Polar schreef:In mijn ervaring is elektrisch rijden vooral in het begin even wennen, maar ik vind het wel ontzettend fijn.
Ik zou echt willen dat het voor iedereen beschikbaar was, dat mensen gewoon hun oude auto konden inruilen tegen iets vergelijkbaars elektrisch, als ze dat zouden willen.
En ik weet dat dat niet haalbaar is, maar de ongelijkheid en verdeeldheid in de maatschappij staan me ontzettend tegen.
Elektrische auto's zijn gemiddeld na 30.000 km duurzamer dan brandstof auto's, waarmee je het niet-duurzame proces van het ontwikkelen opheft.
Maar ik ben het ermee eens dat het veel duurzamer kan en ze zijn daar ook mee bezig.
Edit: Nederlands op z'n best...
Ik woon in een rijtjeshuis zonder eigen oprit. Auto moet op straat staan. Dus hoe krijg ik dan een eigen laadpaal? Waarschijnlijk niet.
Daarmee is dus ergernis 1 al begonnen voordat je een ev hebt.
Op een parkeerplaats mag je officieel alleen staan als je aan het laden bent. Je moet je auto weghalen als de accu vol is. Dus dan zou je niet even wat anders kunnen doen.
Het laden bij de pomp duurt echt veel en veel te lang. Ik vind tanken echt een ramp en doe dat zo min mogelijk, maar na 5 minuten zo'n tankpistool in handen gehad te hebben kan ik wel weer 1000km verder dieselen. Dat lukt dus absoluut niet met een ev.
Als ik lange ritten rij (een paar keer per jaar), dan kan ik 1235km in ongeveer 12-13 uur afleggen als ik naar de Lot in Frankrijk rij in m'n eentje. En dan hou ik me aan de snelheid en plas of strek de benen ook elke 1.5 uur. Ik vind het heerlijk dat ik tot onder Parijs kan rijden op 1 tank en dan gewoon daarna door kan naar de plaats van bestemming. Niet hoeven wachten tot een accu vol is, maar gewoon stoppen wanneer het nodig is.
Elke 300-400km 20 minuten bij een laadpaal staan is echt een hel voor mij. Kost me veel te veel tijd.
Dus voor mij is de EV gewoon geen optie. Ook voor duikdagen naar Sauerland niet. Ik heb een duikbuddy die van de baas inderdaad aan de EV moest. Daar begon het, op de heenweg laden (is 360km enkele reis en was net wel net niet te halen), op de terugweg laden, want tja, bij die mijnen kun je weer niet laden.
Hij heeft uiteindelijk een eigen auto gekocht voor de duikhobby, want het was niet te doen met de ev. En de ev werd weer puur een werkauto zonder bijtelling omdat die prive niet meer gebruikt werd.
Dan heb je dus 1 persoon die 2 auto's bij huis heeft staan. Die dus 2 auto's nodig heeft. Dat lijkt me juist totaal niet duurzaam.
Een ander duikmaatje heeft gewoon een benzine auto nu (had een diesel, maar daar moest iemand tegenaan rijden waardoor die naar de schroot moest) als leasebak. Waarom geen ev van de baas? Hij heeft een trekhaak nodig. En de baas zegt ook dan is die accu veel te snel leeg. En als ik werktijd moet gaan betalen als je bij de laadpaal staat, dan heb ik liever dat de tank in 5 minuten weer vol is.