Plaatsing asielzoekers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 07:46

DuoPenotti schreef:
Ruitje Denemarken pikt het toch niet. Ook een land met goed sociaal stelsel. Dus waarom mag je dat niet vergelijken?

Overigens heb ik niet aangehaald dat andere landen er geen last van hebben zoals bijvoorbeeld Calais.
Het is zeker Europees maar het word niet Europees opgelost.

Jij niet, anderen zeggen dat wel. Ik vind het niet fair om te zeggen dat het in NL als enige Europese land slecht geregeld is. In de hele EU is het slecht geregeld :o

Ik denk dat Denemarken eerder de uitzondering is binnen de EU? Is er iemand die weet of meer landen een asielbeleid hebben zoals de Denen?

Ik begreep dat ze nu zelfs mensen vliegen naar andere landen om daar de procedure af te wachten:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bbff884c/

Hier hoe onze regering daar over denkt:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... ten-europa

Als ik goed tussen de regels doorlees kunnen wij dus niet hetzelfde beleid als de Denen voeren omdat we anders lid zijn van de EU dan de Denen? Zij hebben een Opt Out

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Uitzond ... opese_Unie

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 11:08

Mijn hoofd zit nu even te vol mist om alles goed te lezen en in me op te nemen, sorry. Kijken of me dat later wel lukt.
Maar heel simpel denk ik wel, waarom kan het daar wel en hier niet.
Tijd voor ons dan ook om anders lid te worden? Eens serieus te kijken naar waarom het daar kan.
Het word nu snel afgedaan als kan niet.
Al denk ik vaak, nee wil niet, Nederland schiet meteen in de discriminatie rol.

Nu ben ik helemaal geen voorstander van hoe wij lid zijn van de huidige EU, maar dat even terzijde.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 12:01

sterregoud schreef:
chanicha schreef:
Ik ken geen ander land die dit allemaal zou pikken, geen recht op asiel maar wel onderdak krijgen en vreselijk veel overlast bezorgen!
Op deze manier wordt het draagvlak voor de echte asielzoeker ook minder want je ziet niet aan iemands neus of het een echte vluchteling of een veiligelanders is.

Ik ken ook geen ander land die deze misdragingen van die groep zou pikken. Het is volslagen absurd om als vluchteling aanspraak te maken op hulp en huisvesting, en tegelijkertijd voor overlast, intimidatie en agressie te zorgen.
De groep veiligelanders plegen winkeldiefstal, rijden zwart en bedreigen de buschauffeur.

Maar volgens Janneke2 moet dit allemaal maar kunnen…

We moet zeker zorgen voor de echte vluchtelingen. En het wordt dringend tijd dat de oproerkraaiers passend gestrafd en geweerd worden.

Ik wens efkes ernstig bezwaar te maken tegen een aantijging.

'... dat ik zou vinden dat crimineel gedrag maar moet kunnen'.
Mijn hoela.

Ik schreef over mensen netjes opvangen.
Over dat je geen mensen 'klinkert', maar of correct uitzet (lui uit veilige landen die rotzooi trappen op de bus en rijden maar)
of hier een perspectief biedt,
of voor mijn part door laat reizen naar de Amerika's. (Dit laatste kan momenteel niet en dat vind ik niet goed. Ook niet echt nodig anno 2021.)

... en dat het momenteel on-Nederlands beleid is,
Nederland is een immigratieland, met Drenthe als uitzondering,
dat de huidige stroom van Afghanen niet terecht kan.
(Zet dertig getraumatiseerde mensen op een kluitje, goed slapen kan niet - je weet dat er dan gedonder van komt...)
De schuldigen voor die ellende " O:) mogen van mij best weg", maar dat zijn hoge bestuurders in Den Haag.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 12:15

Ik denk dat je eerdaags Amerikaanse taferelen gaat krijgen want de mensen blijven dit niet pikken.
Wij worden overal op gepakt, hogere zorgkosten, geen huizen enz en degenen die de boel blijven verzieken worden nog net niet gepamperd!
Ze maken aanspraak op van alles en nog wat en daarbuiten kosten ze ook klauwen met geld.
Nederland is gek met die hele f*cking EU erbij, echt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 13:15

wat zou de regering in b.v. Afghanistan en/of Sirie doen met een onkosten declaratie, vanuit de europese commissie, regeringen

je stuurt wel je mensen weg maar we stellen je wel aansprakelijk, is getekend: misters van buitenlandse zaken en de europese commissies

Polen zeggen ze ook de wacht aan of anders geen coronageld vanuit de europese commissies

of je neemt de mensen terug of geen geld meer vanuit de ontwikkelingspot

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 13:40

Wat maakt eigenlijk dat jullie vinden dat Nederland van jullie is en dat jullie als enige recht hebben op een gezond, gelukkig en vooral veilig leven?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 13:47

Dat staat nergens. Dat maak jij er van.
Zulke reacties staan er vaker en slaan elke manier van discussie kapot.

Ik lees hier continue dat vluchtelingen welkom zijn.
Raddraaiers niet. Is dat zo verkeerd?

Maar we moeten wel realistisch blijven. Er zijn al geen huizen voor de mensen die nu binnen onze landsgrenzen vertoeven.
Ons sociale stelsel staat ook op knappen.
Waarom vind jij het dan verstandig meer mensen naar Nederland te halen?
En niet juist te gaan kijken hoe deze mensen ook elders hulp kunnen krijgen. Waarschijnlijk beter dan nu hier.
Niemand zegt laat ze stikken. Maar willen verder kijken dan wat we al 25 jaar doen. Met niet het beste resultaat.
En eigenlijk is doen wat we deden juist niet humaan...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 13:51

Benzz schreef:
Wat maakt eigenlijk dat jullie vinden dat Nederland van jullie is en dat jullie als enige recht hebben op een gezond, gelukkig en vooral veilig leven?

Die omstandigheden zijn enkel oneindig als elke regering waar ook ter wereld ze naleefd. Alles naar enkele plekken laten komen omdat dat niet zo is, maakt die omstandigheden overal onmogelijk. Als je X, Y en Z wil, dan zal je dat zelf thuis moeten opbouwen en als dat betekent dat stap 1 je overheid een rotschop geven is, dan zal je die stap moeten zetten. Weglopen naar het paradijs met het idee dat het paradijs zichzelf in stand houdt en geen continue onderhoud vereist is onrealistisch. En net zo goed onrealistisch voor de mensen die er wonen en denken dat alles zo zal blijven ongeacht wat je doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 13:52

Benzz schreef:

Ik vind dat Nederland mede van mij is omdat ik een boekje heb waarin staat dat ik Nederlander ben en in combinatie met het Nederlandse recht mij dat "mede eigenaar" van het land maakt. Verder mag van mij iedereen gezond, gelukkig en veilig zijn, maar ik zie niet in waarom ik degene moet zijn om dat voor iedereen te verzorgen, al helemaal niet als dat mijn geluk, gezondheid en veiligheid in het geding brengt.

Uit je vraag zou ik kunnen afleiden dat jij er anders over denkt. Vind jij dan bijvoorbeeld wel dat jij eigenaar bent van je eigen huis en spaargeld ? En waarom? En hebben andere mensen geen recht op jouw geld en huis? Het zou ze ongetwijfeld wat geluk, gezondheid en veiligheid kunnen opleveren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-10-21 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 13:52

Internationale verdragen en afspraken, waarin is opgenomen op welke gronden asiel geweigerd mag/kan worden.

Iedereen heeft recht op een gezond, gelukkig en veilig leven. Maar dat betekent niet dat Nederland en de Nederlanders, die over generaties een mooie maatschappij hebben opgebouwd, dat voor iedereen die hierheen komt moet en kan faciliteren. De wereld is groter dan enkel Europa.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 14:17

Benzz schreef:

fout gedacht, als iedereen zich normaal/correct en respectvol gedraagt kan dat ook, een rustig veilig land waarin we kunnen leven

maar crimineel gedrag is nooit - in geen enkel land - te rechtvaardigen, imo.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 14:24

Benzz schreef:

Ik ga hier niet eens op in, dit is zo’n dooddoener :O

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 14:37

Benzz schreef:

Ik vind de opmerking van Benzz heel legitiem. We hebben het geluk dat we in Nederland geboren zijn maar dat maakt nog niet dat Nederland "van ons" is.
Nederland is een heel tolerant land tot je bij mensen in hun voortuin staat of aan hun portemonnee komt.

DuoPenotti schreef:

Je weet pas dat het raddraaiers of criminelen zijn als ze bij je binnen zijn. De screening aan de poort is gewoon moeilijk. Alleen bij veiligelanders kan dat wel goed (daarvan is in de meeste gevallen duidelijk dat ze niet kunnen blijven) En dat is nu juist de groep die voor problemen zorgt. Daarvan is het grote probleem dat de thuislanden niet meewerken. Nederland is daar te soft in, in het verleden ook wel gebleken uit de pogingen uitkeringen te halveren van mensen die weer naar Marokko waren teruggekeerd.

Het opnemen van vluchtelingen is humaan en daar zou niemand tegen moeten zijn. Nederland is nog niet te vol. Alleen verkeerd verdeeld. Tel dat op bij een slecht beleid op het gebied van wonen en werkgelegenheid. Vooral op het gebied van wonen heeft het kabinet de plank flink misgeslagen door woningcorporaties hoge heffingen op te leggen waardoor zij niet meer of weinig kunnen investeren in sociale (huur)woningen.
Vooral corporaties in grote steden hebben hier last van en kunnen hun begroting nauwelijks meer rondkrijgen.
Corporaties wordt verweten dat ze rijk zijn, maar hun rijkdom zit in stenen die ze eerst moeten verkopen om de liquiditeit te krijgen waarmee geïnvesteerd kan worden, bijvoorbeeld in onderhoud en duurzaamheid. En dat verkopen is nu juist wat je niet wil, omdat daardoor de sociale voorraad afneemt terwijl die juist moet groeien.
Het kabinet heeft door te cashen bij de corporaties de huidige wooncrisis zelf veroorzaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 14:53

Babootje schreef:
Ik vind de opmerking van Benzz heel legitiem. We hebben het geluk dat we in Nederland geboren zijn maar dat maakt nog niet dat Nederland "van ons" is.
Nederland is een heel tolerant land tot je bij mensen in hun voortuin staat of aan hun portemonnee komt.

Dat is raar, ik mag elke 4 jaar anders wel meebeslissen wat er met Nederland moet gebeuren alsof ik mede-eigenaar ben.

Van wie is Nederland dan, als het niet van alle Nederlanders is?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 14:55

chanicha schreef:
Ik denk dat je eerdaags Amerikaanse taferelen gaat krijgen want de mensen blijven dit niet pikken.
Wij worden overal op gepakt, hogere zorgkosten, geen huizen enz en degenen die de boel blijven verzieken worden nog net niet gepamperd!
Ze maken aanspraak op van alles en nog wat en daarbuiten kosten ze ook klauwen met geld.
Nederland is gek met die hele f*cking EU erbij, echt.

Zoals jij denkt is idd Amerikaans: ieder voor zich, geen "sociaal contract" en een regering die zo weinig mogelijk doet.

Welkom in Nederland.
Wij hebben ondanks zo'n tien jaar rechtse kabinetten nog een elementair benul dat 'niet alles eigen schuld is' en dat de regering namens ons allen de dingen behoorlijk hoort te regelen.

Maar ik ben het met je eens dat het wringt.
We worden idd op van alles gepakt, want rechts kabinet.

Hoe je op het idee komt van bijna pamperen snap ik niet (met honderden mensen om veldbedden bivakkeren is nou niet echt luxe, al is het beter dan op Lesbos).

En het ademt een sfeer van mensen tegen elkaar uitspelen.
Ik ben nog niet vergeten dat Rutte meende Shell te moeten pamperen door de Nederlandse staat miljoenen door de neus te boren (geen vermogensbelasting oid) - "ter wille van de werkgelegenheid", welgeteld een stuk of dertig mensen, inclusief schoonmaak personeel.

Het ging gelukkig net niet door.

Maar met die miljoenen inkomsten (we zijn ook nu nog een belastingparadijs, NL) zouden we veel voor bijvoorbeeld Groningen kunnen doen.
(Wat dus niet gebeurt, foute keuzes.)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 14:57

Ik heb het over de veiligelanders he!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 15:12

Babootje schreef:
Benzz schreef:

DuoPenotti schreef:

Je weet pas dat het raddraaiers of criminelen zijn als ze bij je binnen zijn. De screening aan de poort is gewoon moeilijk. Alleen bij veiligelanders kan dat wel goed (daarvan is in de meeste gevallen duidelijk dat ze niet kunnen blijven) En dat is nu juist de groep die voor problemen zorgt. Daarvan is het grote probleem dat de thuislanden niet meewerken. Nederland is daar te soft in, in het verleden ook wel gebleken uit de pogingen uitkeringen te halveren van mensen die weer naar Marokko waren teruggekeerd.

Het opnemen van vluchtelingen is humaan en daar zou niemand tegen moeten zijn. Nederland is nog niet te vol. Alleen verkeerd verdeeld. Tel dat op bij een slecht beleid op het gebied van wonen en werkgelegenheid. Vooral op het gebied van wonen heeft het kabinet de plank flink misgeslagen door woningcorporaties hoge heffingen op te leggen waardoor zij niet meer of weinig kunnen investeren in sociale (huur)woningen.
Vooral corporaties in grote steden hebben hier last van en kunnen hun begroting nauwelijks meer rondkrijgen.
Corporaties wordt verweten dat ze rijk zijn, maar hun rijkdom zit in stenen die ze eerst moeten verkopen om de liquiditeit te krijgen waarmee geïnvesteerd kan worden, bijvoorbeeld in onderhoud en duurzaamheid. En dat verkopen is nu juist wat je niet wil, omdat daardoor de sociale voorraad afneemt terwijl die juist moet groeien.
Het kabinet heeft door te cashen bij de corporaties de huidige wooncrisis zelf veroorzaakt.

Amen!!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 15:16

Hoe het komt dat we nu in de woon crisis zitten maakt voor het nu niet eens uit.
Voor het nu en ook komende jaren betekend dat veel huizen te kort voor iedereen die hier nu is. Welke oorspronkelijk nationaliteit ook.
Meer mensen nu binnen halen kan daarom niet.

En ja Nederland is te slap.
Ook als dat pas is veranderd, samen met het huizen probleem kan men weer zeggen er is plek voor nieuwe Nederlanders.
Eerst weer op orde maken hier.
In de tussentijd proberen die mensen anders te helpen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 16:09

DuoPenotti schreef:
Hoe het komt dat we nu in de woon crisis zitten maakt voor het nu niet eens uit.
Voor het nu en ook komende jaren betekend dat veel huizen te kort voor iedereen die hier nu is. Welke oorspronkelijk nationaliteit ook.

Ook als dat pas is veranderd, samen met het huizen probleem kan men weer zeggen er is plek voor nieuwe Nederlanders.

Meer mensen binnenhalen kan wel.
Want de wooncrisis kan worden opgelost door meer woningen bij te bouwen. Ook hier schiet het kabinet in eigen voet door de (te) strikte milieuregels op te leggen, waardoor procedures ellenlang duren en het bouwen duur en soms onmogelijk maakt.

Ik noem maar even een paar uitdagingen waar de volkshuisvesting en bouwers voor staan:
- een tekort wegwerken van 1 miljoen woningen
- bijdragen aan het klimaatakkoord. Duurzaam en gasloos bouwen. Terwijl China zijn kolencentrales heropent en in Duitsland huishoudens overgaan van kolen naar gas (want dat is schoner) moeten de inwoners van NL een hoge prijs betalen aan het klimaatakkoord door dure duurzame oplossingen die worden verwerkt in de koopprijzen van huizen. Of door eigen investeringen in bestaand bezit op te leggen. Ook corporaties moeten (out of pocket) in duurzaamheid investeren in hun sociale voorraad terwijl die kosten niet terug te halen zijn door bv huurverhogingen. En omdat je elk dubbeltje maar 1 x kan uitgeven gaan deze investeringen ten koste van het investeren in nieuwe woningen.
- 1,5 miljoen woningen van het gas halen
- knopen doorhakken over ruimtegebruik. Regel is zoveel mogelijk bij of binnenstedelijk bouwen. Daardoor is er geen ruimte meer om te bouwen, worden steden te vol en slecht bereikbaar, en slibben de wegen dicht. Viervijfde deel van NL is in gebruik voor landbouw, natuur en recreatie.
- Tekort aan arbeidskrachten. Ook door het aan banden leggen van flexwerk (zzp-ers) door de overheid.
- een woud aan wetten en regels, die ook nog eens vaak veranderen( Warmtewet, de - nieuwe- Omgevingswet, PFAS- en stikstofregels, de wet Kwaliteitsborging) die bouwers op hogere kosten jaagt en rara waar die kosten worden neergelegd. De stikstofregels, waarbij bij alle bouwprojecten in de buurt van een Natura 2000-gebied moeten aantonen dat zij geen significant effect hebben op de stikstofuitstoot in de regio. Dat vertraagt het bouwen behoorlijk, terwijl de bouw nauwelijks bijdraagt aan stikstofuitstoot.
- stijgende bouwprijzen door een tekort aan vakkrachten, hogere kosten voor duurzaamheid en toetsingsinstrumenten t.b.v. alle wetten en regeltjes en hogere prijzen bouwmaterialen.

Tel daarbij op een demissionair kabinet dat geen knopen door kan hakken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 16:50

Daarom zeg ik ook bewust nadrukkelijk nu.
Alles wat jij noemt is toekomst al zouden ze nu gaan bouwen.

En dan blijft er de vraag moet je het drukste bevolkste Europese landje nog meer in beton dompelen of mag bijvoorbeeld Portugal ook mee doen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 18:46

Portugal heeft zat spookdorpen ... maar ook flinke lading lithium wat ze via bergen afgraven eigenlijk willen gaan winnen en er speelt nog een flinke factor verwoestijning daar. Voor Spanje en Italie geldt hetzelfde qua spookdorpen al zit er in Italie nog een factor maffia bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 19:38

tamary schreef:
Portugal heeft zat spookdorpen ... maar ook flinke lading lithium wat ze via bergen afgraven eigenlijk willen gaan winnen en er speelt nog een flinke factor verwoestijning daar. Voor Spanje en Italie geldt hetzelfde qua spookdorpen al zit er in Italie nog een factor maffia bij.

genoeg spookdorpen, maar niet de luxe sociale voorzieningen

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 19:38

Maar ook geen oorlog.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 23:20

DuoPenotti schreef:

Daar zit iets in, maar de makke is dus dat Nederland niet 'te slap is',
hoe zinnig ook: dit kan momenteel gewoon niet.
Ten eerste mag het niet,
ten 2e: zou je in Brussel dit aankaarten,
('kunnen we iets anders verzinnen mbt de regels, want de Randstad is zo druk en we hebben onze eigen mensen al afgeknepen')
gaat er een hoongelach op van landen als Spanje, Griekenland en Italië.
('Kom eens kijken op Lesbos....!')

Veel creativiteit is dus gewenst, en ik voorzie veel 'nieuwe import' in Drenthe. (Of Zeeland, Gruns, etc. Krimpregio's zat.)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 03:09

Nu op teletekst, derde kwartaal 8845 asielverzoeken!
Waaronder 2550 uit Syrië, Afghanen 1565 en Turken 1540!
Is twee en een half keer zoveel als in het tweede kwartaal maar wtf waarvoor zoveel Turken!