Johan Derksen over seksueel misbruik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Johan Derksen over seksueel misbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:42

dat is in mijn ogen complete bullshit. Als het een sketch was, waarom dan een ander erbij betrekken (keeper veendam). Ik denk dat het uit z'n geheugen komt, navertellen wat er destijds is gebeurd. Ook teveel details voor een zgn. 'grappig' moment.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:45

Jis_ schreef:
Vind dat Jacqueline Kleijer, (mediapedagoog en was zestien jaar therapeutisch hulpverlener voor slachtoffers van seksueel geweld, geeft nu les, training en advies over (online) seksualiteit, identiteit en beïnvloeding) in dit stuk een mooie analyse geeft over wat er daar aan tafel gebeurde https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b76d65dc/

Goed stuk inderdaad! bedankt voor het delen :j

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:52

Ik ben het zelden eens met Enzino, maar ik begrijp wel hoe hij het bedoelt.
Derksen is geen cabaretier, maar als je VI al jaren kijkt, weet je dat hij vaak onzin banketstaaf, zoals bijvoorbeeld hij het vaak heeft over geen sex meer met zijn vrouw en gewoon uit zijn nek zit te banketstaaf en onzin praat.
Niemand neemt dat serieus en daarom wordt er ook zo gelachen.
Het is voetbalkantine-humor, zoals veel mannen die onder elkaar delen en ook sommige vrouwen daar geen moeite mee hebben.

Ik heb al weer heel veel appjes/memes gezien m.b.t. Derksen en de kaars.
Als je nooit met sexueel geweld te maken hebt gehad en je gelooft dat Derksen dit verhaal heeft verzonnen, kunnen veel mensen daar om lachen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:57

Telpeva schreef:
Jis_ schreef:
Vind dat Jacqueline Kleijer, (mediapedagoog en was zestien jaar therapeutisch hulpverlener voor slachtoffers van seksueel geweld, geeft nu les, training en advies over (online) seksualiteit, identiteit en beïnvloeding) in dit stuk een mooie analyse geeft over wat er daar aan tafel gebeurde https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b76d65dc/

Klopt ja,heel goed artikel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:01

Electra63 schreef:
Derksen is geen cabaretier, maar als je VI al jaren kijkt, weet je dat hij vaak onzin banketstaaf, zoals bijvoorbeeld hij het vaak heeft over geen sex meer met zijn vrouw en gewoon uit zijn nek zit te banketstaaf en onzin praat.
Het is voetbalkantine-humor, zoals veel mannen die onder elkaar delen en ook sommige vrouwen daar geen moeite mee hebben.

Als je nooit met sexueel geweld te maken hebt gehad en je gelooft dat Derksen dit verhaal heeft verzonnen, kunnen veel mensen daar om lachen.

Het is helemaal niks om te lachen en iedereen die dat wel vindt mag met Derksen c.s. in de hoek gaan staan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:09

anjali schreef:
Het is helemaal niks om te lachen en iedereen die dat wel vindt mag met Derksen c.s. in de hoek gaan staan!

Een soort van "though police" zal wel mooi zijn . Iedereen met een verkeerde mening kan zo strafrechtelijk worden aangepakt en de maatschappij zal dan een stuk mooier worden. Stond Orwell bij jou ook op de leeslijst?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:11

Ik snap wel dat aan die tafel zoiets uit de hand kan lopen maar Derksen blijkbaar niet of vond het gebeuren toch niet om zich heel erg kapot te schamen. Ik geloof niet dat hij dit verzonnen heeft, aangedikt zou kunnen.

Had niet helemaal meegekregen wat er met Johnny de Mol gaande was maar hij zou GHB in een drankje hebben gedaan en dat meisje mee naar een hotelkamer hebben genomen enz, las ik net. Dat kan je toch niet (waar of niet) afdoen als jeugdzonde?

Telpeva schreef:
Jis_ schreef:

Graag gedaan

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:33

ik sluit me aan dat vandaag inside / voetbal inside een hoog "voetbal kantine" gehalte heeft en ik hou persoonlijk wel van die domme grappen. En ook de vrouwengrappen kan ik prima om lachen en ook hier al een aantal appjes / memes voorbij zien komen.

zolang het in zijn algemeenheid is, kan ik er hartelijk om lachen. het is meer hoe het verder gelopen is dat ik denk, dit kan niet. vooral het lachen. ze hadden na het lachen moeten zeggen. sorry jongens, deze ging wel heel ver. we hebben hele domme grappen, maar we vinden dat wij dames waardig moeten behandelen. niet te veel onze stoere praatjes geloven.

en tot slot, wij weten natuurlijk niet wat er 50 jaar geleden precies gebeurd is. ik ga er vanuit dat Herman ook niet geheel nuchter meer was na zo'n feestje. misschien hadden ze eerder bij bewustzijn wel al sex gehad etc. en dacht hij oprecht dat t grappig was. misschien voelt de dame zich helemaal niet aangerand en vond het een mooi avontuur. je weet t niet. dus dat laat ik over aan de mensen die er bij waren.

waar ik me heel erg aan stoor is dus het lachen en daarmee alle vrouwen, helemaal de vrouwen die slachtoffer zijn van grensoverschreidend gedrag niet serieus nemen en zich beter voelen dan de dames die dit is overkomen. en dat gevoel dat is zo rot en dan voel je je zo machteloos. het liefst wil je deze mannen doorelkaar rammelen en zeggen SNAPPEN JULIIE HET NOU NIET. nee dus. ze snappen het niet.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:54

Ook al zouden ze sex gehad hebben, die kaars er daarna in stoppen goed praten en er grappig over doen is niet oké. Kan ook zijn dat de dame bij het wakker worden het een heel vervelende vernederende situatie vond, zo zou ik dat wel ervaren denk ik.

Over aandikken gesproken, wat mij dan verbaast is dat je nog zin zou hebben in sex als je eventuele nieuwe bedpartner je net helemaal ondergekotst heeft.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:59

Als het een grap was dan had Derksen dat al lang toegeven toch. Integendeel, hij gaf aan dat het wel degelijk plaats heeft gevonden door het verhaal te verdraaien later :Y)

Als het daadwerkelijk een grap was geweest dan was het hele misselijke humor. Maar dan had dat inmiddels wel gebleken. Hij zegt zelfs “zich kwetsbaar op te stellen”. Dat zeg je niet als het een compleet verzonnen verhaal is. Sorry Enzino maar ben het compleet niet met je eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 12:04

Danique_G schreef:
Sorry Enzino maar ben het compleet niet met je eens.

Geen probleem, je brengt het op een nette en inhoudelijke manier dus alle respect voor jouw (begrijpelijke) mening.

Toevoeging: inderdaad geen schoonheidsprijs voor de opvolging nadat de poep tegen de ventilator kwam.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 12:15

Er is volgens mij toch ook echt wel een soort van consensus dat je over bepaalde zaken geen grappen maakt. Zélfs de cabaretiers die shockeren als synoniem opvatten voor humor maken bij mijn weten geen grappen over geweld. Of dat nou oorlogsgeweld, racistisch geweld, seksueel geweld, of welk geweld dan ook is.
Dat wordt niet verheerlijkt en niet belachelijk gemaakt door cabaretiers en andere grappenmakers. Gaan ze wel die grens over, dan krijgen ze dat ook te horen in de recensies.

In die zin, ook als Derksen dacht lollig te zijn, krijgt-ie ook precies de recensies die ieder ander ook had kunnen verwachten: afkeuring wegens overschrijden van een grens.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 12:22

Ibbel schreef:
Er is volgens mij toch ook echt wel een soort van consensus dat je over bepaalde zaken geen grappen maakt. Zélfs de cabaretiers die shockeren als synoniem opvatten voor humor maken bij mijn weten geen grappen over geweld. Of dat nou oorlogsgeweld, racistisch geweld, seksueel geweld, of welk geweld dan ook is.
Dat wordt niet verheerlijkt en niet belachelijk gemaakt door cabaretiers en andere grappenmakers. Gaan ze wel die grens over, dan krijgen ze dat ook te horen in de recensies.

In die zin, ook als Derksen dacht lollig te zijn, krijgt-ie ook precies de recensies die ieder ander ook had kunnen verwachten: afkeuring wegens overschrijden van een grens.

VI is al vaker de grens overgegaan.
Met name Derksen over Marokkanen en Akwasi. Van der Gijp over transgender.
Toen was er wel minder ophef over.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-22 12:29

Electra63 schreef:
Ibbel schreef:

Die vond ik ook echt niet kunnen, al heb ik daar inderdaad toen niets van meegekregen. (ik kijk geen TV en in de media is het waarschijnlijk niet breeduit verschenen)

Het verschil is nu wel dat hij (in eerste instantie) gewoon verteld over dat hijzelf seksueel misbruik heeft gepleegd, of eigenlijk zelfs een vrouw verkracht heeft. Dat gaat nog een stukje verder i.m.o.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 12:32

Onderdeel van comedy is die grenzen opzoeken. Kijk eens oude (zwart-wit) beelden van Wim Kan, Wim Sonneveld, Toon Hermans, Herman Finkers, etc. Je kan er nog geen halve kop thee op trekken zo slap is het. Vergelijk dat met Hans Teeuwen over Koningin Beatrix, de eerste keer (2004) dat iemand zo vulgair over Hare Majesteit sprak op het podium en het nog grappig was ook. Schokkend, schandalig, zo ver over de grens, maar wel een belangrijk onderdeel van zijn werk.

Het probleem is ook niet dat er afkeuring is over de opmerkingen van Johan. Het probleem, wat mij betreft, is meer dat er een online consensus gevormd wordt waar iemand binnen enkele uren veroordeeld is en ontslagen moet worden (cancel culture). Meteen die splitsing dat iedereen dit moet veroordelen, en wie dat niet doet is een lafaard of keurt het impliciet goed. Ben je voor verkrachting of veroordeel je Johan? De nuance is meteen weg, het is meteen een heksenjacht waar iedereen zijn "deugpunten" (kijk mij eens de correcte mening delen) kan scoren en daarna gaan we weer lekker door waar we mee bezig waren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 12:34

Jessix schreef:
Elisa2 schreef:
Je vergeet een belangrijk ding Enzino, hij zei dit niet vanuit humor..hij zei het om de hand boven het hoofd van Johnny de Mol te houden. Juist door het zo te doen geeft hij het signaal af dat alle vrouwen zich aanstellen wbt het MeToo gebeuren en alles vroeger heel normaal was. Waarmee hij ook vergeet dat dit vroeger ook niet normaal was, maar de doofpotcultuur nog veel groter was en de wet ook nog niet aangepast was waardoor je als vrouw helemaal geen poot had om op te staan.

En ik heb morele grenzen, ik zou nooit zulke 'humor" over mannen maken ook niet als ik er een miljoen voor krijg. Ik vind sommige zaken gewoon niet om mee te spotten.

En een vrouw die grapjes maakt over haar doos, die doet dat nog altijd zelf..en kan ook juist een kwinkslag zijn op al die stomme reclames die daar altijd over voorbij komen.

Dit is het verschil. De context waarin het verhaal werd verteld. En dat was niet door een comedian op een podium waarvan je van te voren weet dat hij de draak met iedereen steekt.

Precies

Heel goed stuk! geeft echt precies aan hoe zoiets gaat.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 12:38

enzino schreef:
Onderdeel van comedy is die grenzen opzoeken. Kijk eens oude (zwart-wit) beelden van Wim Kan, Wim Sonneveld, Toon Hermans, Herman Finkers, etc. Je kan er nog geen halve kop thee op trekken zo slap is het. Vergelijk dat met Hans Teeuwen over Koningin Beatrix, de eerste keer (2004) dat iemand zo vulgair over Hare Majesteit sprak op het podium en het nog grappig was ook. Schokkend, schandalig, zo ver over de grens, maar wel een belangrijk onderdeel van zijn werk.

Het probleem is ook niet dat er afkeuring is over de opmerkingen van Johan. Het probleem, wat mij betreft, is meer dat er een online consensus gevormd wordt waar iemand binnen enkele uren veroordeeld is en ontslagen moet worden (cancel culture). Meteen die splitsing dat iedereen dit moet veroordelen, en wie dat niet doet is een lafaard of keurt het impliciet goed. Ben je voor verkrachting of veroordeel je Johan? De nuance is meteen weg, het is meteen een heksenjacht waar iedereen zijn "deugpunten" (kijk mij eens de correcte mening delen) kan scoren en daarna gaan we weer lekker door waar we mee bezig waren.

Denk dat comedy nowadays best moeilijk is omdat alles tegenwoordig uitgebreid geanalyseerd word door van alles en iedereen in kranten, op tv en SM. Kwets je bepaalde bevolkings groepen er niet mee?? Dat werk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 12:39

Citaat:

Dit is perfect beschreven wat er gebeurde!! Goed stuk en mooi ontleed.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 12:40

Electra63 schreef:

Het gedoe rond Akwasi destijds ging nergens over, dat was gewoon een misplaatste grap en totaal niet serieus. In die uitzending sprak hij zich in de tien minuten ervoor juist sterk uit tegen racisme in het voetbal e.d.

enzino schreef:

https://www.nu.nl/sport-overig/6198071/ ... nding.html

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 12:45

anjali schreef:
Electra63 schreef:

De deug politie aan het woord. Ik ga alvast in de hoek staan hoor, schoot inderdaad in de lach: wat kraamt die mafklapper nu weer uit. En even daarna realiseerde ik me dat het een absoluut foute opmerking was. Hoe lang moet ik nu in de hoek?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 12:52

Charley daar kom jij nooit meer uit _O-

Ik vind het een mooi voorbeeld van hoe de groepsdynamiek werkt. Ik denk dat veel mensen dezelfde reactie hadden (in de lach schieten en later het brwustzijn dat dit een foute opmerking was).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 12:54

Wij hebben er ook om gelachen en zeiden tegen elkaar, Jezus wat kraamt hij nu weer voor onzin uit.
Wij hebben het niet serieus genomen.
Ik vind wel dat hij de volgende dag zijn excuses had moeten aanbieden en zeggen dat hij niet de intentie had om vrouwen/slachtoffers te kwetsen.
Maar goed, hij is een echt alfa-mannetje en daar is hij te koppig voor, denk ik.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:43

Ik denk ook niet eens dat het bijval is als je lacht. Vaak lachen mensen ook als er iets gebeurt was absurd of idioot is, niet per sé omdat ze het heel grappig vinden wat hij gedaan heeft.
Zo een reactie kun je imo ook niemand aanrekenen.

Maar de tweede reactie, de reactie nadat een en ander ingezonken is, is een ander verhaal. En als je dan nog blijft lachen of het goedpraat, vind ik daar wel iets van.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:46

Soms lach je ook wel eens om iets waarvan je later denkt oei, dat was er eigenlijk net over...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:56

Dat bedoel ik. En ik vind het stoer als mensen dan later kunnen zeggen: daar had ik niet om moeten lachen, dat was echt gewoon niet oké.