Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 17:44

Daar ben ik ook wel benieuwd naar San, maar meer nog Jan ben ik benieuwd wat je nu eigenlijk wil zeggen met je opmerking want dat is me volstrekt onduidelijk.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 17:52

janderegelaa schreef:
Loretta schreef:
Voldoe je als vrouw niet aan het schoonheidsideaal moet je nu ook al oppassen.
Cis vrouw verliest baan omdat klant haar aanzag voor trans.

https://m.youtube.com/watch?v=nauz7001Q0U

Het nivo van dat in nazi Duitsland iedereen met een grote neus een jood was.

Nog een Godwin.

LB

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 18:16

_San87_ schreef:
janderegelaa schreef:
Nog een Godwin.

Weet jij wat de wet van Godwin is, überhaupt? En in welke context je deze moet plaatsen?

Dat weet ik precies en het slaat echt helemaal nergens op. Wie dit in vergelijk met de Jodenhaat/vervolging wil trekken moet misschien eens een geschiedenisboek pakken. Dat was echt vele malen erger. En dat wil niet zeggen dat dit niet erg is maar het is zeker niet te vergelijken.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 18:20

Het gáát níét om de gaskamers zèlf.

Het gaat om de weg náár dit soort extreme excessen toe.

Het moment waarop mensen zich moeten realiseren dat er stappen in een heel verkeerde richting genomen worden.
Kijk niet naar de gaskamers zèlf, maar de 10 jaar ervoor die er toe geleid hebben dat het kon gebeuren.
De politiek die erop aanstuurde.
Dat mensen het 'lieten gebeuren'.

Dáár zitten de parallellen.
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 04-04-25 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 18:21

janderegelaa schreef:
Dat weet ik precies en het slaat echt helemaal nergens op. Wie dit in vergelijk met de Jodenhaat/vervolging wil trekken moet misschien eens een geschiedenisboek pakken. Dat was echt vele malen erger. En dat wil niet zeggen dat dit niet erg is maar het is zeker niet te vergelijken.

Ja, laten we vooral wachten tot de eerste doden vallen ... -:(-

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 18:22

De gevolgen van de jodenhaat ( en Sinti en Roma ) zijn inderdaad niet te vergelijken met wat er nu in de usa gebeurt, maar de aanzet wel ! Bepaalde groepen worden als inferieur gezien in de usa dus in die zin heeft Pien gelijk met haar vergelijking.

VuurVleugels

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 18:29

Kijk, daar is Koning Invalideren weer. Er als de kippen bij om anderen te vertellen dat niet zij, maar alleen hij weet hoe de wereld in elkaar steekt! Tatoeër je geliefde woord lekker op je voorhoofd en laat de validiteit van andermans argumenten maar over aan de mensen die ervoor gestudeerd hebben. Die kunnen dat prima zelf ontkrachtigen of bevestigen, zoals dagelijks in de media voorbij komt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 18:30

janderegelaa schreef:
_San87_ schreef:
Weet jij wat de wet van Godwin is, überhaupt? En in welke context je deze moet plaatsen?

Je geeft er niet echt blijk van.

Als je de parallellen niet ziet, dan heb je van de geschiedenis niks geleerd :).

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 18:33

De vernietingskampen waren niet stap 1...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 18:43

janderegelaa schreef:
_San87_ schreef:

Het wereldbeeld is de overeenkomst. De wij zijn superieur en wie het tegendeel bewijst (zoals destijds met de olympische spelen in Berlijn), kan serieuze problemen krijgen. De specifieke zondebok van die periode is het meest bekende kenmerk, maar zeker niet de enige component. Net als dat een religieus wereldbeeld uit de pas loopt met de realiteit, doet het wereldbeeld van in dit geval Trump dat ook. Alles wat dus in conflict is wordt bestreden en dat begint bij plekken die vragen stellen bij alles zoals universiteiten en de rechterlijke macht.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 19:08

VuurVleugels schreef:
Kijk, daar is Koning Invalideren weer. Er als de kippen bij om anderen te vertellen dat niet zij, maar alleen hij weet hoe de wereld in elkaar steekt! Tatoeër je geliefde woord lekker op je voorhoofd en laat de validiteit van andermans argumenten maar over aan de mensen die ervoor gestudeerd hebben. Die kunnen dat prima zelf ontkrachtigen of bevestigen, zoals dagelijks in de media voorbij komt.

Ik moest wel lachen om dat woordje Tatoeren. Daar houden de MAGA's ook al niet van. _O- _O- _O-

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 19:13

De wet van Godwin is omdat hij vond dat vergelijkingen afbreuk doen aan de ernst van de Holocaust he...

Het intrigeert mij dat het, zodra je daarover begint, zo hard aangevallen word.

Waarom is dat? Iemand mag de Holocaust toch vele malen erger vinden dan wat er in de VS gebeurd?

Nog een side note, ik vind persoonlijke aanvallen die gaan over emand moet zich laten tatoeëren, in samenspraak met de Holocaust persoonlijk wat ongepast :o .

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 19:28

Ik als linkse snowflake vind ook wel eens iets ongepast, wordt door rechts dan ook hard gepareerd met vrijheid van meningsuiting enzo ;)

Ik kan niet voor anderen spreken, maar als iemand op mij reageert met "ik ben het niet met je redenatie eens, omdat (...)" dan vind ik dat prima. Zelfs als die (...) totaal niet met mijn visie overeen komt.

(Persoonlijke voornaamwoorden in deze alinea zijn in 't algemeen bedoeld): Waar het mij om gaat is de verheven, platslaande dooddoener. Kom met argumenten, kom met inhoud, kom met een gesprek. Kom met redenen waarom "jij" het onterecht vind dat de Tweede Wereldoorlog erbij wordt gehaald. Blijf niet met je kleinerende godcomplex aanslepen.

Lenette van Dongen zei het mooi: wordt geen vinnik. "Ja nou, da vinnik, da vinnik gewoon! We doen 't al dertig jaar so dus da blijve we gewoon zo doen! Da vinnik, da vinnik, da vinnik!". Kom met inhoud, niet met vinnik. Niet op een discussieforum. Zo simpel is het.

(Vinnik: https://youtu.be/bJ1l_9fotjM?si=A8x6TG-eRPzTNDEk)

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 19:32

Natuurlijk is wat er nu gebeurt nog (!) niet zo erg als tijdens de holocaust. Net zo goed als dat de situatie in januari 1933 nog (!) niet zo erg was als tijdens de holocaust. Maar januari 1933 was wel het moment waarop de sociale uitsluiting van de Joden begon. En als je de overeenkomst niet ziet tussen januari 1933 en nu, sluit je je ogen voor wat er gebeurt. Net als de Europeanen in 1933.
Want als de WO II iets heeft laten zien, dan is het dat het zo'n vaart dus wél kan lopen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 19:35

Wat heeft dit nou weer met links en rechts te maken? Ik spreek rechts het zo hard aan op dit soort zaken :o

Je 2e deel snap ik beter. Maar ik vind het bericht van Jan dus eigenlijk niet kleineren? Ik lees dat hij door dat woord te zeggen eigenlijk gewoon het hele Wikipedia artikel: namelijk, je vergelijkt met de Holocaust en dat doet afbreuk aan de ernst.

De reacties erop echter, die gaan echt vrij ver, niet van jou alleen hoor, maar als ik dan lees dat iemand niets heeft geleerd, 'koning invalideren' , of wachten tot de eerste doden vallen...

Dan denk ik: zegt hij dat dan allemaal?

Ik weet niet, ik lees er niet in wat jij er in leest. Hij plaatst 1 woord...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 19:35

heel eerlijk? Sommige Duitse toespraken uit de jaren 30, klinken voor mij met exact dezelfde redeneringen als een aantal rechts radicale leiders van vandaag. Dezelfde retoriek, het aanwijzen van "de" zondebok, ik begrijp de parallellen met de aanloop van die afschuwelijke gebeurtenissen uit de jaren 40 wel. Puur de aanloop, niet de verschrikkingen zelf.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 19:44

Nu geen tijd om te luisteren maar deze lijkt mij er boeiend:

Citaat:
Timothy Ryback (1954) is directeur van het Institute for Historical Justice and Reconciliation in Den Haag. Als wetenschapper verdiept hij zich al 35 jaar in nazi-Duitsland. Vorig jaar verscheen zijn boek The Takeover. De lezer volgt Adolf Hitler een halfjaar op de voet, tot aan zijn benoeming tot rijkskanselier in januari 1933. Het is een spectaculair journalistiek verslag, dat je het gevoel geeft erbij te zijn geweest. De machtsovername door Hitler blijkt een stuk toevalliger dan vaak gedacht. Hij stond vlak voor zijn benoeming emotioneel, financieel en politiek aan de rand van de afgrond.
Kan die geschiedenis ons iets leren over onze eigen tijd? Wat kunnen we verwachten? Hoe zal de toekomst eruitzien? Ryback publiceerde in de afgelopen maanden een viertal artikelen in The Atlantic over de opkomst van Hitler en de nazi’s. Ryback is historicus, maar je voelt aan je water dat publicatie nu iets te maken moet hebben met de ontwikkelingen in de Verenigde Staten onder het bewind van de Amerikaanse president Donald Trump. Ik hoop dat hij zich wil uitspreken over een vergelijking waar vrijwel niemand zijn vingers aan durft te branden.

https://decorrespondent.nl/16001/trump- ... 1208720709

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 20:01

VuurVleugels schreef:

Je zegt een hoop en je zegt toch helemaal niets. Ik vind dat echt een gave.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 20:09

ruitje schreef:
De wet van Godwin is omdat hij vond dat vergelijkingen afbreuk doen aan de ernst van de Holocaust he...

Het intrigeert mij dat het, zodra je daarover begint, zo hard aangevallen word.

Waarom is dat? Iemand mag de Holocaust toch vele malen erger vinden dan wat er in de VS gebeurd?

Nog een side note, ik vind persoonlijke aanvallen die gaan over emand moet zich laten tatoeëren, in samenspraak met de Holocaust persoonlijk wat ongepast :o .

Je hebt de oorsprong van de wet van Godwin mooi uitgelegd. :)

Maar wat wordt vergeten is dat die wet feitelijk puur en alleen zegt dat in lange discussies uiteindelijk vrijwel altijd een keer de vergelijking met nazi's wordt gemaakt. Het bemerken van de vergelijking zelf zegt dus niets over de mening van iemand die alleen nog maar de opmerking maakt dat de wet van Godwin van toepassing is. Tenzij iemand ook daadwerkelijk zijn mening erbij vermeld, doet een ander alleen aannames.

Maar interessant om te zien hoe door een aanname mensen zich genoodzaakt voelen om in de verdediging te schieten. Of iets wel of niet vergelijkbaar is met de nazi's berust over het algemeen puur op een mening. En meningen kunnen nu eenmaal verschillen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 20:14

Alleen word er een vergelijking getrokken tussen mensen 'klasseren' op basis van uiterlijke kenmerken.
Vrouwen die te mannelijk lijken worden dus maar voor transgender aangezien ook als ze dat niet zijn. Zoals mensen met een grote neus automatisch als Joods werden aangeduid.

Op basis van de aanname over hun persoon, worden en werden deze mensen benadeeld. Ik zie een duidelijke overeenkomst tussen deze 2 voorbeelden.

Het gaat in deze vergelijking helemaal niet over de Holocaust. Hooguit op de aanloop er naar toe.
Maar laten we vooral eens afwachten of het deze keer misschien wel met een sisser afloopt. We hebben vast geleerd van de geschiedenis.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 20:46

Douce schreef:
De vernietingskampen waren niet stap 1...
Ik denk dat dit heel belangrijk is om te beseffen. :j

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 20:52

Qimm schreef:
Alleen word er een vergelijking getrokken tussen mensen 'klasseren' op basis van uiterlijke kenmerken.
Vrouwen die te mannelijk lijken worden dus maar voor transgender aangezien ook als ze dat niet zijn. Zoals mensen met een grote neus automatisch als Joods werden aangeduid.

Op basis van de aanname over hun persoon, worden en werden deze mensen benadeeld. Ik zie een duidelijke overeenkomst tussen deze 2 voorbeelden.

Het gaat in deze vergelijking helemaal niet over de Holocaust. Hooguit op de aanloop er naar toe.
Maar laten we vooral eens afwachten of het deze keer misschien wel met een sisser afloopt. We hebben vast geleerd van de geschiedenis.

Klasseren van personen op uiterlijke kenmerken is echt niet nieuw, dat hebben we hier ook.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 21:01

janderegelaa schreef:
VuurVleugels schreef:

Je zegt een hoop en je zegt toch helemaal niets. Ik vind dat echt een gave.

Weer zo'n platte dooddoener, gaat lekker! Als je het dan over talent hebt!

Ik zie je wel verschijnen als je klaar bent voor een inhoudelijke discussie over de invloed van semantische praktijken op de vorming van een (hegemonisch) discours aangaande xenofobie, polarisatie, nationalisme, en populisme +:)+ Of is mijn academische vakgebied en bijbehorende terminologie iets te popiejopie? Mag hoor. Geniet ik gewoon lekker in mn eentje verder van mijn gave <3

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 21:22

Ik denk juist dat het goed is, dat dit soort overeenkomsten in een vroeg stadium worden herkend en erkend. De holocaust is uiteindelijk ook met kleine stappen begonnen. Door het herkennen en vooral het erkennen ervan kan er hopelijk tijdig ingegrepen worden zodat er nooit meer zoiets vreselijks plaats kan vinden. Het ontkennen van overeenkomsten of het niet mogen benoemen ervan, maakt alleen maar dat de volgende stap de verkeerde richting op makkelijker gezet kan worden.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 21:48

Qimm schreef:

Maar heeft dit niet vooral te maken met stereotypering en generaliseren? Hier bijvoorbeeld een onderzoek waaruit blijkt dat bepaalde gezichtsvormen door mensen als rijk of arm worden beoordeeld, terwijl iemand zijn welvaart natuurlijk helemaal niet van iemand zijn gezicht af te zien is.

https://www.gla.ac.uk/news/archiveofnews/2024/january/headline_1037351_en.html

Net als het feit dat niet alle allochtonen islamitisch zijn en niet alle blondjes dom zijn, niet elk biker type crimineel is en niet elke schaarsgeklede dame prostituee is.
Ik vermoed dat veel mensen onbewust een bepaald vooroordeel hebben op basis van iemand zijn uiterlijk. Pas als ze iemand daadwerkelijk leren kennen blijkt de realiteit vaak heel anders.

Grote verschil vind ik dat in nazi Duitsland vooral antisemitisme een rol speelde en onder Trump lijkt het meer een kwestie van anti - iedereen die niet hetzelfde als Trump is. Wat overigens niet weg neemt dat dit een zorgelijke ontwikkeling is.