Heb jij je noodpakket al klaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 11:14

Ik woon op 26m2, ik heb gewoon zo'n lage Samla bak van de ikea onder mijn bed staan en 24 Barleduc 2-liter pakken water onder de bank. Bed en bank zijn beide gewoon normale hoogte... Die twee dingen bij elkaar zijn goed voor 2-3 weken voorraad, incl 5 Campingaz CV470 flessen en gaspit en eerstehulpkit, en dan heb ik oprecht nog ruimte over ook in die Samla bak! Het is dus ook maar net waar je prioriteit aan wil geven hoor, als ik het kan op 26m2 met een lage Samla bak + een paar cm ruimte onder de bank...

Over prioriteiten gesproken, denk dat radio prioriteit #1 moet zijn omdat internet/tv er écht heel makkelijk uit kan liggen (sterker nog, als ik mijn leidinggevende bij Defensie mag geloven is dat vaak het eerste doelwit omdat je eerst communicatie/informatievoorziening plat wil leggen). En ja dan kan je natuurlijk zo'n dure noodradio met ingebouwde powerbank en zaklamp kopen, of je haalt een simpele wekkerradio van 10 euro bij bol/hema/xenos/action.
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 10-03-25 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 11:15

Marcella schreef:
Ik woon op 54 vierkante meter met 3 katten.

Jij was dan ook niet een vd personen die zei geen ruimte te hebben.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 12:27

germie schreef:
Water heb ik niet zo in huis, dat komt uit de kraan. Als jullie dus cola ofzo onder drinken scharen, dan heb ik er wel 3 liter staan (staan nog fles wijn, paar blikjes radler, wat cola, en paar blikjes monster voor grotduiken). Dus dan valt het mee.
Een radio heb ik niet, ik luister alleen naar de radio in de auto, dus zou niet weten wat ik er mee in huis moet. Heb echt totaal geen behoefte aan muziek luisteren thuis.

Water op voorraad hebben is omdat er mogelijk geen (drinkbaar) water uit de kraan komt.

Een radio is niet voor muziek, maar om op de hoogte te blijven van de situatie als de tv het niet meer doet.

Zoolgangster

Re: Heb jij je noodpakket al klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 12:32

Hier heeft krakkemikige wederhelft 6 ieniemienie waterflesjes gehaald. Nou zou je zeggen, dan haal je ff grotere. Ben alleen vorig week omgevallen met de fiets, en heb overbelaste handen en polsen en rug. Dus ik hoop dat ze nog even wachten met de oorlog/watersnood/stroomuitval voordat ik eindelijk de grotere waterflessen gehaald heb en liefst nog een noodradio erbij.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 12:35

Zoolgangster schreef:
Hier heeft krakkemikige wederhelft 6 ieniemienie waterflesjes gehaald. Nou zou je zeggen, dan haal je ff grotere. Ben alleen vorig week omgevallen met de fiets, en heb overbelaste handen en polsen en rug. Dus ik hoop dat ze nog even wachten met de oorlog/watersnood/stroomuitval voordat ik eindelijk de grotere waterflessen gehaald heb en liefst nog een noodradio erbij.

Is AH of Jumbo bezorgen geen mogelijkheid? Ik heb er hier 4 van laten bezorgen: https://www.ah.nl/producten/product/wi550295 want no way dat ik die ging sjouwen en die bezorgers hebben mooie karretjes :=

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 12:48

fohadie schreef:
Marcella schreef:
Ik woon op 54 vierkante meter met 3 katten.

Jij was dan ook niet een vd personen die zei geen ruimte te hebben.

Heb er imker spullen bij inclusief honing slinger dus ruimte nee niet echt meer. Om nog maar niet te hebben over de grote voorraad eten en drinken. Weckketel ook nog staan.

Als mijn voorraad kast weer helemaal goed ingedeeld is zal ik even filmpje maken. :+

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 13:01

Ik kan me nog herinneren dat mensen aan het begin van de lock down zeiden ja maar ik heb geen pasta in huis hoor. En er zijn heel veel mensen die elke dag boodschappen doen en dus ook geen voorraad hebben.

En toch ga ik mijn 5 zakken pasta niet delen hoor. Als je elke week 1 artikel extra mee neemt bouw te toch een vorraad op. Deze week met de lidl plus app alle blikken soep 1 euro. En dat is meteen lang houdbaar.

Het valt me wel weer op wie er loopt te klagen. Je moet niets het is alleen wel handig als je het wel doet.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 15:20

Deze waardevolle aanvulling op je noodpakket, door Merlijn Twaalfhoven

Let op! Kabinet vergeet belangrijkste onderdeel van het noodpakket!
Namelijk: Zorg dat je je buren kent.
Tijdens een noodsituatie of een ramp komt alles aan op samenwerking: wie kan iets dat nodig is? Wie heeft iets dat nodig is? Wie kent iemand die nodig is?
Dat een blik erwtensoep je gaat redden, dat is een heel kleine kans. Dat je op elkaar bent aangewezen kan ik je garanderen.

De illusie: vertrouw niemand, wees op jezelf aangewezen.
De beste voorbereiding? Oefen je in afhankelijkheid. Ken elkaar.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 16:06

germie schreef:
Hier nog steeds niets gekocht of wat dan ook. Zou niet weten waar ik het moet laten, geen ruimte voor. En het kost ook nog eens geld. Als iemand vindt dat je een noodpakket voor 72 uur in huis moet hebben, dan mogen ze het ook financieren.

Meen je dit serieus?
Noodpakket is een advies hè? Voor jou om de eerste dagen door te komen. Eigen verantwoordelijkheid dus.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 16:15

mvdende schreef:
Ik ben het ergens wel met Germie eens...

Want niet alleen wordt er gevraagd om water en eten in huis te hebben, eigenlijk wordt er óók van je verwacht dat je een noodradio op batterijen,zaklamp met batterijen en kaarsen en lucifers in huis hebt.

Dit zijn toch wel dingen die zeker niet ieder huishouden standaard heeft, zeker een noodradio niet.

Ik had van de week even naar z'n noodradio gekeken en die zijn toch minimaal €30-€50. Niet iedereen vindt het tof z'n bedrag uit te moeten geven voor "het minimale geval dat" tis toch geld wat je in een tas propt en er niks meer mee kan....

Een goede zaklamp op batterijen is ookal niet vanzelfsprekend dat iemand dat in huis heeft. Ik heb een paar "kinder" zaklampen van minimaal 15 jaar oud, maar echt een goede zaklamp waar een beetje fatsoenlijk licht uit komt heb ik niet. Voor het "dagelijkse" gebruik van een "zaklamp" heb ik een usb oplaadbaar hoofdlampje. Prima als er gewoon stroom voor handen is, binnen 1 dag leeg (en zeer waarschijnlijk geen stroom voorzieningen ten tijde noodgeval) dus onbruikbaar voor in het noodpakket.

Een beetje fatsoenlijk zaklamp met zwengel kost tegenwoordig €20-€30

Daarnaast dan kaarsen en lucifers, welke ik absoluut nooit in huis heb, want ik heb een godsgruwelijke bloedhekel aan kaarsen en lucifers krijg ik nooit aan de gang (slechte motoriek, die dingen breken bij mij altijd of na 10x zachtjes langs doosje halen is de kop "op".) Dus die zou ik óók moeten aanschaffen

Al met al, alleen voor deze paar dingen ben je al z'n €60 kwijt.

Ik vind dus inderdaad dat onze overheid z'n burgers hierin best tegemoet mag komen door het landelijk verstrekken van een aantal strikt noodzakelijke artikelen zoals dus een noodradio, zaklamp, watertabletten/filter en dat soort dingen.

Voorlopig heb ik dus maar een heel klein stukje van een noodpakket in huis en Voorlopig óók niet van plan om een +- €100 uit te gaan geven aan alle artikelen die op de lijst van "noodzakelijke artikelen" staat...

Tis namelijk behoorlijk paniekvoetbal op het moment en geld wat er niet is.. is er niet.

Tuurlijk, blijf vooral je kop in het zand steken en lekker dwars doen. Wat je wel vaker doet....
Helemaal geen paniekvoetbal en het wordt al JAREN aangeraden. Nu door die oorlog en al die dreigingen wat meer.
De stroom kan ook voor langere tijd uitvallen hè?
Dan moet je het door zien te komen..

Je hoeft helemaal geen dure radio en zaklamp met zwengel te hebben. Gewoon op batterijen is prima. Bij de action regelmatig goedkope en goede zaklampen. Bij ikea even oplaadbare batterijen halen met lader, zorgen dat die vol zijn en blijven en klaar.
Waxinelichtjes zijn bij veel winkels regelmatig in de aanbieding in grote zak. Pas nog een zak bij de dirk gekocht voor nog geen 5 euro.
Lucifers heb ik niet jn huis en krijg ik niet aan zonder de boel in de hens te steken. Of alle stokjes doormidden te breken dus hiervoor heb ik een gasaansteker die je voor fornuis en kaarsen kan gebruiken. Wederom action voor nog geen 2 euro. Sowieso altijd handig om in huis te hebben
Voedsel en water altijd handig om voorraad te hebben. Gewoon af en toe met se boodschappen een pak rijst of pasta meenemen.
Echt eigen verantwoordelijkheid. En wil je het niet dan doe je hwt toch lekker niet?
Dan niet zeuren als je zo meteen een paar dagen in het donker zit zonder eten..want kan exht wel een tijd duren voordat ze je wat komen brengen. ALS ze je wat komen brengen.
Ik heb altijd wat op voorraad. Zelfs diervoeding voor een paar maanden.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 16:44

senna21 schreef:
Deze waardevolle aanvulling op je noodpakket, door Merlijn Twaalfhoven

Let op! Kabinet vergeet belangrijkste onderdeel van het noodpakket!
Namelijk: Zorg dat je je buren kent.
Tijdens een noodsituatie of een ramp komt alles aan op samenwerking: wie kan iets dat nodig is? Wie heeft iets dat nodig is? Wie kent iemand die nodig is?
Dat een blik erwtensoep je gaat redden, dat is een heel kleine kans. Dat je op elkaar bent aangewezen kan ik je garanderen.

De illusie: vertrouw niemand, wees op jezelf aangewezen.
De beste voorbereiding? Oefen je in afhankelijkheid. Ken elkaar.

Wat een ontzettend mooie en zeer nuttige aanvulling Senna21.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 16:56

Tieme schreef:
germie schreef:
Hier nog steeds niets gekocht of wat dan ook. Zou niet weten waar ik het moet laten, geen ruimte voor. En het kost ook nog eens geld. Als iemand vindt dat je een noodpakket voor 72 uur in huis moet hebben, dan mogen ze het ook financieren.

Germie, tijdens corona zag je wat hamsteren veroorzaakte op de crisismomenten, dan stond je voor een leeg rek. Ik koop nu langzaam wat extra in (aan normale prijs, want als het oorlog wordt, gaat de prijs gegarandeerd door het dak). Kan zelfs op sommige items bulkkorting scoren. Zoals stukken zeep.

Senna, hele nuttige post, ben het er totaal mee eens. Altijd handig als je weet wie wat van IT kent of wie er een generator heeft.

Zoolgangster, haha wat een stunt van je wederhelft :') Veel beterschap gewenst!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 17:31

Ik heb geen leeg rek gezien tijdens corona hoor. Ben er ook niet minder om naar buiten geweest en zeker niet om thuisgebleven. Er waren mensen wc-papier aan het hamsteren. Dat geeft aan dat in een crisis je voor jezelf moet zorgen, want een ander doet het niet voor jou.
Er zal hooguit ruilhanden ontstaan. Maar niemand doet wat voor een ander zonder wat terug te verwachten denk ik. Als ik al zie hoe sommigen reageren in dit topic dat ze niets zullen delen. (ik heb dat overigens niet gezegd).
Zeep heb ik wel voor 2 jaar in huis.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 17:36

Wat fijn, dan kan je schoon de crisis door.

Ik heb altijd een liter of 10 flessenwater in de camper. De camper haal ik wel hier naar toe, dan heb ik gelijk een koelkast op gas en extra bedden voor wie bij mij wil/moet slapen.

Beperkte voorraad en eten in de vriezer heb ik altijd wel. Maar ooit, eens, is de grootste voorraad op. Voor een echt langdurige ramp kan je je niet voorbereiden.
Mijn grootste zorg is de pony. Wat als de boel onderwater komt te staan. Dan is hij reddeloos verloren.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 23:31

Fijn dat je hygiënisch ten onder gaat.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 17:28

Hoe lang is flessenwater eigenlijk houdbaar met gesloten dop? Er staat vaak wel een datum op, maar is het daarna echt niet meer drinkbaar?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 17:31

veneri schreef:
Hoe lang is flessenwater eigenlijk houdbaar met gesloten dop? Er staat vaak wel een datum op, maar is het daarna echt niet meer drinkbaar?

Op den duur wordt het wel vies. Denk na half jaar ofzo. Heb wel eens flessen over datum gehad.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 17:33

Urbanus schreef:
Fijn dat je hygiënisch ten onder gaat.

Precies.
:D
Dan kan ik schoon gaan spoken.

tinker_sallyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 17:54

Hier ook begonnen aan het verzamelen van een aantal dingetjes. Ik koop iedere maand maar wat zodat de kosten wat meevallen.
Nu heb ik alleen zo'n camping kooktoestelletje gekocht met 4 gascontainertjes extra erbij.
Maar waar bewaar ik dat? In de kelderkast of schuurtje maar die wordt zomers erg warm. Net als mijn zolder.
De rest van mijn spulletjes staan in kastje in keuken onder de Magnetron en gasfornuis.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 18:24

veneri schreef:

Probeer eens of het helpt om het een paar keer over te gieten, weer wat zuurstof erbij.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 18:27

Germie, als ooit alle stroom uitvalt en niemand meer tv kan kijken, kan jij nog altijd je favoriete soap serie bingewatchen! :))

Heeft iemand ervaring met het merk Renkforce? Ik heb een interessante noodradio gezien van dat merk, Conrad verkoopt het, maar ik ken het hele merk niet.

En een linkje, ik overweeg dus deze
https://www.conrad.nl/nl/p/renkforce-rf ... ohQxvHzQxE.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 18:35

Geen topmerk, maar wel prima.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 18:40

mvdende schreef:
Ik vind dus inderdaad dat onze overheid z'n burgers hierin best tegemoet mag komen door het landelijk verstrekken van een aantal strikt noodzakelijke artikelen zoals dus een noodradio, zaklamp, watertabletten/filter en dat soort dingen.

Voorlopig heb ik dus maar een heel klein stukje van een noodpakket in huis en Voorlopig óók niet van plan om een +- €100 uit te gaan geven aan alle artikelen die op de lijst van "noodzakelijke artikelen" staat...

Tis namelijk behoorlijk paniekvoetbal op het moment en geld wat er niet is.. is er niet.

Je bent wel op de hoogte dat de overheid het huishoudboekje van de Nederlanders beheerd? Waarom zouden de rest van Nl voor jouw noodpakket moeten betalen?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 20:11

Benzz schreef:
mvdende schreef:

Je bent wel op de hoogte dat de overheid het huishoudboekje van de Nederlanders beheerd? Waarom zouden de rest van Nl voor jouw noodpakket moeten betalen?

Ik vind dat de rest van NL voor iedereen z'n noodpakket moet betalen...

Dan gaat er maar een x miljoen/ miljard minder naar het buitenland.....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 20:13

Nee, ieder betaalt maar lekker voor zijn/haar eigen noodpakket. Het is niet verplicht er een te hebben.