Feminisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 09:18

Nafluiten is seksisme en onbeleefd. Of mijn man moet het doen als ik in de tuin loop _O- dat is totaal anders en dan lig ik altijd dubbel. Dus anjali ik realiseer me nu dat ik ook nog steeds qordt nagefloten af en toe. _O-

En inderdaad bewustwording is goed want werkt als een kring in het water. Bv Ik zal altijd vlees blijven eten, maar was het vroeger vaak dan is het nu 1 x per week hooguit. Ben meer vd vis geworden of eet biologisch eitje vd buuf. Dit heeft direct met de veganisten te maken en nog belangrijker de klimaatverandering. Ook zal ik nooit meer zelf niet biovlees eten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 09:55

anjali schreef:
@Tiquira Jill: Ik heb inmiddels eens geinformeerd bij personen die nog ouder zijn dan ik (ik ben van 1953) en er zit toch wel wat in, er zijn wel mannen die zulke vrouwen willen. Ken je de film The Stepford Wives? De mannen daar hebben hun vrouwen laten veranderen in robots die inderdaad het gedrag vertonen zoals boven beschreven.

Ik merk nog steeds wel dat vrouwen de neiging tot pleasen hebben en het gedrag gaan vertonen waarvan ze denken dat een man dat wil. Volgens mij zit dat er aardig hardnekkig in, en..krijgen meiden dat onbewust nog steeds mee via bijv. films/ rolmodellen etc. Sex wordt ook nog regelmatig verward met liefde.

Als ik het topic zo lees dan besef ik dat mijn moeder me redelijk feministisch heeft opgevoed en daar ben ik haar dankbaar voor. Zij heeft altijd benadrukt dat vrouwen echt niet minder dan een man zijn, dat je je niet afhankelijk moet maken van een man en dat je vooral moet doen waar je zelf gelukkig van wordt. Maar goed, zij is dan al wel van de generatie die zich al meer los gemaakt heeft van het geloof. Ik weet niet hoe het bij mijn oma's zat, behalve dat mijn ene oma enorm veel kinderen had.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 09:57

Roodvos schreef:
Bijzonder weer dit -O- :
Hoekstra reageert op onrust over topbenoemingen
https://nos.nl/l/2417808

Precies dit is de reden waarom ik voor een quotum ben.

Ja als ik dit zo lees dan ben ik ook voor een quotum maar dan wel zo dat de baan naar de meest geschikte kandidaat moet gaan. (of dat nu een man of vrouw is) En waarbij als er twee geschikte kandidaten zijn die man en vrouw zijn dan de vrouw de voorkeur krijgt.

Het belangrijkste is denk ik dat echt de juiste persoon op de juiste plek komt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:02

Elisa2 schreef:
anjali schreef:
@Tiquira Jill: Ik heb inmiddels eens geinformeerd bij personen die nog ouder zijn dan ik (ik ben van 1953) en er zit toch wel wat in, er zijn wel mannen die zulke vrouwen willen. Ken je de film The Stepford Wives? De mannen daar hebben hun vrouwen laten veranderen in robots die inderdaad het gedrag vertonen zoals boven beschreven.

Ik merk nog steeds wel dat vrouwen de neiging tot pleasen hebben en het gedrag gaan vertonen waarvan ze denken dat een man dat wil. Volgens mij zit dat er aardig hardnekkig in, en..krijgen meiden dat onbewust nog steeds mee via bijv. films/ rolmodellen etc. Sex wordt ook nog regelmatig verward met liefde.

Als ik het topic zo lees dan besef ik dat mijn moeder me redelijk feministisch heeft opgevoed en daar ben ik haar dankbaar voor. Zij heeft altijd benadrukt dat vrouwen echt niet minder dan een man zijn, dat je je niet afhankelijk moet maken van een man en dat je vooral moet doen waar je zelf gelukkig van wordt. Maar goed, zij is dan al wel van de generatie die zich al meer los gemaakt heeft van het geloof. Ik weet niet hoe het bij mijn oma's zat, behalve dat mijn ene oma enorm veel kinderen had.

Sommigen koppelen feminisme aan niet-geloven.Voor mij is het juist tegenovergesteld want omdat ik weet dat God van mij houdt heb ik zelfvertrouwen en heb ik altijd geweten dat ik ware liefde verdien en geen genoegen hoef te nemen met een man die niet van me houdt, me slecht behandelt of wat dan ook.

Elisa2

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:14

Dat is de goede en mooie manier van geloven, even voor de duidelijkheid..ik ben niet "tegen" het geloof hoor mits het op een goede manier gebruikt wordt. Maar wel tegen geloven die vrouwen onderdrukken of mensen aanzetten tot haat etc.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 11:14

Elisa2 schreef:
Dat is de goede en mooie manier van geloven, even voor de duidelijkheid..ik ben niet "tegen" het geloof hoor mits het op een goede manier gebruikt wordt. Maar wel tegen geloven die vrouwen onderdrukken of mensen aanzetten tot haat etc.

Er zijn heel veel verschillende geloven en sommige lijken me eerder door mensen gemaakte culturele stromingen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 15:58

Elisa2 schreef:
Roodvos schreef:
Bijzonder weer dit -O- :
Hoekstra reageert op onrust over topbenoemingen
https://nos.nl/l/2417808

Precies dit is de reden waarom ik voor een quotum ben.

Ja als ik dit zo lees dan ben ik ook voor een quotum maar dan wel zo dat de baan naar de meest geschikte kandidaat moet gaan. (of dat nu een man of vrouw is) En waarbij als er twee geschikte kandidaten zijn die man en vrouw zijn dan de vrouw de voorkeur krijgt.

Het belangrijkste is denk ik dat echt de juiste persoon op de juiste plek komt.

Maar wat is dan "de juiste persoon op de juiste plek"?
Ik krijg daar altijd zo'n krampachtig gevoel bij dat er kennelijk maar 1 persoon is die geschikt is voor die plek. Terwijl er volgens mij nooit maar 1 persoon "de meest geschikte kandidaat" is. Er zullen meerdere kandidaten zijn die het prima zouden doen elk vanuit hun eigen sterktes.

Het probleem naar mijn mening met het idee van "die ene meest geschikte kandidaat" is dat als de omschrijving van deze "ideale kandidaat" wordt gedaan door (een) man(nen), dat ze daarbij waarschijnlijk een mannelijke kandidaat voor ogen hebben en dit weerspiegeld wordt in de omschrijving. En dan zeer waarschijnlijk iemand die qua opleiding e.d. het meest op hem/hunzelf lijkt. Dit is geen opzet, dit is hoe het menselijk brein werkt. Hierdoor blijf je in hetzelfde kringetje draaien en blijven waarschijnlijk meer vrouwelijke kwaliteiten, en daarmee vrouwelijke kandidaten, buiten beeld. Dat maakt een vrouw niet ongeschikt voor die functie. Je zal deze onbewuste bias op de ene of andere manier moeten doorbreken.

In dit specifieke geval: betreffende vrouw is kennelijk (meer dan) gekwalificeerd voor die functie. En toch wordt er dan nog op het laatste moment een man ergens vandaan gehaald en naar voren geschoven.

Ik had van Hoekstra na zijn debacle met Groningen in zijn vorige ministersfunctie al geen hoge pet op. Maar die pet is hiermee definitief in een hele diepe put gewaaid.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 16:21

Eens met Analyse van Roodvos.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 16:30

Ik denk dat het een groot verschil maakt of je wel gewoon sollicitaties krijgt van man en vrouw of dat je er iemand bij de haren bij moet slepen.
Op het moment dat je moet gaat zitten zeuren bij iemand of ze alsjeblieft op die positie kan komen vanwege de man/vrouw verdeling dan komt dat gewoon vaak niet goed. Ik kan je verzekeren dat dit toch nog gebeurd (been there) donweg omdat de top chef dan een bonus krijgt voor inclusiviteit.
Sommige top banen zijn erg op status en aanzien gericht en dan merk je dat er van de vrouwen gemiddeld weinig interesse voor is. Wellicht kan er dan beter eerst aandacht komen waarom die baan blijkbaar weinig aantrekkelijk is.

En verder gebeurd het ook gewoon dat je 2 vrouwen en 1 man in de laatste ronde hebt en de vrouwen zich helaas echt niet goed presenteren (ook meegemaakt ja), dat is dan domme pech en niet de juiste selectie gebleken. Dan kun je het natuurlijk ook niet maken om de man dan af te wijzen en het hele proces op nieuw te starten.

Waar je dan bij een gemiddelde baan nog iemand het voordeel van de twijfel kan geven lukt dan niet als zo iemand zich niet goed voor een zaal met +50 mensen gepresenteerd heeft voor die zeldzame en hoog gewilde kans.
In dat geval moet je dan vanaf de uitschrijving eigenlijk al zeggen dat alleen vrouwen mogen solliciteren dan voorkom je die pech kans.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 17:13

Nou dat dus..ik ben er niet voor om een vrouw aan te wijzen als de man gewoon echt beter geschikt is voor de functie alleen maar omdat het een vrouw is. Maar..wat jij zegt Roodvos dat is natuurlijk ook wel een hele belangrijke en dat zal ongetwijfeld ook nog te vaak gebeuren. En dat mag inderdaad best doorbroken worden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 17:20

Elisa dat gebeurt echt zo vreselijk vaak en dan altijd dat gezeur→ "het moet wel de beste zijn". Vaak denk ik, doe dat dan ook eens bij de mannen→ want net of die altijd "de beste zijn". Ik kan er boeken over schrijven hoe er met mijn inbreng gescoord is door de heren, zonder dat ik de credits kreeg. Tja, zo doe je dat hé als je de directeur bent.
Ik vind mannen vaak helemaal niet zo goed en ik heb met uiterst capabele vrouwen gewerkt, want als je vrouwen hebt op hogere posten dan hebben ze er vaak erg veel kwaliteit tegen aan moeten gooien m zo ver te komen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 17:27

Ja ik snap wel wat je bedoelt, mannen overschatten zichzelf vaak enorm waarbij vrouwen zich vaker onderschatten. Maar het is niet zwart/ wit natuurlijk..er zijn ook genoeg capabele mannen.het moet vooral geen strijd tussen de seksen worden denk ik.

Wellicht is het ook meer iets wat geroepen wordt omdat er andere zaken mee spelen, een vrouwelijke leider te bedreigend kan zijn in een mannen cultuurtje? Ik noem maar wat..geen idee of zulke zaken mee spelen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 18:15

Speelt allemaal mee. En het is goed om bewustzijn te hebben dat de sexen vaak niet de zelfde behandeling, cq kansen krijgen. Heeft niets te maken met strijd tussen de sexen. Wat is, dat is er, en dat mag gezegd worden. Of beter zo vult mijn man aan...moet gezegd worden. We hoeven daarover niet aardig te zijn.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 22:37

Eens hoor Sizzle en Eliza en Pien. Je moet niet iemand aannemen die eigenlijk onvoldoende geschikt is om geen andere reden dan dat het een vrouw is.
Maar ook niet (door onbewuste bias) een goede vrouw laten staan.

Ik vind het interessant wat je zegt over dat presenteren Sizzle. Niets afdoende aan jouw ervaring hoor, als dat onvoldoende was, dan was dat zo en was de keuze voor de mannelijke kandidaat terecht.
Maar uit onderzoek is wel gebleken dat vrouwen zich anders presenteren als mannen. Ook in de non-verbale communicatie. Hoe je zit, volume en intonatie tijdens het spreken. We zijn daarin zo aan de mannelijke norm gewend dat de vrouwelijke manier bijvoorbeeld als onzeker wordt uitgelegd. Er is ook waargenomen dat veel vrouwen in topfuncties deze mannelijke manieren gebruiken (nature / nurture geen idee).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 23:43

Anders presenteren mag, matig presenteren niet :)
Het ging hier om een presentatie van wetenschappelijke data voor publiek, geen standaard gesprek zeg maar. Een zeer gewilde tenure track met kanditaten uit de hele wereld.
Het was wat dat betreft gewoon „pech“ dat de mannelijke kandidaat er echt bovenuit stak.
Dat lag ook echt niet niet aan de commissie, er zitten buitengewoon goede topvrouwen van wereldklasse in dat instituut. Echter nog steeds te weinig en daarom hebben ze ook echt wel hun best gedaan in de selectie.

Ik weet eigenlijk niet of je een vacature slechts voor vrouwen (of gehandicapten of andere minderheid) mag uitschijven, is dat gerechtelijk toegestaan?

En gelijkertijd denk ik dan: ik ben er ook uitgestapt, uit dat knalharde wereldje omdat we besloten dat we graag een kind wilden. In ons geval zijn we er beide uitgestapt trouwens, maar ik kan gewoon ook echt begrijpen dat zo‘n leven niet echt te combineren is als je ook echt iets van je kind wil zien.
Er is later op een andere full-proffessor positie wel een vrouw gekomen. Ze had haar zoon meegenomen. Het kwam er eigenlijk op neer dat hij voornamelijk contact had met au-pairs…
De echt goede houden dat wel vol, maar als je net op het randje zit en dan steeds weer die afweging kind of werk. Ik snap dan best dat het voor vrouwen dan soms emotioneel nog net wat moeilijker is, je hebt het wel zelf gebaard en dat speelt echt wel mee. En die gaan daarna dan echt niet thuiszitten hoor, die komen dan op andere goede banen met goede salarissen maar niet meer binnen wereld top niveau.

Bij een van mijn vorige werkgevers bestond het topmanagement uit veel vrouwen. Heel toonaangevend wat dat betreft. Maar als ik hoorde wat een leven die hadden, dat is iets wat men in Europa niet snel zou kiezen (Amerikanen). Die was dan heel de week in Europa, vlogen dan op vrijdag nacht terug om in het weekend met de kinderen een Football match te zien en dan zondag weet terug naar Europa %)

Ipv navelstaarderig die 50/50 te willen nastreven moet er veel meer gedacht worden over de menselijke invulling van veel banen. Willen we eigenlijk wel die knalharde mensen die 7 dagen per week dag en nacht bereikbaar zijn en doorgaan tot het gaatje? Creeren we dan niet automatisch een bias voor singles en mannen die zelf stiekum niet 100% achter de kinderwens stonden?
Mijn vader was precies zo en ik neem het hem niet kwalijk. Hij was altijd ergens in de wereld aan zijn carriere asn het bouwen en zelden thuis. Hij vond het prima dat mijn moeder graag kinderen wilde maar hij was er ook meer dan prima mee geweest als dat niet zo was.

Ik zie ook wel een banen waarvan ik denk: als ik geen kind had gehad dan zou ik daar op solliciteren. Maar ik doe het niet, mijn man ook niet trouwens want hij wil zijn kind ook op zien groeien. Zelfs al zou mijn man dan 100% thuisblijven dan nog wil ik graag mijn kind savonds in bed kunnen stoppen en niet via skype vanuit China een kusje toezwaaien :n
Een PhD studente (vrouw, topklasse) die door mijn man begeleid wordt is omgekeerd uit China. Die heeft al 2 jaar (!!!!) haar zoon niet meer in het echt gezien. Hij was 3 toen ze naar Europa vertrok met haar onderzoeksbeurs. Dat zijn dan de offers die ze geacht wordt te maken voor haar carriere. Ga die vrouwen maar eens zoeken in ons „verwende“ Europa.

En dan een goede kennis van mij, hoogst getallenteert, directeurfunctie voor Europa voor een grote multinational (1 van de grotere). Hoog zwanger nog letterlijk tot de bevalling aan toe stressvolle audits geleid >100% werklast. Kind geboren en binnen 12 weken weer 120% aan het werk. Haar man is veel thuis in dit geval en ondersteund haar carriere. Maar hoeveel vrouwen zijn zo gedreven dat ze het prima vinden om enkel in het weekend tijd met hun baby door te brengen?

Ik denk echt dat we 100 stappen overslaan door alleen maar in een quota te denken. De vraag moet eerst zijn: wat verwachten we eigenlijk van die mens op deze positie?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 11:09

Ja ik snap de gedachte Sizzle, en dat is natuurlijk ook iets waar we over kunnen discussieren in de maatschappij. Dat soort banen lijkt mij voor niemand gezond. Ik denk dat zulke banen en zo'n hoge werkdruk ook juist kan zorgen voor burn out etc. En sommige mensen beweren dat mensen dat alleen volhouden met het ea aan hard drugs.

Dat heb ik ook weleens gelezen Roodvos, de mannelijke manier van doen overheerst en vrouwen moeten dan haast heel erg in hun mannelijke kracht gaan staan om tot een zelfde resultaat te komen terwijl juist de vrouwelijke kracht een kwaliteit en aanwinst in zo'n bedrijf kan zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 12:54

Sommige wetenschappers zitten inderdaad aan de ritalin om 12 uur per dag concentratie te behouden.
Echter is ook gewoon een grote groep mensen die dit echt uit zichzelf aan kunnen. Ik kan zelf ook echt flinke een forse portie werk aan en dan daarnaast nog paard en huishouden, heb ik jaren gedaan. Dan ben ik (helaas) wel iemand die veel slaap nodig heeft maar mijn man heeft genoeg aan 6 uurtjes en die raakt ook echt niet zo snel overspannen met werkdagen van 7-20. Een burnout is vaak het effect van geen controle, niet perse lange dagen.
Hadden we niet voor een kind gekozen dan was het best waarschijnlijk dat we beide nog steeds zo veel werkten.
De druk die je van boven krijgt om te groeien vond ik zelf vervelend. Minimaal 1x per jaar komt weer die vraag wanneer je (eindelijk) de stap naar bedrijfsleiding wil nemen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 10:46

Interessant, ja die druk om te groeien begrijp ik wel..van wat ik zie kunnen goede mensen die goed werk leveren en verantwoordelijkheid aan kunnen eigenlijk altijd wel doorgroeien naar leidinggevende functies. Ongeacht hun achtergrond soms..sommige mensen hebben ook gewoon van nature daar talent voor.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:20

Hier valt volgend jaar zeker nog wat winst te behalen _O-

30 grijze blanke mannen, hoe kun je nou fatsoenlijk alle aspecten van veiligheid aangaan als je geen betere vertegenwoording hebt van verschillende geslachten, leeftijdsgroepen en afkomsten :=

Gelukkig waren er op het congres zelf wel aardig wat vrouwelijke sprekers.

https://amp.zdf.de/nachrichten/politik/ ... k-100.html

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:22

Waarschijnlijk konden ze geen kwalitatieve vrouwen vinden (sarcastische modus uit). Bizar die foto.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:29

En ook geen mensen van andere komaf of niet anders dan tussen pak m beet 50-65.
Vreselijk eigenlijk die conservatieve stropdassen, als ze dat nou eens zouden loslaten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:42

In mijn beleving kijken we naar een foto bekend uit mijn kindertijd. Toen deden wij amper mee in de politiek, voetballen (was verboden en nu is er vrouwenvoetbal *\o/* ) , de leukere banen etc. Dat begon toen net allemaal te komen omdat we daar de straat voor op gingen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:44

Ik vraag me echter af of die verzameling boven onder de „leukere banen“ valt.
Misschien zijn vrouwen wel veel te verstandig om daar niet tussen te gaan zitten _O-

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 11:28

Sizzle schreef:
Hier valt volgend jaar zeker nog wat winst te behalen _O-

30 grijze blanke mannen, hoe kun je nou fatsoenlijk alle aspecten van veiligheid aangaan als je geen betere vertegenwoording hebt van verschillende geslachten, leeftijdsgroepen en afkomsten :=

Gelukkig waren er op het congres zelf wel aardig wat vrouwelijke sprekers.

https://amp.zdf.de/nachrichten/politik/ ... k-100.html

50 tinten grijs :+

Sizzle schreef:
Ik vraag me echter af of die verzameling boven onder de „leukere banen“ valt.
Misschien zijn vrouwen wel veel te verstandig om daar niet tussen te gaan zitten _O-

Waarschijnlijk wel _O- _O-

Maar even serieus hè. Ik denk dat vrouwen in het algemeen "opportunistischer" zijn als mannen. Dat is misschien niet helemaal het goede woord, maar bij gebrek aan beter. Ik denk dat vrouwen in de afweging werk/privé eerder ten gunste kiezen van privé en tevreden zijn met wat je hebt. En dan eerder genoegen nemen met wat "minder", zeker als dat "minder" gecombineerd is met zekerheid.
Terwijl mannen eerder kiezen voor werk vanwege (verbeteren van) welstand, aanzien, plek op de sociale ladder en eerder bereid zijn risico's te nemen als de mogelijkheid om te klimmen op die ladder lonkt. En dat is denk ik ook terug te voeren op hoe de mensheid zich vanaf de oertijd ontwikkeld heeft.

En ik denk dat dit ook een hindernis is in het krijgen van vrouwen op de goede posities. Want waarom zou je 80 uur in de week gaan werken als je met 40 uur het ook goed hebt? Dan maar niet die villa aan het water, je hebt dan toch geen tijd om daar te zijn, en elke 2 jaar een nieuwe glanzende bolide uit het dure segment voor de deur, want dat is ook maar een stuk blik. De woning in de buitenwijk met elke 15 minuten een bus en elke 4 jaar een nette gebruikte auto is ook prima. Zoiets.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 11:37

Dat is wel hoe ik denk inderdaad :j
Ik hoef domweg geen groter huis of duurdere auto en ik weet dat vele anderen zo denken. Misschien veel meer dan vroeger toen hierarchie en aanzien nog een groot goed waren.

Het schijnt dat het sowieso steeds moeilijker om goede mensen aan zo‘n beleid tafel te krijgen (ook mannen) las ik recentelijk. Wellicht moet er gewoon een algemene hervorming komen in de starre ouderwetse politische manier van bedrijfsvoering.