Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:10

sanne83 schreef:
Ja, dat is het risico van seks. Dat je ondanks al je voorzorgsmaatregelen en uitwegen, toch uiteindelijk een kind op de wereld zet waar je niet op zat te wachten.
En dat kind moet gewoon verzorgd worden. De man hoeft trouwens niet vader te worden, maar hij zal wel moeten betalen, da’s het minimale.

Ik zou trouwens enorm voorstander zijn van zo’n goed vangnet in de samenleving dat alimentatie niet nodig is, maar dat is er nu gewoon niet.

Waarom moet de man betalen?
Als dat echt met geld rechtgetrokken moet worden, waarom dan geen uitkering voor instellen waar we als maatschappij aan bijdragen?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:15

sanne83 schreef:
Ja, dat is het risico van seks. Dat je ondanks al je voorzorgsmaatregelen en uitwegen, toch uiteindelijk een kind op de wereld zet waar je niet op zat te wachten.
En dat kind moet gewoon verzorgd worden. De man hoeft trouwens niet vader te worden, maar hij zal wel moeten betalen, da’s het minimale.

Ik zou trouwens enorm voorstander zijn van zo’n goed vangnet in de samenleving dat alimentatie niet nodig is, maar dat is er nu gewoon niet.

Daarom is er abortus, je hoeft niet levenslang te boeten voor een foutje.

Sterilisatie moet veel laagdrempeliger worden voor twintigers.

sanne83

IMANDRA schreef:
sanne83 schreef:

Als dat echt met geld rechtgetrokken moet worden, waarom dan geen uitkering voor instellen waar we als maatschappij aan bijdragen?

Als je kijkt naar de hoogte van de uitkeringen nu en hoe iedereen stemt op partijen die dat verder willen verlagen, denk ik dat dat er niet doorheen gaat komen.
Het is niet alleen de man he, de vrouw betaalt ook gewoon voor het kind én zorgt er ook nog voor.

Silenna

Nouja, daar ben ik ook geen voorstander van. Ik hoef niet perse meer belasting te betalen voor andermans kind :=

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:16

IMANDRA schreef:
sanne83 schreef:

Waarom zou de maatschappij moeten opdraaien voor ongelukjes? Abortus is een stuk goedkoper.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:38

Gianti schreef:
En we gaan weer heel erg over de nette man/ menwhore.. maar de groep mannen is zoveel groter..
“Mijn vriend” weet dat ik anticonceptie gebruik, als dat faalt en ik besluit het te houden, ondanks dat hij heel duidelijk erin is geweest dat hij geen kinderen wil, het financieel niet aan kan of wat dan ook. Dan is het schijnbaar helemaal oké om hem er ook toe te dwingen om ook vader te worden en er financieel zorg voor te dragen. Hoe nette man het ook is, hoe erg hij ook besproken heeft wat hij wil en hoe de anticonceptie gedaan wordt. Ik heb keuze nog nadat ik over dat stickie geplast heb over welke toekomst pad ik ga bewandelen, hij nergens meer in en vooral kan ik zelfs ook over zijn toekomst beslissen terwijl hij heel duidelijk daarin is geweest.

Hij is neem ik aan gesteriliseerd?
Dan weet hij namelijk (nagenoeg) zeker dat hij geen vader wordt, geen financiële consequenties heeft en hij zelf over zijn toekomst beslist.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:52

Silenna schreef:
Ik ken diverse alleenstaande moeders (van mijn leeftijd) die het alleen rooien, ook financieel met hun kindje. Alleen maar respect voor dat ze zo'n man er dan niet bijnaaien.

Vreemde vorm van "feminisme" dit..

En ook eindeloos veel verhalen van kinderen van alleenstaande moeders die thuis vanalles te kort kwamen omdat er nooit geld of tijd voor hen was omdat hun moeder het alleen moest rooien en de vader de benen had genomen. Kinderalimentatie, recht om je vader te kennen etc gaat toch niet om vrouwen rechten maar om kinder rechten.

Ik vond het een beetje debiel dat vrouwen tot nu toe nooit competent genoeg geacht werden om binnen 4 dagen een beslissing te nemen maar blijkbaar zijn mannen al helemaal niet instaat om zelf tot enige competentie te komen als men het als een recht wil zien om weg te rennen van je verantwoordelijkheden. Tevens waarom gaat dit topic ineens weer over mannen, abortus is nu specifiek geen mannen probleem?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 16:54

elnienjo schreef:
IMANDRA schreef:

Waarom zou de maatschappij moeten opdraaien voor ongelukjes? Abortus is een stuk goedkoper.

Als de vrouw het kind wil houden en er blijkbaar dmv geld een ongelijke maatschappelijke situatie rechtgetrokken moet worden (avalanche gaf aan dat vrouwen het veel duurder en moeilijker hebben) dan liever vanuit een maatschappelijk verzamelde uitkering dan dat een individu moet opdraaien voor een kind waar deze niet voor kiest.

@silenna dat doe je sowieso al.

@sanne: klopt. Niet per se een goede ontwikkeling. Maar dat het niet goed geregeld is wil niet zeggen dat dat individu daar dan maar de dupe van moet zijn (en dat is door te trekken naar andere situaties ook).

Hoe dan ook, abortus moet mogelijk zijn, sterilisatie moet minder moeilijk over gedaan worden, dingen zoals het pay-gap moeten rechtgetrokken worden én mannen zouden niet gedwongen moeten worden tot het hebben van verantwoordelijkheid voor een kind indien ze dat niet willen (net zo goed als dat voor vrouwen geldt).

pmarena

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 17:18

Ik denk dat het in de praktijk wel heel lastig te realiseren is, om een man "te ontslaan" van zijn verplichting om bij te dragen aan het onderhoud van een kind dat hij helemaal niet wil.

Nu is denk ik de enige mogelijkheid, dat de moeder aangeeft dat ze zijn geld niet wil, en dus geen werk er van maakt om hem te laten betalen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 18:20

IMANDRA schreef:
Als de vrouw het kind wil houden en er blijkbaar dmv geld een ongelijke maatschappelijke situatie rechtgetrokken moet worden (avalanche gaf aan dat vrouwen het veel duurder en moeilijker hebben) dan liever vanuit een maatschappelijk verzamelde uitkering dan dat een individu moet opdraaien voor een kind waar deze niet voor kiest.

Daar ben ik het niet zomaar mee eens omdat er hier dus ook sprake is van een individuele verantwoordelijkheid om bijvoorbeeld zorgvuldig om te gaan met anticonceptie. Er zijn al bijna geen gevolgen voor mannen, welke reden is er voor hen om moeite te doen? Alle nadelen liggen bij de vrouw.
Dat los je niet alleen op met maatschappelijke oplossingen, er zit ook een individuele kant aan.

Ik vind daarnaast wel dat we als maatschappij veel meer verantwoordelijkheid zouden moeten nemen voor kinderen (alle kinderen) en hun bestaanszekerheid. (Klein zijstapje, het drinkwater kan bv worden afgesloten, ook bij gezinnen met kinderen. Kunnen die kinderen niets aan veranderen, worden ze wel de dupe van.) Maar het is niet dat vaders dan ineens niets meer hoeven. Zij hebben daar een aandeel in, en dat kun je niet zomaar wegwuiven.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 09:29

IMANDRA schreef:
elnienjo schreef:

@silenna dat doe je sowieso al.

@sanne: klopt. Niet per se een goede ontwikkeling. Maar dat het niet goed geregeld is wil niet zeggen dat dat individu daar dan maar de dupe van moet zijn (en dat is door te trekken naar andere situaties ook).

Hoe dan ook, abortus moet mogelijk zijn, sterilisatie moet minder moeilijk over gedaan worden, dingen zoals het pay-gap moeten rechtgetrokken worden én mannen zouden niet gedwongen moeten worden tot het hebben van verantwoordelijkheid voor een kind indien ze dat niet willen (net zo goed als dat voor vrouwen geldt).

Daar zou dan ongetwijfeld misbruik van worden gemaakt om extra geld te kunnen incasseren. Een kind wat er niet is hoef je niets voor te betalen dus laat vrouwen er maar voor opdraaien als ze een ongelukje toch kost wat 't kost op de wereld willen zetten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 11:34

Ik zeg waarschijnlijk iets heel raars, maar wellicht kan men het ook situatieafhankelijk maken?

Er zijn immers ook vrouwen die absoluut willen voorkomen dat hun ONS hun kind erkend omdat dan wellicht de vader wel eens een rol zou willen spelen (de horror).
Er zijn vrouwen die de procedure zaaddonor te ingewikkeld vinden en er zelf 1-tje zoeken op Tinder.
Er zijn ook vriendendienst-live-zaaddonaties.
Er zijn vrouwen met 5 kinderen van 5 vaders, soms bewust, maar soms ook door opgroeien in verkeerd milieu, verminderde mentale vaardigheden etc.
Er zijn vrouwen die geen abortus kunnen plegen omdat anders hun familie ze verstoot of omdat ze zelf diep gelovig zijn.
Er zijn ook anomieme sex-partijtjes waar sowieso niemand weet hoe de ander van de achternaam heet.
Er zijn ook partnerruil feestjes, you name it.

Rotterdam heeft ooit bedacht dat ze partneralimentatie verplicht wilden gaan stellen, maar dat stuitte vooral op weerstand omdat die vrouwen niets met die man te maken wilde hebben of gewoon geen flauw benul hadden van wie dat kind was.
In het geval van weerstand vanwege angst moet je als overheid gewoon kunnen ingrijpen wat mij betreft. Is de weerstand omdat je niet wil dat de vader vervolgens met je spruit wil komen voetballen omdat je stiekum vreemd gegaan bent, moet je die erkenning dan toch afdwingen omdat de moeder in de bijstand zit?

Er zijn ook mannen die veel minder inkomen hebben dan vrouwen (ja, echt bizar).

Ik vind het trouwens vrij gestoord dat mannen vaak zo vreselijk naief zijn dat ze wel op de anticonceptie van de Tinderdate vertrouwen, dat heb ik ook nog nooit begrepen.

Maar hoe dan ook, misschien is het niet nodig om een 1-size fits all wet te maken :)*

Alimentatie is er vooral voor het kind.
Indien er een wet is die de tinder-date tot verplichte betaler maakt dan moet dat ook verder gaan zodat ook daadwerkelijk het kind er baad bij heeft.
Hoe zit dat bevoorbeeld bij moeders die bewust hun zwangerschap geheim gehouden hebben voor de scharrel? Stel dat ze later de studie niet kunnen betalen, mag de kind dan bij de vader aankloppen via een DNA-test?
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 17-04-22 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-22 11:39

Sizzle schreef:
Ik vind het trouwens vrij gestoord dat mannen vaak zo vreselijk naief zijn dat ze wel op de anticonceptie van de Tinderdate vertrouwen, dat heb ik ook nog nooit begrepen.

Das niet naief, 9 v/d 10 wil ze niet gebruiken want ‘gedoe’ of ‘minder gevoel’.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 11:41

Mars schreef:
Sizzle schreef:

Das niet naief, 9 v/d 10 wil ze niet gebruiken want ‘gedoe’ of ‘minder gevoel’.

Gewoon dom dus :D

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 20:20

Ik vind het schocking dat de 5 dagen bedenktijd zijn afgeschaft.

De meeste vrouwen hebben 5 dagen en eigenlijk zelfs langer wel nodig. Welke keuze een vrouw ook maakt. Je zit als vrouw vol in de hormonen, problemen etc etc. vaak zien ze op het moment geen uitzicht, terwijl als ze zichzelf de rust geven 'tot tien te tellen' kunnen ze er anders in gaan staan. De man is er net zo verantwoordelijk voor overigens, baby's groeien niet aan een boom. Om mij heen hoor ik vaker spijt van de keuze tot abortus als de keuze om het te houden. Dat is een enorm trauma dat een vrouw de rest van haar leven bij zich draagt.

Uitzonderingen daar gelaten.

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 20:33

Maar je mag die 5 dagen nog altijd hanteren. Keuze van de zwangere zelf, niet van de buurvrouw, niet van de arts, niet van een religieuze voorganger en al zeker niet van een politicus.
En je vergeet dat het alsnog niet zonder gesprek met een arts gebeurd, die gaat ook niet zomaar er in mee als ze twijfels bespeuren.

Jouw verhalen om je heen zijn, vermoed ik, ook nog van voor die afschaffing, dus toen moesten vrouwen al 5 dagen verplicht wachten. Had dus geen verschil gemaakt.

Ik vermoed ook dat de vrouwen die blij zijn met een abortus dat niet zo maar aan de grote klok gaan hangen. Net als vrouwen die spijt hebben dat ze een kind hebben gekregen. Dan moet je wel veel vertrouwen hebben in de gesprekspartner om dat te delen, want het is nog steeds een taboe. Ik weet in ieder geval dat ik daar maar 1 persoon irl over zou durven praten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 20:36

_Mir schreef:

De meeste vrouwen hebben 5 dagen en eigenlijk zelfs langer wel nodig. Welke keuze een vrouw ook maakt. Je zit als vrouw vol in de hormonen, problemen etc etc. vaak zien ze op het moment geen uitzicht, terwijl als ze zichzelf de rust geven 'tot tien te tellen' kunnen ze er anders in gaan staan. De man is er net zo verantwoordelijk voor overigens, baby's groeien niet aan een boom. Om mij heen hoor ik vaker spijt van de keuze tot abortus als de keuze om het te houden. Dat is een enorm trauma dat een vrouw de rest van haar leven bij zich draagt.

Vrouwen die bewust kindvrij zijn langer dan nodig met die parasiet in hun lijf laten rondlopen vind ik misdadig. En bovendien gaan er vast al wat dagen overheen tussen het vermoeden van een ongelukje, de test en de afspraak in de abortuskliniek.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 20:53

elnienjo schreef:
_Mir schreef:

Vrouwen die bewust kindvrij zijn langer dan nodig met die parasiet in hun lijf laten rondlopen vind ik misdadig. En bovendien gaan er vast al wat dagen overheen tussen het vermoeden van een ongelukje, de test en de afspraak in de abortuskliniek.

Parasiet vind ik wat heftig....... maar verder eens. Voordat iemand een afspraak maakt in een abortuskliniek hebben ze heus nagedacht.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 22:36

_Mir schreef:
Om mij heen hoor ik vaker spijt van de keuze tot abortus als de keuze om het te houden. Dat is een enorm trauma dat een vrouw de rest van haar leven bij zich draagt.

De vraag is of het dan ook daadwerkelijk vaker voorkomt, of dat het komt door het gigantische taboe op "spijt hebben van je kinderen"

Kinderen hebben moet je over het algemeen nog steeds fantastisch vinden, je moet alles voor ze over hebben en je als moeder totaal wegcijferen. Ik kan me bijvoorbeeld een bepaalde post van jou herinneren die dat volledig bevestigd.

elnienjo

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 22:41

Je kunt beter spijt hebben van een abortus dan van een kind. Aan dat laatste zit je levenslang vast. Als je spijt krijgt van een abortus kun je alsnog een kind nemen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 22:43

Ik heb best wat vriendinnen die een abortus hebben gehad, maar ken er echt 0 met spijt. Sommigen hebben ze wel verdriet over wat er gebeurd is, maar geen spijt.

Het is ook een beetje maatschappelijk aangeleerd ofzo, dat een abortus een heel ding is terwijl voor een groot deel van de vrouwen een abortus helemaal niet emotioneel beladen is.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 22:48

_Mir schreef:

Waar basseer je dit op dat de ‘meeste’ dit wel langer nodig hebben? Waar haal je dit vandaan? Is volgensmij gewoon uit het níks geschreven met foutieve informatie. Hier het verhaal van de kant van vrouwen die het meegemaakt hebben. Hoe zei erover denken… en geen spijt. https://youtu.be/w7wD0IPQqhg

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 22:50

Urbanus schreef:
Ik heb best wat vriendinnen die een abortus hebben gehad, maar ken er echt 0 met spijt. Sommigen hebben ze wel verdriet over wat er gebeurd is, maar geen spijt.

Het is ook een beetje maatschappelijk aangeleerd ofzo, dat een abortus een heel ding is terwijl voor een groot deel van de vrouwen een abortus helemaal niet emotioneel beladen is.

Heb ook de indruk dat het aangepraat wordt om er last van te hebben.

Ik ken diverse vrouwen die een abortus hebben gehad en daar geen last van hebben. En dat zijn zeker niet allemaal bewust kindvrijen. Te jong zwanger of nog zwanger nadat 't gezin al compleet was zijn ook valide redenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 05:16

liedje89 schreef:
Ik vond het een beetje debiel dat vrouwen tot nu toe nooit competent genoeg geacht werden om binnen 4 dagen een beslissing te nemen maar blijkbaar zijn mannen al helemaal niet instaat om zelf tot enige competentie te komen als men het als een recht wil zien om weg te rennen van je verantwoordelijkheden.

Heerlijke dubbele standaard:
- Man die vrouw ongewenst zwanger maakt: had je er maar niet zomaar op moeten duiken, eigen schuld dikke bult, neem je verantwoordelijkheid.

- Vrouw die ongewenst zwanger raakt: je moet gewoon vrij rond kunnen vrijen als je dat wilt, fouten moet je terug kunnen draaien, je hoeft echt geen verantwoordelijkheid te nemen als je dat niet wilt.

Silenna schreef:
Ik hoef niet perse meer belasting te betalen voor andermans kind :=

Hopelijk komt het niet als een schok, maar je betaald al meer belasting voor kinderbijslag en scholing van andermans kinderen. Daarentegen betaal je later weer minder belasting omdat die kinderen zullen werken en een deel van hun loon gebruikt zal worden om jouw bejaardentehuis en uitkering te betalen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 10:23

naranja1 schreef:
_Mir schreef:

Waar basseer je dit op dat de ‘meeste’ dit wel langer nodig hebben? Waar haal je dit vandaan? Is volgensmij gewoon uit het níks geschreven met foutieve informatie. Hier het verhaal van de kant van vrouwen die het meegemaakt hebben. Hoe zei erover denken… en geen spijt. https://youtu.be/w7wD0IPQqhg

Dit inderdaad… wie ben jij om voor een ander te bepalen hoe lang vrouwen nodig hebben om tot een beslissing te komen?