Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:39

De stemming, geen verrassingen wat mij betreft. Rusland heeft nog maar weinig echte vrienden in de wereld, zelfs Iran heeft niet de moeite genomen om te komen (die hebben wat binnenlands om handen):
Afbeelding

Thx Pandora.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:46

De tegenstemmers zitten al in de tas bij Rusland.

Babootje

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 13:12

Valt me op dat Brazillie die aanvankelijk pro Rusland was nu toch ook voor de integriteit van Ukraine heeft gestemd.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 13:19

Mooie uitslag, had niemand verwacht maar wel gehoopt!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 13:45

Leuk om het hele kaartje, inclusief de afwezigen te zien. BEdankt Irmaz. Brazilië valt me ook op. Een goede zaak. Dan zie je dat al dat gebel met iedereen over de hele wereld door Zelensky toch wel zijn vruchten af heeft geworpen.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 13-10-22 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 14:13

Bolsenaro van Brazilië heeft zich vlak voordat de stembussen daar open gingen als een soort verkiezingsbelofte achter Ukraïne geschaard. Blijkbaar houdt dit nog stand :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 14:57

Bron Sky News

Rusland noemt VN-resolutie die annexatie Oekraïne veroordeelt 'anti-Russisch'

De Russische minister van Buitenlandse Zaken Sergei Lavrov zei vandaag dat een resolutie van de Verenigde Naties waarin de annexatie van Oekraïense gebieden door Rusland wordt veroordeeld, "anti-Russisch" was en dat het was bereikt met behulp van "diplomatieke terreur", aldus persbureau TASS.

Het komt nadat de Algemene Vergadering van de VN gisteren met een overweldigende meerderheid heeft gestemd om Ruslands "poging tot illegale annexatie" van vier Oekraïense regio's te veroordelen en de onmiddellijke ommekeer ervan te eisen, een teken van sterke wereldwijde oppositie tegen de bijna acht maanden durende oorlog.

De stemming in de 193 leden tellende wereldorganisatie was 143-5 met 35 onthoudingen - de sterkste steun van de Algemene Vergadering voor Oekraïne en tegen Rusland van de vier resoluties die het heeft goedgekeurd sinds de Russische troepen Oekraïne binnenvielen op 24 februari.

De vijf landen die tegen de resolutie stemden waren Noord-Korea, Wit-Rusland, Syrië, Nicaragua en Rusland zelf – allemaal geleid door dictatorachtige regimes.

De Oekraïense VN-ambassadeur, Sergiy Kyslytsya, noemde de stemming "geweldig" en "een historisch moment".

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 16:27

Leuk die stemming, maar niemand schiet er iets mee op. Helaas.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 19:12

Dit is ook dieptriest. Ik vraag me ook echt af wat Rusland denkt hiermee te winnen. Die mensen kunnen alleen maar het professionele leger in de weg lopen. Ik las van de week ook (kan best SkyNews zijn of de Kiyiv Independent dat een commandant was doodgeschoten omdat hij niet toestond dat soldaten zich terugtrokken.
De gemobiliseerde soldaten lopen in grote getale over. Zijn totaal niet voorbereid op de verschrikkingen van deze oorlog.

Bron SkyNews

Ze grijpen ze bij het nekvel': dakloze mannen worden door Russische officieren naar de frontlinie gestuurd - rapporten

Dakloze mannen worden naar het front in Oekraïne gestuurd als onderdeel van de militaire mobilisatie van het Kremlin, meldt de onafhankelijke Russische nieuwszender Mediazona.

In Moskou hebben veiligheidsagenten de afgelopen weken mannen uit liefdadigheidscentra voor daklozen en migranten uit hostels gehaald om de Russische strijdkrachten te helpen versterken.

De liefdadigheidsorganisatie Food Not Bombs, die in de Russische hoofdstad werkt, zei dat ze tientallen daklozen van de straat hadden zien halen nadat Poetin een "gedeeltelijke mobilisatie" had uitgeroepen om de militaire tegenslagen van Rusland te helpen.

Een vertegenwoordiger van de groep vertelde Mediazona: "Een 60-jarige man werd meegenomen, daarna werd hij vrijgelaten en kwam terug.

"Hij vertelde me dat ze naar het militaire commissariaat waren gebracht, waar veel mensen die waren opgeroepen voor de oorlog in de rij stonden. Hij kreeg te horen dat hij niet aan de leeftijdscriteria voldeed en dat ze alleen mannen tot 45- jaar oud."

Ondertussen zei het hoofd van de Salvation Hangar, een christelijk-orthodoxe liefdadigheidsinstelling voor daklozen, tegen de outlet: "De politie komt hier zonder dat iemand erom vraagt.

"Ze zien een rij mensen wachten op eten, en dan grijpen ze ze tegen hun wil bij hun nekvel."

Hij vertelde verder dat hij had gezien hoe dakloze mannen in bussen werden geladen en uit de hoofdstad werden weggevoerd.

Mediazona meldde ook dat rekruteringsfunctionarissen hostels hadden bezocht in een poging migranten te rekruteren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 19:47

Als dit zo is, dan gaat dit heel erg ver, .....te ver dus!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 20:41

Ik voel me zo raar onder deze nieuwsberichten.

Uiteraard: ik vind deze razzia's verschrikkelijk.
Een ander woord heb ik er ook niet voor.
Dat je als staat zo omgaat met de eigen burgers - huuuuu...

En tegelijkertijd :o verkneukel ik mij.
Ik heb zes jaar les gehad van een voormalig beroepsmilitair en ik hóór deze paratroeper gewoon zeggen 'Met deze soldaten ga je de oorlog niet winnen...!'

Ik hoop maar dat ze heel snel (en met meeneming van veel materieel) en idd massaal overlopen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 20:58

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 23:31

Blijkbaar gaat de mobilisatie helemaal niet naar wens in Rusland.
Naast de daklozen worden er ook zoektochten in appartementencomplexen gehouden en zijn bij een hostel voor constructiewerkers in Moskou alle mannen opgevangen en meteen ingelijfd. Ook heb ik nu regelmatig berichten gelezen dat er mensen opgeroepen en goedgekeurd worden die volgens de opgestelde criteria helemaal niet het leger in zouden horen te gaan.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 23:33

Cowboy55 schreef:
Ja, het is GeenStijl. Dus waarheidsgarantie tot aan de voordeur. En totdat Vlad binnenviel had ik het nooit geloofd……

https://www.geenstijl.nl/5167301/mobili ... -62-tanks/

Geweldig hè, ik heb zelfs al een kanon met een productiedatum in 1945 voorbij zien komen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 23:34

Een spotprent voor de late avond :D
Afbeelding

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 09:20

https://www.nu.nl/tech/6229839/spacex-k ... talen.html

Tsja, voor niets gaat de zon op, maar bij Elon Musk krijg ik zo langzamerhand een wat vervelende bijsmaak. Eerst een zogenaamd vredesvoorstel als Poll twitter opslingeren, die in Rusland met gejuich ontvangen werd.. en nu je eerdere toezeggingen te gelde willen maken.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 09:30

martichr schreef:

Tsja, voor niets gaat de zon op, maar bij Elon Musk krijg ik zo langzamerhand een wat vervelende bijsmaak. Eerst een zogenaamd vredesvoorstel als Poll twitter opslingeren, die in Rusland met gejuich ontvangen werd.. en nu je eerdere toezeggingen te gelde willen maken.

Te gelde maken? SpaceX heeft 80 miljoen gedoneerd en geeft aan niet nog meer te kunnen doneren.
Zijn er andere bedrijven die een bedrag (of goederen) hebben gedoneerd dat bij die 80 miljoen in de buurt komt?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 09:45

herr_balou schreef:
martichr schreef:

Te gelde maken? SpaceX heeft 80 miljoen gedoneerd en geeft aan niet nog meer te kunnen doneren.
Zijn er andere bedrijven die een bedrag (of goederen) hebben gedoneerd dat bij die 80 miljoen in de buurt komt?

Dat had hij ook wel op een andere manier ter sprake kunnen brengen.
Plotseling gaat de Starlink-verbinding haperen waardoor veel levens in gevaar zijn gekomen, vervolgens vindt hij dat Ukraïne maar terrein aan Rusland moet geven en is hij gepikeerd dat half Twitter en SM over hem heen valt. En dan ineens wil hij geld zien.
Ik neem aan dat er wel onderhandeld gaat worden en snap heus wel dat voor niks de zon op gaat maar ondertussen speelt hij wel met mensenlevens :\
Elon Musk is een sukkel, een ander woord heb ik er niet voor.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 09:53

herr_balou schreef:
martichr schreef:

De ontvangers staan er al, wat zijn dan de kosten de komende jaren die onbetaalbaar worden? Hij vraagt 10 miljoen per maand nu als bijdrage..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 10:01

SpaceX had helemaal niks hoeven doneren, had gewoon net als alle andere bedrijven weg kunnen kijken en zoek het je maar uit.. Maar in plaats daarvan hebben ze door satelliet-internet te doneren wie weet hoe veel levens gered. Dit systeem staat nog maar in de kinderschoenen en is nog enorm duur om draaiende te houden. Ik vind het niet meer dan logisch dat ze niet voor onbeperkte tijd die kosten kunnen dragen.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 10:07

8nnemiek schreef:
SpaceX had helemaal niks hoeven doneren, had gewoon net als alle andere bedrijven weg kunnen kijken en zoek het je maar uit.. Maar in plaats daarvan hebben ze door satelliet-internet te doneren wie weet hoe veel levens gered. Dit systeem staat nog maar in de kinderschoenen en is nog enorm duur om draaiende te houden. Ik vind het niet meer dan logisch dat ze niet voor onbeperkte tijd die kosten kunnen dragen.

Het gaat om de timing en zijn ronduit merkwaardige opstelling inzake Oekraïne de laatste tijd..

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 10:12

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 10:48

martichr schreef:
8nnemiek schreef:

Het gaat om de timing en zijn ronduit merkwaardige opstelling inzake Oekraïne de laatste tijd..

Ah, dat heb ik niet meegekregen. Ik had alleen het bericht van nu.nl gelezen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 10:55

Er is een heel raar juridisch getouwtrek aan de gang tussen Musk en Twitter, die zou hij nl kopen en toen weer niet en nu wil Twitter hem aan het koopcontract houden. Vraag is of hij dat bedrag heeft liggen ipv enkel papieren waarde van de aandelen, wat lastig(er) is met betalen van aankopen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 13:17

Ik vond dit opmerkelijke bericht in een daglijkse uodate van de woordvoerder van Zelensky, Arestovych:
Citaat:
Belgorod:
Gerapporteerde raketinslagen in Belgorod. vuurt niet op gebied. Het is mogelijk dat de Republiek Belgorod in oorlog is met de Republiek Koersk en de Republiek Voronezh. kan zo nodig assisteren bij vredeshandhaving.
https://wartranslated.com/day-232-octob ... broadcast/

Belgorod is een Russische stad die op ongeveer 30 km van de grens met Noord Ukraïne ligt. Het is een grote verzamelplaats van de Russische oorlogsmachine en al vanaf het begin van de oorlog ontploffen daar regelmatig zaken. Sommige veroorzaakt door het Ukraïnse leger, sommige door blunders van het Russische leger en sommige tot op heden nooit verklaard. Arestovich insinueert hier dat er een soort burgeroorlog intern de Russische federatie ontstaan is. Ik ben benieuwd of dit waar is en of we er dus meer van gaan horen.