Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 20:10

Ik begrijp je heel goed. :j En ik heb ook het idee dat je doet wat je kunt.
Maar je noemt bijvoorbeeld al iets niet-duurzaam als de geur er snel vanaf is en dat is naar mijn mening een vreemde uitspraak.
Je praat soms heel generaliserend, zoals ook hieronder.

germie schreef:
En wees eerlijk, de zonnepanelenboeren hebben het niet voor niets zo slecht. Want al die mensen die beweren het voor het milieu te doen geven niet meer thuis als het ze zelf geld gaat kosten. Ik ontken het gewoon niet. Voel me inderdaad bekocht met de zonnepanelen, want ga het niet terugverdienen meer. Ik lever een 1500kwh per jaar terug.
Dit is in ons geval absoluut niet zo.
Uiteindelijk zullen we de kosten eruit hebben, maar wij hebben hier die subsidie van Nederland niet en ook geen belastingvoordeel.
Wij hebben de afgelopen 6 maanden 8000 kWh terug geleverd, terwijl alles hier op elektriciteit gaat, en dat was in de donkerste maanden, dus nee... die stelling gaat niet voor iedereen op.

Ik snap trouwens wel dat je je bekocht voelt, ik vind het op z'n zachtst gezegd niet netjes hoe ze dit hebben gedaan.
Alleen hoef je (de keuzes van) een ander niet naar beneden te halen door bepaalde conclusies te trekken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 20:33

rien10 schreef:
Er is helemaal nies mis mee om streng gebudgetteerd te leven, zuinig zijn. Maar noem dat niet duurzaam, want dat is het niet.

Minder uitgeven gaat vaak samen met minder grondstoffen gebruik en ook met de slechtere productiemethodes kom je dan op duurzamer uit dan stomweg kopen tot je geld op is. Duurzamere productiemethodes zijn nodig, maar minder verbruik net zo goed. Opgebruiken van wat je hebt en vervangen wat bij stuk niet te repareren blijkt maar noodzakelijk is, is duurzaam.
Reduce, reuse, repair, recycle is de riedel immers.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 20:57

rien10 schreef:
Er is helemaal nies mis mee om streng gebudgetteerd te leven, zuinig zijn. Maar noem dat niet duurzaam, want dat is het niet.

Dit inderdaad. Duurzaam is met oog voor mens, natuur, milieu. Het gaat om het niet uitputten van de aarde. Consumeren en produceren met het oog op de wereld op langere termijn.

Heeft totaal niks met geld te maken. Of hoe rijk iemand is.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 21:20

rien10 schreef:

Nee zeker niet mee eens. Pretenderen dat je duurzaam leeft is sowieso al 99% van alle keren kolder. Niemand in West Europa is duurzaam. Tenzij je echt zelf verbouwt in een gesloten systeem. Het is goed om zaken in perspectief te plaatsen en van casus tot casus te bepalen wat de meest duurzame optie is. Vaak roei je met de riemen die je hebt en een dergelijke zwart wit categorisering slaat altijd de plank mis. Daarnaast ben je als consument afhankelijk van het maatschappelijke systeem. Het is veel complexer dan even zeggen: dit komt daar vandaan dus het is duurzaam. Neen. Was het maar zo. Daarnaast, vaak is die informatie niet eens openbaar.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 21:21

Electrisch gaan rijden vinden veel mensen ook eng, is mijn ervaring
En veel electrische autos zijn lease via de baas
De subsidie is (denk ik) niet de belangrijkste oorzaak van de verminderde verkoop van de electrische auto, wel het wegvallen of het terugschroeven van de wegenbelasting
Daardoor wordt het een heel stuk duurder om electrisch te gaan rijden

Wij hebben sind kort een electrische auto, en ik ben er wel weg van hoor. We gaan er binnekort voor het eerst mee op vakantie. Ja dat is anders en opletten. Het vraagt even een andere voorbereiding. Oplaatpunten, apps op je telefoon en zorgen voor voldoende laatpassen of druppels. Maar ja, eigenlijk is dat ook allemaal vrij simpel

rien10

Re: Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 21:24

Accu’s zijn niet per definitie duurzaam.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 21:31

In mijn ervaring is elektrisch rijden vooral in het begin even wennen, maar ik vind het wel ontzettend fijn.
Ik zou echt willen dat het voor iedereen beschikbaar was, dat mensen gewoon hun oude auto konden inruilen tegen iets vergelijkbaars elektrisch, als ze dat zouden willen.
En ik weet dat dat niet haalbaar is, maar de ongelijkheid en verdeeldheid in de maatschappij staan me ontzettend tegen.

Elektrische auto's zijn gemiddeld na 30.000 km duurzamer dan brandstof auto's, waarmee je het niet-duurzame proces van het ontwikkelen opheft.
Maar ik ben het ermee eens dat het veel duurzamer kan en ze zijn daar ook mee bezig.

Edit: Nederlands op z'n best...
Laatst bijgewerkt door Polar op 02-04-25 21:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 21:39

Elektrisch rijden is mij 200% mee gevallen.
Ik zag enorm veel beren op de weg, maar beleid van werkgever is het hele wagenpark elektrisch en in mijn functie is de dienstauto verplicht. Dus ondanks mijn beren, die auto kwam er. En ik rijd er in de zomer veel verder mee dan verwacht en je leert anders denken. Niet perse een volle accu hebben, maar je doel kunnen bereiken en terwijl je daar bent zorgen dat die weer vol genoeg is voor je volgende doel. En grappig genoeg kost laden mij gemiddeld minder tijd dan brandstof tanken. Het kost 30 seconden om hem aan te sluiten en ook weer 30 seconden om de kabel weer op te bergen. En in de tussentijd staat de auto gewoon geparkeerd bij de laadpaal en ben ik what ever what else aan het doen (op kantoor aan het werk, bijvoorbeeld, want op alle kantoren diverse laadpunten, maar ook een avondje theater, of een lange strandwandeling, of...)

Of het echt duurzaam is, hangt denk ik ook af van met welke stroom je hem oplaadt.
Dat je ter plaatse waar je rijdt nul uitstoot hebt, is natuurlijk wel fantastisch.
En dat ze veel stiller zijn ook.

Maar als ik niet door werkgever in die elektrische auto gezet was, dan reed ik nu echt niet al 3,5 jaar tot zeer grote tevredenheid in een EV.
En met of zonder subsidie maakt dan ook geen zak uit, de enige keus die ik had was of ik elektrische auto A, B of C wilde rijden, een andere keuze was er niet. Oh ja, wel, voorkeur voor een kleur kon ik ook nog opgeven binnen die 3 verschillende auto's :+

Maar ik vind mezelf daardoor niet perse duurzaam bezig, is meer een soort van toeval dat ik dit werk doe en daar na 2 diesels en 1 benzine auto nu een elektrische auto voor besteld moest worden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 21:52

Polar schreef:
In mijn ervaring is elektrisch rijden vooral in het begin even wennen, maar ik vind het wel ontzettend fijn.
Ik zou echt willen dat het voor iedereen beschikbaar was, dat mensen gewoon hun oude auto konden inruilen tegen iets vergelijkbaars elektrisch, als ze dat zouden willen.
En ik weet dat dat niet haalbaar is, maar de ongelijkheid en verdeeldheid in de maatschappij staan me ontzettend tegen.

Elektrische auto's zijn gemiddeld na 30.000 km duurzamer dan brandstof auto's, waarmee je het niet-duurzame proces van het ontwikkelen opheft.
Maar ik ben het ermee eens dat het veel duurzamer kan en ze zijn daar ook mee bezig.

Edit: Nederlands op z'n best...

Ik woon in een rijtjeshuis zonder eigen oprit. Auto moet op straat staan. Dus hoe krijg ik dan een eigen laadpaal? Waarschijnlijk niet.
Daarmee is dus ergernis 1 al begonnen voordat je een ev hebt.
Op een parkeerplaats mag je officieel alleen staan als je aan het laden bent. Je moet je auto weghalen als de accu vol is. Dus dan zou je niet even wat anders kunnen doen.
Het laden bij de pomp duurt echt veel en veel te lang. Ik vind tanken echt een ramp en doe dat zo min mogelijk, maar na 5 minuten zo'n tankpistool in handen gehad te hebben kan ik wel weer 1000km verder dieselen. Dat lukt dus absoluut niet met een ev.
Als ik lange ritten rij (een paar keer per jaar), dan kan ik 1235km in ongeveer 12-13 uur afleggen als ik naar de Lot in Frankrijk rij in m'n eentje. En dan hou ik me aan de snelheid en plas of strek de benen ook elke 1.5 uur. Ik vind het heerlijk dat ik tot onder Parijs kan rijden op 1 tank en dan gewoon daarna door kan naar de plaats van bestemming. Niet hoeven wachten tot een accu vol is, maar gewoon stoppen wanneer het nodig is.
Elke 300-400km 20 minuten bij een laadpaal staan is echt een hel voor mij. Kost me veel te veel tijd.
Dus voor mij is de EV gewoon geen optie. Ook voor duikdagen naar Sauerland niet. Ik heb een duikbuddy die van de baas inderdaad aan de EV moest. Daar begon het, op de heenweg laden (is 360km enkele reis en was net wel net niet te halen), op de terugweg laden, want tja, bij die mijnen kun je weer niet laden.
Hij heeft uiteindelijk een eigen auto gekocht voor de duikhobby, want het was niet te doen met de ev. En de ev werd weer puur een werkauto zonder bijtelling omdat die prive niet meer gebruikt werd.

Dan heb je dus 1 persoon die 2 auto's bij huis heeft staan. Die dus 2 auto's nodig heeft. Dat lijkt me juist totaal niet duurzaam.

Een ander duikmaatje heeft gewoon een benzine auto nu (had een diesel, maar daar moest iemand tegenaan rijden waardoor die naar de schroot moest) als leasebak. Waarom geen ev van de baas? Hij heeft een trekhaak nodig. En de baas zegt ook dan is die accu veel te snel leeg. En als ik werktijd moet gaan betalen als je bij de laadpaal staat, dan heb ik liever dat de tank in 5 minuten weer vol is.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 21:56

Daarom schreef ik ook dat het hele idee niet haalbaar is.
En:"Voor iedereen die dat zou willen."

Raineri schreef:
Pretenderen dat je duurzaam leeft is sowieso al 99% van alle keren kolder. Niemand in West Europa is duurzaam.
Nagenoeg niemand in West Europa leeft volledig duurzaam, maar het topic heet "Duurzaam leven, hoe draag jij bij?".
Ik heb hier nog niemand zien beweren dat ze 100% duurzaam leven, men deelt hoe ze op hun manier bijdragen.

Zelf vind ik het een enorm leerzaam topic, ik heb er echt meer inzichten door gekregen.
Ik denk dat de meerderheid in dit topic echt hun best doet om iets bij te dragen aan de wereld en het milieu.
En dat hoeft helemaal niet groots te zijn, het gaat om de intentie, want uiteindelijk is het toch maar een druppel op een gloeiende plaat.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 22:04

Ik begrijp wel wat je bedoeld germie
Maar ook wij hebben een simpele rijtjes huis, zonder eigen oprit, en geen mogelijkheid voor een 'eigen' laadpaal
Wel 4 laadpunten in de buurt en nog genoeg daarbuiten
Maar je hoeft niet elke dag te laden, tenminste wij niet :D
En het is even wennen en ander denken, maar het went best snel
Het scheelt misschien ook dat wij vaak overdag laden, omdat wij onregelmatige werktijden hebben

Maar het is ook wat je voorkeur heeft, en sommige mensen kunnen er snel aan wennen en anderen misschien nooit...

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 22:07

Ik denk dat je in Nederland soms wel genoeg hebt aan 1x per week laden, afhankelijk van de grootte van je accu. :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 22:12

De meeste wat lichtere kom je niet ver mee.
De dikke auto's wel maar dat is niet voor iedereen weggelegd.

Pas stond er een niet al te dure Zoe in de buurt.

Voor ons totaal niet rendabel.
Zelfs mijn zwaar belaste diesel yaris is goedkoper.

Huur accu. Dure wegenbelasting.

En ja sorry ik kijk dan toch als eerste naar mijn portemonnee.
Want ga niet minder eten om een zogenaamde milieu vriendelijke auto te hebben.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 22:18

Hier ook alleen maar elektrisch vanwege 'geluk'.
Ik voelde me in het begin ontzettend bezwaard, je zag vaak ook een bepaald type mens ermee rijden. :o
Op een gegeven moment kwamen er meer en meer en toen is dat gevoel wel minder geworden.

Het belangrijkste aan een auto vind ik dat hij je veilig van A naar B brengt en als het duurzaam kan, is het mooi meegenomen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 22:23

Een tweede auto “moeten” hebben voor je hobby is natuurlijk onzin. Dat moet niet, dat wil je.
Prima als iemand dat doet, maar blijf wel realistisch. Je wil het. Het moet niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 22:25

Ik zou best elektrisch willen rijden.
Maar bereik moet wel met als de accu ouder is nog een 120/150 km af kunnen in de winter.

We hebben zonnepanelen en overdag tijd voor op te laden.
Dus in die zin praktisch.

En dan is het of een kleintje.
Of een zware die ook een trailer kan trekken.

Die laatste ligt sowieso nog lang niet in budget.
En die kleine... Ja het is niet goedkoper als een aygo op benzine. Die 1:23 lopen.

Dus ja. Dan maar niet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 22:28

Ik heb overigens wel een voormoestuin. Eigenlijk is dat natuurlijk ook weer 'egoistisch', want ik vind het leuk om te experimenteren met zelf groenten verbouwen. Maar het is natuurlijk ook nog gezond en duurzaam. Ik had vorig jaar veel tomaten en aardappelen in mijn voortuin. Wat er dit jaar in komt weet ik nog niet, want ik ben om eerlijk te zijn nog niet begonnen met voorzaaien. Dus het zullen dan groenten worden die in april en mei nog gezaaid kunnen worden.

Eh Rien, volgens mij lees je niet helemaal goed. Die EV is lease en kan misschien voor werk wel, maar niet voor privegebruik wegens andere eisen. Dan moet je dus een eigen prive auto aanschaffen. En de lease wordt dan alleen als werkauto gebruikt. Dan staan er wel 2 auto's voor de deur voor 1 persoon, maar met een ander doel. Ik heb alleen een prive auto, maar die is wel afgestemd op wat ik er mee wil kunnen. Een ev die afgestemd is op mijn eisen is er niet (1000km rijbereik, 1500kg trekken, in 5 minuten volgetankt of geladen, station of grote SUV), dus stel de baas komt met een ev als leaseauto als voorstel, dan kan ik nog steeds mijn prive auto niet wegdoen. En staan er 2 auto's op straat voor slechts 1 persoon.
Laatst bijgewerkt door germie op 02-04-25 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 22:29

Hier ook bewust weer voor een benzine wagen gekozen, ik rij meer dan 30.000 kilometer per jaar, dan blijft je laden en ik heb geen zonnepanelen en eigen laadpaal. Wel meerdere laadpalen in de wijk, maar als straks de wegenbelasting voor de zware elektrische autos betaald moet worden wordt het toch wel een dure grap.

Ik troost me maar met het feit dat ik nooit vlieg, mijn afval goed scheid, veel biologisch eet en gifloos tuinier.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 22:33

Ik heb impact op de wereld, dus ben ik per definitie niet duurzaam. Om toch iets te doen, vlieg ik niet, eet ik weinig vlees en doe ik lang (heel lang) met spullen zoals meubels, kleding, telefoon. Eigenlijk alles.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 22:38

Dat reed ik eerts ook.
Vandaar nog mijn diesel.
Qua omslagpunt moet hij er al lang uit.
Maar anderzijds. Loopt ook 1:23. En hartstikke betrouwbaar. Moet ik bij een andere maar weer afwachten.
En schrijft geen cent meer af.
Maar hij is van 2005. Dus krijgt hij kosten is het helaas over.
Dus daarom aan het kijken van wat is er momenteel te krijgen.
Nou geen elektrische dus.

Ik heb nog truien van 25 jaar geleden.

We zijn in 96 samen gaan wonen en de meeste meubels zijn nog van die tijd.
Bankstel niet meer.
En de salontafel is een ander van mp geworden.

Beide nog nooit gevlogen.

Dus ach mijn diesel mag nog wel ff... En daarna ook nog wel benzine.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 22:43

Ik heb, toen ik voor het eerst op mezelf ging wonen, al mijn meubels uit een kringloopwinkel gehaald.
Zag er netjes uit, niet te duur, maar eenmaal thuis viel het letterlijk voor mijn ogen uit elkaar. -O-
Ik heb daar oprecht een klein trauma aan over gehouden, want ik had geen garantie en geen geld om iets anders te kopen.
Gelukkig had ik mijn bed nog, maar ja... ik ben een beetje huiverig voor tweedehands.
Ik koop wel af en toe tweedehandse kleding, vooral wollen truien, die blijven vaak lang mooi en met de koude winters is dat erg fijn.

Zelf nog nooit gevlogen, maar eigenlijk omdat er nooit een aanleiding voor was en grote kans dat ik dat in de toekomst wel 1 of 2 keer zal gaan doen.
Ik ben niet tegen vliegen, maar wel tegen de hoeveelheid vliegtuigen in de lucht.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 00:17

We hebben nu wel zonnepanelen op de flat liggen, maar is niet voor de bewoners.

En mag zelf niks ophangen aan de reling of laten doen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 06:35

DuoPenotti schreef:
De meeste wat lichtere kom je niet ver mee.
De dikke auto's wel maar dat is niet voor iedereen weggelegd.

Pas stond er een niet al te dure Zoe in de buurt.

Voor ons totaal niet rendabel.
Zelfs mijn zwaar belaste diesel yaris is goedkoper.

Huur accu. Dure wegenbelasting.

En ja sorry ik kijk dan toch als eerste naar mijn portemonnee.
Want ga niet minder eten om een zogenaamde milieu vriendelijke auto te hebben.

Wij hebben toevallig ook zo’n ZOE. Het bespaart ons een paar duizend euro per jaar tegenover de benzineauto die we hiervoor hadden.
De accu kun je overkopen, hebben wij dus ook gedaan. En wegenbelasting was eerst gratis, en dit jaar 20 euro per maand. Als dat uiteindelijk de volle bak is besparen we nog steeds flink veel geld tov benzine.
Maar het ligt er helemaal aan hoeveel kilometers je maakt en of je goedkoop kan laden, evt deels op zonne-energie.
Als boodschappenauto die 5000km per jaar rijdt heeft het veel minder zin dan voor woonwerkverkeer enz. En wij rijden 40.000km per jaar, dus dan scheelt het echt enorm veel.

Wij hebben hem nu dik drie jaar. Ik heb mijn vriend moeten ompraten destijds :)) Ik wilde hem heel graag vanwege duurzaamheid omdat we veel kilometers maken, maar vriendlief was nog niet overtuigd en wat bang voor hogere kosten enzo. Was meteen ook onze duurste auto ooit ondanks dat ie al vier jaar oud was.. En nu wil hij ook niet meer anders :D
Het rijdt gewoon heerlijk, nooit meer tanken en nauwelijks onderhoud, en dat het ook nog zo veel goedkoper is en blijft dat is mooi meegenomen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 08:28

Wij rijden ook heel veel, ik denk tussen de 50.000 en 60.000 km per jaar, omdat de afstanden hier een stuk groter zijn.
Dan kan het inderdaad beter uit dan wanneer je het alleen als boodschappen auto gebruikt.
We gebruiken hem ook voor de trailer, al is ons plan wel om over enkele jaren naar een auto over te stappen met een hoger trekgewicht.
Je voelt de trailer er niet achter zitten en ook op enorm gladde wegen nooit in de problemen gekomen.
De service van het merk is wel ontzettend slecht overigens... we hebben een keer 8 uur in de wachtruimte moeten zitten omdat ze geen leenauto mee wilden geven. :x
Terwijl we recent onze voorruit hebben laten vervangen bij een soort Carglass en daar gewoon een auto mee kregen voor 2 uur.
Dus voor iedereen die nog wel een elektrische auto aan zou willen schaffen, zou ik ook echt goed de reviews lezen omtrent de service.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 08:45

Hier ook een diesel. Ik heb nooit anders gereden dan diesel. In mijn huidige auto zit al mijn spaargeld, heb nog nooit zo'n dure auto gekocht. Ik wilde eens echt wat moois, dus ging voor een 3 jaar oude Octavia. Deze is nog niet aan vervanging toe en dat kan ook niet wegens het geld wat ik er toen voor betaald heb. Maar als ik kijk wat een auto uit 2016 nu nog moet kosten, dan hou ik mijn auto ook nog wel even, want veel schrijf je niet af. Diesels zijn nog steeds gewild.
Ik mis wel de 1.9 of 2.0 diesel hoor, die hebben een fijner koppel dan een 1.6 motortje.
Maar ik heb sowieso wel moeite met het zgn. inruilen en laten slopen van een goede auto die net wat ouder is. Dat is in mijn ogen zeker niet duurzaam. Het strookt ook niet met lang met spullen willen doen. Verder is het zo dat als je een auto die hier oud is inruilt dat die 3 dagen later in Polen of Hongarije of Roemenie staat en daar nog jaren rondtuft.
Mijn vorige diesel heb ik zelf op de aanhanger van een exporthandelaar gereden, die ging naar Polen.
Een andere diesel, de beste auto die ik ooit gehad heb, een Golf station deed ik weg omdat een sensor stuk was die de brandstof toe moest voegen. Ik had dus geen vermogen in z'n 4 en 5 meer (wel in 1,2 en 3). En de schokdempers waren af. Dit alles laten repareren zou een 1200 euro gaan kosten, auto was 16 jaar oud, 4 ton op de teller, EUR4 (terwijl net als nu EUR6 de huidige norm was en is), dus maar weggedaan voor 5 euro. En dan denk je die gaat ook naar Polen, zit er 3 dagen later een nieuwe NEDERLANDSE APK op. Dus bleef gewoon in Nederland. De auto die me nooit heeft laten staan, waar ik 6 jaar in rondgereden heb, 2950 euro aanschaf, dus nog geen 500 euro afschrijving per jaar.

Ik denk, en vrees tegelijk ook dat mijn volgende auto benzine wordt.

Ik vlieg wel omdat er gewoon landen zijn die niet met de auto te bezoeken zijn. En door die landen wel te bezoeken verrijk je wel je blik op de wereld, iets wat ook bijdraagt aan duurzaamheid. Je ziet hoe het in andere landen gaat, je maakt echt kennis met andere culturen en gebruiken. Dingen die ik absoluut niet zou willen missen.

Ik heb 12-14 jaar gedaan met tweedehands meubels. Maar ben rond 2020 begonnen met alles vervangen door nieuw. De reden is dat ik af en toe wat geld aan de kant leg voor een nieuw meubelstuk en eens niet de afdankertjes van een ander wil hebben. Ik leg absoluut op kwaliteit toe. Zo heb ik een massief eigen salontafel in stukken gezaagd om in de container weg te doen in meerdere keren. Een tafel waar ik op kon gaan staan om een lamp te vervangen. Stevig, maar ouderwets en saai. Nu staat er een salontafel waar ik absoluut doorheen zak als ik er op ga staan en waar nu na 3 jaar al speling in zit, dus echt mindere kwaliteit. Maar wel eindelijk eens nieuw. Tafel zal nog wel een aantal jaren meegaan hoor. Maar de kwaliteit van vroeger is het niet. Maar wel een stuk mooier. En ik vind dat als je al zo lang met tweedehands gedaan hebt dat je ook wel eens nieuw mag kopen als het financieel lukt. Ik heb dus echt ervaring met duurzame meubels. Er staan nu nog 2 eiken kasten in de woonkamer. Voor de buffetkast heb ik nog geen mooie vervanger gevonden die me prijstechnisch past. En ook het kleine boekenkastje is nog niet vervangen (want nu kan ik of een bredere buffetkast zoeken, of juist wat smaller en dan een bredere Billy aanschaffen uiteindelijk).
Qua boekenkasten staan er verder Billy's in mijn woonkamer, waarbij elke plank doorgezakt is omdat de kasten niet sterk genoeg zijn om echt gevuld te zijn met boeken. Een voorbeeld van niet duurzaam produceren, maar aan de andere kant, mijn oudste Billy is al een jaar of 8 oud.
Mijn TV kast is ook Ikea, en op de oude massief eiken kon ik ook zelf staan of zitten, dat hoef ik nu ook niet meer te proberen. Maar de kast voldoet voor wat ik er mee wil.

Over goede kwaliteit en dus duurzaam kopen in China. Vroeger had je hier de Ruhrfix, een handmixer. Die dingen gingen 40 jaar mee, en toen helaas de plastic bak laten vallen. Het bedrijf bestaat allang niet meer, maar die mixers waren echt goed. Dus bij Bolletje een vervanger gekocht. Er zat al een scheur in de kom toen die bezorgd werd. Dus terug (en kan dus bij het afval, want slechte kwaliteit, was vast ook geproduceerd in China, maar werd hier gekocht, en heeft daarmee het stempel duurzaam). Lang verder gezocht en bij Ali een handmixer gevonden. Deze was ook nog 16 euro, dus niet eens echt goedkoop. Maar de gok genomen. Wat een fantastisch ding. Heb die al weer vele jaren. Mijn moeder heeft later ook 1 besteld en die werkt ook nog steeds bij m'n vader (moeder is overleden). Dus het kan absoluut wel dat je goede en stevige produkten uit China haalt die lang meegaan en daarmee dus duurzaam zijn. Ben die mixers in Nederland niet tegen gekomen.