[POLL] Op welke partij ga jij stemmen bij de EU Verkiezingen 6/6?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke politieke partij ga jij stemmen 6 juni 2024?

GroenLinks/PvdA
153 (26%)
VVD
27 (4%)
CDA - Europese Volkspartij
14 (2%)
Forum voor democratie
14 (2%)
D66
52 (8%)
Partij voor de Dieren
45 (7%)
50Plus
4 (0%)
PVV
69 (11%)
Ja21
1 (0%)
NL Plan EU
1 (0%)
ChristenUnie
8 (1%)
SGP
10 (1%)
BBB
74 (12%)
Meer Directe Democratie
1 (0%)
SP
14 (2%)
VandeRegio
1 (0%)
Volt Nederland
32 (5%)
BVNL
1 (0%)
NSC
8 (1%)
Piratenpartij/de groenen
2 (0%)
Ik stem Blanco
3 (0%)
Ik ga niet stemmen
45 (7%)
Ik mag nog niet stemmen
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 581

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 15:10

josien_m_ schreef:
Elisa2 schreef:
Ik snap niet dat mensen niet begrijpen dat Nederland een zorgstaat is maar dat om dat overeind te houden wel de verhoudingen goed moeten blijven. Iedereen zoekt geluk en dat is prima, maar Nederland kan niet de hele wereld gelukkig maken. Dat gaat juist ten koste van de welvaart en zorgstaat.

Dat is je gevoel, maar klopt dat ook met de feiten?
Wie moet de verzorging van ouderen en noem zo maar veel meer op zorgen wanneer er te weinig (jongere) Nederlanders zijn daarvoor?

En juist relatief zoveel ouderen, die ook nog eens allemaal heel oud worden omdat onze zorg best goed is?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 15:25

En zou dat zo blijven als we straks ook nog eens zoveel egyptenaren moeten opvangen?

En er nu al zoveel problemen zijn met lange wachttijden in de zorg, geen woningen etc.?

Edit:

"Ruim 60.000 openstaande vacatures
Inmiddels zijn er 63.200 openstaande vacatures in de zorg. De oplossing? Die ligt volgens Groot grotendeels in een goed personeelsbeleid en betere arbeidsvoorwaarden. Dat maakt de sector aantrekkelijker en houdt werknemers langer vast."

https://radar.avrotros.nl/artikel/maand ... omen-54562

Voordat het weer over arbeidsmigranten gaat, bovenstaande is de reden van de personeelstekorten in de zorg.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 11-06-24 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-24 15:29

Electra63 schreef:
BigOne schreef:
FvD wordt vaak beschuldigd van het niet open zijn over financiën, ik las dit net, misschien ook geen zuivere koffie :
https://threadreaderapp.com/thread/1800 ... 85083.html

Ik heb dat inderdaad van de week gelezen.
Het verbaasd mij niets, als het waar is.

Maar ik denk, dat het de gemiddelde BBB-stemmer niet uitmaakt.

klopt, dat boeit me niets :)

Al die negatieve (framing/bashing) berichten over BBB... is alleen maar afgunst ;)
2 zetels in het Europees Parlement. Met BBB in het bestuur in 10 van de 12 provincies en 16 van de 21 waterschappen, met 137 Provinciale Statenleden, 19 gedeputeerden, 118 waterschapsbestuurders, 16 Eerste Kamerleden en 7 Tweede Kamerleden en een kabinetsdeelname.

Weinig partijen die dit nadoen in zo'n korte tijd, de partij bestaat nog geen 5 jaar..

maar ga lekker door. Dat doet BBB namelijk ook.

denisesilver

Re: [POLL] Op welke partij ga jij stemmen bij de EU Verkiezingen 6/6?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 15:37

We kunnen natuurlijk ook gewoon niet een genocide supporten met geld, wapens en gratie, als we niet willen opdraaien voor de asielzoekers die straks uit Gaza hiernaartoe komen O:)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 15:41

Juval, dit heeft niet met bashen te maken maar met zelfverrijking en foutieve info geven.
En je bevestigt wat iemand daar als opmerking bij plaatste, je kunt schrijven wat je wilt maar de aanhangers lezen dat niet eens want stel je voor dat hun partij aan het zwendelen is. Die Henk Vermeer is wel de secondant van van der plas en misschien wel minister of staatssecretaris zo meteen .

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 15:53

_San87_ schreef:
Niet de partij waar ik op stemde. Ik mocht net naar de stembus toen dat in werking werd gesteld.

Maar bedankt voor je denigrerend commentaar +:)+.

Sorry, was niet voor jou peesoonlijk bedoeld, was gewoon een algemene reactie.
Omdat met name rechtse partijen voor marktwerking zijn.
Maar links vaak de schuld krijgt.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 15:56

Elisa2 schreef:
Ik snap niet dat mensen niet begrijpen dat Nederland een zorgstaat is maar dat om dat overeind te houden wel de verhoudingen goed moeten blijven. Iedereen zoekt geluk en dat is prima, maar Nederland kan niet de hele wereld gelukkig maken. Dat gaat juist ten koste van de welvaart en zorgstaat.

Eens

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 15:58

nps schreef:
Elisa2 schreef:

Niet waar. Om dat overeind te houden moet er sociaal worden gestemd, waarbij er goed naar de kosten worden gekeken, maar er minder marktwerking is in de zorg en het werken in de zorg aantrekkelijk wordt gemaakt. Vluchtelingen en migranten hebben echt geen invloed op ons zorgstelsel hoor.

Echt, het is heel makkelijk om vluchtelingen verantwoordelijk te maken voor al onze problemen, maar ze kunnen er echt niks aan doen hoor. We moeten dingen oplossen met beter beleid, niet met het weren van mensen. Maar dat zei je zelf ook al.

@Edit - wat San87 hieronder zegt. Asielzoekers hebben echt geen hol te maken met het functioneren van ons zorgstelsel.

Geen invloed op ons zorgstelsel? :D :D
Misschien moet je idd eens uit je hol komen

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 16:01

ravellie schreef:
nps schreef:
Niet waar. Om dat overeind te houden moet er sociaal worden gestemd, waarbij er goed naar de kosten worden gekeken, maar er minder marktwerking is in de zorg en het werken in de zorg aantrekkelijk wordt gemaakt. Vluchtelingen en migranten hebben echt geen invloed op ons zorgstelsel hoor.

Echt, het is heel makkelijk om vluchtelingen verantwoordelijk te maken voor al onze problemen, maar ze kunnen er echt niks aan doen hoor. We moeten dingen oplossen met beter beleid, niet met het weren van mensen. Maar dat zei je zelf ook al.

@Edit - wat San87 hieronder zegt. Asielzoekers hebben echt geen hol te maken met het functioneren van ons zorgstelsel.

Geen invloed op ons zorgstelsel? :D :D
Misschien moet je idd eens uit je hol komen

Leg jij dan eens uit welke invloed asielzoekers op ons zorgstelsel hebben?

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 16:12

Wat dacht je van overvolle artsenpraktijken? (huisartsen) die verplicht deze mensen moeten aannemen, communicatie verloopt moeizaam tot traag, tolk is niet altijd voldoende haalbaar in de praktijk.
Ook hebben zij vaak andere ideeen over de nodige zorg, terwijl dit wel vaak mensen zijn die bepaalde lichamelijke en psychische ondersteuning nodig hebben.
Vaccinatiegraad is vele landen anders dan in nederland, waardoor polio , mazelen, tbc meer ruimte krijgen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 16:22

Asielzoekers betalen ook niet voor hun zorg he? Ook niet voor hun huisvestiging trouwens.

Dus dat moet allemaal opgehoest worden door anderen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 16:46

ravellie schreef:
Wat dacht je van overvolle artsenpraktijken? (huisartsen) die verplicht deze mensen moeten aannemen, communicatie verloopt moeizaam tot traag, tolk is niet altijd voldoende haalbaar in de praktijk.
Ook hebben zij vaak andere ideeen over de nodige zorg, terwijl dit wel vaak mensen zijn die bepaalde lichamelijke en psychische ondersteuning nodig hebben.
Vaccinatiegraad is vele landen anders dan in nederland, waardoor polio , mazelen, tbc meer ruimte krijgen

En, als er geen asielzoekers meer zijn, zijn artsenpraktijken ineeens niet meer overvol? Iedereen die geen vluchteling is heeft nooit communicatieprobemen met artsen? Is de druk op de geestelijke gezondheids zorg ineens minder? De vaccinatiegraad daalt trouwens al jaren in Nederland, vooral door hippe twijfelaars die op internet iets lezen en dan denken dat dat waar is. Er is hier in brabant weer mazelen uitgebroken. Heeft he-le-maal niks met asielzoekers te maken. Waar komt toch die behoefte vandaan om een groep de schuld te geven van dingen waar ze niks aan kunnen doen? Waarom hebben wij NEderlanders meer recht op medische zorg dan anderen?

@Elisa - al die kosten, dat is vast heel veel. Weet jij hoeveel, hoeveel dat dan procentueel gezien is van het zorgbudget? De vluchtelingen kunnen zelf niet zoveel doen aan de situatie trouwens, ze mogen vaak niet werken omdat procedures extreem lang duren. Op het moment dat ze wel werken, moeten ze zelf mee gaan betalen aan opvang en zorg. Allemaal beleid. Kop in het zand en grenzen dicht lost gewoon niks op.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 16:48

Volgens mij is de zorg crisis prima te herleiden tot privatisering. Even plat gezegd: geen vluchtelingen meer is een pleister over een etterende wond. Het systeem is ziek, daar heeft een vluchteling niet zoveel mee te maken.

De enige crisis die we niet kunnen herleiden tot privatisering is de kabinetscrisis. Constant dit probleem reduceren tot vluchteling ervaar ik vooral als algemene desinteresse in politiek. Er is veelal interesse in drama. De one liners die geschreeuwd worden doen het veel beter dan wat politiek echt is: beleidsvorming.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 17:18

ravellie schreef:
Ook hebben zij vaak andere ideeen over de nodige zorg, terwijl dit wel vaak mensen zijn die bepaalde lichamelijke en psychische ondersteuning nodig hebben. En vaccinaties worden in asielcentra al geregeld.
En niet voldoende maar per vluchteling krijgt een land 10.000 euro uit EU.

Elk asielzoekerscentrum heeft een eigen medische post met huisarts . Dat wordt door coa geregeld. Op het moment dat een statushouder een eigen woning krijgt moet hij zelf een zorgverzekering afsluiten en een huisartsenpraktijk zoeken. En vaccins worden in asiel centra geregeld. Per vluchteling krijgt een land een vergoeding van 10.000 euro , niet voldoende . Vooral omdat er van alles gehuurd moet worden omdat opvanglocaties de afgelopen jaren gesloten zijn.
En overvolle praktijken? Wat dacht je van die 700.000 arbeidsmigranten , die zijn geen dokter nodig? Of tolk ?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 17:34

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 18:27

josien_m_ schreef:
Zijn we niet allemaal gelukszoekers??
Ik vind het altijd zo'n raar woord.

Jep en wij hebben het geluk in een rijk land geboren te zijn. Maar geeft ons dat meer rechten dan degenen die dat geluk niet hadden?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 18:43

Voor niets gaat de zon op, onze voorouders hebben gewerkt voor de welvaart van dit land. Wij werken al van jongs af aan. Hoezo geluk? Het is niet of alles komt aanwaaien.

NPS
Afbeelding

3900 euro per jaar per asielzoeker dus aan alleen de zorg in 2023.
En ja, het beleid deugd voor geen meter daar ben ik het helemaal mee eens. Ik denk ook dat het zo totaal niet toekomstbestendig is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 18:47

Dat is 325 euro per maand. Ik kan me zo voorstellen dat er qua gezondheid genoeg te wensen over valt voor asielzoekers.

Ik vind het bedrag niet schokkend. Toen ik mijn meniscus gescheurd had, kostte ik een hoop meer.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 18:48

nps schreef:
ravellie schreef:

En, als er geen asielzoekers meer zijn, zijn artsenpraktijken ineeens niet meer overvol? Iedereen die geen vluchteling is heeft nooit communicatieprobemen met artsen? Is de druk op de geestelijke gezondheids zorg ineens minder? De vaccinatiegraad daalt trouwens al jaren in Nederland, vooral door hippe twijfelaars die op internet iets lezen en dan denken dat dat waar is. Er is hier in brabant weer mazelen uitgebroken. Heeft he-le-maal niks met asielzoekers te maken. Waar komt toch die behoefte vandaan om een groep de schuld te geven van dingen waar ze niks aan kunnen doen? Waarom hebben wij NEderlanders meer recht op medische zorg dan anderen?

@Elisa - al die kosten, dat is vast heel veel. Weet jij hoeveel, hoeveel dat dan procentueel gezien is van het zorgbudget? De vluchtelingen kunnen zelf niet zoveel doen aan de situatie trouwens, ze mogen vaak niet werken omdat procedures extreem lang duren. Op het moment dat ze wel werken, moeten ze zelf mee gaan betalen aan opvang en zorg. Allemaal beleid. Kop in het zand en grenzen dicht lost gewoon niks op.

Nee, duizenden mensen per maand binnenhalen in overvolle AZC's en in een dichtbevolkt land met een overbelast zorgstelsel, dat lost wat op

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 18:49

_San87_ schreef:
Dat is 325 euro per maand. Ik kan me zo voorstellen dat er qua gezondheid genoeg te wensen over valt voor asielzoekers.

Ik vind het bedrag niet schokkend. Toen ik mijn meniscus gescheurd had, kostte ik een hoop meer.

Alleen jij betaalt je eigen zorgverzekering. ;)

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 18:50

Raineri schreef:
Volgens mij is de zorg crisis prima te herleiden tot privatisering. Even plat gezegd: geen vluchtelingen meer is een pleister over een etterende wond. Het systeem is ziek, daar heeft een vluchteling niet zoveel mee te maken.

De enige crisis die we niet kunnen herleiden tot privatisering is de kabinetscrisis. Constant dit probleem reduceren tot vluchteling ervaar ik vooral als algemene desinteresse in politiek. Er is veelal interesse in drama. De one liners die geschreeuwd worden doen het veel beter dan wat politiek echt is: beleidsvorming.

Ben benieuwd hoe jij dat ziet, die privatisering.
Ik werk al 20 jaar in de gezondheidszorg, geldverslindend gebeuren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 18:53

Ik vind het zorgsysteem ook ziek hoor maar wat mij betreft is dat een andere discussie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 18:54

Elisa2 schreef:
_San87_ schreef:

Alleen jij betaalt je eigen zorgverzekering. ;)

Hoe verwacht je dat iemand die niet mag werken dat gaat doen, dan?

Of moeten we mensen die zorg nodig hebben laten verrekken?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 18:55

Je mag dus alleen zorg ontvangen als je zelf je verzekering betaald?

Dus iedereen met zorgtoeslag en een uitkering mag niet naar de huisarts? :D

Of geldt dat alleen voor moslims en mensen met een kleurtje?
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 11-06-24 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 18:55

Zeg ik dat ergens? Volgens mij geef ik al een aantal keer aan dat het beleid niet deugd.

Overigens is het percentage van asielzoekers wat wel mag werken en ook daadwerkelijk werkt ook erg laag.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 11-06-24 18:57, in het totaal 2 keer bewerkt