Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:46

996981 schreef:
_San87_ schreef:
Ik krijg net een filmpje te zien waarin letterlijk woonhuizen gebombardeerd worden ;(.

Mochten mensen nog denken dat het alleen om regeringsgebouwen gaat en burgers gespaard worden, nee. Dat worden ze niet.

Ik had net een Russische vriendin aan de telefoon, die inderdaad vertelde dat ze alleen publieke gebouwen bombarderen (alsof dat wel oké zou zijn) en Rusland zou begonnen zijn omdat Oekraïne geprovoceerd heeft (alsof het dan oké zou zijn om daar op deze manier op in te gaan). Russische propoganda lijkt echt zn werk te doen

Nou, ik wil je t filmpje wel doorsturen en dan kun je hem aan haar laten zien... Ongelooflijk.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:46

996981 schreef:
_San87_ schreef:
Ik krijg net een filmpje te zien waarin letterlijk woonhuizen gebombardeerd worden ;(.

Mochten mensen nog denken dat het alleen om regeringsgebouwen gaat en burgers gespaard worden, nee. Dat worden ze niet.

Ik had net een Russische vriendin aan de telefoon, die inderdaad vertelde dat ze alleen publieke gebouwen bombarderen (alsof dat wel oké zou zijn) en Rusland zou begonnen zijn omdat Oekraïne geprovoceerd heeft (alsof het dan oké zou zijn om daar op deze manier op in te gaan). Russische propoganda lijkt echt zn werk te doen

Lijkt me erg lastig om dit niet tussen jullie in te laten komen staan.

trustHim

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:47

De propaganda werkt in Rusland helaas al jaren erg goed ben ik bang

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:50

Ayasha schreef:
Electra63 schreef:
Ik hoorde net op het nieuws dat Turkije deze inval ook heeft veroordeeld.
En dat er nagedacht wordt over het afsluiten van de Zwarte Zee.

Dat zou wel een enorme hulp zijn voor Oekraïne, niet?

Gaat geen verschil maken. De Zwarte Zeevloot van de Russen ligt er al (die is gestationeerd in Sebastopol) en aangezien Oekraïne nauwelijks een vloot heeft, heeft Rusland de Zwarte Zee in handen. Logistiek laat Rusland via het land lopen (en wellicht via de Wolga), dat gaat niet over zee.

Marigold schreef:
Als Oekraïne leger ondersteuning vraagt van andere landen en Amerika zou dat doen dan komen twee tot de tanden gewapende grootmachten rechtstreeks tegenover elkaar te staan met alle gevolgen van dien.

Biden heeft eerder al aangegeven geen Amerikaanse troepen naar Oekraïne te zullen sturen, dat maakte de beslissing van Poetin ook een stuk makkelijker.

Juttertje88 schreef:
Ik ben zelf echt doodsbang dat alles hier ook wordt platgebombardeerd... en dat het hier er ook echt uit ziet als oorlogsland. Economisch ben ik juist minder bang...
Sommigen zullen vinden dat ik mij aanstel, anderen begrijpen mij misschien wel.
Is er toevallig iemand hier op bokt die meer kennis heeft van dit onderwerp en die mij misschien (hopelijk) gerust kan stellen? Ik slaap er zelfs slecht van....

Nederland is niet in oorlog, dus hier gaat niets gebeuren. Dat zou pas het geval zijn als Rusland een NAVO- of EU-land aan zou vallen, maar dan krijgt 'ie heel Europa en de VS op z'n dak. Dat gaat Poetin niet doen, dan hebben we ofwel een nucleaire optie, ofwel de Russen worden in de pan gehakt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:54

Bombarderen maakt een hoop rotzooi en kost nogal wat aan geld, want bommen zijn niet gratis.
Simpeler qua middelen en andere regeringen bezig houden is een scenario zoals marc elsberg die schetst in blackout. Daar is het een groep idealisten die Europa en later ook Amerika plat legt via onderuit halen (smartmeter hack + nog wat trucjes) electriciteitsnet voor uiteindelijk zo'n 14 dagen. Reactie van de bevolking doet de rest, schade is groot, want veel nutsvoorzieningen start je niet zomaar weer op (giga rioolverstoppingen bv) en je bent zo een jaar verder om weer een beetje normaal te functioneren. Je hoeft geen kernbom op een stad te gooien of als emp hoog in de atmosfeer te laten ploffen, zonder stroom werkt er in de westerse wereld niks meer. 3 days/9 meals to anarchy zeggen ze ook wel en volgens sommigen zelfs korter met zoveel verwende mensen in grote steden die amper genoeg in huis hebben als ze opstaan 's morgens voor hun ontbijt, want supermarkt is op de hoek/koffie koop je onderweg naar je werk.
Oekraine in dit geval is iets complexer omdat Rusland daar wat wil, maar als EU/Navo, etc. te lastig worden is er zat mogelijk om de boel plat te krijgen zonder dat de dader ooit te bewijzen valt en die landen het veel te druk hebben om zich bezig te houden met wat Rusland doet.

China kijkende naar hun houding qua Taiwan zal Rusland niks dwars leggen. Ze kunnen hoe imposant hun leger er ook uitziet eigenlijk vrij weinig. Leger hangt van corruptie aan elkaar en heeft 0 gevechtservaring. Eerder dat ze wel ondanks die ontbrekende ervaring wel Taiwan meer onder druk zetten, dan heeft Amerika eigenlijk een 2 fronten oorlog mochten ze willen/moeten inspringen en dat is al vaker funest gebleken voor zo'n partij.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:56

Boras schreef:
996981 schreef:

Lijkt me erg lastig om dit niet tussen jullie in te laten komen staan.

Ik besef me heel goed dat ze enkel burger is, net als ik, zonder invloed. Ze keurt het ook niet goed, ze reproduceerde enkel wat Putin in zn speech gezegd heeft

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:57

Nvm, chaoshoofd :').
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 24-02-22 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:57

_San87_ schreef:
996981 schreef:

Nou, ik wil je t filmpje wel doorsturen en dan kun je hem aan haar laten zien... Ongelooflijk.

Je mag hem wel pb-en als dat lukt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:05

Ayasha schreef:
Electra63 schreef:
Ik hoorde net op het nieuws dat Turkije deze inval ook heeft veroordeeld.
En dat er nagedacht wordt over het afsluiten van de Zwarte Zee.

Dat zou wel een enorme hulp zijn voor Oekraïne, niet?

Niet echt. Het zou wellicht een beetje boeiend kunnen zijn als je de Bosporus beide kanten op afsluiten (Zwarte Zee in EN uit), maar echt veel impact heeft het niet. Civiele schepen die via de Zwarte Zee naar Rusland zouden willen krijgen te maken met een forse omweg, maar meer niet. De Zwarte Zee vloot van de Russische Marine hoeft de Zwarte Zee niet uit en de Middellandse Zee vloot (in Latakia, Syrie) hoeft de Zwarte Zee niet in.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:08

De eerste amerikanen zijn aangekomen in Letland zeiden ze net op de radio.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:09

Ik zit net te bedenken dat Tsjernobyl in de Oekraïne ligt en daar dus ook een opslagplaats is van nucleair afval. Als daar een bom op komt...

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:11

Cowboy55 schreef:
de Middellandse Zee vloot (in Latakia, Syrie)

Tartus :)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:12

_San87_ schreef:
Ik zit net te bedenken dat Tsjernobyl in de Oekraïne ligt en daar dus ook een opslagplaats is van nucleair afval. Als daar een bom op komt...

Mwah...het ligt bovenop de grens met Belarus. Dan wordt die Witrussische dictator, Leipochenko (spelling?) boos dat zijn volk 'glow in the dark' wordt dank zij Moskou.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:13

Exitium schreef:
Cowboy55 schreef:
de Middellandse Zee vloot (in Latakia, Syrie)

Tartus :)

Sorry. :D

Pandora2

_San87_ schreef:

Daar heb ik ook al aan gedacht.
Ik zat begin jaren '90 een paar keer met collega's uit Kiev op cursussen.
Ze hadden daar toen nog maar 'net' die nucleaire ramp gehad. En nu krijgen ze dit er weer bovenop na jaren conflicten.
Besef ik mij weer maar eens hoe gezegend ik ben om hier geboren te zijn.

pien_2010

Juttertje88 schreef:
Ik ben zelf echt doodsbang dat alles hier ook wordt platgebombardeerd... en dat het hier er ook echt uit ziet als oorlogsland. Economisch ben ik juist minder bang...
Is er toevallig iemand hier op bokt die meer kennis heeft van dit onderwerp en die mij misschien (hopelijk) gerust kan stellen? Ik slaap er zelfs slecht van....

Juttertje waar woon Je?

In Oekraïne→ iedereen daar is nu bang en terecht, daar is de oorlog nu.

Woon je in een westers land zoals Nederland , Frankrijk etc dan komt hier gaan aanval. Ik ga het je uitleggen. Nederland, Frankrijk en andere landen horen bij de Navo. 30 Landen zijn lid van de Navo, als je mijn link aanklikt dan zie je welke https://www.nato.int/cps/en/natolive/nato_countries.htm
De Navo heeft de afspraak een aanval op een is een aanval op allen. DUs als Rusland dit gaat doen, dan zijn ze nat, heel heel erg nat en dat gaat Poetin niet doen want dat staat gelijk aan zelfmoord. Zelfs Poetin doet dit niet.

Daarbij is Nederland ook lid van de EU. Dus we staan sterk als klein landje.

Als we direct last van de Russen gaan krijgen dan zit dat meer in de hoek van cyber aanvallen. Dus dat is niet tof, kan heel lastig zijn maar staat heel ver af van plat bombarderen. Het is goed dat je jouw angst deelt, maar die angst voor bombardementen is echt niet nodig. DIe kans is nul!
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 24-02-22 17:14, in het totaal 2 keer bewerkt

BeFunny

_San87_ schreef:
Juttertje88 schreef:

De kans is er, maar is momenteel klein omdat Oekraïne geen EU-lid is.

Verder, wat Pareltje zegt.

Hopen dan maar dat hij zijn verdere plannen met andere voormalig Sovjet landen (die wel EU zijn) laat varen. Maar dat denk ik niet.

Dat hij hier de boel gaat plat bombarderen ook niet.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:14

_San87_ schreef:

Ik krijg toevallig net de melding van NOS dat Russische troepen al in de buurt zijn van Tsjernobyl. Maar ze zouden wel heel dom zijn om daar gekke dingen te doen, daar hebben ze dan ook vooral zichzelf mee zou je denken?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:16

Cowboy55 schreef:
_San87_ schreef:

Mwah...het ligt bovenop de grens met Belarus. Dan wordt die Witrussische dictator, Leipochenko (spelling?) boos dat zijn volk 'glow in the dark' wordt dank zij Moskou.

Bommen vallen ook per ongeluk verkeerd. Als de wind goed staat, waait de zooi over Oekraïne.

En dit is ook bepaald niet geruststellend als het waar is:

Zelensky: "Russian occupation forces are trying to capture the #Chernobyl plant... This is a declaration of war on the whole of Europe."

Bron: twitter, ik kan de link niet plakken. Kan ook goed een vertaalfout zijn, dat is al eerder gebeurd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:17

Smee__ schreef:
_San87_ schreef:

Ik krijg toevallig net de melding van NOS dat Russische troepen al in de buurt zijn van Tsjernobyl. Maar ze zouden wel heel dom zijn om daar gekke dingen te doen, daar hebben ze dan ook vooral zichzelf mee zou je denken?

Niet als de wind goed staat.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:18

Smee__ schreef:
_San87_ schreef:

Ze zijn inmiddels al rond Kiev bezig en zijn onder meer vanuit Wit-Rusland gekomen, dan zijn ze Tjernobyl allang voorbij. De centrale ligt op zo'n tien kilometer van de Wit-Russische grens. Het is alleen een pokkestuk om doorheen te komen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:18

Alsnog is t wel een groot risico. Maar dat was Oekraïne binnenvallen ook.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:19

Ik geloof ook niet dat daar per ongeluk iets op terecht komt. Maar Belarus ligt verder strategisch en van in de lucht kunnen ze nou eenmaal ook alles beter zien.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:20

Net bevestigd dat ze inderdaad in de buurt van Tsjernobly zijn...

Laten we hopen dat het daar niet op uit gaat draaien.

Hannanas

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:31

Zou wel een goed pressure middel zijn om bepaalde wensen af te dwingen, die Tsjernobyl.