Klaar met nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VuurVleugels

Re: Klaar met nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 12:26

Dat was ik en ik heb daar al op gereflecteerd dat dat niet handig verwoord was.

Beide 'partijen' hebben vaak een gegeneraliseerd gevoel: "De Ander is uit op mij dwars zitten". Beide zijn generaliserend en het is dus heel moeilijk om te bepalen welk gevoel voorrang heeft. In een ideale wereld zou geen enkel gevoel voorrang hebben, maar helaas.

Ik zit zelf ook in die tweestrijd. Ik ben zelf ook alles behalve comfortabel bij de asielzoeker bij mij om de hoek, maar het gesprek wat ik had met een docente culturele representaties wat ik een tijd geleden had blijft mij ook heel duidelijk bij staan. Nederlandse vrouw met Surinaamse voorouders, dus zwart. Ze doet aan de universiteit onderzoek naar racisme en representaties. Ze vertelde tijdens dat gesprek emotioneel (maar ingehouden, alsof ze alles weg probeerde te slikken) hoe ze zó moe was van zich altijd vrolijker voor moeten doen dan ze was. Want als ze haar gezicht ontspande werden (witte) mensen harder in hun omgang met haar, merkte ze. En dit is natuurlijk een heavily biased N=1 studie. Maar ze vertelde ook over een bevriende onderzoeker in Glasgow die haar onderzoek tijdelijk stop heeft moeten zetten omdat ze het niet meer trok dat niemand haar onderzoek (naar Afrikaanse kleding en de betekenis hierachter) wilde begrijpen. Ze vertelde over een zwarte hoogleraar in Amerika die zijn hele kantoor volhing met 'zwarte' uitingen omdat hij anders volledig overlopen werd door witte collega's die net zo onsubtiel (maar veel meer geaccepteerd) hun kantoren volhing met witte uitingen. Ik heb voor mijn opleiding studies gelezen over de effecten van racisme, over azc'ers die smeken om de veiligelanders aan te pakken zodat haar kinderen over een x aantal jaar misschien voor een baan aangenomen kunnen worden.

Hierboven beschreven is niks anders dan gevoel. Dat is nauwelijks te kwantificeren. Maar dat maakt niet dat het geen basis voor beleid zou moeten zijn, naar mijn mening. En daarbij wordt het beleid nu nog ontzettend vaak gevormd door witte mensen. We lachten een paar jaar geleden allemaal om dat college voor vrouwenrechten een paar jaar geleden, van Iran of Saudi Arabie geloof ik, waar alleen mannen in zaten. Maar we doen het op grote schaal zelf ook, zelfs met één of twee donkere mensen die meedenken. De (zeer nare) uitspraak van Cruijff: "Je zit hier omdat je zwart bent" is vaker dan niet wel waar gebleken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 13:14

Wordt niet heel veel beleid gemaakt door enkel blanke mannen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 13:20

Ah klopt VV, dat had je inderdaad aangegeven.. :j excuus, dan moet ik er ook niet op die manier op terugkomen..
(Generaliseren zit bij mij erg in mn allergie zone)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 13:27

Cer schreef:

Toch denk ik dat iedereen het, bewust of onbewust, doet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 13:29

Als je je ervan bewust bent, dan kan je er iets mee. Ik let er enorm op :j

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 13:41

Cer schreef:
“Wel?” Uhmmmm

Wel apart want ik meen dat ik (ook op bokt) wel eens iets gelezen heb over “onveilig voelen” in bepaalde wijken.. maar dat was volgens sommigen niet waar en “een gevoel hoeft geen waarheid te zijn”. Nu wordt dat precies andersom uitgelegd.. een gevoel is nu wel valide. Dat is wat ik er apart aan vind. Niet de inhoud, maar de uitvoering zeg maar :)

Enfin.. het zal..
Dat topic ken ik nog, of eigenlijk kwam het in een bepaalde periode in meerdere topics bovendrijven.

Goed iets. Ik, als man van ruim 1.90 begreep het eerst niet, maar heb er wel inzichten uit kunnen halen. Tegenwoordig steek ik over/ga langzamer lopen als ik mij op een rustige plek achter een dame bevind, vriendelijk oogcontact maken helpt ook.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 13:54

Ik heb het mijn partner ook uit moeten leggen, en het is ook heel stom om te vertellen en het is als man waarschijnlijk (zeker) superrot als je je realiseert dat mensen soms bang van je zijn..

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 14:03

Niet echt on topic maar ik vind het prachtig hoe jullie het topic hebben weten te keren van 'schop tegen zo veel mogelijk' naar 'samen communiceren en kijken naar de inhoud en naar oplossingen'. Mijn complimenten, ik heb niet zoveel te melden maar ik vind het interessant om mee te lezen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 14:05

Nou, ik betrek het niet echt op mijzelf omdat ik weet dat ik zo niet in elkaar steek. Maar ik vind het wel super rot voor (die) vrouwen, daar doe ik het voor.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 14:12

Ah dat kan ook..
ik meen het wel eens ergens gelezen te hebben dat het als rot ervaren wordt als mensen de straat voor je oversteken .. (ik heb daar geen ervaring mee, dus geen idee verder)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 14:21

Cer schreef:
“Wel?” Uhmmmm

Wel apart want ik meen dat ik (ook op bokt) wel eens iets gelezen heb over “onveilig voelen” in bepaalde wijken.. maar dat was volgens sommigen niet waar en “een gevoel hoeft geen waarheid te zijn”. Nu wordt dat precies andersom uitgelegd.. een gevoel is nu wel valide. Dat is wat ik er apart aan vind. Niet de inhoud, maar de uitvoering zeg maar

Enfin.. het zal..

Punt wat ik probeer te maken, is dit: gevoel is valide. Die angst is er, die emotie bestaat, die voel je.

Dat wil niet zeggen dat het ook terecht is. Zeggen dat je gevoel terecht is, is een waarheidsclaim, en die vraagt om bewijs. Dat je bang bent voor iemand, vrouwen bang voor mannen, is emotie gebaseerd op ervaring, en dat gevoel is valide.

Maar het is niet terecht om dan alle mannen restrictieve maatregelen op te leggen, want heel veel mannen hebben nooit iets gedaan, en zouden ook nooit een vrouw iets aandoen.

Verder is het goed om je bewust te zijn dat angst van witte mensen aantoonbaar gevolgen heeft (gehad) voor de kwaliteit van leven van gekleurde mensen. Met name in Amerika, door zaken als redlining, huizen discriminatie (dat is hier niet of minder aan de orde), discriminatie wat betreft werk (niet westerse naam), scholing en meer van zulke zaken. Systematisch racisme en dan heeft angst (en haat, laten we het niet mooier maken dan het is) grote gevolgen.
Maar ook valse aangiften tegen donkere mannen, die onschuldig ter dood veroordeeld zijn.

Validiteit van gevoel is zoveel als: je moet het serieus nemen, maar ook kijken waar het vandaan komt, en mogelijke gevolgen serieus nemen. Want ook onterechte angst kan heel grote gevolgen hebben.

Ik realiseer me dat ik het heel extreem maak nu, en ik zeg niet dat iemand hier dat doet, maar ik wil wel een punt maken, en het punt is dat valide niet hetzelfde is als terecht.

"Ik voel me steeds onveiliger" is valide. Kijkend naar de oorzaak, en dat zal met name nieuws zijn, maar ook social media, is dat prima te duiden.

Maar is het ook terecht? Dat is de reden dat ik de statistieken erbij pakte, en dan met name geweldsdelicten. Dan blijkt dat daar al jaren een neergaande lijn is. Ik haal die twee dingen dus uit elkaar.
Maar zeggen dat iemand zich niet aan moet stellen lijkt me niet de juiste weg, ik geloof niet dat angst daar minder van wordt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 14:29

VuurVleugels schreef:
Maar dat 'normaal te gedragen' komt dus niet zomaar even makkelijk uit de lucht vallen. Als jij je niet veilig voelt en niet de energie hebt om altijd maar extra te compenseren (vraag maar eens aan donkere mensen hoe bizar veel zij glimlachen naar mensen op een dag om maar niet over te komen als engerd), dan vallen dingen volgens ons 'westerlingen' al gauw onder niet normaal gedrag ("want die donkere mannen kijken altijd zo eng uit hun ogen" --> nee, de vorm van hun gezicht is anders, zwaarder, waardoor het lijkt alsof ze boos kijken en kwaad willen).

Plus, wat voor westerlingen niet normaal gedrag is, kan voor een niet-westerling heel normaal zijn. Neem nou die Turkse bruiloftsstoeten om kwaadwillende geesten te verjagen. Voor ons bloedirritant en asociaal ten top, voor hun doodnormaal. Waarmee ik niet wil zeggen dat wij dat dus ook maar normaal moeten gaan vinden, maar ik zeg het alleen maar zodat je inziet dat 'normaal gedrag' niet universeel bepaald is. Wat iemand die dat zegt eigenlijk wilt zeggen is dus: ze moeten zich westers/wit gedragen.

Ja en dat heet nu integreren, je gedraagt je zoals normaal is voor het land waar je in bent en hanteert de normen en waarden die daar gebruikelijk zijn. :)

Hoeft niet gelijk perfect, maar dat vergeven mensen je wel.. zolang de wil er maar wel is. ;)

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 14:29

Cer schreef:
Ah klopt VV, dat had je inderdaad aangegeven.. :j excuus, dan moet ik er ook niet op die manier op terugkomen..

Geen probleem natuurlijk!

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 14:43

Elisa2 schreef:
VuurVleugels schreef:
Maar dat 'normaal te gedragen' komt dus niet zomaar even makkelijk uit de lucht vallen. Als jij je niet veilig voelt en niet de energie hebt om altijd maar extra te compenseren (vraag maar eens aan donkere mensen hoe bizar veel zij glimlachen naar mensen op een dag om maar niet over te komen als engerd), dan vallen dingen volgens ons 'westerlingen' al gauw onder niet normaal gedrag ("want die donkere mannen kijken altijd zo eng uit hun ogen" --> nee, de vorm van hun gezicht is anders, zwaarder, waardoor het lijkt alsof ze boos kijken en kwaad willen).

Plus, wat voor westerlingen niet normaal gedrag is, kan voor een niet-westerling heel normaal zijn. Neem nou die Turkse bruiloftsstoeten om kwaadwillende geesten te verjagen. Voor ons bloedirritant en asociaal ten top, voor hun doodnormaal. Waarmee ik niet wil zeggen dat wij dat dus ook maar normaal moeten gaan vinden, maar ik zeg het alleen maar zodat je inziet dat 'normaal gedrag' niet universeel bepaald is. Wat iemand die dat zegt eigenlijk wilt zeggen is dus: ze moeten zich westers/wit gedragen.

Ja en dat heet nu integreren, je gedraagt je zoals normaal is voor het land waar je in bent en hanteert de normen en waarden die daar gebruikelijk zijn. :)

Hoeft niet gelijk perfect, maar dat vergeven mensen je wel.. zolang de wil er maar wel is. ;)

Nee, dat vergeven mensen je dus níet. Ik vind deze reactie echt veel te kort door de bocht en dit soort reacties zorgt dus voor de kloof tussen 'Zelf' en 'Ander'. Acties van de 'Ander' liggen enorm onder een vergrootglas en daar wordt buitenproportioneel op gereageerd. Dus je normaal gedragen voor het land waar je bent gaat niet zo makkelijk, omdat het 'nooit lukt wanneer iemand kijkt' (je oefent de hele dag op een piano stuk, kan het foutloos, iemand kijkt mee en je bakt er niks meer van). Het gaat niet direct vlekkeloos en vanwege de boze blikken/opmerkingen die dat oplevert stop je ermee of gaat het nóg langzamer doordat je veel pauzes neemt omdat je er zo moe van bent.

Echt, ga alsjeblieft een keer een goed gesprek aan met een getint of zwart persoon. Vraag nou eens écht naar diens belevingswereld en luister, in plaats van alleen maar stil zijn om een antwoord te kunnen vormen - niet persoonlijk naar Elisa2, maar voor eenieder die ervan overtuigd is dat het simpel is. Dat verheldert een hele hoop!

Verder voor iedereen, dit zijn interessante werken die over dit onderwerp te raadplegen zijn (ik heb er meer, indien geïnteresseerd):

Foucault, M. (2005 [1966]). The Order of Things. Routledge.

Hall, S., Evans, J., & Nixon, S. (Eds.) (2013). Representation. London: SAGE Publications.

hooks, b. (1991). "Theory as Liberatory Practice," Yale Journal of Law & Feminism, 4(1), pp. 1-12.

Horton, J. O. & Kardux, J. C. (2004). Slavery and the contest for national heritage in the United States and the Netherlands. American Studies International, 42(2/3): pp. 51–74.

Jackson, J. (2019). Introducing Language and Intercultural Communication. Routledge.

Macamo, E. (2021). "Unmaking Africa—the Humanities and the Study of What?" History of Humanities, 6(2), pp. 381-395.

Richardson, J. E. (2008) .“Our England”: discourses of “race” and class in party election leaflets. Social Semiotics, 18(3), pp. 321-335, DOI: 10.1080/10350330802217105.

Said, E. (2003) Humanism and Democratic Criticism. New York: Columbia University Press.

Siapera, E. (2010). Cultural diversity and global media: The mediation of difference. Hoboken, NY: John Wiley & Sons.

Vriesema, I. (2019). Een afro en een lichte tint: je bent geknipt voor de reclame! NRC.NEXT, p 1.

Zhu, H. (2013). Exploring Intercultural Communication: Language in Action. Routledge.

EDIT: Ik heb veel van deze teksten en boeken voorhanden, dus je kan me een PB sturen voor een pdf (als dat niet tegen de bokt regels is natuurlijk, geen idee eigenlijk :?)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 15:50

Maar moet je je wel gedragen zoals in het land als normaal gezien wordt? Is het niet goed om sommige eigen culturele gewoontes juist in het nieuwe land in stand te houden? Dat helpt mensen zichzelf te blijven en geeft de autochtone mensen nieuwe voorbeelden en inzichten. Dan denk ik aan de toeterende bruiloft of de 60 man bij het ziekenhuis. Integreren is tot bepaalde hoogte prachtig, maar het heeft zeker ook nadelen voor de betrokkenen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 15:56

veneri schreef:
Het lijkt hier wel censuur!
Wat ik zeg, denk en voel mag niet. Want de overheid heeft de bevolking ingeprent dat het hier zo goed is.
WAS! Het WAS. Hier goed. Het is nog ok,.maar wordt steeds minder.
Er zijn veel mensen die dit voelen en ervaren. Die reacties zou ik hier graag zien
Mensen die het niet met mij eens zijn, prima, maar skip dit topic.
Probeer mij niet op andere gedachtes te brengen.
Dat is nou weer een voorbeeld van "geen vrijheid van meningsuiting" meer hebben.

Ik ben het helemaal met je eens, maar als je dit uitspreekt word je bestempeld als wappie en dat is een vies woord tegenwoordig :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 16:01

Dus jij vind dat een ziekenhuis maar een wachtkamer voor 100 mensen moet maken terwijl doorgaans 20 voldoende is?
Of komen er liever nog meer mensen en moeten het 150 plekken zijn?

Of files veroorzaken ook oké is want dat mag in Turkije wel?

Of als kind met je kleinkind van 7 bij je moeder aan het ziekenhuisbed blijven zitten buiten bezoektijden? Niet levensbedreigend.

Maar er is geen plek. En al helemaal niet voor een kindje.
Dus er moeten daarvoor extra bedden gecreëerd worden?

Ik vind het mooi. Die familieband.
Veel mooier dan zoals bij ons vele.
Maar dat moet dan allemaal omgebouwd worden? :)
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 02-07-23 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 16:03

OleJon schreef:
veneri schreef:
Wat ik zeg, denk en voel mag niet. Want de overheid heeft de bevolking ingeprent dat het hier zo goed is.
Er zijn veel mensen die dit voelen en ervaren. Die reacties zou ik hier graag zien
Dat is nou weer een voorbeeld van "geen vrijheid van meningsuiting" meer hebben.

Ik ben het helemaal met je eens, maar als je dit uitspreekt word je bestempeld als wappie en dat is een vies woord tegenwoordig :j

Dat is geen vies woord, maar simpelweg een beschrijving.

Overigens een goed voorbeeld van aggrieved entitlement ofwel gekrenkt ego. TS heeft recht op meningsuiting, maar denkt dat haar recht daarop weggenomen wordt omdat andere mensen het niet met haar eens zijn en beseft niet dat zij door zichzelf onterecht in de slachtofferrol te plaatsen, juist censuur aan het uitoefenen is, en andere mensen het recht op die vrijheid van meningsuiting ontneemt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 16:04

DuoPenotti schreef:
Dus jij vind dat een ziekenhuis maar een wachtkamer voor 100 mensen moet maken terwijl doorgaans 20 voldoende is?
Of komen er liever nog meer mensen en moeten het 150 plekken zijn?

Of files veroorzaken ook oké is want dat mag in Turkije wel?

Of als kind met je kleinkind van 7 bij je moeder aan het ziekenhuisbed blijven zitten buiten bezoektijden? Niet levensbedreigend.

Maar er is geen plek. En al helemaal niet voor een kindje.
Dus er moeten daarvoor extra bedden gecreëerd worden?

Ik vind het mooi. Die familieband.
Veel mooier dan zoals bij ons vele.
Maar dat moet dan allemaal omgebouwd worden? :)

Waar exact zegt iemand dit? Dat heb ik even gemist :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 16:13

Niemand zegt dat exact
Het zijn voor mijn vragen hoe Josien dat voor zich ziet?

josien_m_ schreef:
Maar moet je je wel gedragen zoals in het land als normaal gezien wordt? Is het niet goed om sommige eigen culturele gewoontes juist in het nieuwe land in stand te houden? Dat helpt mensen zichzelf te blijven en geeft de autochtone mensen nieuwe voorbeelden en inzichten. Dan denk ik aan de toeterende bruiloft of de 60 man bij het ziekenhuis. Integreren is tot bepaalde hoogte prachtig, maar het heeft zeker ook nadelen voor de betrokkenen.

En misschien zijn sommige dingen al in een groot ziekenhuis in bijvoorbeeld Rotterdam.
Maar in het streekziekenhuis waar ik werkte zou dat een flinke verbouwing betekeken.

En waar mogelijk was kwamen we al tegemoet.
Voorbeeld.

20 mensen die bij de verloskunde aan het wachten waren op een bevalling.
Het was nacht. Ook daar kleine kinderen erbij die aan het spelen waren.
Ze waren echt niet overdreven luidruchtig, maar goed in de nacht, spelende en kletsen mensen, dat geeft overlast.
Dit is niet wenselijk en ja in onze cultuur is daar geen rekening mee gehouden.
Maar, de verdieping erboven daar zaten poli's die dicht waren, maar wel een zelfde wachtruimte hadden.
20 mensen konden we daar gemakkelijk kwijt. Dan hoefde niemand naar buiten of naar huis.
Probleem opgelost.

Dus dat werd echt wel geprobeerd binnen de mogelijkheden
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 02-07-23 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 16:15

Nee ok ik wilde even weten waar het vandaan kwam :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 16:19

josien_m_ schreef:

Dan moet je ook weten welke stukken cultuur de fundering vormen onder de welvaart die hier is. Vasthouden aan je eigen cultuur is zeer begrijpelijk, maar als daarvan niet iets flink de welvaart/vrijheid/etc. in de weg stond waarvoor je (ouders) vertrok(ken) was je niet in Nederland/west-Europa beland.
En dan is het vasthouden aan eigenlijk zagen aan de fundering van de welvaart die je toch graag wil.
Ja ik heb een probleem met niet integreren als dat ook mijn welvaart en veiligheid in gevaar brengt gezien de wetgeving, cultuur en gebruiken in landen buiten Europa/westerse wereld. Het is niet voor niets dat er mensen daar weg willen, maar dan aub wel ook ondersteunen van waarom je hier wil zijn. Niet denken dat je de ideale droomversie van daar hier kan inzetten, maar dan wel met die welvaart die er is. Kennelijk is dat geen werkend recept gebleken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 16:31

OleJon schreef:
veneri schreef:

Volgens mij haal je dingen door elkaar. :)
Het concept vrijheid van meningsuiting 6toch juist dat iedereen zijn mening mag geven?
Op het moment dat enkel gelijkgestemde in je topic zouden mogen reageren is dat censuur.

Dit is een discussieforum dus uiteraard reageren er mensen die anders denken dan jij. Niet zo zeer om jouw op andere gedachten te brengen maar omdat je met enkel gelijkgestemden geen discussie hebt.
Het staat je totaal vrij om te emigreren of gewoon lekker hier te blijven klagen.
Maar gebruik wel de begrippen "vrijheid van meningsuiting" en censuur op de juiste manier.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 16:45

VuurVleugels schreef:
Elisa2 schreef:
[
Nee, dat vergeven mensen je dus níet. Ik vind deze reactie echt veel te kort door de bocht en dit soort reacties zorgt dus voor de kloof tussen 'Zelf' en 'Ander'. Acties van de 'Ander' liggen enorm onder een vergrootglas en daar wordt buitenproportioneel op gereageerd. Dus je normaal gedragen voor het land waar je bent gaat niet zo makkelijk, omdat het 'nooit lukt wanneer iemand kijkt' (je oefent de hele dag op een piano stuk, kan het foutloos, iemand kijkt mee en je bakt er niks meer van). Het gaat niet direct vlekkeloos en vanwege de boze blikken/opmerkingen die dat oplevert stop je ermee of gaat het nóg langzamer doordat je veel pauzes neemt omdat je er zo moe van bent.

Echt, ga alsjeblieft een keer een goed gesprek aan met een getint of zwart persoon. Vraag nou eens écht naar diens belevingswereld en luister, in plaats van alleen maar stil zijn om een antwoord te kunnen vormen - niet persoonlijk naar Elisa2, maar voor eenieder die ervan overtuigd is dat het simpel is. Dat verheldert een hele hoop!

Verder voor iedereen, dit zijn interessante werken die over dit onderwerp te raadplegen zijn (ik heb er meer, indien geïnteresseerd):

Foucault, M. (2005 [1966]). The Order of Things. Routledge.

Hall, S., Evans, J., & Nixon, S. (Eds.) (2013). Representation. London: SAGE Publications.

hooks, b. (1991). "Theory as Liberatory Practice," Yale Journal of Law & Feminism, 4(1), pp. 1-12.

Horton, J. O. & Kardux, J. C. (2004). Slavery and the contest for national heritage in the United States and the Netherlands. American Studies International, 42(2/3): pp. 51–74.

Jackson, J. (2019). Introducing Language and Intercultural Communication. Routledge.

Macamo, E. (2021). "Unmaking Africa—the Humanities and the Study of What?" History of Humanities, 6(2), pp. 381-395.

Richardson, J. E. (2008) .“Our England”: discourses of “race” and class in party election leaflets. Social Semiotics, 18(3), pp. 321-335, DOI: 10.1080/10350330802217105.

Said, E. (2003) Humanism and Democratic Criticism. New York: Columbia University Press.

Siapera, E. (2010). Cultural diversity and global media: The mediation of difference. Hoboken, NY: John Wiley & Sons.

Vriesema, I. (2019). Een afro en een lichte tint: je bent geknipt voor de reclame! NRC.NEXT, p 1.

Zhu, H. (2013). Exploring Intercultural Communication: Language in Action. Routledge.

EDIT: Ik heb veel van deze teksten en boeken voorhanden, dus je kan me een PB sturen voor een pdf (als dat niet tegen de bokt regels is natuurlijk, geen idee eigenlijk :?)

Wie zegt dat ik nooit met deze mensen gepraat heb? Dat heb ik wel degelijk en sommige zaken herken en andere totaal niet. Misschien omdat deze personen daar geen of minder last van hadden. Of daar anders mee om gingen geen idee.

Dat inlevingsvermogen is ook wel iets wat van twee kanten mag komen.

Voor mij blijft het in ieder geval wel zo simpel. Wie je ook bent, wat je cultuur ook is. Als je emigreert pas je je aan aan het land waar je naar toe emigreert. En dat geldt net zo goed voor Nederlanders in een ander land/ andere cultuur.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 16:47

Elisa2 schreef:
Dat inlevingsvermogen is ook wel iets wat van twee kanten mag komen.

Idd autochtonen moeten zich zéker wat meer inleven in vluchtelingen! Volkomen mee eens!