Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 09:23

Precies
De dag dat dit de normale gang van zaken is in een slachthuis word ik vegetariër.

Mensen die dat vergelijk maken hebben echt geen benul wat er speelt

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 10:40

Elisa2 schreef:
Achterom schreef:
"onze wolf Bram". Mooi, hij is dus van de PVDD, schadeclaims mogen dus die kant op?

Hoe weten ze nu dat het hun wolf Bram is als ze niet gezenderd mogen worden? O:)

Wordt wel een beetje met twee maten gemeten daar.

Oorspronggedrag kende ik ook niet, interessant.

Ik weet niet of je bewust oorsprongedrag intypte, maar het gaat om overspronggedrag.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-24 11:49

Vandaag in Spijkers met koppen 12-14 uur npo radio 2
Citaat:
Vandaag in Spijkers met Koppen ! 12.00 en 14.00 uur op NPO Radio 2

Wolf Bram is een lastpak, maar wat je moet eigenlijk doen als je oog-in-oog staat met een Bram? Bioloog Diederik van Liere en Gedeputeerde Harold Zoet verschillen van mening!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 11:50

Allemachtig die koe zeg!!! :n

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 12:31

Vanochtend was ook Bibi Dumontak al met haar nieuwe boek over de wolf (kinderboek) op de radio. Ik heb het niet gehoord, maar haar pro-mening is bekend van o.a. haar column in Vroege Vogels.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 13:23

tienus63 schreef:
PvdD café in Doorn 25 september as
Citaat:
Samen met de werkgroep van de PvdD Utrechtse Heuvelrug organiseer ik aankomende woensdagavond 25 september een PvdD café: een gezellige avond (met uiteraard diervriendelijke hapjes) met dit keer onze wolf Bram als onderwerp!

Statenlid van de partij en voorvechter van vreedzaam leren leven met de wolf Jesseka Batteau komt spreken. Ook zal ecoloog Rick van Malssem zijn verhaal doen! Hij heeft veel ervaring met de wolf in Zweden (en het veilig houden van dieren zoals schapen) en je hebt misschien wel eens wat van hem gelezen in de nieuwsbladen over Bram. (Hij organiseert excursies op de Veluwe, zie ook Groep Wolf )

Toegang is gratis, graag wel even aanmelden via de agenda op https://www.pvddheuvelrug.nl

[ Afbeelding ]

Deze advertentie staat ook op fb. Als iedereen daaronder nou eens zn mening geeft over de wolf? Dan krijgen ze ook eens wat anders te horen

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 13:26

19e ook in Maarn weer een schaap gepakt. In tweeën achter zo'n fantastisch goed werkend wolfwerend hek

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-24 13:46

@tieme, ik denk dat er een selectief deurbeleid geldt voor die bijeenkomst. Je dient je sowieso van te voren aan te melden…..

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 13:47

Vandaag op radio 1 ook weer een tenenkrommend stuk. Er is een kinderboek geschreven over de wolf. Ze gaven wel toe dat er ook schapen werden doodgebeten, maar.. wij mensen vermoorden veel meer schapen door ze op te eten en je moet maar een wolfwerend hek neerzetten. Zo kortzichtig weer..

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 13:56

Eliana schreef:
Vandaag op radio 1 ook weer een tenenkrommend stuk. Er is een kinderboek geschreven over de wolf. Ze gaven wel toe dat er ook schapen werden doodgebeten, maar.. wij mensen vermoorden veel meer schapen door ze op te eten en je moet maar een wolfwerend hek neerzetten. Zo kortzichtig weer..

Bijt jij geen schapen in hun zij om ze vervolgens te laten liggen creperen? :D

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 13:58

tienus63 schreef:
Zojuist via app Meldingen wolven in Westerveld

Koe gepakt in Wapse

[ Afbeelding ]

@&€*##
Gewoon een volwassen koe!
Spoiler:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Weet iemand er meer vanaf, ofd eze manier van doden van oorsprong is hoe wolven normaal gesproken doden (en hebben deze dieren echt niet ook nog een keelbeet)?

Van vroeger uit ken ik vooral de docu's van de katachtigen (leeuwen bijv) die bij mijn weten toch echt wel vrij vlot voor de keelbeet gaan. Wel ook hangen in de achterhand, om de prooi neer te krijgen, maar toch eigenlijk altijd wel ook die keelbeet om de prooi definitief uit te schakelen.

Zijn de meeste aanvallen (op deze manier) in NL door solitaire wolven en is dat dan de reden dat het zo gebeurt? Dat als het een roedel is de een in de achterhand hangt en de ander de keelbeet doet en dat een solitaire wolf liever aan de voorkant wegblijft?
En waarom eigenlijk? Want je bent daar toch eigenlijk kwetsbaarder tov de hoeven?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 14:30

GDG schreef:
tienus63 schreef:
Zojuist via app Meldingen wolven in Westerveld

Koe gepakt in Wapse

[ Afbeelding ]

@&€*##
Gewoon een volwassen koe!
Spoiler:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Weet iemand er meer vanaf, ofd eze manier van doden van oorsprong is hoe wolven normaal gesproken doden (en hebben deze dieren echt niet ook nog een keelbeet)?

Van vroeger uit ken ik vooral de docu's van de katachtigen (leeuwen bijv) die bij mijn weten toch echt wel vrij vlot voor de keelbeet gaan. Wel ook hangen in de achterhand, om de prooi neer te krijgen, maar toch eigenlijk altijd wel ook die keelbeet om de prooi definitief uit te schakelen.

Zijn de meeste aanvallen (op deze manier) in NL door solitaire wolven en is dat dan de reden dat het zo gebeurt? Dat als het een roedel is de een in de achterhand hangt en de ander de keelbeet doet en dat een solitaire wolf liever aan de voorkant wegblijft?
En waarom eigenlijk? Want je bent daar toch eigenlijk kwetsbaarder tov de hoeven?

Prooidieren hebben ook vaak een gewei of hoorns, dan is de voorkant niet per definitie minder gevaarlijk dan de achterkant... En dat is ook de reden waarom schapen zo populair zijn als prooi, die hebben meestal geen hoorns en ook geen hoeven die serieus schade kunnen aanrichten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 15:03

Die koe dat moet toch werk van meerdere wolven zijn. Vreselijk om aan te treffen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 15:05

SusanH schreef:
Die koe dat moet toch werk van meerdere wolven zijn. Vreselijk om aan te treffen.

die koe hier in mei 2022 was het werk van 1 wolf.

https://www.stal-en-akker.nl/artikel/47 ... d-someren/

onze "deskundige" weten dan ook al lang dat een wolf dit doet.
Maar waarschuwen ho maar

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 15:29

Jet schreef:
Elisa2 schreef:

Hoe weten ze nu dat het hun wolf Bram is als ze niet gezenderd mogen worden? O:)

Wordt wel een beetje met twee maten gemeten daar.

Oorspronggedrag kende ik ook niet, interessant.

Ik weet niet of je bewust oorsprongedrag intypte, maar het gaat om overspronggedrag.

Nee, ik was nog niet wakker. :o Goed dat je het corrigeert. :)

Die foto,s van die koe zijn aardig gruwelijk.

Net ook op de Radio een spotje van de fauna bescherming over dat wolvenboek gratis voor kinderen. Echt raar dat ze kinderen zo proberen te hersenspoelen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-24 15:54

Zichtmelding Austerlitz
Citaat:
Austerlitz Utrecht
21-09-2024
14.00 uur

Wolf gezien de oude postweg in Austerlitz

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/YBtZrd ... tid=WC7FNe

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 16:13

tienus63 schreef:
@tieme, ik denk dat er een selectief deurbeleid geldt voor die bijeenkomst. Je dient je sowieso van te voren aan te melden…..

Ik bedoelde je mening zetten onder die fb berichten van hun.

Ik zie bijv op fb site "geen wolf" dat er berichten over de wolf van bijv pvvd of uit de krant gedeeld worden en dan gaan veel leden van de site daaronder hun mening. Maar die reacties worden dan op de site van geen wolf geplaatst en niet onder het oorspronkelijke bericht.
Dus niemand van de "buitenwereld" krijgt de andere kant van het verhaal te horen. Alle aanvallen, zichtmeldingen enz.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-24 16:28

Ah so!

Hangt natuurlijk van de instellingen af van de Facebook gebruiker.

Eerlijk gezegd krijg ik jeuk van die mensen die de wolf een verrijking vinden.
Als iemand mij met verstand, reden en feiten kan uitleggen dat het een noodzaak is dat de wolf terug is in Nederland, brandt los.
Maar laat ze dan ook oog hebben voor de ellende en risico’s die dat zich met zich mee brengt. En geen kul argumenten dieren worden geslacht.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 16:29

@GDG; van mijn eesearch in het Russisch blijkt dat grote prooien vaak bij de neus gepakt worden en de andere wolven beginnen aan de achterhand om de pezen door te bijten. Zo krijgen ze de grote prooi op de grond en keelbeet is dan niet meer nodig.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-24 16:52

Een stier houd je inderdaad ook in bedwang met een neusring/neusklem.

De foto’s van ontneusde levende schapen staan me ook nog wel helder voor de geest. Die waren niet eens van achter of in de buik gepakt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-24 16:54

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 19:45

tienus63 schreef:
Wolven in Griekenland pakken massaal honden.

Wolven vallen geen honden aan ? Een plaag in Noord Halidiki, Griekenland, zo'n 88 km van Thessaloniki!!!

Kan helaas niet de vertaling sturen, maar via google vertalen en de fotos wordt het duidelijk!!!

Bron
https://www.facebook.com/share/p/JE5WV2 ... tid=K35XfP

Geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/JE5WV2ziDArZCtqj/?

Google vertaalt het woord λυκόσκυλο als wolfshond, maar de 2e betekenis is herdershond (bijv. Duitse Herder) en die staat op de foto.
Waar Google vertaalt met weerwolven (rond de 3e foto) staat boven de foto: wat er nog over is van de herdershond. Onder de foto: afslachtende/moordende wolven.

Mijn Grieks is niet supergoed, dus ik lees ook graag nieuwsberichten met behulp van Google Translate. Zodra de vertaling wat vreemd is, kijk ik wat er in het Grieks staat en pak ik vertaalwoordenschat.nl erbij.
Google Translate pakt altijd de 1e betekenis van een woord en dat gaat dus mis als de 2e of 3e betekenis bedoeld wordt.
Deeple vertaalt beter.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 08:37

Bijzonder artikel weer op nu.nl :

Veel mensen vinden wolvenwelpen schattig. Maar eenmaal volwassen vallen ze soms ook vee aan. Dat is ook de natuur, zegt milieufilosoof Martin Drenthen.

"Omdat je bij het verlies van biodiversiteit niet zo makkelijk kunt zeggen met hoeveel minder soorten je kunt voordat een heel ecosysteem in elkaar stort", legt Backes uit. "In ecosystemen hangt de ene soort met de andere samen. Als je schakels (zoals de wolf in dit geval, red.) eruit haalt, dan functioneert het op een gegeven moment niet meer. Maar wanneer is niet precies te zeggen."

Waarom we wolven ooit zijn gaan beschermen: 'Mens is niet meer heerser over natuur' https://www.nu.nl/wolf/6328492/waarom-w ... atuur.html

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 08:43

En als je een diersoort toevoegt loop je tegen dezelfde ecologische vragen aan....

Wolf eet herten. Herten eten gras en kruiden. Minder herten is minder begrazing op die grassen en kruiden.
Dat maakt dat er andere planten komen. Met andere insecten. Andere vogels die van die insecten afhankelijk zijn.

De wolf is zeer lang weggeweest.
Hem herintroduceren gaat zéker ecologische gevolgen hebben.

Extreem versimpeld uiteraard, en zonder in te vullen of de betreffende ecologische veranderingen gewenst of ongewenst zijn.

In feite geeft hij argumenten tégen zijn eigen zaak....

Als hij geen veranderingen wil van hoe het nu is moet hij dus tegen de opkomst van de wolf zijn...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 08:46

rover_ schreef:
Bijzonder artikel weer op nu.nl :

Veel mensen vinden wolvenwelpen schattig. Maar eenmaal volwassen vallen ze soms ook vee aan. Dat is ook de natuur, zegt milieufilosoof Martin Drenthen.

"Omdat je bij het verlies van biodiversiteit niet zo makkelijk kunt zeggen met hoeveel minder soorten je kunt voordat een heel ecosysteem in elkaar stort", legt Backes uit. "In ecosystemen hangt de ene soort met de andere samen. Als je schakels (zoals de wolf in dit geval, red.) eruit haalt, dan functioneert het op een gegeven moment niet meer. Maar wanneer is niet precies te zeggen."

Waarom we wolven ooit zijn gaan beschermen: 'Mens is niet meer heerser over natuur' https://www.nu.nl/wolf/6328492/waarom-w ... atuur.html

Echte natuur hersteld zichzelf. In de voedselketen doen wij, mensen, ook mee. Als er een schakel uit valt wordt dat opgepakt door het soort rondom het betreffende soort. Wij kunnen het werk van de wolf over nemen. Op sommige gebieden doen wij dat beter en netter en op andere punten zullen we meer falen wij kunnen het echter wel als soort wat daar rondom staat.
Niets het functioneert niet meer, nee het wordt onderverdeeld.
Er zijn diverse diersoorten uitgestorven en ontstaan in de afgelopen eeuwen en er is nog steeds natuur (in andere landen). Meneer zeikt maar om te zeiken.