Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Knuffeldier

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 20:01

Enn:

Goede vraag! GroenLinks en PvdA waren inderdaad in mijn eerdere overzicht niet apart benoemd omdat ik me toen vooral richtte op partijen die expliciet terugkwamen in de Tweede Kamerposities en spreekmomenten rond het recente debat. Maar GroenLinks (samenwerkend met PvdA als GroenLinks‑PvdA) heeft wel degelijk duidelijke standpunten over de wolf. Hieronder vind je een heldere samenvatting:

---

GroenLinks (in samenwerking met PvdA)

1. Bescherming en welkom

GroenLinks stelt dat de wolf welkom is in Nederland. Ze zien de terugkeer van de wolf (en andere roofdieren zoals de lynx en goudjakhals) als een positief teken voor biodiversiteit. Leefgebieden moeten verdund en verbonden worden over landsgrenzen heen, zodat deze dieren zich duurzaam kunnen vestigen.

2. Beschermde status behouden

GroenLinks verzet zich tegen pogingen om de juridische beschermingsstatus van de wolf te verlagen. Ze vinden dat dit onwenselijk en contraproductief is.

3. Preventief beleid en vergoeden van schade

Ze pleiten voor een ruimhartigere regeling voor wolfwerende hekken (afrastering). Subsidies moeten beter toegankelijk en effectief zijn. Ook moet de opzet van de regeling, onderhoud en controle van het raster inbegrepen zijn, zodat het aantrekkelijker wordt voor ondernemers en eigenaren.

Daarnaast willen ze dat schapenhouders die adequaat hebben geïnvesteerd in preventie en tóch schade lijden, adequaat worden gecompenseerd.

4. Sterkere natuurverbindingen

Het terugdringen van versnippering en het herstel van ecologische verbindingen—zoals tussen de Veluwe en de Utrechtse Heuvelrug—wordt gezien als cruciaal voor zowel de wolf als de wilde prooidieren.

5. Kritiek op huidige interventierichtlijnen

GroenLinks en PvdA (binnen provinciale discussies) hebben grote vraagtekens gezet bij nieuwe interventierichtlijnen die ingrijpende maatregelen (zoals afschot) mogelijk maken. Ze vinden dat er onvoldoende juridische en ecologische onderbouwing voor deze richtlijnen is.

6. Breder perspectief in Kamerdebat

In het Kamerdebat over het wolvendossier vroeg GroenLinks‑PvdA via Kamerlid Bromet zich retorisch af: "Wie zijn wij om te bepalen of een dier hier wél of niet mag leven?" Zij vinden dat, hoewel spreiding van wolven niet in alle gebieden haalbaar is, er een landelijke en centrale aanpak nodig is — met goede communicatie en samenwerking tussen rijk, provincies en gemeenten.

---

Samengevat in vergelijking

Partij Kernstandpunt t.a.v. wolf

GroenLinks-PvdA Wolf welkom, beschermen én samenleven; investeren in preventie, vergoeden schade, goede leefgebieden, en nationale samenwerking; tegen afschot tenzij strikt onderbouwd.
Overige partijen Zie eerder overzicht: sommige willen wolf behouden maar beheer/verjaging toelaten, anderen vinden wolf ongewenst of zelfs willen afschot.

---

GroenLinks (en PvdA samen) zijn dus duidelijk aanwezig in het debat — met een pro-natuur, ecologisch verankerde visie, gefundeerd op preventie en realisme, en met oog voor zowel biodiversiteit als agrarische belangen.

Wil je het standpunt van PvdA los van GroenLinks verder uitgelicht zien, of juist een vergelijking met partijen zoals D66 of SP? Laat maar weten!

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 20:01

Er is eigenlijk niet een partij met een standpunt zoals meerdere van ons hier hebben. En er lijkt er niet een echt goed geïnformeerd te zijn.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 20:03

Thanks!

Het is uiteraard maar een puzzelstukje van maar wel een die ik minder makkelijk kon vinden. Ik heb graag alle puzzelstukjes voor "mijn thema's" helder en de wolf is er wel een van. Afgelopen verkiezingen was migratie blijkbaar het thema maar persoonlijk voelt mijn veiligheid meer aangetast door de wolf dan door migranten :') dus het is wel iets om mee te nemen. Maar inderdaad, ik vind wat betreft de wolf gewoon totaal niet wat ik zoek.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 20:05

Knuffeldier schreef:
Er is eigenlijk niet een partij met een standpunt zoals meerdere van ons hier hebben. En er lijkt er niet een echt goed geïnformeerd te zijn.

Vind dat van BBB toch wel wat vele hier ook zeggen.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 20:08

En om nou ChristenUnie te gaan stemmen alleen vanwege hun standpunt wolf ……. Maar de rest spreekt me niet aan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 20:16

MyChoice schreef:
En om nou ChristenUnie te gaan stemmen alleen vanwege hun standpunt wolf ……. Maar de rest spreekt me niet aan.

Ik ben mordicus tegen politieke partijen die op de bijbel hun fundament hebben gebaseerd. Ik vind dat een slechte zaak.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 20:19

Even via chatgpt bij volt gekeken, wat meer Europees gericht.

Zijn voor bescherming boeren en vee, maar ook voor wolf in Nederland.

De manier waarop spreekt me minder aan.
Ik zie deze groep er wel wat meer voor aan om 'lerend' te zijn, en standpunten wat vlotter durven wijzigen als blijkt dat dingen niet werken.

Even gekeken omdat het 1 van de weinige partijen is die echt voorbij landsgrenzen denkt, en dat vind ik in deze specifieke kwestie nogal interessant.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 20:23

rien10 schreef:
MyChoice schreef:

Ik ben mordicus tegen politieke partijen die op de bijbel hun fundament hebben gebaseerd. Ik vind dat een slechte zaak.

Idem, maar op dit punt zijn zij vrijwel de enigen die erkennen dat wolf in Nederland niet kan.
Zit beetje klem, pvda/gl of sp is voor andere punten de betere optie voor mij, maar ik woon aan de rand van wolvengebied.

tijger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 20:30

Even een plek waar ik mijn verwondering kan uiten. Vanaf was ik in een dierentuin waar ze ook wolven hebben. Ten eerste enorm indrukwekkend die wolven.

Maar tegen de boer wordt gezegd dat 1.50m hoog hek echt ruim voldoende is met een paar stroomdraadjes. Waarom plaatsten die dierentuinen dan herken die ongeveer 3x zo hoog zijn met een schuin stuk naar binnen bovenin en tientallen stroomdraden? Zoals sommige partijen het proberen te laten overkomen, ze doen toch niets en zijn ongevaarlijk. Dan kunnen ze toch ook los op dat park lopen? Leuk voor pietje en klaasje kunnen die ook eens een wolf knuffelen.

Echt onvoorstelbaar dat ze dat nog allemaal met droge ogen durven te beweren. Iedereen met een beestje in Nederland moet dus eigenlijk zo'n dierentuinhek plaatsen met het schuine deel naar buiten en op sommige plekken nu ook al om tuinen om je kind nog enigszins veilig te laten spelen. Het is toch te bizar voor woorden....

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 20:35

150…?
120 is de advieshoogte

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 20:40

Zichtmelding Hilversum NH
Citaat:
Hilversum Noord-Holland
19-08-2025
13.00 uur

Zichtmelding

Vandaag oog in oog gestaan met een wolf bij het bosgebied vlakbij Ankeveense pad. Ik liep langzaam weg en hij ging het bos weer in.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1CPnFC ... tid=wwXIfr

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 20:42

Die is op doorreis naar het Vondelpark hopelijk

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 20:42

Momenteel wat meer meldingen buiten de echt bekende gebieden, heb ik de indruk?

Zijn er wat halfwas wolven beginnen aan wat zwerf en verkenwerk voor als ze hun geboorteroedel verlaten wellicht?

Of ben ik de enige die dit wat opvalt?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 20:43

MyChoice schreef:

Doe maar meteen Malieveld of Binnenhof :')

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 20:44

Femke_Tweety schreef:
MyChoice schreef:

Ja, laat hem daar maar eens lelijk kijken naar wat politici van PvdD enz

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 20:47

DuoPenotti schreef:
Femke_Tweety schreef:

Ja, laat hem daar maar eens lelijk kijken naar wat politici van PvdD enz

Even beetje subtiel proeven... }>

tijger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 20:48

DuoPenotti schreef:
150…?
120 is de advieshoogte

Oeps sorry ik was dus iets te positief met mijn 1,50. Dan is het heel zeker 3 kusjes zand wel 4x zo hoog

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 20:49

Ja wat tenen knabbelen mag ook wel..

Ook nog wel wat meer, maar dan gaan mensen weer temmen }>

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 21:05

Citaat:
19 augustus 2025/Zwolle
Schapen schuilen achter Wolf waarschuwing: ‘Alsof ze weten wat er speelt’
Zwolle – Een vredig tafereel aan de Soestwetering bij Zwolle Zuid: een groep schapen ligt rustig in het zonnetje op de dijk, vlak achter een opvallend nieuw bord. Maar de boodschap op dat bord is allesbehalve geruststellend. In grote, dreigende letters: ‘Pas op: Wolf actief!’.

Alsof ze weten wat er gaande is, zitten de wollige dieren bijna schouder aan schouder bij het hekwerk, pal achter het bord. Ze lijken zich erachter te verschuilen, alsof ze denken dat het bord ze beschermt tegen de grote boze wolf.
Waarschuwingsbord tegen de wolf

De borden, voorzien van een alarmerende gevarendriehoek met daarin de zwarte contouren van een wolf, zijn deze week op meerdere plekken aan de Aalvangersweg geplaatst. Buurtbewoners namen het heft in eigen hand, nadat de wolf een paar keer toesloeg. “Een gewaarschuwd mens telt voor twee,” klinkt het serieus. De boodschap op de borden is helder: Honden kort aangelijnd, blijf op de paden en meld waarnemingen.

Maar wie de rust in het weiland gadeslaat, ziet vooral schapen die ogenschijnlijk denken dat ze veilig zijn. “Alsof ze het snappen,” zegt een wandelaar. “Alsof ze weten dat de wolf dichtbij is geweest.”
Schrik zat er goed in

En die angst is niet ongegrond. Nog geen paar dagen geleden ging het vreselijk mis in ditzelfde buitengebied. Een jonge koe – een pink – werd dusdanig toegetakeld door een wolf dat een veearts het dier uit zijn lijden moest verlossen. Slechts tweehonderd meter verderop werd een schaap dodelijk gegrepen, een ander ernstig verwond.
Lone wolf op zoek naar een plek

Volgens wolvendeskundigen gaat het waarschijnlijk om een jonge, mannelijke wolf die zijn roedel heeft verlaten en op zoek is naar een eigen territorium – en mogelijk een partner. In zijn zoektocht laat hij echter een spoor van toegetakelde schapen achter. DNA-onderzoek moet nog wel definitief vaststellen om welk dier het gaat.
Overigens kwam vanuit Wijhe kort na de aanval bij Zwolle-Zuid een nieuwe melding: opnieuw slachtoffers onder de schapen. Eén dood, één zwaargewond.
https://www.rtvfocuszwolle.nl/schapen-s ... 9cRA2o5Apg

Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/17BKgc ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 21:07

Citaat:
19 augustus 2025/RTV Drenthe
Schapen Balloërveld voorlopig niet in kooi als bescherming tegen wolvenaanval

De nieuwe schaapskudde van het Balloërveld is voorlopig niet te bewonderen in de eigen schaapskooi. De stal is niet bestand tegen aanvallen van wolven en dus overnachten de schapen op een andere plaats.

Het nachtverblijf van de schapen is aan één kant volledig open. De stichting die de schaapskooi beheert is er niet gerust op dat de muur van de kooi hoog genoeg is om wolven buiten te houden. De kudde verblijft daarom de komende tijd in weides die worden omringd door een verplaatsbaar wolfwerend raster.

Wolfproof maken

Het Balloërveld wordt sinds een paar maanden begraasd door een nieuwe schaapskudde, nadat het vorige herderskoppel met pensioen ging. "Dat leek ons een goed moment om groot onderhoud te plegen aan de schaapskooi", vertelt bestuurslid Trea Sandjer van de Stichting Schaapskooi Balloërveld. "Hij is helemaal schoongemaakt, er staan verse strobalen in, we gaan schilderen en hij wordt wolfproof."
De vorige herders hielden de schapen sowieso het liefst buiten de kooi, maar dat willen de nieuwe herders anders doen. Het bestuur gaat samen met de herder en een wolvenconsulent kijken op welke manier de schapen in de kooi tegen wolven kunnen worden beschermd. Het is nog niet duidelijk wanneer de schapen weer terug kunnen in hun overdekte nachtverblijf.

Tropenrooster

Als de schapen niet in de kooi kunnen, verblijven ze normaal gesproken in nachtweides vlakbij het bezoekerscentrum. Maar ook dat kan op dit moment niet, vertelt herder Julie Teunen. "We hebben heel wat hittedagen gehad en een tropenrooster gedraaid. Op de nachtlanden bij de kooi is weinig tot geen schaduw te vinden. En we willen wel dat de schapen na het grazen in de schaduw kunnen."
Wie de schaapskudde graag wil zien, kan volgens de herder het beste op tijd opstaan. En je moet een beetje mazzel hebben. Teunen: "Het is een heel groot veld en je moet maar net het geluk hebben dat je ze op je fiets- of wandeltocht treft. Met hitte gaat de kudde de hei op als de zon op komt en wanneer het te warm wordt, gaan ze weer de schaduw in."

Horeca en winkel

Bezoekers van de schaapskooi hebben ongetwijfeld gemerkt dat er sinds de wisseling van herder geen horeca en wolwinkel meer is bij het Balloërveld. Het is op dit moment ook niet zeker of die in de toekomst weer terugkomt. De gemeente Aa en Hunze staat horeca die concurreert met andere ondernemers in het dorp niet toe.
"De koffie, thee en limonade die eerder werd geschonken, was ondergeschikt aan het wolatelier van de vorige herder en werd daarom wel toegestaan. De nieuwe herders zijn aangenomen om het veld te begrazen en de natuur te onderhouden. De rest zit niet in hun pakket", zegt Sandjer, die niet volledig uitsluit dat er uiteindelijk weer wat gedronken kan worden bij de kooi.
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/177171 ... lvenaanval

Filmpje via genoemde bron

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 21:08

Citaat:
19 augustus 2025/Nederland

Laat je in deze video meenemen in een vernieuwend perspectief op onze relatie met de wolf. Laurens Hoedemaker, directeur van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging geeft waardevolle inzichten die verder gaan dan een zwart-wit discussie en belichten waarom beheer, beleid én draagvlak essentieel zijn.

Drie redenen waarom je deze video moet kijken:
1. Heldere uitleg van een complex vraagstuk: het helpt je om het evenwicht te begrijpen tussen ecologische waarde, menselijke veiligheid en natuurbeheer.
2. Een standpunt vol nuance: Niet simpel voor-of-geen debat, maar een visie waarin natuur én samenleving samenkomen in beleid.
3. Actuele, politiek en maatschappelijk relevante inhoud: Hoe een belangrijke organisatie in Nederland haar beleid adaptief bijstelt op basis van leefbare realiteit én draagvlak in de samenleving

https://www.facebook.com/reel/721636230870755

Voor video zie link in de quote.
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/1C7zU6 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 21:11

Soms is iets zo sneu, dat je er van in de lacht schiet.

Foei Telegraaf, niet doen.
Afbeelding

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 21:34

Ja, want foei roepen werkt fantastisch.

Doe dat ook maar gewoon als je Bram of Eva tegenkomt (1 van die twee was het waarschijnlijk) en als ze aan je tenen knabbelen of je op zijn Trumps uitgedrukt bij de P+$$¥ grijpen zoals ze bij paarden en schapen graag doen :')

Oké, dit is wat plastisch en erg direct.

Maar natuurlijk wél gewoon het risico op langer termijn.

Onderbuik, genitaliën of hals zijn toch de voornaamste aanvalsplekken.

Foei.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 21:38

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 22:49

Zichtmelding Garderen Gld
Citaat:
Garderen Gelderland
19-08-2025
13.00 uur

Zichtmelding

Wolf gezien die 50 meter voor ons de weg overstak. We waren met ons tweeën op de fiets.
De wolf stak de Lage Boesschoterweg over en ging richting de Hoge Boesschoterweg.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf

https://www.facebook.com/share/p/1Cu3aK ... tid=wwXIfr