Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cer schreef:Dat topic ken ik nog, of eigenlijk kwam het in een bepaalde periode in meerdere topics bovendrijven.“Wel?” Uhmmmm
Wel apart want ik meen dat ik (ook op bokt) wel eens iets gelezen heb over “onveilig voelen” in bepaalde wijken.. maar dat was volgens sommigen niet waar en “een gevoel hoeft geen waarheid te zijn”. Nu wordt dat precies andersom uitgelegd.. een gevoel is nu wel valide. Dat is wat ik er apart aan vind. Niet de inhoud, maar de uitvoering zeg maar![]()
Enfin.. het zal..
Cer schreef:“Wel?” Uhmmmm
Wel apart want ik meen dat ik (ook op bokt) wel eens iets gelezen heb over “onveilig voelen” in bepaalde wijken.. maar dat was volgens sommigen niet waar en “een gevoel hoeft geen waarheid te zijn”. Nu wordt dat precies andersom uitgelegd.. een gevoel is nu wel valide. Dat is wat ik er apart aan vind. Niet de inhoud, maar de uitvoering zeg maar
Enfin.. het zal..
VuurVleugels schreef:Maar dat 'normaal te gedragen' komt dus niet zomaar even makkelijk uit de lucht vallen. Als jij je niet veilig voelt en niet de energie hebt om altijd maar extra te compenseren (vraag maar eens aan donkere mensen hoe bizar veel zij glimlachen naar mensen op een dag om maar niet over te komen als engerd), dan vallen dingen volgens ons 'westerlingen' al gauw onder niet normaal gedrag ("want die donkere mannen kijken altijd zo eng uit hun ogen" --> nee, de vorm van hun gezicht is anders, zwaarder, waardoor het lijkt alsof ze boos kijken en kwaad willen).
Plus, wat voor westerlingen niet normaal gedrag is, kan voor een niet-westerling heel normaal zijn. Neem nou die Turkse bruiloftsstoeten om kwaadwillende geesten te verjagen. Voor ons bloedirritant en asociaal ten top, voor hun doodnormaal. Waarmee ik niet wil zeggen dat wij dat dus ook maar normaal moeten gaan vinden, maar ik zeg het alleen maar zodat je inziet dat 'normaal gedrag' niet universeel bepaald is. Wat iemand die dat zegt eigenlijk wilt zeggen is dus: ze moeten zich westers/wit gedragen.
Elisa2 schreef:VuurVleugels schreef:Maar dat 'normaal te gedragen' komt dus niet zomaar even makkelijk uit de lucht vallen. Als jij je niet veilig voelt en niet de energie hebt om altijd maar extra te compenseren (vraag maar eens aan donkere mensen hoe bizar veel zij glimlachen naar mensen op een dag om maar niet over te komen als engerd), dan vallen dingen volgens ons 'westerlingen' al gauw onder niet normaal gedrag ("want die donkere mannen kijken altijd zo eng uit hun ogen" --> nee, de vorm van hun gezicht is anders, zwaarder, waardoor het lijkt alsof ze boos kijken en kwaad willen).
Plus, wat voor westerlingen niet normaal gedrag is, kan voor een niet-westerling heel normaal zijn. Neem nou die Turkse bruiloftsstoeten om kwaadwillende geesten te verjagen. Voor ons bloedirritant en asociaal ten top, voor hun doodnormaal. Waarmee ik niet wil zeggen dat wij dat dus ook maar normaal moeten gaan vinden, maar ik zeg het alleen maar zodat je inziet dat 'normaal gedrag' niet universeel bepaald is. Wat iemand die dat zegt eigenlijk wilt zeggen is dus: ze moeten zich westers/wit gedragen.
Ja en dat heet nu integreren, je gedraagt je zoals normaal is voor het land waar je in bent en hanteert de normen en waarden die daar gebruikelijk zijn.![]()
Hoeft niet gelijk perfect, maar dat vergeven mensen je wel.. zolang de wil er maar wel is.
veneri schreef:Het lijkt hier wel censuur!
Wat ik zeg, denk en voel mag niet. Want de overheid heeft de bevolking ingeprent dat het hier zo goed is.
WAS! Het WAS. Hier goed. Het is nog ok,.maar wordt steeds minder.
Er zijn veel mensen die dit voelen en ervaren. Die reacties zou ik hier graag zien
Mensen die het niet met mij eens zijn, prima, maar skip dit topic.
Probeer mij niet op andere gedachtes te brengen.
Dat is nou weer een voorbeeld van "geen vrijheid van meningsuiting" meer hebben.
OleJon schreef:veneri schreef:Het lijkt hier wel censuur!
Wat ik zeg, denk en voel mag niet. Want de overheid heeft de bevolking ingeprent dat het hier zo goed is.
Er zijn veel mensen die dit voelen en ervaren. Die reacties zou ik hier graag zien
Dat is nou weer een voorbeeld van "geen vrijheid van meningsuiting" meer hebben.
Ik ben het helemaal met je eens, maar als je dit uitspreekt word je bestempeld als wappie en dat is een vies woord tegenwoordig
DuoPenotti schreef:Dus jij vind dat een ziekenhuis maar een wachtkamer voor 100 mensen moet maken terwijl doorgaans 20 voldoende is?
Of komen er liever nog meer mensen en moeten het 150 plekken zijn?
Of files veroorzaken ook oké is want dat mag in Turkije wel?
Of als kind met je kleinkind van 7 bij je moeder aan het ziekenhuisbed blijven zitten buiten bezoektijden? Niet levensbedreigend.
Maar er is geen plek. En al helemaal niet voor een kindje.
Dus er moeten daarvoor extra bedden gecreëerd worden?
Ik vind het mooi. Die familieband.
Veel mooier dan zoals bij ons vele.
Maar dat moet dan allemaal omgebouwd worden?
josien_m_ schreef:Maar moet je je wel gedragen zoals in het land als normaal gezien wordt? Is het niet goed om sommige eigen culturele gewoontes juist in het nieuwe land in stand te houden? Dat helpt mensen zichzelf te blijven en geeft de autochtone mensen nieuwe voorbeelden en inzichten. Dan denk ik aan de toeterende bruiloft of de 60 man bij het ziekenhuis. Integreren is tot bepaalde hoogte prachtig, maar het heeft zeker ook nadelen voor de betrokkenen.
josien_m_ schreef:Maar moet je je wel gedragen zoals in het land als normaal gezien wordt? Is het niet goed om sommige eigen culturele gewoontes juist in het nieuwe land in stand te houden? Dat helpt mensen zichzelf te blijven en geeft de autochtone mensen nieuwe voorbeelden en inzichten. Dan denk ik aan de toeterende bruiloft of de 60 man bij het ziekenhuis. Integreren is tot bepaalde hoogte prachtig, maar het heeft zeker ook nadelen voor de betrokkenen.
OleJon schreef:veneri schreef:Het lijkt hier wel censuur!
Ik ben het helemaal met je eens, maar als je dit uitspreekt word je bestempeld als wappie en dat is een vies woord tegenwoordig
VuurVleugels schreef:Elisa2 schreef:[
Nee, dat vergeven mensen je dus níet. Ik vind deze reactie echt veel te kort door de bocht en dit soort reacties zorgt dus voor de kloof tussen 'Zelf' en 'Ander'. Acties van de 'Ander' liggen enorm onder een vergrootglas en daar wordt buitenproportioneel op gereageerd. Dus je normaal gedragen voor het land waar je bent gaat niet zo makkelijk, omdat het 'nooit lukt wanneer iemand kijkt' (je oefent de hele dag op een piano stuk, kan het foutloos, iemand kijkt mee en je bakt er niks meer van). Het gaat niet direct vlekkeloos en vanwege de boze blikken/opmerkingen die dat oplevert stop je ermee of gaat het nóg langzamer doordat je veel pauzes neemt omdat je er zo moe van bent.
Echt, ga alsjeblieft een keer een goed gesprek aan met een getint of zwart persoon. Vraag nou eens écht naar diens belevingswereld en luister, in plaats van alleen maar stil zijn om een antwoord te kunnen vormen - niet persoonlijk naar Elisa2, maar voor eenieder die ervan overtuigd is dat het simpel is. Dat verheldert een hele hoop!
Verder voor iedereen, dit zijn interessante werken die over dit onderwerp te raadplegen zijn (ik heb er meer, indien geïnteresseerd):
Foucault, M. (2005 [1966]). The Order of Things. Routledge.
Hall, S., Evans, J., & Nixon, S. (Eds.) (2013). Representation. London: SAGE Publications.
hooks, b. (1991). "Theory as Liberatory Practice," Yale Journal of Law & Feminism, 4(1), pp. 1-12.
Horton, J. O. & Kardux, J. C. (2004). Slavery and the contest for national heritage in the United States and the Netherlands. American Studies International, 42(2/3): pp. 51–74.
Jackson, J. (2019). Introducing Language and Intercultural Communication. Routledge.
Macamo, E. (2021). "Unmaking Africa—the Humanities and the Study of What?" History of Humanities, 6(2), pp. 381-395.
Richardson, J. E. (2008) .“Our England”: discourses of “race” and class in party election leaflets. Social Semiotics, 18(3), pp. 321-335, DOI: 10.1080/10350330802217105.
Said, E. (2003) Humanism and Democratic Criticism. New York: Columbia University Press.
Siapera, E. (2010). Cultural diversity and global media: The mediation of difference. Hoboken, NY: John Wiley & Sons.
Vriesema, I. (2019). Een afro en een lichte tint: je bent geknipt voor de reclame! NRC.NEXT, p 1.
Zhu, H. (2013). Exploring Intercultural Communication: Language in Action. Routledge.
EDIT: Ik heb veel van deze teksten en boeken voorhanden, dus je kan me een PB sturen voor een pdf (als dat niet tegen de bokt regels is natuurlijk, geen idee eigenlijk)