Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 18:05

Nikass schreef:
In ons rechtssysteem wordt gelukkig niet op je "verantwoordelijkheid" gewezen als je een kort rokje droeg toen je verkracht werd. De dader wordt veroordeeld, en krijgt geen strafvermindering omdat het slachtoffer het "over zichzelf af riep"

Nee, maar het meisje wordt wel gesensibiliseerd om niet in een kort rokje door het park te wandelen. Dat is ook eigen verantwoordelijkheid. Ze zal zelfs aangeraden worden om een omweg te nemen. Of men sluit het park af, zodat ze er niet door kan. Of men laat haar beter niet alleen naar huis wandelen.
Zoals de meisjes in Japan die een ‘metrotrui’ meenemen naar het werk/school. Als je niet lastig gevallen wil worden, neem je voorzorgen.
En uiteraard wringt dat op ethisch vlak.
Maar je kan moeilijk ontkennen dat een meisje alleen in het park meer risico loopt dan eentje met vrienden op een grote weg. Of dat zo’n metrotrui de geile blikken ook wel tegenhoudt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-23 18:14

Luckystory schreef:
Nikass schreef:
In ons rechtssysteem wordt gelukkig niet op je "verantwoordelijkheid" gewezen als je een kort rokje droeg toen je verkracht werd. De dader wordt veroordeeld, en krijgt geen strafvermindering omdat het slachtoffer het "over zichzelf af riep"

Nee, maar het meisje wordt wel gesensibiliseerd om niet in een kort rokje door het park te wandelen. Dat is ook eigen verantwoordelijkheid. Ze zal zelfs aangeraden worden om een omweg te nemen. Of men sluit het park af, zodat ze er niet door kan. Of men laat haar beter niet alleen naar huis wandelen.
Zoals de meisjes in Japan die een ‘metrotrui’ meenemen naar het werk/school. Als je niet lastig gevallen wil worden, neem je voorzorgen.
En uiteraard wringt dat op ethisch vlak.
Maar je kan moeilijk ontkennen dat een meisje alleen in het park meer risico loopt dan eentje met vrienden op een grote weg. Of dat zo’n metrotrui de geile blikken ook wel tegenhoudt.

Ik kan je redenatie volgen, want, hoe graag ik ook zou willen dat het anders was, het blijkt wel zo te werken.

Ik vraag me af waar die eeuwenoude haat naar Joden vandaan komt. Als je de geschiedenis bekijkt zijn het verschillende volken/landen die één gemene deler hebben, Jodenhaat.

Wel vind ik het enorm ironisch, op een extreem wrange manier, dat het nu juist de Joden zijn die een ander volk willen gaan uitroeien.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 18:18

Luckystory schreef:
Het is een verklaring, geen rechtvaardiging.
En het is ‘des mensen’ om ergens bij te willen horen. Een groep die zich zo duidelijk overal buiten plaatst, dragen die daar zelf wel of niet verantwoordelijkheid voor?
Als ik mijn auto niet afsluit en hij wordt gepikt, draag ik dan zelf verantwoordelijkheid? Als ik om middernacht kortgerokt door het stadspark wandel, draag ik dan zelf verantwoordelijkheid als ik aangerand word? Als ik met een regenboogvlag tussen de neonazi’s ga staan en ik word bij elkaar geslagen, in hoever ben ik verantwoordelijkheid?
Dat is een discussie waard toch?
We leven niet in een idealistische wereld waar diefstal, geweld etc. niet bestaat. Dat is een realiteit die erkend moet worden.
Elke burger draagt een stuk eigen verantwoordelijkheid om zichzelf en zijn eigendom te beschermen. Net zo weten we dat andere mensen een stuk integratie verwachten. Dat is overal zo in de wereld. Als je je daar tegen afzet, hoeveel verantwoordelijkheid draag je dan zelf als je ‘er niet bij hoort’?

Praat je over orthodoxe Joden ?

Dit vraag ik omdat ik van de week weer veel bekende mensen op TV zinnige dingen hoorden zeggen, en waarvan voor mij toen pas bleek dat deze mensen ook een Joodse achtergrond hebben. Maar gewoon volledig meedraaien in de maatschappij net als jij en ik.

Wat je doet is heel naar, want je generaliseert, je stigmatiseert, en dat is zo fout en een voedingsbodem om mensen uit te sluiten.

En ja er zijn gelovige orthodoxe Joden (net als bij Christenen, moslims , hindoes etc) die zich graag bewegen in eigen kringen, zich graag herkenbaar kleden etc. Dat heb je overal!

Je doet aan victim blaming, ook in je andere voorbeelden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 18:23

Loretta schreef:
Dat is nu de valstrik van haat. Het is oppassen dat je niet een hele bevolkingsgroep gaat haten om wat sommigen doen.
Haat maakt zoveel kapot.

+:)+

:j

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 18:30

Dat mag je vinden, maar het is de realiteit. Criminaliteit bestaat, onveiligheid is een zekerheid. Dat erkennen en preventieve maatregelen nemen is de gangbare manier om ermee om te gaan.
Waarom houdt dat op als we het hebben over integratie of conformatie?
Je kan heel idealistische ideeën hebben maar je moet ook de realiteit erkennen.
En die is dat iemand die ‘anders’ is en dat ook zo uitdraagt makkelijker buiten de groep zal vallen.
In onze huidige samenleving wordt wel degelijk veel verantwoordelijkheid bij het slachtoffer gelegd. Je moet kunnen bewijzen dat je eigendommen goed beschermd waren. Beschermingsmaatregelen moet je vaak zelf nemen. En dat ligt gevoeliger als het gaat over identiteit. Zoals geloof of vrouw-zijn. Maar je schiet er niets mee op het te ontkennen.

Ik heb het inderdaad over Orthodoxe joden. Ik heb enkele jaren in centrum Antwerpen gewoond. Er tussenin. Daar is dat de grootste en meest zichtbare groep. Dus dat is een beetje mijn referentiekader.

BigOne

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 18:38

De eeuwenoude haat tegen joden komt weg bij het denken dat de joden Jezus hebben vermoord.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 18:40

Luckystory schreef:
Er zijn meer redenen voor anti-semitisme ( vele ook vanuit de geschiedenis, zoals het feit dat joden met geld/ goud mochten werken maar dat dit voor moslims bijvoorbeeld haram was.)
En heb ik dat ergens van? Ongetwijfeld ;) Maar ik kan je nu niet direct bronnen noemen.

2x fact check. Oh nee, drie. :o

1) Het antisemitisme in Polen gaat terug op een 'streek' die de Poolse adel de Joden heeft geleverd.
De adel bood bescherming aan de Joden aan, ivm pogroms eldets vestigden zich dus Joden in Polen - en toen kwam het: of de Joden maar de belasting namens de adel wilde ophalen...

2) Voor Joden geldt dat rente niet kosher is, in tegenstelling tot de christenheid die deze bijbelse regels aan de laars lapt.
Verder gold dat Joden geen lid konden /mochten worden van de gilden, gilden waren christelijke organisaties.
En tot op de huidige dag kennen we 'vrije beroepen' : die beroepen stonden wel open voor Joden.
De handel, geldhandel en arts/genezer zijn waren mogelijkheden.

3) Goud is echt niet haram voor moslims, hoor.
Rente is bij hen wel haram.
De Islamitische invloed was in Europa beperkt: Karel Martel ('zo hard als een hamer') heeft de moslims bij Wenen verslagen. Wel heeft de middeleeuwse filosofie veel te danken aan de Iberische bloeiperiode tot 1492. (Toen moest iedereen verplicht Rooms worden of vertrekken. Joden en moslims 'raus'.)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 18:48

Janneke2 schreef:
De Islamitische invloed was in Europa beperkt: Karel Martel ('zo hard als een hamer') heeft de moslims bij Wenen verslagen. Wel heeft de middeleeuwse filosofie veel te danken aan de Iberische bloeiperiode tot 1492. (Toen moest iedereen verplicht Rooms worden of vertrekken. Joden en moslims 'raus'.)

In Marokko zijn er nochtans joodse wijken in de buurt van de paleizen.
Koningen hielden hun joden graag dichtbij om goud te bewerken en geldzaken af te handelen.
Zelfs bij de verovering van Andalusië werden ze vrolijk mee op sleeptouw genomen. En nadien ook weer terug toen de Christenen het weer innamen en alle Arabieren vertrokken.
Ze deden dit niet omdat ze die joden zo tof vonden. Maar wel omdat ze hen nodig hadden. Hun geloof hield hen wel degelijk tegen om zelf die beroepen uit te oefenen.

Polen en zo weet ik niet veel over. Oost-Europa interesseert mij minder.

En uiteraard zijn er veel redenen. Hitler had er zelf ook meer persoonlijke. Maar ik denk dat je in de huidige moderne maatschappij die de mond vol heeft over integratie het ‘anders’ zijn niet mag verwaarlozen.
Dat ze Jesus vermoord hebben zal hier vroeger iets relevanter in geweest zijn dan nu, vermoed ik?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 18:51

En Jezus was zelf ook joods.
Luckystory, je gaat voorbij aan alle seculiere joden die niets van de orthodoxie moeten hebben.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 18:54

Je hebt binnen het jodendom toch net zo goed stromingen? En mensen die het geloof meer gematigd volgen? Dus dan kan je toch ook niet echt over ‘de joden’ spreken zoals je ook niet over ‘de Christenen’ of ‘de moslims’ kunt spreken?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 18:56

Ilse_123 schreef:
Je hebt binnen het jodendom toch net zo goed stromingen? En mensen die het geloof meer gematigd volgen? Dus dan kan je toch ook niet echt over ‘de joden’ spreken zoals je ook niet over ‘de Christenen’ of ‘de moslims’ kunt spreken?

Nee maar iemand die zo pro Palestijns is als Luckystory gaat echt geen genuanceerd bericht schrijven.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 18:57

mysa schreef:
Luckystory, je gaat voorbij aan alle seculiere joden die niets van de orthodoxie moeten hebben.

Maar die liggen meestal niet echt aan de basis van anti-semitisme

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 19:00

Luckystory schreef:
mysa schreef:

Maar die liggen meestal niet echt aan de basis van anti-semitisme

Maar die neem je wel casual mee in je jodenhaat.

Luckystory

Urbanus schreef:
Nee maar iemand die zo pro Palestijns is als Luckystory gaat echt geen genuanceerd bericht schrijven.

Waarom denk je dat?
Ik ben inderdaad pro Palestijns maar as we speak ben ik persoonlijk betrokken bij het weghalen van onze joodse landgenoten uit Israël ;)
Geen probleem hoor, ik help hen net zo goed.

Janneke2

Luckystory schreef:
Janneke2 schreef:

In Marokko zijn er nochtans joodse wijken in de buurt van de paleizen.
Koningen hielden hun joden graag dichtbij om goud te bewerken en geldzaken af te handelen.
Zelfs bij de verovering van Andalusië werden ze vrolijk mee op sleeptouw genomen. En nadien ook weer terug toen de Christenen het weer innamen en alle Arabieren vertrokken.
Ze deden dit niet omdat ze die joden zo tof vonden. Maar wel omdat ze hen nodig hadden. Hun geloof hield hen wel degelijk tegen om zelf die beroepen uit te oefenen.

Nou, hun geloof in hun eigen superioriteit.

'Ik ben te goed voor dit soort werk,
jullie mogen de rotklusjes opknappen...'

Citaat:
Dat ze Jesus vermoord hebben zal hier vroeger iets relevanter in geweest zijn dan nu, vermoed ik?

Aangezien Jezus een Jood was,
die door de Romeinen is vermoord
'sub Pontio Pilarus passus et sepultus est' (dat was echt een Romeinse heerser)
is het sowieso een smoes.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 19:01

Luckystory schreef:
Urbanus schreef:

Waarom denk je dat?
Ik ben inderdaad pro Palestijns maar as we speak ben ik persoonlijk betrokken bij het weghalen van onze joodse landgenoten uit Israël ;)
Geen probleem hoor, ik help hen net zo goed.

Ik denk dat niet, ik constateer. En ik laat het voor wat het is.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 19:03

Urbanus schreef:
Maar die neem je wel casual mee in je jodenhaat.

Ik ben niet anti-semitisch, als je dat insinueert.

Dit is een discussie dacht ik? Waarin gevraagd wordt naar redenen voor anti semitisme. Die geef ik.
En wat ik schreef over veiligheid komt rechtstreeks uit de universiteitscursus met de welluidende naam ‘terrorisme, veiligheid en mensenrechten’ bron D. Garland

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 19:09

Ik insinueer dat niet, ik vind dat je je verdomd antisemetisch opstelt.

Maar dat is prima. You do you. Ik kom uit een joodse familie, mijn man is joods, maar ik vind het kiezen van een kant onnozel.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 19:13

[quote="Janneke2"]

Nou, hun geloof in hun eigen superioriteit.

'Ik ben te goed voor dit soort werk,
jullie mogen de rotklusjes opknappen...'

[quote]

Ze hadden toch genoeg gepeupel dat wel Moslim was?
Die konden ook de handjes uit de mouwen steken. Dat had ook veel gedoe gescheeld.
Maar toch moesten het joden zijn…

Maar ik denk niet dat iemand die nu anti-semitisch geweld pleegt, dat doet omwille van Jesus?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 19:23

Urbanus schreef:
Maar dat is prima. You do you. Ik kom uit een joodse familie, mijn man is joods, maar ik vind het kiezen van een kant onnozel.

Kan je vinden, ik zit op het moment te wachten om te vernemen of mijn ex-schoonfamilie nog leeft binnen een uur, of morgen, of volgende week.
Terwijl de hele wereld toekijkt en niets doet.
Ik vind het dus niet zo onnozel.
Georganiseerde genocide en iedereen kijkt toe.

Ik heb jaren in de nacht livestreams zitten kijken van woontorens die weer maar eens platgelegd werden.
Om de dag nadien gruwelijke beelden te zien van kapotgeschoten kinderen.
Moeten dealen met een ex die PTSS door die oliebol heeft, wat indirect onze relatie kapot gemaakt heeft.
Jaren moeten vaststellen hoe de media dingen naar buiten brengt, verdraait en framed etc…
Ik heb een mening ja. Ik kies een kant

Maar ik ben niet anti-semitisch. Dat is iets heel anders.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 19:27

Agree to disagree.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 19:34

Net een interview op tv met iemand uit een kindertehuis in Gaza stadt die met 32 kinderen geen schijn van kans ziet om op tijd weg te komen |(

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-23 19:35

Sizzle schreef:
Net een interview op tv met iemand uit een kindertehuis in Gaza stadt die met 32 kinderen geen schijn van kans ziet om op tijd weg te komen |(

Israël gaat echt veel veel te ver ;(.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 19:36

Het is afschuwelijk Sizzle! Niemand wil in Gaza zijn nu.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 19:43

Citaat:

... ik zou niet zo één twee drie weten waarom iemand die pro 'dit of dat' is,
dus ongenuanceerd moet zijn.

(Dat je meer weet etc van in dit geval de Palestijnen dan de gemiddelde Nederlander geloof ik grif.)