Het kabinet is gevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 14:54

Veronica2 schreef:
Maar dan nog, als je niet in Groningen woont, geen gedoe hebt met toeslagen, geen asielaanvraag uit hebt staan en niet op zoek bent naar een huurwoning; hoe zijn mensen dan geraakt door het beleid van Rutte?

Laten we daar op z'n minst ook mensen die een betaalbare koopwoning zoeken aan toevoegen. En wat dacht je van de ouderenzorg? Stikstofcrisis, ook niet te vergeten.

Ik las net dat de NAM 2,4 miljard euro winst heeft gemaakt. Lees dat nog eens een keer. 2,4 miljard euro. Winst. Een volgend kabinet mag wat mij betreft ook iets doen om dit soort gigantische winstbedragen bij dit soort bedrijven wat aan banden te leggen om zo te zorgen dat de inwoners van ons land ook geld overhouden om eten van te kopen nadat ze hun energierekening hebben betaald.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 14:55

Veronica2 schreef:
xPabloBokt schreef:

Mwah, ik kijk niet alleen naar hoe ik zelf benadeeld wordt eigenlijk. Desondanks zijn er veel dingen die hij voor mij niet prettiger erop gemaakt heeft, zoals het afschaffen van de basisbeurs waardoor ik nu met een studieschuld van tienduizenden euro's opgescheept zit wat me de komende tientallen jaren nog wel blijft achtervolgen. Het feit dat er onder zijn bewind beloofd is dat dat geen invloed ging hebben op je hypotheek en dat er geen rente op gerekend zou worden, en dit nu beide wel gebeurt. Ik kan het niet zo waarderen als je je niet aan je woord houdt.

Verder: het uitkleden van de zorg. Het vrije hand geven aan grote concerns en multinationals die ten koste van de consument monsterwinsten maken. De combinatie van die twee overigens ook. Het met staart tussen de benen terugkruipen als Shell dreigt te vertrekken uit Nederland. Het consequent ogen dicht blijven houden als het gaat over belastingontduiking door grote bedrijven en hier niet actiever op inzetten. Het welbekende "ik heb hier geen actieve herinnering aan". SMS'jes wissen terwijl het duidelijke beleid is dat dit niet is toegestaan - dan heb je voor mijn gevoel iets te verbergen. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

En ja, hij is niet de enige die eraan meegedaan heeft. Maar als MP ben je boegbeeld en eindverantwoordelijke. Dus dan kijk ik hem erop aan dat hij met zijn machtspositie niet meer gedaan heeft om dit land wat eerlijker te verdelen - en dan bedoel ik met name financieel.

Goede antwoorden en maakt wel wat duidelijk, in elk geval voor mij.

Fijn :) en ik kan me ook voorstellen wat jij zegt, wat gaat het mensen aan als het geen invloed heeft op jou? Want ik denk dat dat vooral voor veel stemmers ook zo is. Als het mij niet aangaat, maak ik me er niet druk om. Maar ik persoonlijk kijk wel verder dan dat.

Moet er wel bij zetten dat ik vanuit mijn jeugd dan ook uit een bijstandsmilieu kom en als kind heb meegemaakt hoe het is en daardoor perspectief heb. Maar ik heb het nu zelf (op die verschrikkelijke studieschuld na dan) meer dan prima. Ik huur een mooi huis met mijn vriend, we betalen voor de ruimte die we hebben geen achterlijk hoge huur (en dat bestaat dus nog.. hoewel het zeldzaam is), we rijden allebei auto, ik kan mijn studie volgen, krijg mijn psychische hulp en mijn vriend heeft een goede baan.

Ik kan gewoon heel slecht tegen de oneerlijkheid die steeds groter wordt in dit land, dat de rijken rijker worden en de armen armer. Dat het UWV nog steeds het meest onmenselijke orgaan is in Nederland. Dat er dingen als toeslagenaffaires kunnen plaatsvinden.. etc. dat er de laatste jaren zo veel misstanden boven water komen, maar er nog steeds aan eindeloze symboolpolitiek wordt gedaan.

Dat vind ik gewoon enorm ergerlijk.

@Fitzroy natuurlijk kunnen dingen veranderen. Maar niet tegenover het feit dat enorme bedrijven weglopen met miljarden die veel beter ingezet hadden kunnen worden. Die twee dingen tegenover elkaar in perspectief maken dat ik het huidige beleid om te huilen vind. Omdat het geld er gewoon is. Het wordt alleen niet bij de juiste partijen opgehaald.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 14:57

Of die 1000 euro van Rutte zelf :))

Over de gehele linie genomen mag ik niet klagen. Ik heb het als 34-jarige single vrouw goed voor elkaar met een eigen koophuis, fijne auto, ik kan mijn woonlasten betalen en op reis... Maar ik zie wel hoe anderen het wel zwaarder hebben. En ja, de lasten zijn echt omhoog gegaan afgelopen jaren.

(overigens vond ik maatschappijleer wél weer interessant :)) Ik heb het als examenvak gehad uiteindelijk)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 14:58

Veronica2 schreef:
Wat ik me afvraag als ik dit soort discussies lees is waarom men zo ageert tegen Rutte en waarom men zo afgeeft op het beleid? Het komt hier geregeld voorbij en deelnemers in dit topic zeggen oprecht blij te zijn dat Rutte uit de politiek verdwijnt. Maar hoe zijn deze mensen dan benadeeld door zijn manier van MP zijn? En wat had hij eraan kunnen doen?

Je hoeft niet persoonlijk benadeeld te zijn om te vinden dag hij blunder na blunder heeft begaan.
Opsommen zal niet nodig zijn toch?
En als hij dan daarop gewezen word heeft hij er ineens geen active herinnering aan... . Zo kun je iemand toch geen goede mp noemen?

Edit : goed verwoord pablo :j

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 15:02

Imre schreef:
Veronica2 schreef:
Maar dan nog, als je niet in Groningen woont, geen gedoe hebt met toeslagen, geen asielaanvraag uit hebt staan en niet op zoek bent naar een huurwoning; hoe zijn mensen dan geraakt door het beleid van Rutte?

Laten we daar op z'n minst ook mensen die een betaalbare koopwoning zoeken aan toevoegen. En wat dacht je van de ouderenzorg? Stikstofcrisis, ook niet te vergeten.

Ik las net dat de NAM 2,4 miljard euro winst heeft gemaakt. Lees dat nog eens een keer. 2,4 miljard euro. Winst. Een volgend kabinet mag wat mij betreft ook iets doen om dit soort gigantische winstbedragen bij dit soort bedrijven wat aan banden te leggen om zo te zorgen dat de inwoners van ons land ook geld overhouden om eten van te kopen nadat ze hun energierekening hebben betaald.

Zo sta ik er ook in, wij hebben het persoonlijk niet slecht, zeker niet.
Maar ik ben er tegelijkertijd niet blind voor hoe het anderen vergaat in de huidige maatschappij.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 15:05

- De basisbeurs gaat om 13.200 euro ongeveer (bij een 4-jarige studie), dus de studieschuld van tienduizenden euro's is niet door het afschaffen van de basisbeurs veroorzaakt.
- Het uitkleden van de zorg is niets meer of minder geweest dan het percentage van de overheidsuitgaven aan zorg rond de 25% te hebben gehouden (24-26%). Het absolute bedrag is kneiterhard gestegen, er zijn geen bezuinigingen geweest, er is niet meegestegen met de steeds hogere uitgaven.
- Er is niet beloofd dat er geen rente geheven zou worden over de duo-lening, maar dat is een mythe die al minimaal 20 jaar onder de studenten zwerft en ook bij deze nieuwe regeling weer omhoog gekomen is. Idem dito met of het meetelt met je hypotheek.
- sms'jes wissen is zo'n typisch gevalletje niet handig, maar niet erger dan dat. Nee, het had niet moeten gebeuren, maar in sms'jes ga je geen wereldgesprekken voeren, in ieder geval niet met een feature phone. In mijn ogen valt dat onder het niveau: je zegt even iets tegen elkaar op de gang. Ook dat ligt niet vastgelegd. In tegenstelling tot de mail waar veel meer in wordt besproken. Ook telefoongesprekken worden niet standaard opgeslagen die een MP heeft.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 15:18

Citaat:
Vóór 1986:
Alleen kinderen van ouders met lage inkomens kunnen aanspraak maken op een studiebeurs (die ze niet hoeven terug te betalen) en een renteloze lening. Alle andere ouders van studerende kinderen krijgen uitsluitend kinderbijslag. Die is overigens hoger dan voor niet-studerende kinderen.

Voor mijn man nu 70.
Met als gevolg weinig beurs, oudste 3 van de 9 kinderen werken zodat jongste konden studeren.

Zelf overdag studeren en in de nacht werken als.nachtportier.
En je mocht niet te lang over de studie doen.
Geen werk in veel.gevallen na de studie

Zie dat de jeugd nu niet doen...

Waarom alleen maar klagen en niet dragen

BeFunny

Re: Het kabinet is gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 15:23

Destijds had je geen studieschuld van 20000 euro en was een studentenkamer betaalbaar. Nu is een studentenkamer of woning niets eens haalbaar.
Ik vind dat studenten echt wel mogen klagen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 15:24

Veronica2 schreef:

... ik word niet persoonlijk geraakt
(want ik ben tot rijkdom vervallen)
maar ik vind het a-sociaal.

En ik geloofde al niet dat 'de markt' het het beste zou doen -
kijkend naar het openbaar vervoer ben ik daar compleet in bevestigd.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 15:25

Jawel je had een schuld bij aanvang van werken.
Kamers in Amsterdam enz waren onvindbaar.
Naast je studie dus hard weren om alles te kunnen betalen.

Tja maar dat was niet zwaar

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 15:30

Echwel schreef:

Kamers in hartje Amsterdam waren mogelijk onvindbaar in andere steden niet. Nu is het overal moeilijk.
En ja vroeger werkten studenten naast hun studie. Tegenwoordig zijn daar ook allemaal regeltjes op die dat niet makkelijk maken. Er zijn genoeg studenten die werken of willen werken. De schulden van vroeger wegen niet op met die van nu. Een student begint al met een torenhoge schuld en dan moet het leven nog beginnen. Het kopen van een huis wordt in de toekomst alleen maar lastiger (dat wordt het voor iedereen met de huidige prijzen) maar ze beginnen met een achterstand.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 15:38

Echwel schreef:

Klagen is van alle tijden. Vroeger moesten ze misschien harder werken en waren er een stuk minder goede voorzieningen (op allerlei vlakken) maar waren dingen ook een stuk beter te betalen. Toen kon je nog een huis kopen en een gezin onderhouden van een loon, dat is tegenwoordig al een stuk minder vanzelfsprekend. Elke generatie heeft het op zijn eigen manier zwaar en zoals altijd zal de generatie daarvoor roepen van "je mag niet klagen, want wij hadden het vroeger pas zwaar" maar als het zo uitkomt dan roepen ze ook "vroeger was alles beter" :Y)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 15:39

Ik heb in Leiden gestudeerd maar ook daar was het moeilijk aan kamers te komen. Ik zat voor FL 550,- wat toen al een best bedrag was.
Dus nee, het was vroeger echt niet allemaal beter.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 15:41

Je hoort mij niet klagen hoor
Maar alles zeggen dat het de schuld van de regering is is ook niet waar
Studie enz is geëvolueerd vanaf 1946
Dus geen een tijd was ideaal.of makkelijk.
Dat probeer ik te zeggen

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 15:41

Ik vond laatst de hypotheek terug van het huis van mijn ouders. €197.500,- was de aankoopprijs, in 2000, voor een destijds 10 jaar oude tussenwoning van 117m2 in een gewild, gezinsvriendelijk dorp op loop- en fietsafstand van scholen en een speelveldje voor de deur. Kan ik nu alleen maar van dromen :Y)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 15:44

Ja. En mijn eerste salaris voor een 40 urige werkweek was netto Hfl 868,36 (= € 394,045) Om het maar even in perspectief te zetten.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 15:54

Oh jee Rien dat had mijn man niet

Wel toen we nog samen werkten

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 15:57

Ik had in 1975 Hfl 150,00 per week voor vijf dagen in de slagerij!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 15:58

Huis was in 78 klaar me studie
Had bijna niks

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:02

Echwel schreef:
Je hoort mij niet klagen hoor
Maar alles zeggen dat het de schuld van de regering is is ook niet waar
Studie enz is geëvolueerd vanaf 1946
Dus geen een tijd was ideaal.of makkelijk.
Dat probeer ik te zeggen

Dat zei je niet, je zei:

Echwel schreef:
Zie dat de jeugd nu niet doen...
Waarom alleen maar klagen en niet dragen

Daarom zei ik ook, klagen is van alle tijden. De generatie van je man klaagt/heeft geklaagd, mijn generatie doet dat en alles wat hierna nog komt vindt ook wel weer iets om over te klagen en dat is helemaal prima. En dat waar je zelf geen invloed op hebt, maar de overheid wel, daar mogen mensen toch best over klagen? Het is ook ruk als alles steeds net buiten je handbereik blijft omdat regels veranderen en dingen duurder worden ondanks dat de overheid belooft dat het niet gaat gebeuren.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:07

Ja, en ik vind dat "klagen niet dragen" ook een gevaarlijke opmerking wat dat betreft. Je kunt niet beslissen wat er zwaar is voor een ander of voor een generatie. Waar er vroeger fysiek harder gewerkt moest worden, vrouwen minder rechten hadden, gezondheidszorg minder geëvolueerd was etc. staat de huidige generatie 24/7 aan met alle gevolgen van dien, ligt alles en iedereen onder een vergrootglas, staat het klimaat op instorten en is er voor toekomstige generaties weinig perspectief.

Er valt niet te beslissen welke zwaarder is, ik denk ook niet dat dat de hoofdvraag is. Elke generatie heeft zijn moeilijkheden. En daar mag je best wat van vinden in mijn ogen.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:15

Dat verwoord je goed PB, dat is ook de strekking van mijn reactie :j

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:15

Imre schreef:
Veronica2 schreef:

Het eerste deel van je bericht is niet echt een antwoord op mijn vraag, maar dat geeft niet De laatste zin is denk ik iets wat voor jou heel belangrijk is?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:22

Nou ik denk wel voor heel veel mensen belangrijk. Is toch niet echt te verkopen dat wij krom liggen om energierekeningen te betalen en zij lachend 2,4 miljard winst maken?!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:23

Citaat:
. De generatie van je man klaagt/heeft geklaagd

Schrijf ik nergens.
Alleen dat alle generaties problemen hebben gehad