Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Jis_ schreef:Vind dat Jacqueline Kleijer, (mediapedagoog en was zestien jaar therapeutisch hulpverlener voor slachtoffers van seksueel geweld, geeft nu les, training en advies over (online) seksualiteit, identiteit en beïnvloeding) in dit stuk een mooie analyse geeft over wat er daar aan tafel gebeurde https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b76d65dc/
Telpeva schreef:Jis_ schreef:Vind dat Jacqueline Kleijer, (mediapedagoog en was zestien jaar therapeutisch hulpverlener voor slachtoffers van seksueel geweld, geeft nu les, training en advies over (online) seksualiteit, identiteit en beïnvloeding) in dit stuk een mooie analyse geeft over wat er daar aan tafel gebeurde https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b76d65dc/
Goed stuk inderdaad! bedankt voor het delen
Electra63 schreef:Ik ben het zelden eens met Enzino, maar ik begrijp wel hoe hij het bedoelt.
Derksen is geen cabaretier, maar als je VI al jaren kijkt, weet je dat hij vaak onzin banketstaaf, zoals bijvoorbeeld hij het vaak heeft over geen sex meer met zijn vrouw en gewoon uit zijn nek zit te banketstaaf en onzin praat.
Niemand neemt dat serieus en daarom wordt er ook zo gelachen.
Het is voetbalkantine-humor, zoals veel mannen die onder elkaar delen en ook sommige vrouwen daar geen moeite mee hebben.
Ik heb al weer heel veel appjes/memes gezien m.b.t. Derksen en de kaars.
Als je nooit met sexueel geweld te maken hebt gehad en je gelooft dat Derksen dit verhaal heeft verzonnen, kunnen veel mensen daar om lachen.
anjali schreef:Het is helemaal niks om te lachen en iedereen die dat wel vindt mag met Derksen c.s. in de hoek gaan staan!
Telpeva schreef:Jis_ schreef:Vind dat Jacqueline Kleijer, (mediapedagoog en was zestien jaar therapeutisch hulpverlener voor slachtoffers van seksueel geweld, geeft nu les, training en advies over (online) seksualiteit, identiteit en beïnvloeding) in dit stuk een mooie analyse geeft over wat er daar aan tafel gebeurde https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b76d65dc/
Goed stuk inderdaad! bedankt voor het delen
Ibbel schreef:Er is volgens mij toch ook echt wel een soort van consensus dat je over bepaalde zaken geen grappen maakt. Zélfs de cabaretiers die shockeren als synoniem opvatten voor humor maken bij mijn weten geen grappen over geweld. Of dat nou oorlogsgeweld, racistisch geweld, seksueel geweld, of welk geweld dan ook is.
Dat wordt niet verheerlijkt en niet belachelijk gemaakt door cabaretiers en andere grappenmakers. Gaan ze wel die grens over, dan krijgen ze dat ook te horen in de recensies.
In die zin, ook als Derksen dacht lollig te zijn, krijgt-ie ook precies de recensies die ieder ander ook had kunnen verwachten: afkeuring wegens overschrijden van een grens.
Electra63 schreef:Ibbel schreef:Er is volgens mij toch ook echt wel een soort van consensus dat je over bepaalde zaken geen grappen maakt. Zélfs de cabaretiers die shockeren als synoniem opvatten voor humor maken bij mijn weten geen grappen over geweld. Of dat nou oorlogsgeweld, racistisch geweld, seksueel geweld, of welk geweld dan ook is.
Dat wordt niet verheerlijkt en niet belachelijk gemaakt door cabaretiers en andere grappenmakers. Gaan ze wel die grens over, dan krijgen ze dat ook te horen in de recensies.
In die zin, ook als Derksen dacht lollig te zijn, krijgt-ie ook precies de recensies die ieder ander ook had kunnen verwachten: afkeuring wegens overschrijden van een grens.
VI is al vaker de grens overgegaan.
Met name Derksen over Marokkanen en Akwasi. Van der Gijp over transgender.
Toen was er wel minder ophef over.
Jessix schreef:Elisa2 schreef:Je vergeet een belangrijk ding Enzino, hij zei dit niet vanuit humor..hij zei het om de hand boven het hoofd van Johnny de Mol te houden. Juist door het zo te doen geeft hij het signaal af dat alle vrouwen zich aanstellen wbt het MeToo gebeuren en alles vroeger heel normaal was. Waarmee hij ook vergeet dat dit vroeger ook niet normaal was, maar de doofpotcultuur nog veel groter was en de wet ook nog niet aangepast was waardoor je als vrouw helemaal geen poot had om op te staan.
En ik heb morele grenzen, ik zou nooit zulke 'humor" over mannen maken ook niet als ik er een miljoen voor krijg. Ik vind sommige zaken gewoon niet om mee te spotten.
En een vrouw die grapjes maakt over haar doos, die doet dat nog altijd zelf..en kan ook juist een kwinkslag zijn op al die stomme reclames die daar altijd over voorbij komen.
Dit is het verschil. De context waarin het verhaal werd verteld. En dat was niet door een comedian op een podium waarvan je van te voren weet dat hij de draak met iedereen steekt.
Precies
Vind dat Jacqueline Kleijer, (mediapedagoog en was zestien jaar therapeutisch hulpverlener voor slachtoffers van seksueel geweld, geeft nu les, training en advies over (online) seksualiteit, identiteit en beïnvloeding) in dit stuk een mooie analyse geeft over wat er daar aan tafel gebeurde https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b76d65dc/
enzino schreef:Onderdeel van comedy is die grenzen opzoeken. Kijk eens oude (zwart-wit) beelden van Wim Kan, Wim Sonneveld, Toon Hermans, Herman Finkers, etc. Je kan er nog geen halve kop thee op trekken zo slap is het. Vergelijk dat met Hans Teeuwen over Koningin Beatrix, de eerste keer (2004) dat iemand zo vulgair over Hare Majesteit sprak op het podium en het nog grappig was ook. Schokkend, schandalig, zo ver over de grens, maar wel een belangrijk onderdeel van zijn werk.
Het probleem is ook niet dat er afkeuring is over de opmerkingen van Johan. Het probleem, wat mij betreft, is meer dat er een online consensus gevormd wordt waar iemand binnen enkele uren veroordeeld is en ontslagen moet worden (cancel culture). Meteen die splitsing dat iedereen dit moet veroordelen, en wie dat niet doet is een lafaard of keurt het impliciet goed. Ben je voor verkrachting of veroordeel je Johan? De nuance is meteen weg, het is meteen een heksenjacht waar iedereen zijn "deugpunten" (kijk mij eens de correcte mening delen) kan scoren en daarna gaan we weer lekker door waar we mee bezig waren.
Citaat:Vind dat Jacqueline Kleijer, (mediapedagoog en was zestien jaar therapeutisch hulpverlener voor slachtoffers van seksueel geweld, geeft nu les, training en advies over (online) seksualiteit, identiteit en beïnvloeding) in dit stuk een mooie analyse geeft over wat er daar aan tafel gebeurde https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b76d65dc/
Electra63 schreef:VI is al vaker de grens overgegaan.
Met name Derksen over Marokkanen en Akwasi. Van der Gijp over transgender.
Toen was er wel minder ophef over.
enzino schreef:Het probleem is ook niet dat er afkeuring is over de opmerkingen van Johan. Het probleem, wat mij betreft, is meer dat er een online consensus gevormd wordt waar iemand binnen enkele uren veroordeeld is en ontslagen moet worden (cancel culture). Meteen die splitsing dat iedereen dit moet veroordelen, en wie dat niet doet is een lafaard of keurt het impliciet goed. Ben je voor verkrachting of veroordeel je Johan? De nuance is meteen weg, het is meteen een heksenjacht waar iedereen zijn "deugpunten" (kijk mij eens de correcte mening delen) kan scoren en daarna gaan we weer lekker door waar we mee bezig waren.
anjali schreef:Electra63 schreef:Ik ben het zelden eens met Enzino, maar ik begrijp wel hoe hij het bedoelt.
Derksen is geen cabaretier, maar als je VI al jaren kijkt, weet je dat hij vaak onzin banketstaaf, zoals bijvoorbeeld hij het vaak heeft over geen sex meer met zijn vrouw en gewoon uit zijn nek zit te banketstaaf en onzin praat.
Niemand neemt dat serieus en daarom wordt er ook zo gelachen.
Het is voetbalkantine-humor, zoals veel mannen die onder elkaar delen en ook sommige vrouwen daar geen moeite mee hebben.
Ik heb al weer heel veel appjes/memes gezien m.b.t. Derksen en de kaars.
Als je nooit met sexueel geweld te maken hebt gehad en je gelooft dat Derksen dit verhaal heeft verzonnen, kunnen veel mensen daar om lachen.
Het is helemaal niks om te lachen en iedereen die dat wel vindt mag met Derksen c.s. in de hoek gaan staan!