extra op ziekenbezoek ga bij mijn vader. Naar mijn werk ga ik meestal op de fiets als het mooi/droog weer is en mijn werk betaalt mijn ov.

Volgende maand ga ik wel even richting België. Er zijn daar nou eenmaal bepaalde boodschappen goedkoper als in NL. Naar Duitsland vind ik niet rendabel.

Iets heel anders maar ik schrok me rot met een weekje vakantie in de ardennen. Wat een geld daar boodschappen doen. Nederland is goedkoop dan.

Tanken was wel leuk :j

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 23:58

purny schreef:

Dit is echt de grootste grap die ik in dit topic heb gelezen. :')

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-26 00:29

Kaitlyn schreef:
purny schreef:

Dit is echt de grootste grap die ik in dit topic heb gelezen. :')

Is ook alweer vergeten zeker dat er vrouwen worden verkracht en vermoord die in het donker naar huis fietsen. Konden we maar in het donker fietsen…

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-26 05:53

Ladyson schreef:
Het kan sowieso geen kwaad als een deel vd mensen dichter bij huis gaat werken. En dan heb ik het niet over 5 km, maar de groep die dagelijks enkele reis 100 km rijdt voor een functie die ook prima dichterbij kan.

Makkelijk gezegd. Mijn werkgever was in mijn eigen provincie en had ruim voldoende aanbod aan werk.
Paar jaar geleden gefuseerd, nu naast de UH ook de Bommelerwaard, Betuwe en Over Betuwe erbij. Heel regio rivierenland. Van Arnhem tot aan Andel, van Hedel (laagste punt) tot aan Hollandsche Rading (hoogste punt) En van Rhenen tot aan Lopikerkapel.

Dat betekent dat mijn werkregio verdrievoudigt is.
Niet mijn keuze.

Betekent ook dat wij de grootste in de hele regio zijn. Ik zal dus altijd buiten mijn eigen regio moeten solliciteren als ik weg wil.
Zit ik nog altijd met hetzelfde probleem, werk vs wonen en de afstand ervan.

Oh ja, vorig jaar verplicht verhuisd want mijn vorige huis gaat gesloopt worden.

Allemaal dingen die buiten mijn schuld en invloed gebeuren.
Het leven is niet zwart/ wit.

purny schreef:

:')
Tuurlijk

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-26 08:37

Er zijn al bedrijven die dit doen he...
Toen ik vorig jaar ergens anders ging solliciteren werd mij verteld dat wanneer je uit dezelfde stad kwam je niet met de auto mocht komen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-26 08:40

purny schreef:
Toen ik vorig jaar ergens anders ging solliciteren werd mij verteld dat wanneer je uit dezelfde stad kwam je niet met de auto mocht komen.

Dan kan het natuurlijk zijn dat je met ov kunt komen bijvoorbeeld als dat daar goed geregeld is. Maar 25 km fietsen staat, zeker zonder elektrische fiets gewoon aan bijna 2 uur reistijd enkele reis. Dan houd je geen personeel meer over.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-26 08:44

Men kan minder dit men kan minder dat...

Waarom moeten wij de sjaak zijn als de overheid te laks is om ons eens tegemoet te komen? Al is het maar 2 maanden!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-26 08:45

Bij ons wordt een groot deel van het personeel al met Boldermanbusjes vervoerd. Al jaren.
Voor mij is het niet te fietsen. Te ver, lichamelijk lukt het niet en ik ga niet over de Amerongse berg fietsen. Niet in het donker.

Boodschappen laat ik bezorgen en kleine dingetjes haal ik bij de Spar die op 2 min lopen zit.

Mijn vriendinnen zitten op ongeveer 20/25 min rijden dus daar pak ik wel de auto voor. Ik rij op zich niet vaak kleine stukjes, alleen naar het tuincentrum maar dan heb ik ook spullen voor de tuin gekocht. Ik probeer dat wel altijd te combineren met de stort bijvoorbeeld. Dat zit er toch naast.

Ik kan de benzine nog betalen maar ik vind het wel enorm duur. Ik vind het ook niet erg om wat meer thuis te blijven, zeker niet met mooi weer.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-26 09:23

Babsiej schreef:
Het kan wel. Willen niet.

En stoppen met roken kan ook niet iedereen.

Kan wel ja? Als zzp'er dan? Altijd werk op afstand. Er wordt hier veelal voor het gemak maar even uitgegaan van werken voor de baas en dan maar minder rijden en meer fietsen maar zo makkelijk zit de boel niet in elkaar.

Privé kan je inderdaad minder rijden ja. Maar werkverkeer moet gewoon doordraaien anders houdt alles op he.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-26 09:59

En in een dorp waar 4x per dag een bus komt is het ook kansloos. En op de fiets uren onderweg is ook kansloos want dat kan niet met de kinderopvang, dus soms is het gewoon niet mogelijk

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-26 11:16

purny schreef:

Waarschijnlijk wordt de reiskosten met de auto niet vergoed en alleen als je reist met OV.
Een werkgever kan niet bepalen hoe jij naar je werk komt.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-26 11:19

Herkenbaar hoor, dat van het ZZPen en de grote reisafstand. Precies de reden waarom ik geen ZZPer in dit type werk blijf. Alleen dat is dus wel een keuze die ik maak, niet iets 'wat niet kan'. En dus ook een keuze die jij maakt. Net als dat je een bepaald type werk doet voor een werkgever in een te grote regio.

Als je buitenaf woont, is een elektrische auto een goede oplossing. Laden via je eigen zonnepanelen op je eigen oprit.

Popstra, een toezegging van 2 maanden lijkt me prima. Maar, wat als het langer duurt? En doen we dat dan ook als er weer een schip vast ligt in het Suez kanaal? Of als er weer een ziekte a la Corona uitbreekt?

Je blijft dan aan de gang, want de wereld is niet meer stabiel. En het zal wel ergens van betaald moeten worden. We kunnen m.i. beter zorgen dat we flexibeler worden.

En waarom moet de overheid eigenlijk de portemonnee trekken als je ook gewoon elektrisch kan gaan rijden? 1 op de 5 mensen doet dat al en heeft geen last van deze prijzen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-26 11:21

Ladyson schreef:

Maar in het westen liggen de salarissen nu eenmaal hoger dan in de rest van het land.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-26 11:24

Electra63 schreef:
purny schreef:

Waarschijnlijk wordt de reiskosten met de auto niet vergoed en alleen als je reist met OV.
Een werkgever kan niet bepalen hoe jij naar je werk komt.

Dat is meer waarschijnlijk.

En ik ken een bedrijf als je daar overdag wilt parkeren moet je betalen (net als bezoekers)
En de kosten werden gekoppeld aan de kilometers die je van het werk woonde.
Dus ver weg gratis, maar binnen 5 kilometer de volle mep en van alles daar tussenin.
De nachtdiensten waren vrij.