Eerste aanval wolf op een mens

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 15:54

Wintu schreef:
Dat is geen debiele conclusie, dat is wat er nu gaande is. Kuddes worden doorgaans niet bewaakt door een kvh, dus nu worden de kudde gedood. Wolfwerend raster is niet afdoende en afschieten of verjagen mag niet, dus welke optie blijft we volgems jou over?
Citaat:

De grote kuddes die gescheperd worden hebben tot nu toe niet met aanvallen te maken gehad en daar kunnen ook prima zulke honden bij lopen. Het zijn juist de kleinere koppels schapen die gepakt worden en daar kunnen geen honden bij, omdat de baas daar ook niet hij is. Ik zie mij met mijn 8 schapen al met zo'n hond moet ik alles in een 2 meter hoog hek zetten om de hond binnen te houden. En die dieren in Wapse zie je daar zo'n hond bij? Zo aan de weg binnen de bebouwde kom, kan niet dus.
Laatst bijgewerkt door pillow op 15-07-23 15:56, in het totaal 2 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 15:54

Wat jullie vergeten dat als de honden aanslaan, de mensen natuurlijk er gelijk op af komen. Die honden signaleren die wolven gelijk. Ze hoeven,zeker in Nederland en in Frankrijk, niet tot het gaatje te vechten tegen een roedel wolven. Dat redden ze namelijk nooit.
Maar in de nacht als door de mens gelijk licht wordt gemaakt en ook lawaai zal dat zeker aanvallen voorkomen.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 15:59

pien_2010 schreef:
Wat jullie vergeten dat als de honden aanslaan, de mensen natuurlijk er gelijk op af komen. Die honden signaleren die wolven gelijk. Ze hoeven,zeker in Nederland en in Frankrijk, niet tot het gaatje te vechten tegen een roedel wolven. Dat redden ze namelijk nooit.
Maar in de nacht als door de mens gelijk licht wordt gemaakt en ook lawaai zal dat zeker aanvallen voorkomen.

Dat werkt alleen als de mens dan echt iets mag doen. Als er alleen lawaai en licht gemaakt wordt, verdwijnen wolven niet. Ze zijn alleen bang van menselijke aanwezigheid als daar consequenties aan vast zitten. Die zijn er mogelijk wel in Frankrijk, en niet in Nederland.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 15:59

pien_2010 schreef:

Okay, laten we van dit scenario uitgaan. Wat gebeurt er wanneer er overdag of in de avond mensen langs de weides lopen/fietsen. Of wanneer mensen aan het hek de schaapjes aaien terwijl ze hun hond uitlaten?

Kenmerk van dit soort waakhonden is, dacht ik, dat ze waken en dus op alles aanslaan dat niet hun baas is en ook niet schuwen aan te vallen. Een gemiddeld schapendraadje houdt ze niet tegen.

Naast dat de gemiddelde hondenbezitter een chihuahua nog niet fatsoenlijk opgevoed krijgt. Ik ben echt benieuwd hoe je dit voor je ziet :o.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 16:01

Dat is de grote vraag die ik me stel. Is de wolf wel zo schuchter in Nederland en België? Is het hier niet gewoon te druk? In een land waar je altijd licht ziet, is een licht aandoen dan nog afschrikwekkend?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 16:05

_San87_ schreef:
pien_2010 schreef:

Okay, laten we van dit scenario uitgaan. Wat gebeurt er wanneer er overdag of in de avond mensen langs de weides lopen/fietsen. Of wanneer mensen aan het hek de schaapjes aaien terwijl ze hun hond uitlaten?

Kenmerk van dit soort waakhonden is, dacht ik, dat ze waken en dus op alles aanslaan dat niet hun baas is en ook niet schuwen aan te vallen. Een gemiddeld schapendraadje houdt ze niet tegen.

Naast dat de gemiddelde hondenbezitter een chihuahua nog niet fatsoenlijk opgevoed krijgt. Ik ben echt benieuwd hoe je dit voor je ziet :o.

San ik ken die wolven vanuit Frankrijk. Die ik ken sloegen niet aan bij mensen. Ik heb wel meegemaakt dat toen er een ietwat dreigende situatie ontstond met mensen, Gorbatsjov (zo heette hij echt,) en zijn maat naast en tegen ons gingen staan, in een zeer waakzame houding. De auto die via het landweggetje aan kwam rijden (middle of nowhere) stopte en reed toen rustig achteruit en vertrok _O- . Ik heb me nog nooit zo veilig gevoeld met die lieverds naast me.
Die slaan niet op alles en iedereen aan. Daar zijn ze te rustig voor. Maar als het erop aankomt dan zijn ze er.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 16:15

Gini schreef:
Dat is de grote vraag die ik me stel. Is de wolf wel zo schuchter in Nederland en België? Is het hier niet gewoon te druk? In een land waar je altijd licht ziet, is een licht aandoen dan nog afschrikwekkend?

Van de video's die ik tot nu toe gezien heb, nee, ze zijn niet schuw. Kan ook niet als je zo kort op de mens leeft. Heel veel zogenaamd wilde dieren worden behoorlijk nonchalant als ze kort op de mens leven. Persoonlijk veel ervaring met steenmarters die kort bij ons leefden. Die worden ook beschreven als "schuw" en "rennen weg als ze mensen zien of horen". Ja tarara :)) Hetzelfde zie je met vossen in verstedelijkte gebieden. Laatst nog een verhaal gelezen van een vos die dagelijks een hapje kwam halen bij een oud vrouwtje. Die zit dan gewoon op een paar meter van de mensen in de tuin te kijken. Ik zou vanuit persoonlijke ervaring nochtans stellen dat een vos overwegend schuw is. Blijkbaar niet, als ze kort genoeg op de mens leven. In onze kleine, dichtbevolkte landen kunnen wolven niet anders dan zowat op onze schoot komen zitten. Als wij dan geen duidelijke bedreiging vormen is de schuwheid er rap af.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 17:11

BigOne schreef:
In de vrije natuur zal een wolf kuddes met hond gewoon mijden, in een afgesloten gebied krijg je gevechten. Dus rondtrekkende schaapskudde met hond zou kunnen maar niet een hectare weiland. En lang niet elke boer kan met honden overweg, deze vereisen een specifieke training. Gebeurd dat niet heb je een probleem.

Niet helemaal waar. Ook in uitgestrekte gebieden in bv Rusland zijn confrontaties tussen honden en wolven. Misschien juist door voedsel schaarste

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 17:30

en jij denk dat mensen uit de omgeving gaan reageren als die hond blaft? miss de eerste keer maar daarna echt niet meer. Gisteren stond er in de krant dat er een kat vast zat in kiepraam, buren hadden um al wat uren horen kermen maar toen pas gaan reageren. UREN!!!!!!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 17:50

@pillow
Niet met aanvallen te maken gehad klopt niet.
2 jaar terug overdag een schaap uit de kudde geplukt met schreeuwende herder erbij.

https://www.gld.nl/amp/nieuws/7400649/w ... lichte-dag

pillow schreef:
De grote kuddes die gescheperd worden hebben tot nu toe niet met aanvallen te maken gehad en daar kunnen ook prima zulke honden bij lopen. Het zijn juist de kleinere koppels schapen die gepakt worden en daar kunnen geen honden bij, omdat de baas daar ook niet hij is. Ik zie mij met mijn 8 schapen al met zo'n hond moet ik alles in een 2 meter hoog hek zetten om de hond binnen te houden. En die dieren in Wapse zie je daar zo'n hond bij? Zo aan de weg binnen de bebouwde kom, kan niet dus.

tienus63

Re: Eerste aanval wolf op een mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 17:55

Ik denk dat er ook de nodige dieren gepakt worden.
Maar geval wiens brood men eet, diens woord men spreekt.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 18:38

Wintu schreef:
gillian schreef:
Hondengevechten zijn verboden en dan wel dit als oplossing aanvoeren? Echte dierenvriend ben je dan :')

Wat heeft het te maken met of je een dierenvriend bent of niet. Het alternatief is dat schapen een vreselijk ellendige dood tegemoet gaan is dan wel ok? Want dat gebeurt nu

Ik ben voor beheren van de wolf. Afschot bij overlast.
Vind dit voor de schapen en ander vee ook niet ok.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 19:04

Dat maakt jou niet meer een dierenvriend dan anderen. Iedereen is hier een dierenvriend, lijkt me.
Ik wel in ieder geval (ik heb zelfs medelijden met een tor waar ik per ongeluk op ga staan), maar ben nog steeds niet voor het afschieten van de wolf.

Wil wel graag dat er beleid op komt, bijvoorbeeld steriliseren van de dieren die er nu zijn, zodat het er niet meer worden, de dieren schuw maken voor mensen en geen afschot meer van reeën en hazen zodat hij wat anders te vreten heeft. Een wolf eet sowieso liever een ree dan een schaap.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 19:07

Nee de wolf heeft liever wat hem het meeste energie kost. Dat is zijn natuur.
Meeste kans op een prooi met zo min mogelijk energie. Dat heet overleven.
En dat is zijn weide dieren die niet weg kunnen.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 19:23

lies schreef:
Dat maakt jou niet meer een dierenvriend dan anderen. Iedereen is hier een dierenvriend, lijkt me.
Ik wel in ieder geval (ik heb zelfs medelijden met een tor waar ik per ongeluk op ga staan), maar ben nog steeds niet voor het afschieten van de wolf.

Wil wel graag dat er beleid op komt, bijvoorbeeld steriliseren van de dieren die er nu zijn, zodat het er niet meer worden, de dieren schuw maken voor mensen en geen afschot meer van reeën en hazen zodat hij wat anders te vreten heeft. Een wolf eet sowieso liever een ree dan een schaap.

Zo zie ik het ook. Behalve dat laatste. Maar dat werd hierboven ook al gezegd.
Maar mocht er een of meerdere wolven echt probleemgedrag vertonen, dan denk ik dat je bijna niet aan afschot ontkomt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 19:31

lies schreef:

Mooie aanvulling idd!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 09:41

BigOne schreef:
In de vrije natuur zal een wolf kuddes met hond gewoon mijden, in een afgesloten gebied krijg je gevechten. Dus rondtrekkende schaapskudde met hond zou kunnen maar niet een hectare weiland. En lang niet elke boer kan met honden overweg, deze vereisen een specifieke training. Gebeurd dat niet heb je een probleem.

En wat als je een vreemde op je terrein hebt met kwade zin en je hond pakt hem. In nl ben je volledig (?) schuldig. Of in ieder geval de pineut.

Een vriend wiens ouders in Polen wonen wist mij te vertellen dat hun waakhond ooit een indringer snachts heeft gedood, jaar of 20, 25 geleden. Echt vreselijk. Maar daarna volgende vele rechtszittingen en een lange periode van stress. Geloof dat het met een sisser afliep. Maar in Nederland ben je denk ik echt wel meer het haasje als dat gebeurd…

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 11:15

Wij hebben ook Poolse kennissen en zij hadden een zo’n Owarka, zo’n hond die er prachtig wit /crème uit ziet met donkere ogen en heel lief lijkt.
Overdag als de baas erbij was, kon je wel redelijk vertrouwd naar ex buiten lopen.
‘S nachts moest je hen wakker maken of maar ophouden tot de volgende ochtend.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 11:31

Ik geloof dat het om het zelfde ras ging. Maar stel zo’n dier dood wel een wolf? Ben je dan vooralsnog niet hartstikke strafbaar gezien het een beschermd soort is? Ik heb geen idee zeg ik eerlijk. Maar los van dierenwelzijn vind ik het absurd slecht advies om te zeggen: neem maar een waakhond.. neem ook maar vast een goede advocaat in de arm :')

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 11:25

Die waakhonden discussie is al zó vaak gevoerd hier op bokt.
ze zijn niet toe te passen in de nederlandse veehouderij.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 13:28

Maar helaas brengt de NOS alsof dat dé oplossing is. En veel mensen nemen dat voor waar aan.
Die zien helaas niet de praktische kanten, nadelen en vooral niet de risico’s.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 16:12

tienus63 schreef:
Maar helaas brengt de NOS alsof dat dé oplossing is. En veel mensen nemen dat voor waar aan.
Die zien helaas niet de praktische kanten, nadelen en vooral niet de risico’s.

idd al veel berichtjes gezien van hobbyhouders die al een hond voor kudde-vee bewaking zouden hebben (en voor veel geld ook nog eens) een pup hebben of besteld hebben. En het zijn ook nog eens rassen met een kleine gebruiksaanwijzing en van heel andere slag als een labje, border collie of aussie... maar daar kijken ze gewoon overheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 16:44

Onderschat de opvoeding van een labrador, bordercollie of australian shepperd niet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 17:25

75% van de hierboven genoemde rassen worden niet opgevoed, maar grootgebracht.
Ik ken alleen maar agressieve, vervelende australian shepperds, opdringerige en kwijlende labs en hysterische borders. (Of ze lopen aan een slipketting aan een uitstrekriem door de wijk).
Tot zover de opvoeding van honden die zonder opvoeding niet direct echt gevaarlijk zijn :D

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 17:31

rien10 schreef:
75% van de hierboven genoemde rassen worden niet opgevoed, maar grootgebracht.
Ik ken alleen maar agressieve, vervelende australian shepperds, opdringerige en kwijlende labs en hysterische borders. (Of ze lopen aan een slipketting aan een uitstrekriem door de wijk).
Tot zover de opvoeding van honden die zonder opvoeding niet direct echt gevaarlijk zijn :D

stel je voor dat dat de eigenaren van dit soort honden ook nog wat schaapjes en shetten hebben en die willen beschermen met een kangal oid regelrecht uit de fokkerij die ze alleen maar fokt om tegen wolven te vechten, dus die eigenschappen opkrikken generatie op generatie..