Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 19:57

Waarom willen mensen die er anders in staan elkaar toch zo graag overtuigen? Dat lukt toch niet. Ik ben overtuigd van de rol van de mens bij de klimaatverandering, daar brengt niemand me van af - welke bronnen je ook op me af stuurt. Andersom als iemand denkt dat het niet door de mens komt, die gaat ook niet anders denken. Het is zo zonde van ieders energie, en het resultaat is meestal dat "de ander" nog veel verder in zijn standpunt gaat volharden :).

AppleSter

Re: Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 20:20

Precies! Daarom hoop ik dat vanaf nu alle standpunten en zorgen over en weer gedeeld kunnen worden zonder dat mensen worden weggezet worden als extreemrechts, klimaatontkenner, desinformatie verspreider of wat dan ook.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 20:38

Zo, een hele dag sessie gehad dus nu eens bijlezen :)). Veel gepraat vandaag!

Tink89 schreef:
Imandra, toppost!

Zo jammer dat er alleen niet meer op wordt ingegaan. Was te verwachten, maar toch jammer.
Er zal wel geen steekhoudend tegenargument te bedenken zijn, denk ik dan maar :)).

@Eelmo: oeh goede aanvulling! Met wikipedia is imo niks mis, zo lang je het maar als startpunt gebruikt en de bronnen checked.

8nnemiek schreef:
AppleSter schreef:
Als in? Richting mij persoonlijk?

Jij noemde mensen 'klimaatwappie' en 'klimaatdrammer', maar dan vind je het wel raar als je zelf klimaatontkenner wordt genoemd? Uiteraard worden met klimaatontkenner eigenlijk klimaatverandering-door-de-mens-ontkenner bedoeld, maar dat bekt niet zo lekker :+
En dat ben je toch?

AppleSter schreef:
Oh nee? Hoe lang meten we de temperatuur? En hoe lang bestaat de aarde?

Er zijn meer manieren om (nauwkeurig) temperaturen en klimaat vast te stellen, tot miljoenen jaren in het verleden.

Nou AppleSter, als je mijn post had gelezen... daar staat het uitgelegd :D.

Over de discussie over klimaatontkenner: feitelijk ben je het wel hoor AppleSter. De definitie is namelijk anders dan jij hem interpreteert:
Citaat:
klimaatontkenner m

(pejoratief) (politiek) iemand die niet gelooft of ontkent dat er sprake is van een klimaatverandering of dat de mens ervoor verantwoordelijk is

https://nl.wiktionary.org/wiki/klimaatontkenner

Het gaat dus niet om 'klimaat' maar echt om het 'klimaatverandering' stuk.

Ergo, het is een term die we kunnen gebruiken om jou feitelijk te beschrijven, immers heb je je mening hier duidelijk neergezet. Klimaatwappie daarentegen is eerder een scheldwoord dan een nette, beschrijvende term.

Edit: ah zie dat 8nnemiek me voor was :))

Cer schreef:
laten we wel wezen, taaltechnisch is het woord "klimaatontkenner" dan gewoon niet correct..

Haha ja daar heb je een punt.

AppleSter schreef:
Je weet simpelweg nooit zeker of een verandering van het klimaat zoveel duizenden jaren nodig heeft normaal gesproken. Dat wordt gegokt middels doorberekeningen enzo, maar er is nog veel wat we niet weten, er is niemand zo lang op aarde geweest om dat eenduidig te kunnen bevestigen. Niemand.

Weten we vrij zeker hoor. Referentie: zie mijn post.

AppleSter schreef:
Het klimaatbeleid wordt steeds meer opgedrongen aan mensen die er totaal anders over denken. Je geeft dat zelf aan in je post hierboven. Er mag gesproken worden over HOE! Maar over of, nee dank u.
Dit is precies wat ik bedoel met meningen drammen, hier op Bokt een bepaald groepje, maar ook in het normale leven.

Is opgedrongen iets slechts als mensen niet door hebben dat het een zeer negatief effect gaat hebben op de lange termijn als we er niks aan doen? Is een zorgverzekering bijvoorbeeld ook opgedrongen, of een rijbewijs, of...

Jij ontkent gewoon de feiten. Je wil ze niet zien, of gelooft de bronnen niet. Maar die feiten gaan niet veranderen, en die (gelukkig!) kleine groep klimaatontkenners zullen dan maar moeten dealen dat 'we' (als in, Europa, Nederland) actie moeten ondernemen. Het gaat immers niet om een meningsverschil bij dit.

AppleSter schreef:
Zo werkt het dus NIET. Als jij vindt dat je “het klimaat moet redden” be my guest, zet je tentje neer in het bos als je dat wenst, leef zoals je wil leven met de beperkingen die je jezelf oplegt die erbij horen, maar laat een ander gewoon met rust. Jij bepaald voor mij niet wat ik wel en niet mag en de rijken der aarde en onze leiders ook niet, zolang ze zelf alles doen wat ze anderen verbieden. Pas als alle privé jets, luxe jachten en al die andere vervuilende speeltjes van de rijken niet massaal naar de schroothoop gaan (en zolang Jetten blijft vliegen, Timmermans geen zonnepanelen legt) doe ik niet mee. En velen met mij. Dat kun je leuk vinden of niet; t is zo!

Je red het klimaat niet als jij in een tentje gaat zitten maar het merendeel mensen wat gewoon de status quo volgt, nog steeds blijft vervuilen.

Wij als individuen bepalen niet voor jou wat je wel en niet mag, maar gelukkig mag een overheid dat wel bepalen. Overigens is roepen dat 'ik doe pas wat als groep X dat doet' whataboutism van de eerste klas :)). Ik ben het met je eens dat ook 'de rijken der aarde' moeten bijdragen, maar als ik kijk naar de partijprogramma's ligt dat bij een paar partijen echt wel in het verschiet.

AppleSter schreef:
Het is bijna net als religie, maar niet iedereen gelooft met jou mee, hoeveel “bewijs” je ook aan zal dragen.

Het verschil is dat voor religie geen bewijs is, dat is écht een visie/mening. Voor klimaatverandering is een oliebol aan bewijs.

AppleSter schreef:
VuurVleugels schreef:
Belangrijk verschil met religie is wel dat je, als je experimenten keer op keer exact hetzelfde uitvoert, er keer op keer exact dezelfde uitkomst volgt. Bij religie is het altijd anders. Dat is het grote verschil tussen wetenschap en religie.

Dan nog hou je altijd wetenschappers die het 1 vertellen en een applaus met podium krijgen versus wetenschappers die iets anders zeggen en onder de mat (of bus, tijdens Corona) geschoven.
Net als de oorsprong van verschillende religies in feite, de een leest in een bijbel dit verhaal en ziet het als waarheid, de ander leest in de Koran iets anders en ziet dat als waarheid. Een derde geloofd beide boekwerken niet en trekt z’n eigen plan.

En waardoor komt dat? Juist, omdat de ene groep hun verhaal wél feitelijk kan onderbouwen en de andere groep niet. Zie: peer review uitleg van Eelmo.

Dat is niet omdat ze in het verdomhoekje worden gezet hoor. Als jij met een sterk wetenschappelijk onderzoek komt wat bewijst dat klimaatverandering bijvoorbeeld niet bestaat, komt dat gewoon door peer review heen, en als je dat lukt, springt de media er ook maar al te graag op. Probleem is echter dat is gebleken dat je niet kan bewijzen dat klimaatverandering niet bestaat zonder een slechte methode toe te passen of zelfs te cherrypicken of frauderen in je onderzoek, dus dan houdt het al snel op.

8nnemiek schreef:
AppleSter schreef:
Waarom wetenschappers die het tegendeel denken te kunnen bewijzen tussen aanhalingstekens? Zijn dat dat ineens geen echte wetenschappers, al zijn ze hoogleraar of emeritus?
Hoe kun je nu wetenschap uitoefenen (en uitbreiden) als feedback en andere zienswijzen totaal niet worden toegestaan?

Kun jij een echte wetenschapper noemen die zich bezig houdt met het onderzoek doen naar een platte Aarde? Daar ging het nl over. Waarschijnlijk niet, want dat zijn geen geleerden, geen echte wetenschappers, ook al noemen ze zich zo.

hihi moet je maar eens op zoek gaan naar die groep mensen die door middel van (bewezen!) apparatuur en fenomenen even gingen bewijzen dat de aarde plat is... om er bij de resultaten achter te komen dat die geheel in lijn liggen met een ronde aarde. Heel leuk om te zien :))

AppleSter schreef:
De slachtofferrol? Lees mijn Posts even goed door, het laatste wat ik wil is een slachtofferrol aannemen. Ik sta m’n mannetje wel hoor. Als ik dat nou nog niet bewezen heb in dit topic :D :+

Het is niet normaal dat mensen mij in 2 topics per PB waarschuwen, nadat ze zelf zo’n ervaring hebben gehad. Laten we dat nu niet als normaal gaan beschouwen.

Mwah, ik heb het geregeld hoor. Dus eens, het gebeurt aan beide kanten. Zou er niet te hard aan trekken.

AppleSter schreef:
JIJ bepaald nu dat ik desinformatie verspreid. En wat feiten zijn. Helaas is dat toch weer een beschuldiging, jouw mening, geen vaststaand feit. Want wie bepaald hier wat desinformatie precies is?

De overheid heeft een mooie definitie :D?
RIVM schreef:
Desinformatie is onware, inaccurate of misleidende informatie die met opzet wordt gemaakt en verspreid om geld te verdienen of om een persoon, sociale groep, organisatie of land te schaden.

Iets anders is misinformatie. Dat is onjuiste informatie die min of meer per ongeluk wordt verspreid.

Onder nepnieuws wordt soms desinformatie en soms misinformatie verstaan. Het begrip nepnieuws wordt ook als synoniem gebruikt voor leugens en voor onzorgvuldige journalistiek.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -nepnieuws

Oke, sorry, flauw.

AppleSter schreef:
Het feit dat je mij nu weer opnieuw wegzet als “desinformatie verspreider” geeft heel goed weer dat mijn mening of zienswijze “door iedereen” niet geaccepteerd wordt. En namens iedereen praten vind ik ook niet acceptabel; er zijn meerdere meningen, ook in dit topic. Ze worden alleen niet allemaal gehoord.

Je bent het feitelijk gezien ook gewoon. Waarschijnlijk -gezien je berichten hier- ben jij je daar niet van bewust (dus zou ik het eerder misinformatie noemen, denk ik, omdat je het niet met [kwade] opzet doet).
De feiten die jij deelt zijn eenvoudig te ontkrachten met o.a. wetenschap, en dat wordt hier in het topic ook gedaan. Dat jij die bronnen niet accepteert is iets anders, maar het gaat hier wel degelijk om een visie (de jouwe) versus de feitelijke waarheid. Als je op zoek bent naar die feitelijke waarheid dan nee, wordt jouw visie niet als dusdanig geaccepteerd.

Jouw mening is, in feite, dat die feitelijke waarheid niet klopt. Maar dat is niet meer dan dat: een mening.
De waarheid ligt dus anders.

Daar ga ik jou niet van kunnen overtuigen en dat is prima. Het is niet voor niets een super lastig onderwerp waar ook onderzoek aan wordt gewijd: hoe je mensen die zo diep in die misinformatie-fuik zitten weer kan "bijsturen". Dat belief, dat geloof, zit zoooo diep, dat je ze met feitelijke informatie en betrouwbare bronnen niet kan overtuigen, want ze vertrouwen de bronnen niet. En op emotionele argumenten ga je het ook niet winnen. Hoef er niet bij te zeggen dat daar dus nog geen concreet antwoord op is gevonden :))

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 20:40

Imandra,
andermaal complimenten voor je geduld, takt en grondigheid.

Een hele dikke +:)+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 20:46

Ik vind toch nog steeds het Practice what you Preach verhaal best valide, dat viel niet onder mis informatie maar was gewoon een mening..
dat viel toch ook niet echt goed ..
iemand mag toch iets vinden van gedragingen van volksvertegenwoordigers?

Daarna escaleerde het denk..

AS doet het met zonnepanelen en een EV al beter dan ik qua klimaat, ik heb dat niet .. en ik ga op vliegvakantie zelfs :j

Maar ik ben er wel uit wat ik ga stemmen.. mbv die laatste stemmingstracker die hier genoemd werd .. stond wel wat weinig toelichting hier en daar, maar toch

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 20:53

Cer schreef:
Ik vind toch nog steeds het Practice what you Preach verhaal best valide, dat viel niet onder mis informatie maar was gewoon een mening..

AS doet het met zonnepanelen en een EV al beter dan ik qua klimaat, ik heb dat niet .. en ik ga op vliegvakantie zelfs :j

oh zeker, niet alles wat ze hier schrijft is misinformatie inderdaad. En op zich heeft ze een punt, maar ik vind persoonlijk dat je niet een complete partij (of de -doorberekende- standpunten) af moet schrijven op basis van één enkel individu waar bovendien maar beperkte informatie over is. Het zou wat anders zijn als Timmermans had geroepen dat hij zijn woning niet gaat verduurzamen, maar in dit geval weten we niet wat precies de reden is. Dan vind ik daar steeds op doorhameren een beetje nutteloos, ofzo.

En ze doet het op persoonlijk vlak zeker goed hoor, met zonnepanelen en een EV. Volgens mij zegt ook niemand dat dat niet zo is. In tegendeel, er is gezegd dat ze goed bezig is :D. Welke reden achter het nemen van die maatregelen zit maakt me ook niet eens zo veel uit.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 20:58

Nja dat doorhameren is natuurlijk ook steeds een reactie op anderen die blijven reageren. Als je dan als eerste niet meer reageert heb ik toch altijd het gevoel gehad dat je jezelf niet meer kan “verdedigen”.

En er worden meer partijen beoordeeld op
1 individue of op 1 partijpunt toch?
Als die dame van de pvdd privé ineens kalveren gaat vetmesten is dat ook wel een beetje vreemd denk? Zou je daar dan niks van mogen vinden?

Of je ergens op gaat stemmen hangt af van wat de partijen verder nog doen, maar dat vind ik wel super lastig te beoordelen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 20:59

Fijne post weer Imandra :j

AS, als je voortaan gewoon schrijft 'ik geloof niet in *dit en dat*' in plaats van het als feiten te presenteren, dan is er niks aan de hand. Jij mag geloven dat er geen klimaatprobleem is, en als je dan ook nog deelt waaróm je dat gelooft, helemaal goed. Maar simpelweg een mening als feit posten, terwijl dat niet klopt, dan is het niet gek als je als misinformatie verspreider wordt gezien, ook al zie je dat zelf misschien niet zo.

En ook verkeerde informatie posten is niet erg.. ik post ook wel eens iets wat niet klopt. Als iemand me er dan op wijst, en ik er iets verder in duik, en het blijkt inderdaad niet te kloppen, dan geef ik dat ook graag toe. Zo leren we elke dag weer bij. Maar als je je daar volledig voor afsluit, niks wil weten van onderzoeken die niet in je straatje passen, en alleen maar blijft ontkennen, dan ga je nooit uit die fabeltjesfuik komen en zak je er alleen maar verder in.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 21:01

Sommige gemeenten doen moeilijk als je zonnepanelen wil leggen op een pand dat de (gemeentelijke) monumentenstatus heeft,
of 'alleen maar' zichtbepalend is naar het oordeel van de welstandscommissie.

Op mijn dak liggen nauwelijks zichtbare panelen, en ik heb 'op andere daken' ook nog panelen liggen. (website 'zonnepanelen delen')

Dus wellicht brengt de heer Timmermans zijn idealen nadrukkelijk in praktijk mbt zonnepanelen, dat hoort nog tot de mogelijkheden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 21:04

Maar iemand hoeft toch helemaal niet uit die zogenaamde “fabeltjesfuik” (wat ook weer een denigrerend woord is).
Als iemand daar zit, en een prima leven heeft, waarom dan die soort zendingsdrang om iemand daaruit te moeten halen en dan ook nog een soort van teleurgesteld zijn als dat niet lukt ..”zucht.. ja dan ben je niet te redden..”
Dat hoeft toch helemaal niet?

Ja Janneke, misschien wel, misschien niet, wie zal het zeggen.. dan gaat ie niet in een monumentaal pand wonen, kan ook nog .. :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 21:06

Cer schreef:

Uiteraard is het altijd fijn als iemand gewoon doet waar die achter staat. Maar het is dus niet zo dat Timmermans zo enorm slecht bezig is, in ieder geval niet dat ik heb kunnen ontdekken. Het ging vooral over de zonnepanelen (waar hij imo een goede reden voor heeft om niet te plaatsen, vanwege de hoeveelheid dakkapellen op het dak) en de binnenlandse vluchten die Timmermans voor zover bekend niet eens maakte?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 21:07

Omdat de fabelfuik schadelijk is :)

Ik vind het trouwens geen denigrerend woord, maar leuk verzonnen door Lubachs team.

Dat is ook precies wat algoritme is; een fuik.

Over practice what you preach; dat zou ideaal zijn. Maar als minister moet je ook keuzes maken voor het grotere geheel waar je ms zelf ook niet helemaal blij van wordt.
Dan snap ik dat je ook over de schreef kan gaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 21:07

Nou, het was niet mijn bedoeling om dat hele gesprek weer over te gaan doen hoor, dat is al geweest toch. Ik gaf alleen het voorbeeld dat dat niet onder mis informatie valt

Het “fabeltjesfuik” kan schadelijk zijn, maar het hoeft niet. Ligt helemaal aan de persoon en hoe die ermee omgaat.
Ik vind de lizard people fuik bijvoorbeeld hilarisch :D
Laatst bijgewerkt door Cer op 10-11-23 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 21:08

Janneke2 schreef:
Sommige gemeenten doen moeilijk als je zonnepanelen wil leggen op een pand dat de (gemeentelijke) monumentenstatus heeft,

Op mijn dak liggen nauwelijks zichtbare panelen, en ik heb 'op andere daken' ook nog panelen liggen. (website 'zonnepanelen delen')

Dus wellicht brengt de heer Timmermans zijn idealen nadrukkelijk in praktijk mbt zonnepanelen, dat hoort nog tot de mogelijkheden.

Precies :j. De context mist.

Cer schreef:
Nja dat doorhameren is natuurlijk ook steeds een reactie op anderen die blijven reageren. Als je dan als eerste niet meer reageert heb ik toch altijd het gevoel gehad dat je jezelf niet meer kan “verdedigen”.

En er worden meer partijen beoordeeld op
1 individue of op 1 partijpunt toch?
Als die dame van de pvdd privé ineens kalveren gaat vetmesten is dat ook wel een beetje vreemd denk? Zou je daar dan niks van mogen vinden?

Of je ergens op gaat stemmen hangt af van wat de partijen verder nog doen, maar dat vind ik wel super lastig te beoordelen

Mwah ik denk dat die vergelijking niet klopt. Het punt is dat we niet weten waarom Timmermans het niet doet. Dus ik zou eerder zeggen: de dame van PvdD heeft ineens kalveren in een stal staan. De waarom weet je niet (is het om te slachten, zijn het magere kalveren die ze heeft gered, etc). Dus daar gelijk heel stellig conclusies aan verbinden, zou ik vreemd vinden.

En bovendien: zelfs al zou de voorvrouw van PvdD ineens roepen dat vlees eten zo geweldig is en dat we lekker intensief moeten gaan boeren, dan wil dat nog niet zeggen dat de standpunten die de partij zelf heeft niet kloppen. Als ik die standpunten aanhang, zou ik alsnog op PvdD stemmen. Maar dan op een andere kandidaat. Sterker nog, als er echt zo'n discrepantie is tussen wat de voorman/vrouw roept en wat de partij pretendeert, dan is die samenwerking snel voorbij, denk je niet? Ik denk dan ook dat het best meevalt qua Timmermans' persoonlijke visie op verduurzamen. Maar goed, dat is mijn mening :D.

Ik snap trouwens wel wat je zegt wbt het doorhameren, dat komt van twee kanten natuurlijk. Ik snap ook dat mensen dan zoiets hebben van, deze informatie klopt niet en die wil ik niet zonder weerwoord laten staan. Dus dan blijf je in het cirkeltje gaan haha.

@Cer: hoeft ook niet, maar we hebben ook gezien dat die aanzuigende werking van misinformatie ook gevaarlijk kan zijn. Kijk maar naar de tijden van Corona. Als iemand gelooft dat de aarde plat is en dat er nooit iemand op de maan is geweest... prima, doe je niemand mee kwaad. Klimaatverandering ligt er een beetje tussenin, in de zin dat jij wel met de grote groep mee moet om verandering teweeg te brengen, maar dat dat prima "onder dwang" van de overheid kan, en je mening daarover er niet zo veel toe doet. Dus ik vind het wel goed dat er onderzoek over uitgevoerd. We weten niet wat de toekomst gaat brengen en of er misschien ooit nog zo'n pandemie komt waardoor individuen/groepen gevaar lopen door de mening -en dus acties- van de ander.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 21:13

Ja maar ja er waren ook gevallen bekend van mensen die zonder masker liepen en aangevallen werden door mensen die meenden dat ze het recht aam hun kant hadden. Welk fuik is dat? Het “ik doe wat goed is dus ik mag je op je muil timmeren fuik”..? Bij alles moet je blijven nadenken en vragen blijven stellen.. (oh nee geen vragen stellen maar zelf googlen! :+ )

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 21:13

Oh maar dat is net zo goed fout hoor :j

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 21:15

IMANDRA schreef:
Oh maar dat is net zo goed fout hoor :j

Ja en toch lijken die mensen dat ook niet te snappen.. als je geen masker droeg maar verder niet in de buurt van mensen kwam dan werd je nog net niet met een hooivork achterna gezeten (lees de berichten maar terug)
T leken de middeleeuwen wel..

Maar goed, dit is erg off topic dus ik laat dit onderwerp los .. :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 21:16

Cer schreef:
Maar iemand hoeft toch helemaal niet uit die zogenaamde “fabeltjesfuik” (wat ook weer een denigrerend woord is).
Als iemand daar zit, en een prima leven heeft, waarom dan die soort zendingsdrang om iemand daaruit te moeten halen en dan ook nog een soort van teleurgesteld zijn als dat niet lukt ..”zucht.. ja dan ben je niet te redden..”

Ik snap wat je bedoelt ja. Maar toch vind ik het gewoon een enge wereld.. de grens wordt steeds vager, meer en meer mensen worden erin gezogen met behoorlijk grote gevolgen.
Aan de ene kant is het natuurlijk heerlijk; je hoeft je geen zorgen meer te maken over vervuiling, over de toekomst.. Maar ik heb een vader die er ook volledig in zit, en die zie je met de dag verder afglijden naar een donkere plek.. altijd bang, altijd kwaad, overal complotten zien, en het is gewoon vreselijk triest dat dat gebeurt. Hoe meer mensen je daar tegen kan beschermen hoe beter imo.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 21:20

Ja dan snap ik je reacties ook goed 8nnemiek,
Wat een rot situatie

Je kan niet de hele wereld redden en soms is het wat het is en ga je met 100 berichten niks veranderen.. behalve dat men gefrustreerd raakt en topics leeglopen / vervuilen (zoals dit) dus ik probeer weer niet meer te reageren :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 21:33

Cer schreef:

Dat is de situatie niet.

Wat jij schetst noem ik even situatie 1. Het is een soort Jehova's Getuigen spelen. 'Oh, ik zie iemand die XYZ denkt/ vindt/ voelt/ gelooft - hup de voet tussen de deur en de waarheid verkondigen...!'

Maar wat gebeurde in het topic is (situatie 2) iemand meldt zich op een discussieforum, praat mee over politiek (want dat is het topic) en blijkt dan een aantal feiten gewoon overboord te kieperen.

In situatie 1 zou ik hoogstwaarschijnlijk mijn schouders ophalen 'leven en laten leven'
in situatie 2 ligt het anders.

En idd: 'let op jezelf, laat je niet teleurstellen als het niet lukt'.
(Ik schreef op gegeven moment 'dat ik het wel mooi geweest vond'.)

En mbt het verschijnsel pandemie.
We hadden er één in 1919, één in 2020, maar er zijn nul garanties dat de volgende pas in 2121 komt.
(De huidige vogelgriep blijft maar duren om één of andere reden...)

@Annemiek: heel naar om dit zo mee te maken met je vader!!

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 22:22

Zo! Deze opvolgende posts zijn exact mijn punt waarom ik hier ben. En niet wegga.

Elke keer als we proberen er een eind aan te breien op dit onderwerp komt er weer iemand met wegzetten terug en worden daarna meteen weer de complimentjes aan de wegzetter over en weer gedeeld. Exact wat Bokt zo ongezellig maakt voor een aantal mensen. En wat nu maar eens klaar moet zijn. De arrogantie die ik al vanaf zo’n beetje de start van een topic als dit lees spat nog net niet van het scherm.

Nu op de inhoud van @IMANDRA:
ik probeer zoveel mogelijk op de inhoud te gaan; maar gezien de rechtstreekse beschuldigingen, het samenspannen en het framen en wegzetten is het wel heel lastig om het goed te doen. Ik ga het proberen:

-ik heb hetzelfde ervaren, dat er niet ingegaan wordt op onderbouwde posts. Echter, ik ben in m’n eentje en moet reageren op een zeer actief groepje. Ik heb meer te doen, doe dit naast mijn andere bezigheden (zolang nodig) en zie dus soms iets over het hoofd. Het groepje dat zich tegen mii blijft keren kan de taken verdelen, elkaar complimenteren met geduld of uitleg; ik niet. Geen probleem, maar wel een verklaring. Ik heb wel moeite met het continu samenspannen. We zijn VOLWASSENEN, geen kleuters.

- Die defenitie mbt klimaatontkenner, staat die in de wet? Of is dit een vaste maatregel op Bokt waardoor je die schaamteloos mag gebruiken richting mensen die niet dezelfde mening delen? Is dat framen van mensen en ervan uitgaan dat een bepaald groepje alleen de waarheid in pacht heeft normaal?

De wetenschap staat niet stil, zonder wrijving geen glans; dat heb ik nu al meermaals betoogd. En er zijn ook wetenschappers/stikstof experts die het totaal oneens zijn met deze “vaststaande wetenschap” die gecreëerd is en hier gehandhaafd wordt door een aantal mensen
Dit is mijn inziens gecreëerd (of ik kreeg dat door, misschien speelt dat wel al veel langer) in Coronatijd. Net als bij klimaat werden in Coronatijd vele wetenschappers en artsen weggezet als wappie, massaal uit de media geweerd en zelfs bijna het BIG register uitgezet.

- “WE” weten helemaal niet zo zeker. Dat is jouw mening. Wellicht ook die van enkele anderen hier maar zoals gezegd; Er zijn wetenschappers die anders in deze wedstrijd staan en jouw “feiten” zijn niet de feiten van de ander. Niemand heeft duizenden jaren geleefd. Dus het blijft bij berekeningen en aannames, hoeveel onderzoek er ook naar gedaan wordt.
-Nogmaals; Ik ontken geen feiten, het is niet aan jou om anderen de les te lezen mbt jouw waarheid, die voor een ander een totaal andere waarheid kan zijn.
-Opgedrongen is zeer zeker iets heel slechts. Ben je de Coronatijd vergeten? De tijd waarin mensen bijna gedwongen werden (jonge mensen die niets van dat virus te vrezen hebben) om prikken te halen om naar naar een sportclub of Mc Donalds te mogen. De tijd waarin artsen bijna uit het BIG register werden gezet, wetenschappers werden weggezet als wappies en mensen uit vrienden groepen en families tegen elkaar werden opgezet. En nogmaals; jouw waarheid is niet die van een ander
- Een overheid die steeds meer macht grijpt is mijn overheid niet meer. Wij oriënteren ons vanaf morgen in het land waar we mogelijk gaan wonen. De Nederlandse overheid heeft dan niets te zeggen over ons en aangezien Nederland altijd voorop wil lopen en ze daar nog wat minder ver zijn zitten we daar voorlopig zeker goed.
En partijprogramma’s zijn leuk vermaak, maar de echte standpunten zie je pas als je de stemmingen nagaat.
Ik ben overigens benieuwd hoe lang je “gelukkig” blijft noemen als je het hebt over een dwingende overheid.
- Als ik kijk naar mijn omgeving, de boeren om ons heen, het geringe aantal mensen dat namens IR op de snelweg ging zitten, dan geloof ik niet dat de klimaat critici in de minderheid zijn. Mensen haken stuk voor stuk af door de eenzijdige visie op onderwerpen die vooral ook politiek worden opgedrongen.
sommigen door de extreem vrijheidsbeperkende coronamaatregelen, anderen door Oekraïne, weer anderen door de asielinstroom en weer anderen door bijvoorbeeld het wolven gedoe.
-nogmaals (laatste keer nu echt) ik ben geen ontkenner met betrekking tot klimaatverandering en ik laat me zo niet wegzetten. Lees maar ff terug.

Citaat:
Jouw mening is, in feite, dat die feitelijke waarheid niet klopt. Maar dat is niet meer dan dat: een mening.

Dit zinnetje; dat continu claimen van de waarheid, er spreekt voor mij erg veel dominantie en intelorantie van uit. Ik zou dat persoonlijk nooit zo brengen bij mensen. Ik wil niet eens zo denken.

Er is geen “feitelijke waarheid” al claim je die steeds: De wetenschap ligt niet vast.
Voorbeeld/ in Coronatijd kwam uit onderzoek naar voren dat je, als je 2x gevaccineerd was, je niemand anders kon besmetten. Daarna had je al 3 prikken nodig om niemand anders te besmetten en een tijdje later bleek dat hele groepen volledig gevaccineerden toch flinke besmettingsbronnen waren. Dit werd door experts en wetenschappers die weggezet waren als wappie al aangegeven, maar deze werden niet gehoord.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 22:30

IMANDRA schreef:
Cer schreef:

oh zeker, niet alles wat ze hier schrijft is misinformatie inderdaad. En op zich heeft ze een punt, maar ik vind persoonlijk dat je niet een complete partij (of de -doorberekende- standpunten) af moet schrijven op basis van één enkel individu waar bovendien maar beperkte informatie over is. Het zou wat anders zijn als Timmermans had geroepen dat hij zijn woning niet gaat verduurzamen, maar in dit geval weten we niet wat precies de reden is. Dan vind ik daar steeds op doorhameren een beetje nutteloos, ofzo.

En ze doet het op persoonlijk vlak zeker goed hoor, met zonnepanelen en een EV. Volgens mij zegt ook niemand dat dat niet zo is. In tegendeel, er is gezegd dat ze goed bezig is :D. Welke reden achter het nemen van die maatregelen zit maakt me ook niet eens zo veel uit.

Sowieso, misinformatie is niet een vaststaand feit. Dat is ook niet aan iemand hier ter beoordeling.
Er zijn overigens meer PvdA-ers die net als Timmermans niet het principe van “practice what you preach” op zichzelf betrekken. Timmermans staat vooraan en roept heel hard om klimaatmaatregelen dus logisch dat hij dan zelf onder het vergrootglas komt te liggen. Maar mevrouw Kuiken houdt ook van verre vliegvakanties bijvoorbeeld.

En nogmaals; de 15 zonnepanelen liggen hier puur op het dak omdat we de energieprijzen zagen stijgen en net in die tijd ons zwembad met verwarming werd aangelegd. Niet omdat we er zo in geloven.
De elektrische auto kwam ons (bijna) aanwaaien en die kans hebben we (omdat het een mooie auto is en de bijtelling nog lekker gunstig is) gegrepen. We zijn er veel mee op pad geweest, tot aan Italië toe, maar de nieuwe auto is bewust geen stekkerauto.
Oh… Ik ga ook nog eens morgen op vliegvakantie :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 22:44

AppleSter schreef:
Zo! Deze opvolgende posts zijn exact mijn punt waarom ik hier ben. En niet wegga.

Elke keer als we proberen er een eind aan te breien op dit onderwerp komt er weer iemand met wegzetten terug en worden daarna meteen weer de complimentjes aan de wegzetter over en weer gedeeld. Exact wat Bokt zo ongezellig maakt voor een aantal mensen. En wat nu maar eens klaar moet zijn. De arrogantie die ik al vanaf zo’n beetje de start van een topic als dit lees spat nog net niet van het scherm.

Nu op de inhoud van @IMANDRA:
ik probeer zoveel mogelijk op de inhoud te gaan; maar gezien de rechtstreekse beschuldigingen, het samenspannen en het framen en wegzetten is het wel heel lastig om het goed te doen. Ik ga het proberen:

-ik heb hetzelfde ervaren, dat er niet ingegaan wordt op onderbouwde posts. Echter, ik ben in m’n eentje en moet reageren op een zeer actief groepje. Ik heb meer te doen, doe dit naast mijn andere bezigheden (zolang nodig) en zie dus soms iets over het hoofd. Het groepje dat zich tegen mii blijft keren kan de taken verdelen, elkaar complimenteren met geduld of uitleg; ik niet. Geen probleem, maar wel een verklaring. Ik heb wel moeite met het continu samenspannen. We zijn VOLWASSENEN, geen kleuters.

- Die defenitie mbt klimaatontkenner, staat die in de wet? Of is dit een vaste maatregel op Bokt waardoor je die schaamteloos mag gebruiken richting mensen die niet dezelfde mening delen? Is dat framen van mensen en ervan uitgaan dat een bepaald groepje alleen de waarheid in pacht heeft normaal?

De wetenschap staat niet stil, zonder wrijving geen glans; dat heb ik nu al meermaals betoogd. En er zijn ook wetenschappers/stikstof experts die het totaal oneens zijn met deze “vaststaande wetenschap” die gecreëerd is en hier gehandhaafd wordt door een aantal mensen
Dit is mijn inziens gecreëerd (of ik kreeg dat door, misschien speelt dat wel al veel langer) in Coronatijd. Net als bij klimaat werden in Coronatijd vele wetenschappers en artsen weggezet als wappie, massaal uit de media geweerd en zelfs bijna het BIG register uitgezet.

- “WE” weten helemaal niet zo zeker. Dat is jouw mening. Wellicht ook die van enkele anderen hier maar zoals gezegd; Er zijn wetenschappers die anders in deze wedstrijd staan en jouw “feiten” zijn niet de feiten van de ander. Niemand heeft duizenden jaren geleefd. Dus het blijft bij berekeningen en aannames, hoeveel onderzoek er ook naar gedaan wordt.
-Nogmaals; Ik ontken geen feiten, het is niet aan jou om anderen de les te lezen mbt jouw waarheid, die voor een ander een totaal andere waarheid kan zijn.
-Opgedrongen is zeer zeker iets heel slechts. Ben je de Coronatijd vergeten? De tijd waarin mensen bijna gedwongen werden (jonge mensen die niets van dat virus te vrezen hebben) om prikken te halen om naar naar een sportclub of Mc Donalds te mogen. De tijd waarin artsen bijna uit het BIG register werden gezet, wetenschappers werden weggezet als wappies en mensen uit vrienden groepen en families tegen elkaar werden opgezet. En nogmaals; jouw waarheid is niet die van een ander
- Een overheid die steeds meer macht grijpt is mijn overheid niet meer. Wij oriënteren ons vanaf morgen in het land waar we mogelijk gaan wonen. De Nederlandse overheid heeft dan niets te zeggen over ons en aangezien Nederland altijd voorop wil lopen en ze daar nog wat minder ver zijn zitten we daar voorlopig zeker goed.
En partijprogramma’s zijn leuk vermaak, maar de echte standpunten zie je pas als je de stemmingen nagaat.
Ik ben overigens benieuwd hoe lang je “gelukkig” blijft noemen als je het hebt over een dwingende overheid.
- Als ik kijk naar mijn omgeving, de boeren om ons heen, het geringe aantal mensen dat namens IR op de snelweg ging zitten, dan geloof ik niet dat de klimaat critici in de minderheid zijn. Mensen haken stuk voor stuk af door de eenzijdige visie op onderwerpen die vooral ook politiek worden opgedrongen.
sommigen door de extreem vrijheidsbeperkende coronamaatregelen, anderen door Oekraïne, weer anderen door de asielinstroom en weer anderen door bijvoorbeeld het wolven gedoe.
-nogmaals (laatste keer nu echt) ik ben geen ontkenner met betrekking tot klimaatverandering en ik laat me zo niet wegzetten. Lees maar ff terug.

Citaat:

Dit zinnetje; dat continu claimen van de waarheid, er spreekt voor mij erg veel dominantie en intelorantie van uit. Ik zou dat persoonlijk nooit zo brengen bij mensen. Ik wil niet eens zo denken.

Er is geen “feitelijke waarheid” al claim je die steeds: De wetenschap ligt niet vast.
Voorbeeld/ in Coronatijd kwam uit onderzoek naar voren dat je, als je 2x gevaccineerd was, je niemand anders kon besmetten. Daarna had je al 3 prikken nodig om niemand anders te besmetten en een tijdje later bleek dat hele groepen volledig gevaccineerden toch flinke besmettingsbronnen waren. Dit werd door experts en wetenschappers die weggezet waren als wappie al aangegeven, maar deze werden niet gehoord.

- Dus je vindt dat mensen niet meer mogen zeggen dat ze het met elkaar eens zijn, of een compliment geven voor de manier van communiceren? En waarom zou dat niet mogen? Jij hebt zelf toch ook complimenten gehad, mag dat dan ook niet? Ik zie het probleem niet.

- De link naar de definitie van klimaatontkenner is al meerdere keren gepost. Dat is geen bokt-term, maar een bestaande, Nederlandse term.

- Wetenschap staat niet stil, maar er zijn nu eenmaal vaststaande feiten die niet te ontkennen zijn. Je verwart feiten weer met een mening.
- Jij ziet het misschien anders, maar je ontkent wel degelijk feiten.
- Je kan zeggen 'jouw mening is niet die van een ander', dat klopt helemaal. Maar je kan niet zeggen 'jouw feiten zijn niet die van een ander'. Zo werkt het simpelweg niet.
Je kan zeggen dat je de gouden standaard niet geloofd, dat kan, maar er is gewoon lang niet genoeg bewijs tégen de gouden standaard, dus zeggen dat die niet klopt is ontkennen van de feiten.

Hopelijk vind je een mooie plek in het land waar je wil wonen.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 22:57

Janneke2 schreef:

De heer Timmermans had gewoon, net als velen hebben gedaan, zonnepanelen op z’n tuinhuis dak of op zijn landgoed kunnen leggen. Het is niet te verkopen dat iemand die zo hard roept om klimaatregels voor anderen zelf niet eens 1 zonnepaneel heeft liggen.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 23:08

8nnemiek schreef:
Cer schreef:

Ik snap wat je bedoelt ja. Maar toch vind ik het gewoon een enge wereld.. de grens wordt steeds vager, meer en meer mensen worden erin gezogen met behoorlijk grote gevolgen.
Aan de ene kant is het natuurlijk heerlijk; je hoeft je geen zorgen meer te maken over vervuiling, over de toekomst.. Maar ik heb een vader die er ook volledig in zit, en die zie je met de dag verder afglijden naar een donkere plek.. altijd bang, altijd kwaad, overal complotten zien, en het is gewoon vreselijk triest dat dat gebeurt. Hoe meer mensen je daar tegen kan beschermen hoe beter imo.

Geen zorgen over de toekomst? Vraag je vader eens wat zijn zorgen precies zijn?
Naar dat hij altijd kwaad is, maar vraag vooral eens waarom dat is. Jouw vader is niet de enige die uitcheckt door het overheidsbeleid en de slechts eenzijdig geaccepteerde wetenschap. Dat zijn steeds meer mensen. Gelukkig zijn er nog overheidskritische mensen. Wat is daar precies mis mee?