Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
26 (4%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
106 (19%)
ChristenUnie
5 (0%)
SP
19 (3%)
PvdD
24 (4%)
Volt
17 (3%)
D66
97 (17%)
CDA
37 (6%)
NSC
3 (0%)
BBB
38 (6%)
PVV
86 (15%)
SGP
5 (0%)
JA21
32 (5%)
FvD
21 (3%)
50Plus
6 (1%)
Andere partij
2 (0%)
Blanco
12 (2%)
Ik stem niet
13 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
4 (0%)

Totaal aantal stemmen: 554

Electra63

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 23:34

Maar Eerdmans is een opportunist. Hopt makkelijk over naar een andere partij. Dit is nr. 7 dacht ik.
Dus als hij kan meeregeren, doet hij dat, denk ik.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 23:52

Dat vermoed ik ook, hij zegt liever niet maar wanneer ze hem vragen om deel uit te maken van een coalitie dan staat hij echt wel in de startblokken.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 00:51

Ach ja, meestal is standvastigheid een mooiere eigenschap dan wispelturigheid, maar in dit geval misschien juist niet. :)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 03:43

Heb liever dat iemand waar ik op stem toch zijn best gaat doen ondanks niet ideale coalitie, dan gelijk afhaken zodra je niet de grootste wordt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-25 12:06

Electra63 schreef:
Maar Eerdmans is een opportunist. Hopt makkelijk over naar een andere partij. Dit is nr. 7 dacht ik.

ook als de standpunten zo ver uit elkaar liggen? JA21 en GL/D66 verschillen op best grote onderwerpen van mening.

We hebben in het vorig kabinet gezien dat het niet werkt als er teveel water bij de wijn gedaan moet worden. Dat heeft partijen veel stemmen gekost (BBB en VVD) en zelfs weggevaagd (NSC)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 12:54

juval schreef:
Electra63 schreef:

ook als de standpunten zo ver uit elkaar liggen? JA21 en GL/D66 verschillen op best grote onderwerpen van mening.

We hebben in het vorig kabinet gezien dat het niet werkt als er teveel water bij de wijn gedaan moet worden. Dat heeft partijen veel stemmen gekost (BBB en VVD) en zelfs weggevaagd (NSC)

Vooral het feit dat bepaalde plannen van PVV wettelijk niet konden, maar Geert Wilders er toch aan vast bleef houden heeft in mijn optiek de boel de das om gedaan. Verder hebben alle partijen wel hun best gedaan om er iets van te maken. Dus je weet nooit. :) Ik zou Eerdman ook niet direct willen omschrijven als een opportunist, maar eerder als een principieel man. Hij ging van CDA naar LPF, maar daar vanaf zijn alle partijen in dezelfde richting. In Rotterdam heeft hij ook best wat goede dingen gedaan. Ondanks zijn kritische houding tenopzichte van een multiculturele samenleving en migratie, vind hij het belangrijk om altijd respectvol te blijven, omdat politici een voorbeeld functie hebben.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Joost_Eerdmans#:~:text=Daarna%20was%20hij%20vanaf%202018,in%20de%20Tweede%20Kamer%20zit.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 13:31

juval schreef:
Electra63 schreef:

Dat is altijd zo. Denk eerder aan D66. Ik las ooit: regeren is halveren. Want je kan nooit waarmaken wat je belooft. En de beloftes van de partijen in de afgelopen coalitie waren ook nog eens wild en onhaalbaar. Met alle partijen een minister op de favo post denk juist dat er nog nooit zo weinig water bij de wijn is gedaan. Het niet lukken van dingen heeft meer met de volstrekte onhaalbaarheid van de plannen en de soms knullige incompetentie van de ministers te maken.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 16:05

Electra63 schreef:

Eerdmans is ook niet zo goed in rekenen, die heeft al meerdere keren in talkshows totaal verkeerde cijfers gepresenteerd om zijn gelijk te krijgen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 17:36

Benzz schreef:
Electra63 schreef:

Eerdmans is ook niet zo goed in rekenen, die heeft al meerdere keren in talkshows totaal verkeerde cijfers gepresenteerd om zijn gelijk te krijgen.

In 2005 kreeg Eerdmans de thorbecke prijs voor politieke welsprekendheid. Het zou misschien ook wel een beetje veel van het goede zijn om te verwachten dat hij ook op rekenkundige niveau zo goed zou presteren. :+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 17:57

@Journee: Taalkundige vaardigheden zitten in de andere hersenhelft dan de rekenkundige vaardigheden. Veel mensen zijn goed in het ene en juist niet in het andere. Zoals je alpha- en beta-studies hebt. Dat zal wel een van de vele redenen zijn waarom mensen zo verschillend zijn en heel anders tegen het leven kunnen aankijken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 18:00

journee schreef:
juval schreef:

Vooral het feit dat bepaalde plannen van PVV wettelijk niet konden, maar Geert Wilders er toch aan vast bleef houden heeft in mijn optiek de boel de das om gedaan. Verder hebben alle partijen wel hun best gedaan om er iets van te maken. Dus je weet nooit. :) Ik zou Eerdman ook niet direct willen omschrijven als een opportunist, maar eerder als een principieel man. Hij ging van CDA naar LPF, maar daar vanaf zijn alle partijen in dezelfde richting. In Rotterdam heeft hij ook best wat goede dingen gedaan. Ondanks zijn kritische houding tenopzichte van een multiculturele samenleving en migratie, vind hij het belangrijk om altijd respectvol te blijven, omdat politici een voorbeeld functie hebben.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Joost_Eerdmans#:~:text=Daarna%20was%20hij%20vanaf%202018,in%20de%20Tweede%20Kamer%20zit.

Nou, ik ken hem vanuit de Rotterdamse politiek, hij is een opportunist en hopt zo over naar een andere partij.

Afbeelding

Maar hij is inderdaad welbespraakt en verder een nette vent.

En Annabel Nanninga? Berucht om haar twittergedrag over o.a. dobbernegers en "vergassen'.
Dat gaat een stukje verder.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 18:08

Als je gaat samenwerken met Annabel Nanninga ben je wat mij betreft per direct discutabel. Daar ga je een enorme grens over, hoe welbespraakt je ook bent.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 18:31

Electra63 schreef:
journee schreef:

Nou, ik ken hem vanuit de Rotterdamse politiek, hij is een opportunist en hopt zo over naar een andere partij.

[ Afbeelding ]

Maar hij is inderdaad welbespraakt en verder een nette vent.

En Annabel Nanninga? Berucht om haar twittergedrag over o.a. dobbernegers en "vergassen'.
Dat gaat een stukje verder.

Annabel Nanniga heb ik me niet in verdiept en socialmedia volg ik niet, juist vanwege de overdaad aan troep dat daar gedumpt wordt. Misschien dat zij qua politieke welsprekendheid nog wat van Eerdmans kan opsteken. :)

Dat partij hoppen heeft volgens mij ook te maken met het feit dat verschillende partijen ook niet echt stabiel te noemen waren, LPF en EénNL waren bijvoorbeeld geen Lang leven beschoren. Twee partijen waren van de plaatselijke gemeenteraad en FvD verliet hij omdat de partij niet voldeed aan zijn principes.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-25 18:33

Dat 'hoppen' is inderdaad prima te verklaren.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 18:41

Benzz schreef:
Als je gaat samenwerken met Annabel Nanninga ben je wat mij betreft per direct discutabel. Daar ga je een enorme grens over, hoe welbespraakt je ook bent.

Veroordeel jij dan iemand meteen als schuldig door associatie? Zelf houd ik iedereen bijvoorkeur alleen verantwoordelijk voor hun eigen handelen.

'waar je mee omgaat, daar wordt je mee besmet' hoeft namelijk ook niet negatief te zijn. Voor hetzelfde geld heeft Eerdmans juist een positieve invloed op Annabel Nanniga.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 18:43

journee schreef:
Veroordeel jij dan iemand meteen als schuldig door associatie? Zelf houd ik iedereen bijvoorkeur alleen verantwoordelijk voor hun eigen handelen.

'waar je mee omgaat, daar wordt je mee besmet' hoeft namelijk ook niet negatief te zijn. Voor hetzelfde geld heeft Eerdmans juist een positieve invloed op Annabel Nanniga.

Misschien moet je even googlen op haar naam.

Maar zal 1 tweet met je delen die ze heeft getweet:
Citaat:
"Ook over de tweet uit mei 2015 waarin zij over Hitlers Mein Kampf zegt 'Je leest zes bladzijden en je hebt meteen zin Joden te vergassen',

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 19:00

Benzz schreef:
journee schreef:

Misschien moet je even googlen op haar naam.

Maar zal 1 tweet met je delen die ze heeft getweet:
Citaat:
"Ook over de tweet uit mei 2015 waarin zij over Hitlers Mein Kampf zegt 'Je leest zes bladzijden en je hebt meteen zin Joden te vergassen',

Ja21 is in november 2020 opgericht. Dus als je een punt wilt maken, zullen het berichten van na die datum moeten zijn.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 19:01

journee schreef:
Ja21 is in november 2020 opgericht. Dus als je een punt wilt maken, zullen het berichten van na die datum moeten zijn.

Na de uitspraken dus, dus Eerdmans wist met wat voor figuur hij ging samenwerken. Ze werkten overigens ook samen bij FVD.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 19:23

Electra63 schreef:
CDA, PvdA/GL, D66 en Ja21, zou rond de 80 kunnen worden.
Van alles een beetje :D

Ik verwacht niet dat PvdA/GL in een coalitie met Ja21 zou WILLEN zitten >;) ik denk dat ze zelfs moeite zullen hebben met de VVD, zoals die partij zich nu (onder Dilan) profileert -O-

Vrij Nederland deed onderzoek naar het democratische gehalte van politieke partijen. Het resultaat voor sommige partijen is dramatisch
Afbeelding

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 19:34

Ik had niet verwacht dat sp nog zo laag zou scoren op respect voor democratische rechten als ik heel eerlijk ben. Vvd had ik ook niet zó laag verwacht eerlijk gezegd. Alle andere dramatische uitslagen zag je natuurlijk al aankomen :=

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 19:37

Ik schrik hier ook wel van. Maar ben ook wel nieuwsgierig hoe dit onderzocht is.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 19:38

Raineri schreef:
Ik had niet verwacht dat sp nog zo laag zou scoren op respect voor democratische rechten als ik heel eerlijk ben. Vvd had ik ook niet zó laag verwacht eerlijk gezegd. Alle andere dramatische uitslagen zag je natuurlijk al aankomen :=

SP scoort beter dan NSC :+

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 19:40

Ja cda en nsc waren de tweede die me opvielen! Man, wat een overdaad aan luxe. Zoveel keuze aan nette partijen voor de verkiezingen :Y)

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 19:41

Benzz schreef:
Ik schrik hier ook wel van. Maar ben ook wel nieuwsgierig hoe dit onderzocht is.

Het artikel staat helaas achter een betaalmuur ;(

Afbeelding

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 19:44

Wranglerbutt schreef:
Benzz schreef:

Het artikel staat helaas achter een betaalmuur ;(

[ Afbeelding ]

Dat had ik al gezien en ook archive krijgt het niet geopend.