Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ben je lekker mee als je toevallig een goed pratende papegaai hebt..Citaat:een paspoort voor henkie de kanarie.
Maranta schreef:Volgens dit onderzoek ervaren koeien na 12 weken meer stress dan wanneer je ze direct weg haalt.
https://www.melkvee.nl/artikel/224327-k ... ij-spenen/
Daarnaast is het in onze stal niet mogelijk om de kalveren er bij te houden.
In de volgende stal zou het wel kunnen, die ik voor ogen heb. Tegen die tijd het maar eens verder onderzoeken. Kennis zal dan ook wel weer verder zijn.
Er kan wel mee vega aanbod zijn, maar het vraag naar vlees groeit ook weer elk jaar.
DuoPenotti schreef:Als er iets slaven zijn dan zijn het paarden wel.
De dieren bij de veehouders zitten dan misschien een hok waar je het niet mee eens bent, maar hoeven niet aan te draven of links of rechts wanneer de mens dat beslist, nadat ze uit hun hok zijn getrokken en er daarna vaak weer in moeten.
Loretta schreef:DuoPenotti schreef:Als er iets slaven zijn dan zijn het paarden wel.
De dieren bij de veehouders zitten dan misschien een hok waar je het niet mee eens bent, maar hoeven niet aan te draven of links of rechts wanneer de mens dat beslist, nadat ze uit hun hok zijn getrokken en er daarna vaak weer in moeten.
Of je gooit ze na het rijden in een gezellig paddock paradise. Dat soort paarden hebben een beter leven dan menig mens. Maar helaas staan er ook nog paarden hele dagen in een hokje ja.
superpony schreef:Maranta schreef:Volgens dit onderzoek ervaren koeien na 12 weken meer stress dan wanneer je ze direct weg haalt.
https://www.melkvee.nl/artikel/224327-k ... ij-spenen/
Daarnaast is het in onze stal niet mogelijk om de kalveren er bij te houden.
In de volgende stal zou het wel kunnen, die ik voor ogen heb. Tegen die tijd het maar eens verder onderzoeken. Kennis zal dan ook wel weer verder zijn.
Er kan wel mee vega aanbod zijn, maar het vraag naar vlees groeit ook weer elk jaar.
Ja, daarom zei ik; ik ken de reden dat men het kalf gelijk weghaalt. Maar nu noem je 12 weken en vergelijk je het met honden en katten. Waar een veulen eigenlijk minimaal 6 maanden bij de merroe zou horen te lopen. Liever langer zelfs!
Een koe "gebruiken" we anders, maar bij paarden kan je al veel problemen voorkomen door ze langer bij de merrie te laten lopen en merries met veulens samen te laten lopen. Je krijgt dan natuurlijk afspenen. Maar ook een natuurlijke opvoeding etc.
Meest gebruikte smoes is dat merries afvallen, het veulen zat zijn etc. Maar vrijwel altijd zijn de omstandigheden gewoon niet goed. Wel wat men normaal vindt tegenwoordig, maar niet wat echt diervriendelijk is en bij het soort hoort.
Maar men lost liever de problemen ingewikkeld op dan dat ze de oorzaken echt aanpakken.
Bij koeien weet ik echt niet wat de ideale periode zal zijn van afspenen, maar dan zou men dus de koeien met kalveren samen moeten laten lopen en kijken wat er gebeurt. Leren van het gedrag, gezondheid etc.
superpony schreef:Popstra schreef:Tja, en toch blijft iedereen melk drinken, joghurt, kaas, eieren..... lekker Ijs eten...café latte drinken, bonbonnetjes eten, gummy snoepjes nuttigen.....
Of supplementen voeren waar collageen in zit....
Honden en kattenvoer uit blik, pakjes voeren...
Weet ik wat al niet nog meer wat allemaal terug te lijden is naar waarom deze dieren zo gehouden worden. Niemand kan zichzelf heilig noemen met te zeggen enkel biologisch te eten en vegetariër te zijn.
En ja, ik vind het ook niet geweldig al dat leed maar eet ook vlees, kip en kaas. Dus zal wel de laatste zijn die hypocriet gaat lopen ouwenelen hier dat al die boeren maar klootzakken zijn!
Niemand heeft de juiste oplossing en enkel alles verafschuwen en in kwaad daglicht zetten zoals de PvdD doet zet dus ook geen zoden aan de dijk.
Nee, het is een combinatie van factoren. De politiek moet zorgen dat er goed geboerd kan worden. Daar zit veel te weinig kennis en ervaring van zaken en ze staan te ver van de werkelijkheid af.
Boeren moeten niet in de slachtofferrol gaan en steeds met gestrekt been in discussies.
Men weet dondersgoed dat boeren broodnodig zijn en ze hard werken etc. Maar het is wel een verschil hoe je werkt binnen de regels en mogelijkheden. Het voorbeeld met het kippentransport is vooral HOE men met de kippen omgaat.
Dan mag een kip een fijn leven, maar is het transport echt vreselijke ellende.
De consument raakt door internet en gedeelde beelden steeds meer bewust. Maar hun behoefte verandert daardoor niet gelijk. En er zijn echt mensen die het gewoon niks interesseert hoe dieren gehouden en behandeld worden.
Dat zie je bij mensen die vlees, kip en eieren eten, maar ook mensen die paarden houden/rijden, honden katten, vissen van mijn part........Ze zijn egoistisch en vinden zichzelf boven de dieren verheven.
Voor heel veel mensen is het ook echt de ver van hun bed show en die gaan er vanuit dat de regels binnen Nederland wel goed zijn. Staan er sterretjes op de verpakking, zal het wel goed zijn.
Zoals eerder aangegeven; Mensen vinden honden en katten aaibaar, die mogen op schoot, op bed etc. Maar koeien, varkens en kippen zien ze als product. Dat is puur omdat het ver van ze af staat. laat ze rondlopen op een melkveebedrijf. Zie wat het met een koe doet als het kalf gelijk wordt weggenomen, hoor haar loeien. Ga een tijdje met varkens om en zie hoe gevoelig ze zijn. EN stronteigenwijs, want je krijgt ze vaak niet zomaar op de wagen en nog steeds komen daar stroomstoot apparaten bij kijken, waarop ze enorm gillen.
Ik heb toevallig 2 varkens en zie willen onwijs veel aandacht, net als honden. Raken ze het stroom, zijn ze echt van de leg. Ze hebben elkaar echt nodig.
Als mensen beweren van dieren te houden en het interesseert ze niet, houden ze niet echt van dieren. Zo simpel is het gewoon. Je mag ze best houden en eten, maar het kan wel op een betere manier. En dan eten we maar wat minder vlees of zuivel etc.
Wij aten elke dag behalve zaterdag wel een stukje vlees, maar ik had zat vrienden waar dit niet zo standaard was.
Popstra schreef:Tja, en toch blijft iedereen melk drinken, joghurt, kaas, eieren..... lekker Ijs eten...café latte drinken, bonbonnetjes eten, gummy snoepjes nuttigen.....
Popstra schreef:Of supplementen voeren waar collageen in zit....
Honden en kattenvoer uit blik, pakjes voeren...
Weet ik wat al niet nog meer wat allemaal terug te lijden is naar waarom deze dieren zo gehouden worden. Niemand kan zichzelf heilig noemen met te zeggen enkel biologisch te eten en vegetariër te zijn.
En ja, ik vind het ook niet geweldig al dat leed maar eet ook vlees, kip en kaas. Dus zal wel de laatste zijn die hypocriet gaat lopen ouwenelen hier dat al die boeren maar klootzakken zijn!
Niemand heeft de juiste oplossing en enkel alles verafschuwen en in kwaad daglicht zetten zoals de PvdD doet zet dus ook geen zoden aan de dijk.
Kinke schreef:hier ervaringsdeskundige mbt kalveren bij de koe weg na ongeveer 6 maanden. Kalveren zijn echt niet blij dan. Koeien ook niet, maar die zijn na een dag of 2 al een stuk relaxter.
Levert hier ieder jaar een paar onrustige nachten op
Maranta schreef:Ik vergelijk een koe helemaal nergens mee. Gebruik alleen een voorbeeld uit een artikel.
Er zijn al een tiental bedrijven, die dit aan het uittesten zijn. Maar zomaar kalf bij koe laten is geen optie. Kleven ook weer een aantal nadelen aan qua gezondheid voor de kalf.
Maar een paard met veulen kun je niet vergelijken met een koe met kalf.
Thioro schreef:Wat ik me afvraag: mensen die vleesvervangers eten. Doen jullie dat om het als proteïnebron te gebruiken? Of voor het idee iets te eten met een gelijkaardige structuur en smaak als vlees?
Proteïnebron kan ik begrijpen, ben zelf bvb ook gek op kikkererwten.
Maar ik heb nog geen vleesvervanger gegeten die ik even lekker vond als echt vlees. Het verschil tussen een hazenrug of een stuk vlees uit de schouder/buikwand is niet na te maken. Zelfde als het verschil tussen vlees van een dier dat snel op 15 maanden is vetgemest met veel granen of een dier dat 3 jaar rustig op gras heeft kunnen groeien. Of verschillen tussen rassen. Kan geen enkele sojaburger of petrieschaal gekweekt vlees nabootsen.
Nee, ik hoef niet persé elke dag vlees. Maar ik kan oprecht blij zijn met een lekker stuk vlees, al helemaal als ik weet dat het dier ruime tijd buiten gelopen heeft en weinig artificiële voeding kreeg (enkel gras en hooi bvb). Dat verschil proef je echt.
Melk hetzelfde. Heb ook kokosmelk, amandelmelk en sojamelk geprobeerd. Enkel de amandelmelk is nog enigszins te pruimen maar ik hoef het niet in m'n koffie.
Al moet ik idd wel toegeven dat de melk uit de supermarkt ook maar slap water is vergeleken met melk rechtstreeks van de koe (behalve dat vieze velletje dan wanneer je het opwarmt).
Minder vlees is allemaal goed en wel maar waarom dan toch een gekopieerd product nemen?
Als ik een dag geen vlees eet, dan eet ik gewoon iets anders. Eieren, vis, kikkererwten, noten, of gewoon simpelweg groenten od. Ik hoef op die dag dan niet persé een sojaburger (hoef ik nooit eigenlijk).
Sizzle schreef:Waarom moet de markt perse voldoen aan de vraag?
Uitverkocht=uitverkocht
Maranta schreef:Hier eet ik zoveel mogelijk onbewerkte voedsel. Dus vleesvervangers is hier geen optie. Wel ga ik nu veel bewuster met het vlees om. Helemaal sinds ik nu zelf vlees uit eigen land eet.
Sizzle schreef:Maranta, eens over de voorlichting
Niet alleen met vlees met ook over omgang met dieren. Ik begrijp nooit goed waarom kleine kinderen zo weinig gecorrigeert worden als ze een dier optillen bijv. die daar duidelijk niet blij mee is maar te lief is om te protesteren.
Vleesvervangers eten wij niet aangezien we eigenlijk sowieso weinig processed food eten.
Zeker in dingen als pasta sausen en voor de rijst kun je vlees vaak gewoon weglaten zonder dat iemand het mist. Als je echt vegetarier bent moet je waarschijnlijk wat beter nadenken over vervangers, maar dat zijn we niet.